Levels instellen send/return hardware FX op analoge hw mixer

HUEY

A flying legend
Lid sinds
6 oktober 2008
Berichten
606
Locatie
Zwijndrecht
Hoi,

Sinds kort weer een beetje aan het pielen op mijn oude hardware. FX apparaten (Ensoniq DP/2, DP/Pro (deze blijkt nu wat vreemde kuren te vertonen) en TC Electronic M-one) opnieuw aangesloten op mijn mixer (Mackie SR-24-4) via aux send/return. Werkt op zich prima, maar ik blijf zoeken naar de juiste "level" instellingen.
Je hebt:
-Send FX op je channel strip zelf (op Mackie mixer)
-Master FX send (op Mackie mixer)
-Master return (op Mackie mixer)
-Master output level (op de FX apparaten)
-Input levels (chip 1 en 2 igv dual FX) (op de FX apparaten).

Momenteel zet ik de "master output levels op de FX devices" vol open en loop met alle andere levels (4 stuks dus) continue te zoeken wat het lekkerste klinkt.

Is hier een richtlijn voor zodat ik alleen de send fx op de channel strip zelf meer open of dicht draai en de rest ongemoeid laat? Wat is de beste werkmethode en hoe doen anderen dit?
Of is het echt per track/song zoeken naar de juiste level instellingen?

Thanks
Cheers
 
Laatst gewijzigd:
Waar je denk ik op doelt is dat met fx sends meestal post fader zijn en daardoor haal je nooit 100% wet.
Wil je 100% wet dan moet je pre fader fx sends gebruiken, of inserts.
Voor de rest all je fx dus op 100% wet op het apparaat zelf instellen.
Ik heb 6 auxen en die gaan dan naar een sub-mixertje voor de 8 returns, die dan weer als stereo op een stereo kanaal komen.
Ik kan de sends op pre -of post zetten indien nodig en heb dan ook nog veel kanaal een master en 4 bus inserts.
Voor de inserts heb ik speciale insert modules voor mijn neutrik patchbays gekocht zodat je makkelijk dingen erin kan pluggen en als je niets hebt ingeplugt dan is die normalled en werkt het gewoon.
 
Richtlijn is of het goed klinkt, dus geen één manier, maar per oor, persoon, track, studio verschillend :D

Wat de beste levels zijn ligt wel aan de hoeveelheid noise die je mixer geeft en hoeveel je fx. Je kan hiermee experimenteren om te kijken hoe je het minste maar hebt van noise.
Ik denk trouwens dat je master fx send precies is wat het zegt, dus je kan je master signaal ook nog eens naar een effect sturen.

Je master via insert naar een stereo compressor wordt veel gedaan, maar je master signaal naar een effect doe ik zelf eigenijk nooit, heel soms een toefje Reverb.

Ik zou starten met input pot op je fx op 50%, zodat je die niet overstuurd, Fx Output op 80% zodat je goed hard signaal hebt maar evt nog meer kan uitsturen.
De rest op je mixer zal wslk per track en spoor verschillen, daar is niet echt 1 beste manier.
Het is wel verstandig om op je effectenbak de levels altijd/zoveel mogelijk gelijk te houden en alleen op de mixer de hoeveelheid send en return aan te passen.

Ik gebruik bijna nooit fx returns, maar laat ze terugkomen op aparte kanalen zodat ik full control heb over level, pan, eq en send (;)) van de fx returns.
 
Ik gebruik zelf de DP4 en de DP2 heeft ook een clipping signaal. De DP4 is heel gevoelig wat betreft het input signaal dus dit kun je in ieder geval gebruiken om te monitoren of het signaal niet te hard binnen komt. De out op de dp4 heb ik iets op 3/4 staan, ook deze stuurt vrij hard een signaal uit.
 
Back
Top