Juno 106 fixen. Meteen maar alle voices?

synthdood

Stamgast
Lid sinds
15 januari 2010
Berichten
342
Locatie
West of the capital
Sinds dit weekend is één van de voices van m'n geliefde Juno-106 gesneuveld. Hij doet het nog eventjes als je 'm net hebt aangezet maar na een paar minuten valt een stem weg en klikt en kraakt ie als een gek. In test mode blijkt het om voice 4 te gaan. Lijkt me overduidelijk het befaamde VCA/VCF chip syndroom.

Oplossing is simpel: Chip replacement bij D'Naab bestellen.

Dilemma: Vervang ik alleen de kapotte voice of bestel ik gelijk maar 6 kaartjes?

Vraag: Wie heeft wel eens kapotte voices gehad in z'n juno en hoe groot is de kans dat de andere voices ook snel stuk gaan? Maakt voor de bankrekening natuurlijk wel uit of ik 40 of 200 euro moet uitgeven.
 
Ik zou twee voice chips bestellen.
Een om de kapotte voice mee te repareren en een reserve.
Als je dan nog een kapotte voice hebt kan je meteen repareren, verder werken en later op je gemak een nieuwe reserve voice kopen.
 
Ik had 2 defecte voicen, heb ze alle 6 vervangen met dnaab clones
nadien heb ik mn reserve 106 verkocht.

:biertje:
 
@Fatclap, Je haalt nu al 2x de juno 60 en de 106 door elkaar. Ze zijn niet hetzelfde! Ze klinken zelfs totaal anders.
 
Bedankt voor jullie input.

Vervangen door een VSTi is niet aan de orde. Misschien dat ik die TAL evengoed wel koop maar ik ben zeer gehecht aan m'n echte hardware en ik wil de juno niet kwijt.

Ik heb momenteel een desoldeerstation in bestelling staan en ik wil eerst maar even zien hoe goed die werkt. Eén van de redenen om niet overbodig dingen te vervangen is (naast de kosten) ook het risico om de boel te mollen. Meestal is mijn motto: If it ain't broke don't fix it. Ik heb wel de nodige ervaring in electronica en kan prima solderen maar netjes desolderen met een gewone bout en handpomp/litze behoort helaas niet tot m'n skills. Als ik straks echter op een nette manier kan desolderen verandert dat de situatie. Het lijkt me evident dat de andere voices er vroeger of later toch aan gaan en op dit moment zijn de chip replacements goed verkrijgbaar. Dat kan over een paar jaar wel heel anders zijn. In dat licht bekeken is het wel verstandig om alles meteen te vervangen.

To be continued..
 
Ziet er leuk uit! Maar klinkt ie ook goed?

kweet niet, hij draait niet op mac.
als ik een juno-106 nodig heb gebruik ik altijd de TAL plug.
Juno-60 en 106 lijken veel op elkaar.
grootste verschil is dat de juno-106 DCO's heeft
dat zijn dezelfde anologe oscilators als de juno-60 alleen digitaal gestuurd om ze stabiel te houden.
gezien alle vst's digitaal gestuurd zijn klinkt de TAL plug meer als een juno-106 dan een juno-60.
anders zouden ze instabiliteit moeten simuleren en dat doet geen enkele vst naar mijn weten.
 
kweet niet, hij draait niet op mac.
als ik een juno-106 nodig heb gebruik ik altijd de TAL plug.
Juno-60 en 106 lijken veel op elkaar.
grootste verschil is dat de juno-106 DCO's heeft
dat zijn dezelfde anologe oscilators als de juno-60 alleen digitaal gestuurd om ze stabiel te houden.
gezien alle vst's digitaal gestuurd zijn klinkt de TAL plug meer als een juno-106 dan een juno-60.
anders zouden ze instabiliteit moeten simuleren en dat doet geen enkele vst naar mijn weten.

de juno 60 heeft toch ook DCO's? ehm 1 DCO...?
 
grootste verschil is dat de juno-106 DCO's heeft

Ik dacht eigenlijk dat het grootste verschil vooral in het filter zit. De juno 106 gebruikt de 80017A en de juno 60 gebruikt de IR3109. (Maar ja ik heb ook ergens gelezen dat de 80017A eigenlijk gewoon een combinatie van een IR3109 en een VCA is, wie zal het zeggen..)

Daarnaast heeft de 106 geen arpeggiator, maar dat maakt voor het geluid niets uit.
 
(Maar ja ik heb ook ergens gelezen dat de 80017A eigenlijk gewoon een combinatie van een IR3109 en een VCA is, wie zal het zeggen..)

Ja, en een IR3109 is functioneel weer hetzelfde als een SSM2040 (niks meer dan een expo converter en 4 OTA's). Maar dat is gelijk ook de reden waarom er klonen mogelijk zijn die helemaal met andere componenten opgebouwd zijn: er zit niks "geks" in deze chips.
 
Mijn ervaring met de aceton methode is dat in ongeveer 50% van de gevallen de defecte chip weer tot leven komt. Ikzelf pas dus meestal eerst de aceton methode toe op alle chips. Bij de niet defecte chips is dan ook meteen de zwarte coating verwijderd waardoor deze langer mee zullen gaan. Mocht die defecte chip dan nog steeds niet werken, dan kun je daarvoor een clone bestellen. Met de clones heb ik ook ervaring en daar ben ik zeer tevreden over. Ik hoor geen verschil.
 
Maar ja ik heb ook ergens gelezen dat de 80017A eigenlijk gewoon een combinatie van een IR3109 en een VCA is, wie zal het zeggen.

Inderdaad. Om precies te zijn bevat de 80017A: 2 x BA662F VCA en 1 x IR3109N VCF. Alle chips in SMD vorm natuurlijk.
 
Sinds dit weekend is één van de voices van m'n geliefde Juno-106 gesneuveld. Hij doet het nog eventjes als je 'm net hebt aangezet maar na een paar minuten valt een stem weg en klikt en kraakt ie als een gek. In test mode blijkt het om voice 4 te gaan. Lijkt me overduidelijk het befaamde VCA/VCF chip syndroom.

Oplossing is simpel: Chip replacement bij D'Naab bestellen.

Dilemma: Vervang ik alleen de kapotte voice of bestel ik gelijk maar 6 kaartjes?

Vraag: Wie heeft wel eens kapotte voices gehad in z'n juno en hoe groot is de kans dat de andere voices ook snel stuk gaan? Maakt voor de bankrekening natuurlijk wel uit of ik 40 of 200 euro moet uitgeven.


en even antwoord op je vraag,...

als je het ding dagelijks op het podium nodig hebt, dan zou ik alle chips vervangen.
als je hem af en toe best een weekje kan missen, dan zou ik alleen de kapotte vervangen.
:koffie:
 
Back
Top