2 mixers koppelen: tape return gebruiken?

raabje

Korg Gadget!
Lid sinds
6 november 2004
Berichten
980
Locatie
Amsterdam
hallo Forum,

Ik heb een Soundcraft Spirit Folio 14/2 F1 mixer, en vandaag heb ik een 2e 14/2 gekocht voor een leuk prijsje. Deze ga ik koppelen, 1 master en 1 slave, ik heb dan tot mijn beschikking 12 mono channels met fader en EQ, 4 stereo met fader en EQ, 4 stereo zonder fader en zonder EQ, en 2 tape returns, totaal 30 inputs.


Effecten delen gaat helemaal lukken, de Boss SX700 heeft bij veel effecten interne mono summing, ik kan daarom de mono auxen (post fader, aux 2 en 3) van 2 tafels op L en R van een effect unit aansluiten (heb er 1 voor reverb en 1 voor delay), en naar de master tafel als stereo terug sturen. Heeft bij 100% wet in een send-return setup geen gevolgen denk ik.

Een vraag: mijn 1e impuls was een vrije stereo input op de master zonder fader en EQ te gebruiken (zitten er 2 van op de tafel, alleen een gain draaiknop) om het signaal van de slave tafel in te pluggen. Ik heb ook nog een tape-return over. Ik vraag me af of de kwaliteit van dit circuit gelijk is aan de rest van de input channels, of dat dit een simpeler circuit is.

Mogelijk maakt dit bij een Soundcraft helemaal niks uit, ik ben toch erg benieuwd. Ik moet het allemaal nog aansluiten, kom nog wat kabels te kort, misschien kan ik het ook horen (heb de tape return wel vaker gebruik voor een synth, of een VST, viel me toen niet op dat het minder klinkt).

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet hoe deze tafels gebouwd zijn?

Mijn doel met deze setup is complete tracks maken met mijn hardware synths en samplers + een paar VST's (PC als virtueel rack), dit op de analoge tafels te mixen, en het resultaat in 1 run als stereo opname (2-track) op nemen op een computer, en hier nog wat mastering op los te laten.
 
Laatst gewijzigd:
Als je tape return ook op je opname spoor te horen is...

Ik heb drums op m'n Mackie.. van de Mackie gaan dan de group outs naar 4 kanalen op m'n A&H. Al m'n FX zitten op m'n A&H.. dus ik stuur een aux van m'n Mackie naar 'n kanaal op de A&H, die niet route naar de master. Heb sowiezo genoeg FX liggen om extra op de Mackie te zetten. Weet niet hoeveel gear je hebt, maar ik red me wel met 16 op de Mackie en 11 op de A&H. M'n FX returns op de A&H zijn trouwens wel losse returns. Dus dat kost me geen kanalen.

Wat wel zo is op de mackie, is dat aux 1 en 2 niet te routen is naar de tape out.. weet niet hoe dat zit bij je Spirit..
 
Tape return kan ik op de Spirit aan het opname spoor (mix) toevoegen, of isoleren (dan wordt de rest gemute), zit een switch op.

Ik heb het toch maar anders gedaan, slave tafel op een stereo input (zonder fader/EQ), en computer geluidskaart main output op tape return (zoals het "hoort", het opname apparaat op tape return). Mocht er een kwaliteitsverschil zijn door een minder circuit, dan heb ik daar geen last van bij opnemen. Ik denk dat het wel meevalt allemaal.

Er zit geen tape out op, alleen main mix out, en monitor out. Auxen van de slave doorlussen naar de auxen van de master tafel via een vrij kanaal op de master werkt alleen voor pre-fader aux, fader op 0 zetten, en aux opendraaien. Is niet handig, ik werk niet met pre-fader effect, en dit kost me een vrij kanaal op de mixer. Ik kan geen kanalen afkoppelen van de mix.

Maar alles werkt hoor, ik heb 2 Boss SX700's effecten, 1 voor reverb en 1 voor delay, deze effectenbakken mixen zelf intern 2 verschillende inputs naar een mono signaal, en gaan na het effect als "stereo" weer naar buiten naar de master. Ik kan eventueel ook nog een kleine Behringer line mixer (MX400) gebruiken om de aux van master en slave te mixen voordat dit naar een effect gaat, is zo te horen niet nodig. Ik kan alleen geen echte stereo effecten gebruiken, dat verstoort de balans van het effect (bij 100% wet, links de master efx out, en op rechts de slave tafel efx out, dat is een beetje raar).

Verder nog een Digitech Quad v2, als insert effect, hier gaan 4 mono outputs van mijn Akai sampler doorheen, voor percussie, korte reverb, of afwijkende delays. Stereo output B van mijn Roland Sampler gaat door een Roland EF303 heen, zitten een paar aardige effecten op. Ik wil nog wel meer effectenbakken kopen, maar ik zit nu echt aan mijn fysieke limiet, anders worden het echt te veel adapters, stekkerdozen, midi kabels, midi splitters, etc.

Ik heb ook nog 4 mono kanalen met VST's , die sum ik naar mono in de computer, en stuur ik naar buiten door een 2e geluidskaart (Delta 44, 4 x mono out). Scheelt 4 synth modules kopen. Deze VST's gaan droog naar buiten en krijgen effect via aux.

Leuk artikel om te lezen in de SOS, tafeltje is zo slecht nog niet als ik het goed begrijp.
 
Het is maar heel effe zo geweest dat Soundcraft echt rotzooi maakte.. gelukkig.
 
Back
Top