Yamaha CS6x of Roland JP8000

fortron

zonder naam niet bekend
Lid sinds
11 april 2008
Berichten
98
Locatie
Rhenen
Ben een beetje aan het rondkijken voor een moderne synth met wat knoppen, schuifjes enzo.
Twee instrumenten spreken mij wel aan en dat zijn de
Yamaha CS6x of Roland JP8000.

Welke synth zou mij het best kunnen voorzien van lekker analog-feel
kwa sound en bediening?
Ik zoek vooral strings, pads, bass en leads.
Wat zijn de sterkste verschillen tussen beiden en wat zijn de eventuele pro's en con's?

Wacht jullie reacties af voordat ik een keuze maak.
Overigens sta ik ook open voor andere synths, mits het mijn 600 euro budget niet te boven gaat.


Bij huidige synth gear:
Roland A70
Roland XV-88 (SRX Ultimate Key's, Complete Piano, Super Sound Set, Latin)
Roland JV-2080 (World, Asia, 60's/70's, Vintage, Orchestra 1, Orchestra 2, Vocal, Session)
Alesis QSR
Edirol UM-880
 
Ik heb een cs6x gehad en heb nog steeds een jp8080.
Gezien je al 2 roland romplers hebt zou ik voor de jp8000 gaan, of de jp8080 rackversie, die neemt mindert ruimte in en heeft iets betere specs.
Een cs6x is een erg dikke bak met een heerlijk keyboard, maar als je een synth zoekt is de jp80x0 uitgebreider en veel meer handson.
 
Ik heb een cs6x gehad en heb nog steeds een jp8080.
Gezien je al 2 roland romplers hebt zou ik voor de jp8000 gaan, of de jp8080 rackversie, die neemt mindert ruimte in en heeft iets betere specs.
Een cs6x is een erg dikke bak met een heerlijk keyboard, maar als je een synth zoekt is de jp80x0 uitgebreider en veel meer handson.

Wat zijn dan de voornaamste verschillen in de specs tussen de toetsen en rack versie van de JP80x0?
 
even gecopypaste van een Engels forum:

Rack:
2 extra voices of polyphony (total: 10)
* external input
* Additional noise generator on OSC2. That is not just ''noise'' but everything between white noise and pure sine
* External control assign to simultaneously control multiple parameters using mod wheel / aftertouch ?
* A 12 band filter bank for processing internal or external sounds.
* True vocoder (with carrier and modulator inputs).
* One of the great functions - Voice Morph. This feature lets you use sound input as a controller. Just like you are tweaking a mod wheel, but instead of mod wheel it is your voice (or external sound of anything you input) changing any parameters you desire - filter cutoff, oscillator pitch, resonance, amplitude etc.
 
Heb vandaag een Roland JP8080 gekocht.
Koste me 350 euro wat volgens mij een koopje is?

Het ding is helemaal goed, zover ik nu ga nagaan. Wel mis ik de handleiding, valt daar nog aan te komen? (op papier wel te verstaan)
 
De JP8000 is echt een synth, met veel vette 'analoge' sounds en een knop/schuif voor de meeste functies.
De CS6X is veel meer een allround-bak, met sounds in alle categoriƫn en voor de rest een paar draaiknoppen. Niks mis mee hoor, maar als je echt realtime sounds wil tweaken, moet je absoluut voor de JP gaan !
 
De JP8000 is echt een synth, met veel vette 'analoge' sounds en een knop/schuif voor de meeste functies.
De CS6X is veel meer een allround-bak, met sounds in alle categoriƫn en voor de rest een paar draaiknoppen. Niks mis mee hoor, maar als je echt realtime sounds wil tweaken, moet je absoluut voor de JP gaan !

Ik heb nu dan ook de module versie van de JP8000. *D
Met de gedownloade handleiding kom ik een stuk verder nu.
 
Back
Top