Juno 106...

Ik weet niet of de Transfo echt gloeiend heet wordt.. hij zit tenslotte ook recht op de houten bodemplaat. 't is in feite een stukje absorberend verband dat ik er onder gestoken heb - het eerste ding wat ik kon vinden, maar het leek een goeie dikte en viel mooi te knippen. :P

Het eerste wat ik deed na het inbouwen van het Kiwi 8P board was natuurlijk ook de laatste firmware installeren. Dit was foutgelopen met mijn Windows 10 laptop (een proper ding van het werk) + Motu Ultralite MK3 als midi interface. Als antwoord kreeg ik ook niets beters terug dan "probeer eens andere settings of stuur het bord terug".. Vervolgens met mijn Macbook geprobeerd en hij werkte weer van de eerste keer ;)

AR voicechips zijn intussen onderweg, de gebroken key heb ik vervangen en gelijk eens het volledige keyboard gekuist - good as new *D

Kiwi upgrade laat ik even voor wat het is - voorlopig heb ik er genoeg geld in gestoken
 
Het laatste elektronica werk was het recappen van de PSU. Daarvoor had ik oorspronkelijk grote Nichicons besteld. Voor de 3300uF's meetten ze 3800uF.. Ik mocht ze inruilen bij Banzai dus zocht nog eens en dacht dat ik deftige Panasonic's gevonden had, maar nu blijken die te hoog :P Ik krijg de synth niet dicht.. De enorme 6800 Elca past gelukkig net.. Maar vanaf nu ga ik toch maten checken hehe

Achja, al doende leert men zeker..
 
Laatst gewijzigd:
Agreed, maar ik voelde me sowieso beter bij Panasonic :) ik heb nu een setje van 10, 4cm hoog onderweg via eBay voor evenveel geld als 2 bij Banzai.

En de originele meten trouwens nog wel mooi rond de 3400.
 
@marcmarc wat betreft het kalibreren: ik heb de procedure van de manual gevolgd met behulp van de video's door Syntegrator op Youtube. Tracking zit vrij goed, een octaaf is perfect een octaaf. Maar is er een truuk om de filter precies te "stemmen"? Zeg maar zodat de C toets ook effectief een C speelt met de filter in full resonance.
 
Ziehier trouwens de nieuwe dust covers op hun plaats

Die zijn hier te koop: http://www.benl.ebay.be/itm/Roland-...988472?hash=item33d3d07e38:g:hW8AAOSwz-5ZiFzo
2017-08-15 00.47.38.jpg

Daarvoor toch ook maar eens alle sliders opengemaakt en gekuist met 99% alchohol. :mega:

Nu alleen nog wachten op een nieuwe set sliders voor de bender assembly want daarvan is er echt eentje stuk.
 
Om de Tuning prefect te krijgen : dat C ook echt C is, is inderdaad een kwestie van in de afregelmodus voor de VCF de Frequentieschuif zo dicht mogelijk op de C te schuiven en dan de INIT trimmer bij te regelen. Je dient met de WIDTH op twee optaven hoger goed te krijgen. Je moet een aantal malen per voice op een neer te gaan tussen de twee octaven en fiebelen met de INT en WIDTH.

Het minimaal bijregelen kan lastig zijn. Het beste verdraai je de pot dan extra veel en kom je vervolgens al langzaam draaiend naar het punt van stemming.

Het is zeker de moeite om het ook te proberen drie octaven hoger. Meestal is ie dan in het tweede octaaf niet meer goed maar, soms lukt het wonderwel.
 
Dus eerst de test patch (Bank 3) laden en vervolgens wel de VCF Freq slider gebruiken om al zo dicht mogelijk bij de C te zitten?

Ik heb inderdaad gemerkt dat sommige van die trimmers wel erg gevoelig zijn. Ik verdraai ze allemaal ook eens een paar keer volledig zodat ze wat soepeler werken (het leek zelfs of er een dag na mijn eerste poging om te kalibreren sommige weer meer afweken)

En als ik drie octaven hoger in tune krijg, waarom zouden de tussenliggende octaven niet meer kloppen?
 
Laatst gewijzigd:
"Dus eerst de test patch (Bank 3) laden en vervolgens wel de VCF Freq slider gebruiken om al zo dicht mogelijk bij de C te zitten? (ipv de B3 waar volgens de service notes op gestemd wordt)."

Ja. Zolang je de slider niet verschuift zet het testprogramma een voltage op de VCF. Zodra de slider bedient wordt het het voltage daarvan. Er blijkt een hele klein verschil in te zitten dat echter wel relevant is.

"En als ik drie octaven hoger in tune krijg, waarom zouden de tussenliggende octaven niet meer kloppen?"

Dat heeft met de Lin/Log curve te maken. Het kan overingens zijn dat de tussen ligende C's wel kloppen maar andere noten net off zijn. Dat wil je niet.
Ik controlleer altijd ook de tussenliggende noten.

Wat het afwijken betreft bij een volgende keer opstarten.
Hou er rekening mee dat er opwarmtijd nodig is. Na afregeling volgens de service manual en de 106 dan een uur langer laten aanstaan kan er een kleine detune waargenomen worden. Die kan je dan natuurlijk bijregelen maar, als je de volgende keer koud start is het nog niet op temperatuur. Dat zal dan pas na dik een uur zijn. Het is allemaal heel subtiel.
 
Yes dat houdt steek! Het wordt nog een leuk avontuurtje. Ik zal ook nog een betere oscilloscoop moeten kopen want mijn 20€ DSO138 meet verschillende peak-to-peak waarden als ik de gevoeligheid (per 1v / 0.1v) verander..
 
Da's voor straks, het was laat geworden :)

Het vroeg inderdaad wel wat geduld. Ik heb gewoon op het gehoor en met een tuner gewerkt. Drie octaven hoger week de tuner altijd één blokje af (hoger) dus er zit inderdaad die gekke curve op.
 
Back
Top