Opbergsystemen voor componenten

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.629
Iemand die een aanrader heeft voor opbergsystemen voor electronika componenten?

Ik zoek iets met bakjes voor aan de muur oid.. :okdan:
 
ik gebruik een hele berg vakkendozen voor de kleine componenten.

voor de grotere dingen heb ik een heleboel gelijke plastik dozen dit je kan stapelen.

dat ben je niet zoveel ruimte kwijt als met ladenkasten oid...

:mega:
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb ook vakkendozen gestapeld, plus nog wat divers spul dat over de jaren heen verzameld is (een kastje met 20-laadjes, 6 schuifbakken, sorteerdoosjes, en nog een grote la met elco's op rol).

Voor weerstanden, omdat ik daar zo verschrikkelijk veel verschillende waardes van heb, gebruik ik plastic zakjes die ik vertikaal in een bak met een tussenschotten heb staan, gesorteerd op waarde en dan weer in blokken op 10-100-100 etc.
 
ivm plaatsgebrek gooi ik van bv de weerstanden wel alle ohmse waardes in 1 bakje, dus de verschillende wattages liggen door elkaar in 1 bakje, en wat te veel is en niet in 1 bakje past gaat dan in een doos die weer op zolder verdwijnt, dat doe ik ook met condensators, anders heb je idd aan 5-6 rekken nooit genoeg.
 
bij hornbach hebben ze hele goeie doosjes van Keter met vakjes die je zelf in kan delen. ze passen bij mij precies in houten kratjes die weer precies ergens anders passen, voor mij ideaal dus. ze hebben ook kast- en koffer-acitige bouwsystemen met die doosjes, echt superhandig. en het is een standaardmaat..
 
Bij Ikea kwam ik laatst ook een handig modulair systeem met verschillende afmetingen bakjes tegen.
 
Ik gebruik ook vakkendozen.
De componenten doe ik in plastic zakjes zodat ik meerdere waardes in 1 vakje kwijt kan zonder dat het door elkaar gaat zitten.
Bovenop leg ik een papiertje met daarop de verschillende typenummer die in dat vakjes zitten geschreven.
 
Super!

Wat betreft het sorteren van componenten, ik zag iemand in een doosje zakjes stoppen met bijvoorbeeld :

10R 100R 1K 10K 100K 1M
30R 300R 3K 30K 300K 3M

etc (voor zover als dat past natuurlijk)

Ik zat zelf te denken om bijvoorbeeld 1 vakkendoos te vullen met bijv enkel R waardes
Dan een aparte vakkendoos met enkel 1-100K waardes, dan van 100K t/m 500K en 500K tot 1M etc.

Ik zal er zelf wel achter komen maar is die eerste methode handiger? Zie ik het goed dat Etaoin het ook zo doet? (1e methode)
 
Hehe, ja snap ik.. :D

Maar ik bedoel is dat iemand zijn doosjes labelde en dan alles als volgt bijv bij elkaar stopte (in zakjes)

15R 150R 1.5K 15K 150K 1.5M

Dus alle veelvouden bij elkaar, maar goed, ik zie wel wat ik handig vind. :W
 
dat lijkt me juist niet handig, zo pak je erg makkelijk de verkeerde!
 
Dat dacht ik dus ook, vandaar dat ik me afvroeg waarom je dat zo zou willen doen. :D
 
Hehe, ja snap ik.. :D

Maar ik bedoel is dat iemand zijn doosjes labelde en dan alles als volgt bijv bij elkaar stopte (in zakjes)

15R 150R 1.5K 15K 150K 1.5M

Dus alle veelvouden bij elkaar, maar goed, ik zie wel wat ik handig vind. :W

Dit vind ik juist wel handig, dan hoef je maar naar 1 kleurringetje te kijken. :)
 
1k 1K2 1K5 1k8 2K2 2K7 3K3 3K9 4K7 5K6 6K8 7K5 8K2 9K1, zo loopt de reeks

Welke reeks? Het is twee teveel voor E12 en tien te weinig voor E24 ;)

Maar je zult al snel in E24 of E48 terecht komen bij DIY. MFOS gebruikt al standaard 2k, 20k, 200k, 3k, etc. Mijn zakjes zijn (op dit moment): 1k, 1k2, 1k3, 1k4, 1k5, 1k6, 1k8, 2k, 2k2, 2k4, ...

bij elkaar stopte (in zakjes)

Je hebt dan vooral helemaal geen overzicht meer over je voorraad.

dat lijkt me juist niet handig, zo pak je erg makkelijk de verkeerde!

Nou... het enige verschil is dan nog de 3e of 4e ring. Dus of je daar nou "erg makkelijk" een rode en een gele door elkaar gaat halen? Uiteraard is onderverdeling per waarde makkelijker.

Ik moet wel zeggen dat ik zelf na al die jaren kleurcodes lees alsof het woorden zijn, dus ik kan sowieso een weerstandswaarde pakken zonder bewust over de ringen na te denken.
 
Oh, wat BIAM al zei dus :D

Maar de laatste keer dat ik zakjes kocht waren ze 6 euro ex voor 1000 stuks. Dus één waarde per zakje is niet echt een kostenpost.

Ik heb wel nog één vakkendoos met restjes 5% weerstanden (die ik eigenlijk nooit meer gebruik). Die is wel op die manier gesorteerd, omdat ik het allemaal in één doos wilde hebben.
 
7K5 en 9K1 horen er geloof ik idd niet bij, is ook zo uit me hoofd en het zijn de waardes die ik zelf graag gebruik, ik snap zelf niet waarom sommige afwijken met bv 2K of 1K3, maakt het alleen maar lastig en heb je nog meer bakjes nodig.

En ik gooi juist de wattages en soort bij elkaar omdat je dat verschil heel duidelijk ziet, dat kan je na wat ervaring wel schatten en kleurcodes leer je idd ook na een tijdje wel uit je hoofd.
 
7K5 en 9K1 horen er geloof ik idd niet bij, is ook zo uit me hoofd en het zijn de waardes die ik zelf graag gebruik, ik snap zelf niet waarom sommige afwijken met bv 2K of 1K3, maakt het alleen maar lastig en heb je nog meer bakjes nodig..

9k1 en 2k zijn even "afwijkend". Beide zijn uit de E24 reeks. Als je toch naar E24 gaat is 2k dus net zo legitiem als 9k1. Het is sowieso subjectief. Ik heb zelf veel meer voorraad in de 2 dan in de 9,1. Dus voor mij is 9k1 juist "afwijkend" ;)

Maar E24 is een redelijke basis als je veel DIY van verschillende ontwerpers doet. De ene heeft nou eenmaal een andere voorkeur dan de andere.

Maar je komt de gekste dingen tegen, ook bij massaproductie: de 1k87 tempco van Roland is denk ik een goed voorbeeld. Ik heb ooit ook nog een reeks bizarre waardes uit een D&R gevist.
 
Back
Top