Akoestisch advies voor nieuwe studio!

aquinox

Nieuwkomer
Lid sinds
21 Maart 2010
Berichten
23
Hallo,

Ik ga binnenkort verhuizen en krijg daarbij n kamer waar ik erg blij mee ben :)

Ik heb een filmpje, een paar foto's en een floorplan gemaakt om het een beetje te verhelderen :)




20111114153839.th.jpg

20111114153816nxf.th.jpg

20111114152928.th.jpg

20111114152356.th.jpg



Ik zou het tof vinden om wat tips meekrijgen om de akoestiek van te voren (dus voor ik ga inrichten etc.) goed te krijgen.
Om een beetje richting te geven:
De muren, plafond+vloer zijn van beton.het centraleverwarmingshok is van hout. Aan beide kanten komt een raam. De kamer meet ca. 10.5x4.8x2.5 M


- Welke van de 2 kanten is het best om mijn studio te plaatsen?
studiof.jpg

- mijn rockwool platen op de schuine muren doen of verticaal op de grond zetten? (dat laatste is makkelijker, hoe kan ik ze vastzetten aan de schuine muren)
- Wat is de beste hoogte voor mijn speakers? ik weet dat je ze niet op de helft van de hoogte van je plafond moet doen, maar iets eronder of erboven, maar wat heeft de voorkeur :p .
- Wat is de ideale afstand voor mijn speakers t.o.v de muur erachter?
- In welk opzicht moet ik rekening houden met het cv hok als het om akoestiek gaat?

- Is het handig om het trapgat af te dekken met een luik die met rockwool bekleed is?
 
Als ik jou was zou ik eens ten rade gaan bij Mutrox, die gasten zijn erg goed in wat ze doen. Helemaal Ronald Bout, is ook geloof ik een actief lid op het forum. Zijn dan wel niet de goedkoopste, maar als je kijkt bij de referenties dan snap je ook wel waarom.
En vragen staat natuurlijk altijd vrij.
www.mutrox.nl
 
Als ik die tekening zie zou ik sowieso adviseren om je monitors aan de rechterkant te plaatsen, anders lijkt me dat je reflecties krijgt vanaf het verwarmingshok. Je speakers zou ik 60-100cm van je muur af houden. Ik zou de vloer bedekken met hout, of een dik tapijt ofzo. Ik weet niet hoe je plafond eruit ziet, maar het mooiste is natuurlijk een aflopend plafond.

Informatie is gratis en alle akoestische modules zijn in principe zelf te maken (of je er de tijd/zin voor hebt is een 2e). Tenzij je er je brood mee verdient, zou ik eerst eens zelf kijken wat je kunt doen om je ruimte te optimaliseren, voordat ik er iemand dik voor zou gaan betalen. Modules die je kunt kopen vind ik vaak veel te duur en meestal doen ze niet zo veel en staan ze alleen interessant.
 
Back
Top