heruitbrengen vintage synths

cloudman

ex nihilo creatum ens
Lid sinds
8 mei 2003
Berichten
2.370
Misschien is dit al eens gepost geweest, of weet iedereen het antwoord al.
even zoeken in de reeds geposte threads bracht niet zo veel op.

Nu vraag ik mij af...
Waarom brengen synth fabrikanten hun bestverkochte producten niet opnieuw uit?
Bestverkocht dient genuanceerd te worden.
Ik bedoel dus: waarom brengt roland niet opnieuw zijn TR 909 uit bijvoorbeeld en de TB 303?
de productiemogelijkheden ondertussen kunnen er voor zorgen dat het betrekelijk goedkoop
voor hen te bouwen is (denk ik) en ze kunnen er veel aan verdienen.
Ze zijn toch niet zo stom dat het hen volledig ontgaat wat er soms voor die beesten betaald wordt?
Een beperkte oplage kan hen stoten geld opleveren denk ik.

oke, ik weet wel, iedere nieuwe synth van Roland heeft wel een setje TR samples zitten... maar geef nu toe,
das toch niet hetzelfde he?
En kijk eens daarnaast: hopen en hopen wannabe's en "the next best thing" zie je verschijnen voor bvb de TB 303
en andere oude dingetjes. Die hebben allemaal vrij veel succes. Mensen hier bouwen ze soms gewoon zélf na.
(in hoeverre mogelijk) Dus draai of keer het hoe je het wilt: er is een markt voor die producten, en die markt
is bereid te betalen. (echt ineenstorten zie ik die prijzen ook trouwens nog niet meteen doen)

Ik dacht dat de mc-09 phraselab van roland zoiets wou doen. Uiteindelijk ben ik tot de vaststelling gekomen
door hier het een en het ander te lezen dat dat maar half waar is. De benadering blijft trouwens een benadering
voor zover ie lijkt op een tb 303.

Die spullen van roland zijn uiteraard de gekendste, maar zo zullen er ook wel dingen van Korg zijn denk ik, yamaha,
moog, etc etc die mensen wel heel graag willen hebben.

Wat denken jullie hiervan?
Of wat weten jullie er van dat mij kan verlichten?
Zijn er dan toch bepaalde aparaten heruitgebracht?

ben benieuwd naar jullie reacties.

[@moderators: moest ik me toch vergissen, en deze discussie is hier al in het lang en het breed gevoerd, gooi deze thread dan maar gelijk dicht. maar het leek mij een interresant vraagstuk]


greetz,

Cloudy
 
Als Roland de TB-303 opnieuw uitbrengt, dan verdwijnt de cultstatus van het apparaat en de tweedehands markt word om zeep geholpen.
Als fabrikant heb je misschien liever een legendarische synth op je naam staan dan het ding opnieuw uit te brengen.
Dan zou je je verlagen tot Deawoo praktijken. (dr is een type dat is een opel kadett met een eind 90's look)

-C-
 
opnieuw

opnieuw

Origineel geplaatst door C738
Als Roland de TB-303 opnieuw uitbrengt, dan verdwijnt de cultstatus van het apparaat en de tweedehands markt word om zeep geholpen.
Als fabrikant heb je misschien liever een legendarische synth op je naam staan dan het ding opnieuw uit te brengen.
Dan zou je je verlagen tot Deawoo praktijken. (dr is een type dat is een opel kadett met een eind 90's look)

-C-

Ach als een fabrikant ergens aan kan verdienen zullen ze het normaal niet laten.
ik zou het prima vinden. En vind het ook vreemd dat het niet praktijk is.
Somige dingen zijn gewoon echt niet meer te vinden op de tweedehandsmarkt of schandalig duur.
Van mij zouden ze zo weer een Fender Rhodes mogen gaan bouwen.
 
Als half de wereld een tb-303 zou hebben, dan zou het net zo normaal zijn als een Casio SK-1 (Casio aanhangers begrijp me niet verkeerd, respect!) en zou er dus helemaal niks speciaals meer aan zijn. Dan zouden veel mensen hem waarschijnlijk juist weg doen omdat ie niet meer zo uniek is. Roland doet er goed aan om hun schatjes en hun verleden in ere te houden. Die namen hebben Roland ook onder andere commercieel gezien groter gemaakt. Als ze nou met dollartekens in hun ogen de 303 zouden gaan herfabriceren dan zal dat misschien heel ff verkopen, maar daarna zul je zien dat de waarde en populariteit van zo'n ding zal dalen naar 0,0 en Roland zal dan denk ik ook een slechtere naam krijgen.
De hele geschiedenis van in dit geval de 303 zou in een klap weinig meer voorstellen.

Het "speciale" moet blijven, er moeten dingen zijn om mee te kunnen pronken, anders is er gewoon niks meer aan!
 
Ik ben anders best wel toe aan zo'n Dae-ya-woo-synth :D
 
Dat betekend de zelfde onderdelen de zelfde ic's etc.. nee
dat zie ik roland niet doen , trouwens moog heeft wel de Voyager
uitgebracht voor een leuk prijsje, en er zijn ook genoeg
leuke klonen op de markt
 
Maar de Voyager is geen Minimoog clone.

Ik denk dat het tegenwoordig niet meer zo goedkoop gemaakt kan worden als vroeger. Een VA met 16 stemmen volledig MIDI gestuurd met 3 filters is goedkoper maken dan een monofone gare TB-303 en die eerste kan duurder verkocht worden.

Verder moeten er nu ook apparaten gemaakt worden die net als bij de 303 tijdens het uitbrengen waardeloos waren en later super... Daardoor moet je nieuwe dingen blijven doen... :)
 
Re: heruitbrengen vintage synths

Origineel geplaatst door cloudman
Ik bedoel dus: waarom brengt roland niet opnieuw zijn TR 909 uit bijvoorbeeld en de TB 303?
de productiemogelijkheden ondertussen kunnen er voor zorgen dat het betrekelijk goedkoop
voor hen te bouwen is (denk ik) en ze kunnen er veel aan verdienen.
Ze zijn toch niet zo stom dat het hen volledig ontgaat wat er soms voor die beesten betaald wordt?
Een beperkte oplage kan hen stoten geld opleveren denk ik.

hier ga je al mis...

Het opzetten van een op 20 jaar oude technologie gebaseerde productielijn zal zo duur zijn dat het
zich waarschijnlijk nooit zal terugverdienen. En al helemaal niet in een een beperkte oplage serie.
 
Re: Re: heruitbrengen vintage synths

Re: Re: heruitbrengen vintage synths

Origineel geplaatst door equate
hier ga je al mis...

Het opzetten van een op 20 jaar oude technologie gebaseerde productielijn zal zo duur zijn dat het
zich waarschijnlijk nooit zal terugverdienen. En al helemaal niet in een een beperkte oplage serie.


dit is idd *exact* de reden....
 
mischien komen ze wel een keer met een soort van dsp uitvoeringen van de 303 en 808 en 909,mits de techniek daar is dat ze echt hetzelfde gaan klinken,maar dan ook in de originele behuizing:yamaha:
 
Re: Re: Re: heruitbrengen vintage synths

Re: Re: Re: heruitbrengen vintage synths

Origineel geplaatst door olafmol
dit is idd *exact* de reden....

Het kan gewoon nooit meer zo 'kut' klinken als 20 jaar geleden.
 
Het kan gewoon niet. De onderdelen worden niet meer gemaakt punt uit! Dan volgt de vraag, kun je ze weer opnieuw maken. Ik denk het niet. Dus, wees zuinig op uw oude rommel want het komt nooit meer terug...........................

Probleem is wel dat alle plastic langzaam verstaft en langzaam zal verpulveren........ahhhhhhhhhhhhhhhh.
 
als je die reviews leest van vroeger dan komen sommige
synth niet goed uit de bus die nu bijna iedereen wil hebben.
 
Toch heb ik laatst een gesprek gehad met een van de makers van de Syrinx en die zouzo weer gebouwt kunnen worden, net als de Fenix.
alleen tijd en Geld houd het tegen en natuurlijk ook de zin om het tedoen.
Ik stelde toen meteen voor er 500 temaken (ik zou het financieren) maar ik geloof niet dat dat ooit iets wordt.

Jammer maar het is natuurlijk wel leuk als iets ook echt Vintage blijft.
Zo vind ik de Voyager bv niet tegen d orginele moog op kunnen wat klank betreft.
Feit dat zelfs de Software niet helemaal klaar is bewijst eens temeer dat soms halve producten
in de markt worden gezet die daarna pas afgebouwt worden.
Als dat de enigste weg is vind ik het best maar normaal is het toch niet.
Maar dat is weer een heel ander verhaal.
 
Origineel geplaatst door Grooveron

...
Feit dat zelfs de Software niet helemaal klaar is bewijst eens temeer dat soms halve producten
in de markt worden gezet die daarna pas afgebouwt worden.
...

...zoals de terratec ews64 xl

*grijpt de pot antidepressiva* ;{
 
Reviews zijn niet altijd te vertrouwen. Ik kan mij zo voorstellen dat reviews positiever worden naarmate het merk meer adverteert in dat tijdschrift. Je kunt je dan ook wel voorstellen waarom er minder reviews zijn van minder bekende merken en steeds maar weer de nieuwe Roland, Korg of Yamaha erin staan. Nu moeten ze ook de schijn ophouden dus kraken ze ook af en toe ook wel een Roland af.
 
Pronken

Pronken

Origineel geplaatst door Laurens O
Als half de wereld een tb-303 zou hebben, dan zou het net zo normaal zijn als een Casio SK-1 (Casio aanhangers begrijp me niet verkeerd, respect!) en zou er dus helemaal niks speciaals meer aan zijn. Het "speciale" moet blijven, er moeten dingen zijn om mee te kunnen pronken, anders is er gewoon niks meer aan!

Ik zie niet in waarom dit erg zou zijn.
Als een apparaat goed is en er miljoenen van gemaakt worden hoe beter. Voor iedereen bereikbaar.
Je zal toch zelf de muziek mee moeten maken.
Ik pronk toch liever met mijn muziek dan met mijn aparaat.Althans ;)
 
Re: Pronken

Re: Pronken

Origineel geplaatst door Exzit
Ik pronk toch liever met mijn muziek dan met mijn aparaat.Althans ;)

hele wijze woorden
 
Origineel geplaatst door Shivah
mischien komen ze wel een keer met een soort van dsp uitvoeringen van de 303 en 808 en 909,mits de techniek daar is dat ze echt hetzelfde gaan klinken,maar dan ook in de originele behuizing:yamaha:

De 303 en de jupiter zijn inmiddels toch verschenen in de vorm van Roland's VariOS??
 
voor sommige mensen is het juist interessant dat van een
bepaalde synth/sampler/drum weinig zijn gemaak.
 
Back
Top