Eigen geluiden in laden

k_spee

Ingeburgerd
Lid sinds
16 Maart 2011
Berichten
50
Enige tijd geleden heb ik een Yamaha S90XS aangeschaft. Weet iemand of het mogelijk is om eigen geluiden (bijvoorbeeld een woord of een een geluid wat je download van internet) kunt inladen?

Stel ik maak een opname van een zin. Kun je die dan zo inladen dat wanneer ik een toets indruk, die zin wordt weergegeven.

Indien dit mogelijk is, welke software heb je daar dan voor nodig?
 
Kijk even in de gebruiksaanwijzing bij samplen (als ie dat kan)
 
Ik heb er zelf geen, maar ik begrijp dat de S90XS wel de audio kan opnemen die je speelt, en deze later weer af kunt spelen. Als dat kan, kun je via USB stick ongetwijfeld ook WAVjes afspelen. Maar je kunt deze geluiden voor zover ik in de manual kan zien niet zoals bij de Motif XS gebruiken als op een sampler (combineren, sound sets maken, pitch shiften, effecten, loopen, aan toetsen toewijzen, etc.)

Zie blz 34/35 van de Engelse handleiding http://www.fullcompass.com/common/files/11546-Yamaha S70XS_S90XS.pdf

Sowieso wel een goed idee, de handleiding lezen. Daar is 'ie voor.
 
Het afspelen van audio files is mij bekend en is geen probleem. Ik heb echter nog nooit met samplers gewerkt. Het is mij ook bekend dat de S90XS niet over een sampler beschikt. Je kunt wel via S90XS Voice Editor de voices bewerken.

Aangezien ik op dat gebied totaal geen ervaring heb en de manuals goed heb doorgespit was mijn vraag of dit eventueel via software wel mogelijk zou zijn.
 
Aangezien de S90XS geen sampler aan boord heeft is ook niet met software zo op te lossen.. Wat WEL kan (neem ik aan?!) is dat je de S90XS gaan gebruiken om een aparte sampler (softwareprogrammaatje of hardware-bakkie) mee aan te sturen via MIDI.
Dan zou je in principe door op een toets te drukken een "opdrachtje" kunnen sturen naar de sampler om een bepaalde sample (geluid, woord, zin, etc.) af te spelen.
Je gebruikt de S90XS dan als aansturingsbak voor je sampler(programma).
 
Back
Top