Roland JP8000 of Yamaha CS6X

De JP8000 zegt me persoonlijk echt niets. Dikke gehypte bak die behoorlijk beperkt is. (interessante leesvoer van onze welbekende Jexus)
Wil je echt VA, zou ik voor iets anders gaan. (Novation, Virus, Ion, ... )
Gezien hun specs gaan de JP8K's momenteel echt veel te duur de deur uit.

Ik zou sowieso de voordeel van de twijfel geven aan de Cs6x. Zeker als er een VA-kaartje in zit.
Editen is wat minder fijn, maar als de klank in lijn ligt met de Cs2x zou die mij niet kunnen teleurstellen, denk ik.

Misschien dat ze er in Belgie nog 500 voor durven vragen, maar een JP8000 voor 350 euro waar ze in NL voor gaan (o.a. Leo) is niet echt duur lijkt me...
 
Heb een paar weken een JP8000 gehad

controls waren super maar vond hem flinterdun

destijds ook een An1x gehad vond die stukken bruikbaarder meer authentiek als de JP

JP8000 was niet echt dun, maar op een gegeven moment stoorde ik me aan het feit dat ELK geluid wat je ermee maakte gewoon elke keer klonk als "Roland"
 
JP8000 was niet echt dun, maar op een gegeven moment stoorde ik me aan het feit dat ELK geluid wat je ermee maakte gewoon elke keer klonk als "Roland"

ja, dat zeggen meer mensen hier dat ze zich storen aan het feit dat de synth naar het merk klinkt. Maar dat vind ik juist goed. Een herkenbaar klank karakter zoals die van roland, yamaha en korg bijvoorbeeld is toch wat een synth lekker maakt als je van die klank houdt.

Dus als ik op een korg een sound maak, wil ik die korg sound horen, niet ineens de yamaha of access sound uit een korg. Ik wil synths met een identiteit die ik kan herkennen, anders hoef ik hem niet :D
 
Ik zal maar veronderstellen dat je met "vals" eigenlijk "onecht" bedoelt zeker?
Want als ie echt vals klinkt dan is ie of zwaar defect of je hebt geen greintje verstand van de parameters.

Nee hoor,
Soit, je kan ni alles weten, en ' tis dan ook iets van mezelf....

Ik tune m'n Synth sounds met de pitchbend, ifv de stemming, dus nooit op 440hz,
't is volgens de lucy tuning table,berekend op Pi, en hiermee doe ik dat: jammer genoeg op AmigaOS:

005.png


De virus c Klinkt er altijd een beetje onharmonisch bij,
maar ook dat is wel is leuk, niet alles moet perfect 'in harmonie' zijn..

soit, 't verschil tusssen bv 440 en 440 + 13.5ct is niet te A/B vergelijken,
dat heeft met stemming te maken,, Ik kan't ni anders uitdrukken...
 
Met de CS6X heb ik geen ervaring, kan ik dus ook niets over zeggen. JP8000 heb ik wel gehad, was 1 van de weinige synths die ik nieuw heb gekocht (in '97 toen hij net uit was). Een paar jaar geleden heb ik hem verkocht maar soms heb ik er nog spijt van. Toch wel een fijne bak hoor, en je haalt er de gekste dingen uit. Het was gewoon erg jammer dat hij altijd is weggezet als "trance bak", want dat doet hem echt te kort. Ik heb zelf helemaal niets met trance maar wel altijd veel plezier gehad van de JP8000.

Maar goed, echt een advies op maat kan ik je hier dus niet geven :)
 
Ik zal maar veronderstellen dat je met "vals" eigenlijk "onecht" bedoelt zeker?
Oeps, k moest altijd dat knopke van 'virus' indrukken, om de Pos en Neg Pitch Bend Range op 2
en de Bendscale op Linear te zetten, Dan zou't moeten kloppen....

tja, ik Bouw zo'n features dan wel in, maar na een maand ben ik dat weer vergeten..
Nu wordt 't altijd op't Virus Midi channel doorgestuurd, na een Patch of Syx patch te hebben gesecteerd,

Soit, echt musicaal vind ik m'n Virus C ni echt klinken... 't verschil met de JP8080'n is groot !!

alé.. :gaap:
 
Mensen die neerkijken op romplers hebben geen verstand van synthese. Ga maar lekker spelen met je sinusjes, zaagjes en presets.

Nouu.. Ergens ben ik het er wel mee eens. Ik heb een tijdje de Korg M3 gehad, maar al de sounds waren al voorgebouwd: zo had de saw had al een attack in de Filter-EG. Dat gaf mij minder ruimte een sound te ontwerpen.


Maar nu ik hier toch ben: de Korg M3 is weg en ik moet wat anders: CS6x?


Achtergrondinformatie:
* Korg Micorkorg heb ik al.
* Het is de vervanging van mijn U-20 (na 5 jaar 2ehands is ie ECHT helemaal op, niet meer te vertrouwen op het podium).
* Laatst op een Virus TI gespeeld: heerlijk warme klank en snel te configureren, maar niet meer dan een synth, ik zoek dus een soort hybride.
* Korg M3 was een grote hel betreffende het programeren (In vergelijking met MK en TI2).
* Ik speel in een band met eigen muziek waarbij ik enkel de synthese doe. Drums en bas worden door anderen gespeeld.. Layers zijn wel essentieël voor bredere sound vanwege minimale bezetting.
* De microkorg klinkt al wat 90's, dus ben ik bang dat de CS6x ook gedateerd klinkt. Is dat zo?


What's your opinion?
 
Back
Top