De Grote Reparateur Draad

Soms wil het ook wel helpen (als je erbij kan) om het component eerst weg te knippen aan de bovenkant van de print, om dan via de onderkant het achtergebleven pootje te desolderen.
 
Desoldeerlint, bredere soldeerpunt en bout op 300 graden doet de trick! Bedankt, ze komen er nu goed uit. Kunnen we opzoek naar de componenten :-)
 
Beste SFers, van soldeertin bestaan verschillende legeringen. Welke raden jullie aan voor het solderen van componenten op een printplaatje (linkje?) en wel vloeimiddel, of gebruiken jullie dat nooit?
 
Altijd fluxcore gebruiken, zonder flux is voor solderen van waterleidingen. Ik heb gewoon een grote rol gekocht bij Reichelt ooit. Ik zou alleen niet te dik spul kopen; van dun kun je vrij makkelijk meer gebruiken maar met dikke soldeer heb je voor kleine pads al snel te veel.
 
Aangezien jullie er (veel) ervaring mee hebben ben ik ff zo vrij om een vraag te stellen over hetzelfde maar dan voor mijn printer. Die heeft een kapotte elco wat hoogstwaarschijnlijk de reden is dat 'ie niet meer werkt.

Ik heb echter geen ervaring met solderen en weet niet eens waar ik goede spullen vandaan moet halen. Ik heb een klein superhandig soldeerboutje op gas. Handig voor het solderen van jack kabels enzo. Ik vrees echter dat ik daar geen kapotte elco's mee los krijg. Aangezien solderen mijn hobby niet is: wat voor goedkope soldeerbout raden jullie mij aan? Liefst eentje waar je de temperatuur van kunt instellen. Het moet echt betaalbaar zijn want het is om mij de aanschaf van vervangende goedkope apparatuur te besparen (zoals een printer van 100 Euro, Midi keyboard repareren, 2e Midi poort solderen in mijn Volca Keys etc.). Vaak zal ik dat ding niet gebruiken...

Waar kun je goede spullen kan kopen. Conrad.nl? De Gamma werkt niet. Yep: da's mijn soldeer-niveau, zo erg ben ik. ;)
 
Waar kun je goede spullen kan kopen. Conrad.nl?
De LIDL heeft een regelbaar soldeer stationnetje voor 18 euro.
Is die elco THT of SMT (through hole dus met pootjes die door de printplaat moeten of surface mount waarbij de elco op de printplaat staat)
Ik vind het super dat je je spullen wilt repareren.
 
De LIDL heeft een regelbaar soldeer stationnetje voor 18 euro.
Is die elco THT of SMT (through hole dus met pootjes die door de printplaat moeten of surface mount waarbij de elco op de printplaat staat)
Ik vind het super dat je je spullen wilt repareren.
Dat wordt een Lidl zoeken hier in de buurt!! Het is er net zo een als op de foto hierboven in het topic. Through hole dus.

Oh ja, ik lees ook vaak angstaanjagende verhalen over de Elco's van Chinese makelij enzo. Die zouden weer snel kapot gaan. Wat voor merk moet je kopen en waar?
 
LIDL online heeft ze, die liggen niet in de winkel.
Ik denk dat bijna elke elco wel voldoet, mits de specs conformeren.
 
Beste SFers, van soldeertin bestaan verschillende legeringen. Welke raden jullie aan voor het solderen van componenten op een printplaatje (linkje?) en wel vloeimiddel, of gebruiken jullie dat nooit?
Altijd 40/60 loodhoudend kopen met core flux.

Nooit loodvrij voor herstellingen.

Koop ook dunne draad. 0.5 tot 0.7mm.

Ik gebruik "core 5c crystall 511 van loctite"
 
Aangezien jullie er (veel) ervaring mee hebben ben ik ff zo vrij om een vraag te stellen over hetzelfde maar dan voor mijn printer. Die heeft een kapotte elco wat hoogstwaarschijnlijk de reden is dat 'ie niet meer werkt.

Ik heb echter geen ervaring met solderen en weet niet eens waar ik goede spullen vandaan moet halen. Ik heb een klein superhandig soldeerboutje op gas. Handig voor het solderen van jack kabels enzo. Ik vrees echter dat ik daar geen kapotte elco's mee los krijg. Aangezien solderen mijn hobby niet is: wat voor goedkope soldeerbout raden jullie mij aan? Liefst eentje waar je de temperatuur van kunt instellen. Het moet echt betaalbaar zijn want het is om mij de aanschaf van vervangende goedkope apparatuur te besparen (zoals een printer van 100 Euro, Midi keyboard repareren, 2e Midi poort solderen in mijn Volca Keys etc.). Vaak zal ik dat ding niet gebruiken...

Waar kun je goede spullen kan kopen. Conrad.nl? De Gamma werkt niet. Yep: da's mijn soldeer-niveau, zo erg ben ik. ;)

Ik heb hier o.a. elco’s besteld. Prima levering.
 
Is er iemand in de buurt van Amsterdam die naar mijn 100v (Japans) Yamaha TX-802 (DX& rack) zou willen kijken? Ik zoek iemand die secuur en schoon werkt en mijn synthesizer net zo strak terug afleverd als hij naar binnen ging, ik ben erg gesteld op m'n mint vintage gear, aanbevelingen welkom!

Alles werkt maar er staat wat hele lichte spanning op de behuizing. Ook geeft hij een distorted geluid op de uitgangen wanneer ik meerdere toetsen tegelijk bespeel, er is geen ruis! Ik heb dit volledig mint exemplaar als 'perfect' gekocht maar hij deed dit al direct bij het eerste opstarten.
 
Is er iemand hier die mijn Ensoniq ESQ-m kan updaten?

Batterij vervangen, 2 sliders vervangen (heb ik al besteld) en de SQ80m mod uitvoeren?
 
Ik zoek iemand die de resonance pot van mijn xoxbox/x0xb0x kan onderhouden. Wanneer dat het koud is doet die het namelijk niet meer (jawel, na een paar seizoenen vind ik het niet meer toevallig). Zijn er hier kenners?
 
Beste allen, ik kan dit component niet (meer) vinden. Kan ik deze vervangen voor een ander type of is dat niet te doen?

IMG_3261.jpg


Bijvoorbeeld door deze

Component.jpeg


Het wordt nu wel de sport om hem weer te reanimeren :-)

Alvast bedankt.
 
Makkelijk te vinden hoor. Ebay, Aliexpress.
Ook nieuw bij Farnell (binnen op 16 Dec)

Volgens mij kan je ook een zwaarder model pakken uit zelfde serie, top246 tot top249

Veel kans dat er nog wat anders stuk is waardoor je de mosfet in deze chip opblaast.
 
@Vic bedankt. Op die van mij staat TOP245Y 19354A J315.

Hoef je bij het bestellen niet te letten op: 19354A J315?

De TOP245Y heb ik wel gevonden, maar daarna volgen dan andere coderingen. Alvast bedankt voor je hulp. Ik zag dat een condensator ook stuk was.
 
Back
Top