• Het Marktplaats Archief kan als naslagwerk worden gebruikt. Alle advertenties die in het archief staan, zijn gesloten en dus niet meer actief. De aangeboden producten zijn niet meer te koop. Advertenties worden naar dit archief verplaatst als de eigenaar de advertentie heeft gesloten of wanneer er langer dan 30 dagen geen activiteit op een advertentie is geweest.

    Het heeft dus geen zin om de aanbieders te benaderen met vragen over een product dat niet langer te koop wordt aangeboden. Doe dit dan ook niet. Het voorkomt ergernis.

Gigantische 70's polyfone Formant modular!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.472
Locatie
Bij Herentals, België
Hoi Nicolas,

Ik hoorde dat je je oude modular te koop hebt omdat je in geldnood zit.


Nou, het is te zeggen, ik moet nog een half huis afbouwen en de verwarming vernieuwen. Maar hij is inderdaad te koop.

Je zegt altijd dat dit zo'n belachelijk reusachtig polyfoon systeem is. fotootje?

d8651784b4c9f8c270df5f93c5379599.jpg


MOTHER OF GOD! Dat ziet er zeker aardig groot uit! Misschien ook een *iets* neutralere overzichtsfoto?

9f265390b0db34d56962ad5a7d5b8b38.jpg


Bedankt! Vertel eens, wat is het, of wat moest het worden?

Deze 70's modular bestaat voornamelijk uit Elektor Formant en heeft als belangrijkste kenmerk zijn mogelijkheid om vierstemmig (of zelfs meer) écht polyfoon te spelen, of natuurlijk absoluut grenzeloos monofoon te patchen.

De bedoeling van dit systeem wanneer het afgewerkt is, komt neer op:
-4 stemmig polyfoon bespeelbaar
-4 complexe stemmen beschikbaar: minstens 2VCO-VCF-VCA-2ADSR-Ringmod-stapel LFO's per stem met nog heel veel meer
-Polyfonie zowel voor het Roland 184 klavier (met 4 gelijk(aardige) stemmen of verschillende voor layering of voice cycling), als voor combinaties van klavieren en meegeleverde step sequencers
Mijn einddoel was om het systeem 6 kasten te geven:
-Stem 1: heel de gele formant (die eigenlijk op zich al tweestemmig gebruikt kan worden)
-Stem 2: heel de bovenkast van de gele formant (die met oa de zilveren modules dus)
-stem 3: nog te bouwen kast met daarin een selectie modules voor één uitgebreide basisstem
-Stem 4: idem stem 3
-Kast 5: bevat de viervoudige output, nog een 10 extra ADSR's en 6 VCA's voor met name stem 3 en 4, nog 4 ring modulators en envelope followers, etc...kortom de "polyfonie galore" kast
-Kast 6: de speciaaltjes. De vocoder, een veertank, alles wat elders geen plaats vindt...
Mijn idee was dus enigszins aan stemmen toegewezen kasten, maar stemmen kunnen waar nodig lekker in andere kasten gaan lenen. Je kan dit natuurlijk naar eigen inzicht aanpassen. De basis is dat er genoeg modules zijn voor 4 op zich al uitgebreide stemmen en nog veel meer modules om stemmen extra aan te kleden.

Dat klinkt ongemeen interessant en best wel hardcore Nicolas! Kan je even een overzicht geven van wat je exact allemaal aanbiedt?

Alles wat op de foto's staat is te koop. Alles wat in de kasten gebouwd zit is een frontje met bestukte printplaat, met uitzondering van de blindplaten (uiteraard) en 1 VCO en 1 VCF in de zilveren kast, die zijn nu enkel frontje.

Overzicht kasten:
-Gele Formant. Ook wel eens omschreven als meest degelijk gebouwde Formant, een oude bekende in synthland. Multiplex kast met daarin een metalen frame gelast. Destijds gebouwd voor één van Nederland's geluidslabo's. Inclusief voeding. Deze is volledig uit originele Elektor printplaten opgebouwd.
-Bovenkast formaat Gele Formant. MDF. Inclusief voeding. Printplaten zijn voornamelijk etch, enkele originele. Heel mooie inverse color frontjes. Grotendeels gebouwd door J.Baars. Bevat ook BFX modules waaronder step sequencer.
-Plakhouten topkast rechts: kast zelf stelt weinig voor, maar ook hier inclusief voeding (uitgebreid: GND +15 -15 +5 -5). Grotendeels originele Elektor prints, allen originele Elektor frontjes.
Naast deze 3 kasten met elk een eigen voeding heb ik ook nog een
-vierde kast (bovenaan links), compact en stevig. Handig voor proefopstellingen of dergelijke, momenteel hangen er voornamelijk "kast 5" aangepaste/gecombineerde Formant modules in. Qua formaat voorzien op lage en hoge Formant modules

Overzicht modules (een frontje + een pcb):
-1x complete modulaire Elektor Vocoder, inclusief uitbreidingskaarten en eigen voeding, geheel werkend
-13x VCO Elektor Formant
-4x VCF Elektor Formant
-2x VCF 24dB Elektor Formant
-6x VCA Elektor Formant
-8x ADSR Elektor Formant
-6x ADSR met 6x VCA volgens mij samengevoegde Elektor Formant clone
-quad ADSR module Doepfer
Dit is in totaal dus 18x ADSR en 12x VCA.
-4x Noise Elektor Formant
-7x Triple LFO Elektor Formant (dus 21 onafhankelijke LFO's, 63 LFO golfvorm outputs tegelijk beschikbaar)
-4x RFM (triple formant filters) Elektor Formant
-6x Ring modulator + 6x envelope follower Elektor Formant
-2x COM outputmodule Elektor Formant
-4X Elektor Formant outputboard (alternatieve versie COM module) (1x originele print en 3x kloon), inclusief frontplaat met elk een mooie VU meter. Bevat ook een outputmixer denk ik.
-1x dual phaser Elektor (deze is zonder frontplaat, werkend, door J.Baars afgebouwd)
-1x 10 step sequencer (BFX J.Baars)
-1x utility module (BFX J.Baars)

Afhankelijk van hoe je telt zijn dat dus een 80-90 tal modules.

f703632b80c400a8fffc076d96fbabde.jpg


ad5b555a691c27ca31fd5fdf6f573bde.jpg


d4154ecb0a5ce183f0a1ae9801b75bf4.jpg


67599c1fe8ebfdac2e7da7573614e1f1.jpg


Daarnaast ook:
-Roland System 100M 184 polyphonic CV klavier (=alle klavierfuncties van een Jupiter 4, inclusief arpeggiator, polyfone portamento en 4+1 CV/Gate uitgangen) in heel mooie staat
-monofoon 5 octaafs Formant klavier
-Roland CSQ-100 CV/Gate sequencer met geprinte manual
-veertank uit een Hammond en het Synthforum veertank printje (nog onbestukt)
-Elektor Formant boek 1 en 2, mooie staat, Nederlandstalig
-een stapel extra originele zwarte Elektor Formant frontjes
-enkele blanco frontplaatjes en extra plaatmateriaal waar ik nog zelfbouwmodules voor wou bouwen. Frontplaatjes uit mil spec vliegtuigaluminium
-nog wat uitleg over bepaalde modules op papier. Vocoder documentatie heb ik in PDF.
-een bult stapelbare minibanaan patchkabeltjes
-heel interessant en best waardevol: een doosje met de lastig te verkrijgen IC's en torren nieuw in reserve. Daaronder ook 2 nieuwe echte (gouden pootjes) uA726.
-nog een zooi modules/PCB's, voornamelijk onderdelen van de polyfone Elektor piano. Deze modules zijn veelal niet compleet. Krijg je er zo bij.
-bureautje waarop hij staat mag je eventueel ook meenemen. :)

c38b66c72d7e603d390253e13dddcafc.jpg


be1a8c20ba04da633841c0fe2e02000c.jpg


2bebacf92b1988bacd1e25308826b995.jpg


MADNESS! Mooie dingen voor de mensen! Wat is de staat en prijs van deze kanjer?

Staat:
-algemeen: 70's spul, dus ja er zitten zeker krakende potmeters in. De meeste zoniet allemaal zijn wel modelletjes die te openen zijn (metalen huisje)
-alle modules van de Gele Formant werken, alles minijack. Bovenste octaaf van het gele klavier wordt wat weinig gebruikt; die contacten zijn zo te horen wat vuil/geoxideerd
-alles van de kast erboven is ook geheel werkend (maar ik vind die noisemodule wat stil, even outputgain aanpassen), enkele modules zijn minibanaan, enkele al omgebouwd naar minijack maar dat doe je best opnieuw met goede minijacks want de gebruikte blijken niet zo super te zijn
-Elektor Vocoder is geheel werkend, alles minijack
-Doepfer quad ADSR zou geheel werkend moeten zijn (zelf nog niet gebruikt maar ziet er top uit)
-Roland klavier en sequencer werken perfect
-bovenste kasten zijn te bekijken. Sommige modules werken perfect, sommigen moeten afgeregeld worden, sommigen gerepareerd/afgebouwd, en die in de linkse kast zijn ongetest. De bedrading nalopen en contacten vernieuwen brengt je waarschijnlijk al een heel eind. Alles minijack.

Ik vraag ervoor wat hij mij in totaal gekost heeft (min de tijd en brandstof om dit allemaal bij elkaar te sprokkelen en al deels te repareren), de prijs is ook gewoon vast: 3800€

Voor iemand met wat soldeerervaring dé kans om een monsterlijk groot en super klinkend systeem te kopen voor een overzienbare prijs.
Je moet er nog wat aandacht aan geven, maar dan is dit je ultieme polyfone synthesemuur.

In bijlage nog enkele van mijn geluidsvoorbeelden (op mijn oude noisy mengtafel) die met slechts enkele modules van dit systeem gemaakt zijn. Dit om je een idee van de klank te geven. De VCO's vind ik nogal Moog klinken en (zeker met unison) muurdaverende bassen zijn mogelijk!

Hier de officiële demotapes op youtube:



Hier wat werk van Ludus Pinsky met zijn Formant, zoals ook op the analog sessions gebruikt:



Mijn demo's:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1634927&highlight=kletsnatte#post1634927
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1171218&highlight=fable#post1171218
 

Attachments

  • I Am Working.mp3
    390,6 KB · Bekeken: 133
Nog 2 foto's die niet meer bij de eerste post mochten:

-een detailfoto van het Roland 100M 184 polyfoon CV klavier. Fantastisch ding!

0f90656a7b08a850d4770ec4b739645d.jpg


-het kistje met incomplete modules, voornamelijk Elektor polypiano shizzle, om in de modular te gebruiken, een polypiano mee te maken, of iets anders of helemaal niks mee te doen. Dit krijg je er gewoon bij.

88713e057a61195cabbbef39c75deeca.jpg
 
Inruil van één of meerdere klassieke synths (plus centjes indien niet voldoende inruilwaarde) mag. Ik ga er wel niet bij opleggen, want dan is die verbouwing nog verder weg. :)

Om een ideetje te geven naar bakken die mij interesseren (maar iets anders voorstellen mag ook):

yamaha CP70 of 80 piano
Korg MS reeks, Trident, Lambda, M500, Maxikorg, PE-2000
Farfisa Synthorchestra
Eminent/Arp Solina String Ensemble
Moog Minimoog, Source
Roland Jupiter 6, VP-330
Arp Axxe, Odyssey
oude Oberheims
 
Even messcherp stellen:

3600€

Eventueel gesplitst:
Modular 3300€
Vocoder 300€


Hierboven beschreven inruilvoorstellen nog steeds bespreekbaar.
 
Moderatoren: aangezien efexor bllijkbaar geen PB's meer van mij kan ontvangen en ik zijn mailadres niet heb, hierbij even langs dit kanaal de vraag:

efexor: stuur je emailadres even via persoonlijk bericht naar mij, dan kan ik reageren. :)
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top