Ontwikkelbordjes, bos en bomen

Lid sinds
12 oktober 2016
Berichten
6.327
In de diepste la die ik heb ligt al een hele tijd een halfbakken projectje, daar wil ik 'ns mee verder. Het is nog niet helemaal uitgekristalliseerd, speel met ideeën. Onderdeel daarvan kunnen wat functies zijn wat mogelijk te realiseren is met een ontwikkelbordje. Daar zijn er tegenwoordig veel van, Arduino, RPi, Teensy, noem maar op, lijkt wel of er steeds meer bijkomen, en het is daardoor beetje een bos en bomen verhaal voor een elektronica-dinosaurus die eigenlijk het liefst zit te pielen met analoog... :beard: Ik studeer erop, maar als iemand bij het lezen weet in welke hoek ik het beste kan zoeken, dan hoor ik het graag. :)

Ik zoek iets waar je, als het even kan, vrij eenvoudig audio kan invoeren, daar een bewerking op los kan laten, en het weer uitvoert. In z'n eenvoudigste vorm heb je dan een effectapparaatje. Er moet dus wel iets rekenkracht beschikbaar zijn om zo'n bewerking te realiseren. Iets van bruikbaar geheugen aan boord zou welkom zijn, hoeft geen vele minuten aan opslag te zijn, als het voor enkele tientallen seconden aan audio kan onthouden, dat is al mooi. Zodat je een stukje audio in een loop kunt afspelen, bijvoorbeeld. Audiokwaliteit hoeft niet van de bovenste plank te zijn, als het iets is van 12bit/32kHz oid., dat moet goed genoeg zijn. Wat misschien een probleem is, het liefst iets dat niet heel gulzig is qua voeding. Zodat het toch wel een aantal uren op batterijen kan werken, of anders op een accu die niet heel groot en zwaar is. Een oplossing die niet duur is, dat is helemaal mooi. Als het kan voor een paar tientjes: :okdan:
 
Persoonlijk zou ik, als ik het zo lees, voor een RPi gaan. Van alles wat je noemt hebben die toch de meeste rekenkracht en het geheugen is afhankelijk van de micro-sd kaart die je erin stopt. Misschien is een Pi Zero zelfs al genoeg voor hetgeen je in gedachten hebt. Grote voordeel van een Pi is de IO, Pi Zero heeft dat wat minder, maar de normale heeft gewoon een mini TRS aansluiting. Mocht je deze kwaliteit niet afdoende vinden, dan kan je hem zelfs uitrusten met een fatsoenlijke DAC. Het meest grote voordeel vind ik persoonlijk nog dat je er een vorm Linux op kan draaien en daarmee al veel apps tot je beschikking hebt. Mocht je iets zelf willen schrijven, dan kan dit weer relatief simpel, met de nadruk op relatief, in Python.

Een Arduino of Teensy, wat een Arduino on steroids is, voldoet in dit geval denk ik niet aangezien het geheugen hier erg beperkt is, wil je iets met audio gaan doen dan ben je toch vaak aangewezen op een expansie boardje.

Hopelijk heb je hier iets aan :)
 
(...)

Hopelijk heb je hier iets aan :)
Alle input is welkom! :) Zal in elk geval de Pi Zero nog wat beter bekijken, die trekt wat minder stroom. Het lijkt erop dat je Lazarus/Freepascal kunt gebruiken met een Pi, wat code schrijven zal dan niet zo moeilijk zijn. Misschien moet ik het maar 'ns gewoon proberen en wat testjes doen om erachter te komen hoeveel rekenkracht je kunt gebruiken.


Teensy + audioshield
Bedankt. :)Trekt niet heel veel stroom, misschien ook een mogelijkheid. Wellicht iets lastiger om te programmeren.
 
Ik kan een raspberry pi nou niet echt een "ontwikkelbordje" noemen. Het is gewoon een kleine PC, waar toevallig wat I/O pinnen op naar buiten zijn gebracht. Je draait er een volledige Operating System op.

Teensy + Audioshield lijkt me ook een goede "tussenmoot". Voor teensy is er, zoals GentleG zei een omgeving om audio dingen te programmeren: Teensy Audio Library, high quality sound processing in Arduino sketches on Teensy 3.1
 
Sinds kort gebruik ik een ESP32, en dat werkt fantastisch. Ik gebruik daarvoor dezelfde code die ik mijn Korg NTS-1 schiet. Ik ga binnenkort wat op github zetten, maa er zijn natuurlijk al meer mensen die 'm gebruiken. Je hebt een I2S audio board nodig. De ESP32 kost 5 Euro en het Audio board ook zoiets. Gisteren heb ik een compleet development board besteld zodat het audio board vervalt, heeft dus audio input, audio output, boxjes output, 4 MbFlash, en nu komt het, 8Mb PSRAM . Daar kun je een mooie delay of reverb inleggen. Dat bord kost 10 (TIEN!) Euro, bij Ali.

ESP32-Aduio-Kit ESP32 Audio Development Board Wireless WiFi Bluetooth Module Dual-core with ESP32-A1S 8M PSRAM Serial to WiFi​

Je kunt 'm ook in Nederland kopen, voor 30 Euro (Is ook een mooie prijs). Oja heeft ook nog Wifi en Bluetooth...
 
Sinds kort gebruik ik een ESP32, en dat werkt fantastisch. Ik gebruik daarvoor dezelfde code die ik mijn Korg NTS-1 schiet. Ik ga binnenkort wat op github zetten, maa er zijn natuurlijk al meer mensen die 'm gebruiken. Je hebt een I2S audio board nodig. De ESP32 kost 5 Euro en het Audio board ook zoiets. Gisteren heb ik een compleet development board besteld zodat het audio board vervalt, heeft dus audio input, audio output, boxjes output, 4 MbFlash, en nu komt het, 8Mb PSRAM . Daar kun je een mooie delay of reverb inleggen. Dat bord kost 10 (TIEN!) Euro, bij Ali.

ESP32-Aduio-Kit ESP32 Audio Development Board Wireless WiFi Bluetooth Module Dual-core with ESP32-A1S 8M PSRAM Serial to WiFi​

Je kunt 'm ook in Nederland kopen, voor 30 Euro (Is ook een mooie prijs). Oja heeft ook nog Wifi en Bluetooth...

zie dat de esp32 600 dmips haalt. een ms2000 gebruikt een dsp van 100dmips. axoloti haalt 225 DMIPS.

@Disharmonic Axoloti is ook een aanrader. Een kant en klaar audio dsp board met Arduino compatible header.
Als je dus niet aan het OS will rommelen dan is het een leuk platform om audio code te schrijven en electronica aan te koppelen.
 
@Eduur : Bedankt, had er nog niet van gehoord, zal ook daar 'ns naar kijken! @flyweight : De Axoloti, die was ik bijna vergeten. Goed om die ook nog even onder de aandacht te brengen. :)
 
Hier kun je mijn efforts van de afgelopen weken vinden, crossplatfor oscillator/synth voor Korg NTS-1, Windows en ESP32:
NTS1_ESP32_Development
Mocht je wat willen weten, mail of zet in forum...
 
@Eduur : Bedankt, ga kijken of ik er iets van snap. Er zijn redenen waarom ik destijds begon met Turbo Pascal en later doorgegaan met Delphi. ;)
 
Afgelopen week is het board binnengekomen. Line In, Line Out, ESP32-A1S, 8 Mb Pram etcetera. Heb er aardig wat tijd ingestoken en ben 'wel enthousiast'. Ik heb een synth met twee VCOs, twee LFOs, twee ADSRs, Reverb, Delay er in geprogd. Doet het mooi, maar max 2 Voices. Ook de Line In -> Line out getest. Werkt, 16 bits stereo. Laatste efforts richting een wavetable synth, 12 voices Max. Om het perfect te krijgen zal nog wel even duren, maar voor 10 Euro is dit wel wat bijzonders... Voderingen hier
 
@Eduur : Heel mooi, maar ik denk dat het programmeren van zoiets mij gewoon teveel tijd gaat kosten. Dar heeft te maken met het feit dat ik daarvoor niet genoeg kennis van de taal heb om vlot en vloeiend code te schrijven. Het is hobby, het moet geen "werk" worden. De Teensy lijkt me voor mij althans beter, wat dat betreft.
 
Afhankelijk van wat je dan precies wil doen zou ik voor Arduino of Teensy gaan, omdat daar ook al best wel wat code van voor online staat
 
@Sjoelie : Ja, die indruk heb ik ook dat daar al veel voor is te vinden, maakt het gemakkelijker en spaart tijd. Met name Teensy is interessant, denk ik.
 
Sjoelie had een goed punt... Niet dat ik een Arduino zou gebruiken (althans niet voor Audio dingen, wel voor 'Control' (knoppen, LCDtjes en zo )) maar voor de Teensie is al heel veel code aanwezig, en is ook geschikt voor 'Control' met al zijn pinnen. Dat A1S board heeft veel minder I/O mogelijkheden en er is veel minder code voor geschreven (er zijn wel twee Audioframeworks, maar niet veel voor synthese/synthesizers). Ik gebruik het (waarschijnlijk) meer als synthengine en effect engine, de knoppen er omheen doe ik dan met een Arduino.
 
Back
Top