Ouwe Drexciya platen worden weer ge-reissued

Snaek

Ouwe rot
Lid sinds
26 juli 2008
Berichten
651
Goed nieuws:

"An early heads up on one of the forthcoming Clone Classic Cuts we are working on (for those receiving our news letter already heard about it... but).

We will re-issue the early Drexciya catalogue on Clone. We are currently busy restoring the original master tapes, and hopefully we have the first one ready before the end of the year! Of course we will keep you updated on the process."
 
Kijk dat is nog eens mooi. De latere albums heb ik inmiddels wel op dubbel LP, maar het eerdere spul is erg moeilijk te krijgen. Nog enig zicht op de andere namen die ze in de loop van tijd gebruikt hebben? Elecktroids, Abstract Thought, Transllusion etcetera?
 
Nog enig zicht op de andere namen die ze in de loop van tijd gebruikt hebben? Elecktroids, Abstract Thought, Transllusion etcetera?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, het zou natuurlijk dan zelfs nog mooier zijn. Ik zag het nieuws op de Facebook page van Clone.
 
Mooi nieuws. Tijdloze muziek.

Nu hopen dat Clone ook deze opnieuw gaat uitbrengen:
Uncharted
Hyperspace Sound Lab

Dat zijn de enige releases van James 'Drexciya' Stinson die ik niet heb op vinyl. En aan de prijzen op Discogs kun je wel zien waarom...
 
Ik heb nog een hele zwik originele Drexciya's op Underground resistance en zelf eentje op Rephlex. Goeie shit hoor.
 
Tja ik had een tijdje terug nog gemaild naar UR maar ze zeiden dat ze hadden afgesproken nog een keer een repress te doen en daarna nooit meer uit respect. Dus ik denk dat Clone een repress doet van de dingen die bij hun of andere labels dan UR zijn uitgebracht.
 
Ik denk het niet, als je de quote van de topicstarter goed leest:

We will re-issue the early Drexciya catalogue on Clone. We are currently busy restoring the original master tapes"


Het vroegere Drexciya materiaal zat op UR (op dat ene uitstapje op Rephlex na). Dus Mr Banks (van UR) zal zijn mening wel gewijzigd hebben, gelukkig.
Het zou naar mijn idee juist van respect getuigen als ze ook die muziek van mr. Stinson beschikbaar hielden voor iedereen. En niet alleen op de 2dehands markt tegen woekerprijzen. De muziek is er goed en uniek genoeg voor.

Het latere werk van Drexciya, op Tresor en Clone, is trouwens nog steeds beschikbaar. In ieder geval digitaal.

Ik kijk uit naar die Clone re-issues. Veel van mijn Drexciya vinyl heeft wel last van slijtage na al die jaren. En geremastered zal het vast beter klinken dan ooit.

Hopelijk wordt ook The Quest op CD opnieuw uitgebracht. Ik heb die gelukkig wel, maar ook die is erg zeldzaam.
 
Tja ik ben wel blij dat ik die woekerprijzen nooit betaald heb. Ik ga ze allemaal aanschaffen denk ik. Drexciya is het beste wat Detroit techno voortgebracht heeft.
 
Drexciya is het beste wat Detroit techno voortgebracht heeft.

Nooit zo over nagedacht eigenlijk, maar misschien is dat inderdaad wel zo ja. Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik het er mee eens ben. Ik ga binnenkort maar weer eens een zondagje prikken om de complete Storm series te beluisteren. Dat heb ik al vaker gedaan en dat beviel steeds erg goed. Skitterend :okdan:
 
Of het het beste is weet ik niet. Er is ontzettend veel goed spul gemaakt daar, maar ik ben iig blij dat ik destijds vrij fanatiek was met verzamelen van Underground Resistance platen, en ik heb denk ik een stuk of 30 a 40 platen van dat label, allemaal origineel. Zitten denk ik zo'n 4 of 5 Drexciya's tussen. Ik denk dat ik het meeste van meneer Stinson wel heb staan hier. Heb sowieso ook veel op Tresor en Clone van hem.
 
Ah ja Glass Domain, die is van 'de andere helft' namelijk Gerald Donald a.k.a. Heinrich Mueller. Apart plaatje, ik heb het origineel nog, dus niet de re-issue. Gerald heeft het laatste jaar ook weer wat interessante nieuwe projecten uitgebracht: Gedankenexperiment, Zerkalo, Zwischenwelt. Gelukkig weer met beats en niet meer puur ambient zoals het laatste Dopplereffekt en Arpanet. Creepy spul, zeker interessant voor Drexciya fans.....
 
Ah ja Glass Domain, die is van 'de andere helft' namelijk Gerald Donald a.k.a. Heinrich Mueller. Apart plaatje, ik heb het origineel nog, dus niet de re-issue. Gerald heeft het laatste jaar ook weer wat interessante nieuwe projecten uitgebracht: Gedankenexperiment, Zerkalo, Zwischenwelt. Gelukkig weer met beats en niet meer puur ambient zoals het laatste Dopplereffekt en Arpanet. Creepy spul, zeker interessant voor Drexciya fans.....

Klinkt interessant. Omdat ik de laatste paar jaren nogal gefocussed ben op mijn eigen muziek ben ik minder naar anderen gaan luisteren.
Ook Gerald Donald heeft het moeten ontgelden.

Geweldig optreden, een paar jaar terug, van Dopplereffekt in Tivoli.
Jammer dat een handje vol mensen het begrepen :(

Oh ja...De Drexciya Namedropping Quiz: Flexitone.
En Ultradyne natuurlijk. Een paar puzzelstukjes vielen toen op hun plek tijdens hun optreden in de ZuidAs :D
 
Helaas klinken Zwischenwelt en veel andere van Gerald's experimentele uitstapjes niet hetzelfde als Drexciya naar mijn mening. Gesamtkunstwerk van Dopplereffekt heeft dan nog wel wat die vibe, en een paar Der Zyklus en Heinrich Mueller tracks. Maar Drexciya funkte veel meer in mijn optiek.

Als je Gesamtkunstwerk vet vindt, moet je sowieso Blackploid ook even checken (een Gerald Donald kloon, of het is hemzelf gewoon).

Ook deze kerel is goed bezig met Drexciya-achtige sounds: CN http://www.facebook.com/pages/CN/178332325555195 (een alias van EOD)
 
Niet hetzelfde als Drexciya, nee. Maar er zijn wel degelijk overeenkomsten. En naar mijn smaak stukken interessanter dan de talloze Drexciya/Dopplereffekt-klonen, die wel de geluidjes kopieeren, maar geen diepgang eraan weten te geven.
En Drexciya had inderdaad een bepaalde 'funk' factor, een van de elementen die het juist zo goed maakt.

En was Dopplereffekt live in Tivoli? Dat heb ik kennelijk gemist. Kan me nog wel goed de optredens in Doornroosje & Ekko in 1998 herinneren. Hilarisch slecht waren die eigenlijk. Met Gerald die tussen de nummers door nieuwe sounds in z'n ESI-32 sampler moest laden. Van floppies! Waardoor het 3 minuten stil viel. Wel nog erg gelachen met/om Gerald die na afloop knetter dronken werd en echt alle aanwezige vrouwen probeerde te versieren. Wat een figuur. De foto's van die avond hou ik lekker voor mezelf ;-)
 
Interessante draad dit, gaan we maar eens volgen. Heb ook het nodige van Drexciya en ander Detroit spul staan. Weet niet wat ze daar destijds in het leidingwater deden, maar er kwam in ieder geval geweldige muziek vandaan :halleluja
 
Back
Top