Motu 828mk3 niet herkend

Sander02

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 mei 2002
Berichten
5.108
Locatie
Hellevoetsluis
Goedendag,

Sinds maart 2010 werk ik met een gloednieuwe PC (i7 / W7 64bit ) i.c.m. een Motu 828MK3. Later via optisch het aantal poorten uitgebreid met een Focusrite (8 mic inputs).

Allemaal prachtig, werkte als een zonnetje.. komtie..

Afgelopen zaterdag het hele zwikkie meegenomen naar de oefenruimte voor een opname van de band, eindelijk, eens goed alle poorten benutten en prachtige registraties maken.. alles was geregeld, de microfoons, iedereen had tijd, het hele weekend, super.

Alles erheen gesjouwd, echt behandeld alsof 't mijn oma is met kussentjes / dekens etc, aangesloten en wat denk je.. Motu wordt niet meer herkend !!! &*#$%^*$

Krijg het niet meer aan de praat, alles werkte prima tot de avond ervoor nog. Als iemand dit weleens heb meegemaakt, hoor graag wat er toen moest gebeuren.. uiteraard, geen garantie meer.

- Firewire-kaart in mijn PC wordt gewoon herkend, helaas heb ik geen andere apparaten op Firewire om te testen.
- Heb alle poort-combinaties gehad tussen de Firewire-kaart <> Motu (zitten 2 FW aansluitingen op de motu)
- Motu start netjes op en behandeld binnenkomende audio, ook de uitbreiding (focusrite) wordt herkend op de optische poorten.
- Heb de firewire drivers van de pci kaart opnieuw geinstalleerd
- PC opstarten en dán Motu aanzetten, of eerst Motu aanzetten en dan PC opstarten.. maakt niks uit, hij is foetsie.

Na alles proberen en 30x herstarten geef ik het op.. weet het niet meer, het kan onmogelijk software zijn, de avond ervoor werkte het nog en er zijn geen updates binnengehaald of andere software geinstalleerd.. niks!

Ik heb gelezen op MOTUnation dat je de Firewire poort kan opblazen als je de kabel er op z'n kop in wilt steken, dat is bij mij niet gebeurd, alles is sowieso aangesloten met de stroom eraf.. ook met testen heb ik hier rekening mee gehouden en netjes stroom telkens eraf gehaald.

Wil bij deze mijn gal spuwen op Motu, want dit is de zoveelste kaart waar ik problemen mee heb, voor mij hierna nooit meer een MOTU, en nooit meer op Firewire :kont: Heb het wel zó ontzettend gehad met dit soort ongein. Stond tevens behoorlijk voor lul bij die band, kan geen woorden vinden hoe erg ik hiervan baal.. heel m'n weekend naar de klote hierdoor.
 
Laatst gewijzigd:
Nou, nog steeds niet gelukt.

- Andere firewire kabel geprobeerd
- Motu aangesloten op andere computer, ander OS (xp) en andere firewire kaart

Geen succes hierbij.. iemand nog suggesties wat ik nog kan proberen??

Weet dat alles weleens een keer kapot kan gaan, maar na 1 jaar -nieteens intensief/bedrijfsmatig- gebruik alleen thuis, en dan 1x vervoeren netjes in de flightcase en het is einde verhaal.. ik kan daar echt niet bij. Dat noemen ze "professional audio" bij motu, misschien had ik de traveler moeten kopen dan :L

Heb al een case ingeschoten, nog geen reactie gehad.
 
Ik heb zelf ook alleen maar gezeik gehad met Motu 8pre en firewire, later toen ik een nieuwe pc kreeg met i7, win 64 deed hij het helemaal niet meer. Nu heb ik een 828m3 hybrid, met usb dus, nooit meer gezeik, draait als een tiet. Win7 en firewire is sowieso niet echt een prettige combi, daar staat het internet vol mee. Ik had een nieuwe firekaart met TI chipset erin gegooid, zelfs dat hielp niet. Ik haat firewire. Als je Mac hebt zal het allemaal wel werken, maar niet met windows.
 
Hoi,

@disturbo, het is niet te merken hoor die problemen hehe :) snap je ergenis van toen héél goed. Je bent ook zo machteloos als consument, ik kan moeilijk bedrijfsmatig alles redundant uitvoeren etc.. zoveel verdien ik er niet aan. Dusja, is een keuze en je zit dan gelijk met de gebakken peren.

@ Artists-choice, bedoel je met resetten het terugzetten van de factory-defaults?
zoja, dat heb ik geprobeerd en het hielp niet.

Gisteren maar weereens de motu software opnieuw erop gezet, ook geen succes er gebeurd niets zodra ik de motu aanzet. Het is nu duimen-draaien en wachten wat MOTU gaat voorstellen..

Had het al gezegd, maar voor mij geen Firewire meer en hoogstwaarschijnlijk ook geen MOTU meer, en dat vind ik echt jammer want áls het werkt.. ja dan werkt het goed, dat is de pest.

Maar blijkbaar is het te pietepeuterig in elkaar gezet, ook die metalen switches voor Phantom voeding of Instrument/XLR aan de voorkant.. pff die hoef je alleen maar aan te raken en de audio-meters schieten omhoog, heel gevoelig allemaal.
 
Ik werd er echt helemaal gestoord van. Nergens kon ik een oplossing vinden, alle fora/websites ben ik af geweest. Steeds kwam hetzelfde verhaal weer terug: zet je firewire driver in windows terug naar de oude (legacy) driver. Dat werkte ook niet, ging wel beter, maar nog steeds bleeps, cracks, totale uitval. Firmware, drivers, software, alles heb ik gepoogd aan te passen, het hielp niet. Het enige wat ik nog had kunnen proberen was m'n computer dual booten, en dan met vista/win7 gaan werken. Op vista draaide het wel, maar dat was 32 bit, en op m'n nieuwe pc had ik 8 gig ram, dus ja, dat wil je ook niet. De 8pre toen maar op Marktplaats gezet en met de helft bijleggen die nieuwe 828mk3 Hybrid aangeschaft. Die heeft trouwens ook niet meer aan de voorkant die switches voor fantoomvoeding etc., dat gaat nu softwarematig. Maar goed, gelukkig wel eind goed, al goed. Het werkt nu prima, is heel stabiel en ik ben er meer dan tevreden over. Het was voor dat budget het beste wat ik kon krijgen qua opties en geluidskwaliteit. De MOTU service is er niet echt nee, maar nu het weer werkt hoor je me natuurlijk verder niet klagen.
Tja, als je je trots aan de kant kunt schuiven zou je hem kunnen verkopen en een Hybrid versie kunnen kopen. Dan lukt het allemaal weer.
 
Even niet een oplossing voor jullie probleem maar zoek even eerst uit WAT het is of WAARAAN het ligt voor je begint te ouwehoeren over de desbetreffende leverancier, in dit geval MOTU. Kan me voorstellen dat je gefrustreerd raakt van dit soort gedoen met je setup, ik al helemaal want ik heb een hekel aan die techniek...juist daarom ben ik voor MOTU gegaan en hier draaien heleboel interfaces, wel aan Macs maar stuk voor stuk probleemloos sinds aanschaf en veranderen van systeem. Waar ik er dan niet uitkwam dan verliep mijn contact met MOTU heel soepel en werd altijd, en nogsteeds (nu ivm Digital Performer) iedere keer super netjes en snel geholpen.

Ik zeg nogmaals niet dat het niet aan MOTU ligt, of dat jullie eraringen niet kloppen ik zou niet durven maar het wordt wel heeeeul makkelijk afgeschoten nu op alle fronten terwijl er genoeg blije gebruikers zijn net als ik.

Verder erg kut dat gezeik dat jullie hebben maar probeer het probleem te isoleren. Probeer de interfaces ergens anders op een systeem, drivers, nieuwe software updates, er is specifiek voor de 828mk3 FW ook een firmware update al een paar maanden etc...en met wie hebben jullie contact dan daar eigenlijk? Loopt jullie backup/service via TM Audio de importeur of via de USA? En hier al rond gesnuffeld;

http://www.motunation.com/forum/viewforum.php?f=14
 
Heb een MOTU ultralite versie een.

heb eerst een PC laptop gehad en daar vaak problemen met de MOTU. Niet in constante gevallen maar meer random, op het moment dat je echt ff lekker wilt knallen of dus live gaan functioneert ie niet altijd even betrouwbaar. Uitval, bitrates die veranderen, etc.

Na lang zoeken en denken lag het dus aan de windows machine zijn firewire chip. Deze laat om de zoveel tijd een bitje vallen waardoor alles in het water valt.

Mac gekocht, sindsdien geen problemen meer.

Ik vermoed dus dat het je machine is die de zaak loopt te saboteren.

Firewire is ook een uitvinding van apple he ... die willen maar al te graag dat je windows machine er af en toe mee ophoud
 
Verder erg kut dat gezeik dat jullie hebben maar probeer het probleem te isoleren. Probeer de interfaces ergens anders op een systeem, drivers, nieuwe software updates, er is specifiek voor de 828mk3 FW ook een firmware update al een paar maanden etc...en met wie hebben jullie contact dan daar eigenlijk? Loopt jullie backup/service via TM Audio de importeur of via de USA? En hier al rond gesnuffeld
Snap je punt.. maar ik heb nog geen Motu gehad waar ik géén problemen mee heb gehad, wél allemaal in combinatie met PC (2408mk2 en m3 + 828mk2 en mk3 .. allemaal!). Zoals je ziet kwam ik na wikken en wegen, kwaliteits-prijs verhouding wel weer bij een motu uit, ik geef het wel telkens weer een kans dus zo makkelijk schiet ik niet hoor.

Zelfs met de Motu midi apparaten heb ik problemen gehad.. op m'n Nord electro3, waar het netsnoer uit was, bleven ledjes branden gevoedt met stroom via de midi ! en geregeld wordtie niet herkend via de usbpoort, stekker erin/eruit en het werkt weer.. tja, anno 2011 met zoveel problemen achter ons op windows + audio gebied mag je toch hopen dat het een keer klaar is met al die ongein. Wellicht op een dag zie ik het licht, en schop ik BillGates voorgoed de deur uit en ga ik op mac over.. wie weet :)

Alles wat je noemt heb ik geprobeerd, nieuwe firmware staat er ook al op.. ben ruimschoots door m'n opties heen.

Het contact verloopt nu nog via de website, zo'n TechCase.. en daar reageren ze wel goed op hoor dat is het punt niet. Wat ik wel naar vind dat het waarschijnlijk weer via TM audio gaat, die bulken dan een aantal reparaties en sturen ze samen naar de US :erm: Was bij m'n MK2 ook het geval.
 
ik heb enkel ervaring met de oude Ultralite FW, en die heeft altijd goed gewerkt op mijn MBP en imac, sinds dat ding uitkwam. heb ook weleens een 828mk2 aangesloten gehad, werkt instant.

is er geen mogelijkheid om met MOTU te bellen? welllicht is het een en ander dan meteen kort te sluiten.
 
Heb een MOTU ultralite versie een.

heb eerst een PC laptop gehad en daar vaak problemen met de MOTU. Niet in constante gevallen maar meer random, op het moment dat je echt ff lekker wilt knallen of dus live gaan functioneert ie niet altijd even betrouwbaar. Uitval, bitrates die veranderen, etc.

Na lang zoeken en denken lag het dus aan de windows machine zijn firewire chip. Deze laat om de zoveel tijd een bitje vallen waardoor alles in het water valt.

Mac gekocht, sindsdien geen problemen meer.

Ik vermoed dus dat het je machine is die de zaak loopt te saboteren.

Firewire is ook een uitvinding van apple he ... die willen maar al te graag dat je windows machine er af en toe mee ophoud

Je slaat de spijker op de kop. Dat is inderdaad het probleem. Motu weet dit ook en daarom zijn ze met die hybrid modellen met firewire EN usb gekomen, zelf zeggen ze dan ook dat die voor respectievelijk Mac en Windows zijn. Zoals ik al zei, sinds ik hybrid heb met usb heb ik nooit meer gedonder gehad met m'n Motu hardware. Win7 en firewire is al helemaal een drama. Is alom bekend en Microsoft lijkt er niets aan te willen doen, want firewire is van Apple. Duidelijk zat.
 
Win7 en firewire is al helemaal een drama. Is alom bekend en Microsoft lijkt er niets aan te willen doen, want firewire is van Apple. Duidelijk zat.

Nooit last van gehad. Sinds mijn vorige PC werk ik met FireWire op Windows (toen XP), maar nooit issues gehad met de FireWire. Ook nu met W7 64bit geen problemen met de FireWire op de PC. Misschien omdat ik een ECHO (AudioFire12) heb en geen MOTU?

@Sander,
Is niet misschien gewoon de FireWire poort van de MOTU kapot? Maar ja, hoe controleer je dat.....

Maar bij anderen heb ik ook al wel rare issues gezien met MOTU. Tijd voor een ECHO dusss.................;)

Hopelijk is het spoedig opgelost of heb je het anders weer aan het draaien. Succes! :okdan:
 
Is alom bekend en Microsoft lijkt er niets aan te willen doen, want firewire is van Apple. Duidelijk zat.

Het is niet "van" Apple....het is bij Apple gewoon al heel lang een standaard en ze noemen het Firewire....het is gewoon de IEEE 1394 interface, de IEEE 1394 interface word bij windhoos computers meestal door Texas word geleverd en die werken minder goed.
 
Nooit last van gehad. Sinds mijn vorige PC werk ik met FireWire op Windows (toen XP), maar nooit issues gehad met de FireWire. Ook nu met W7 64bit geen problemen met de FireWire op de PC. Misschien omdat ik een ECHO (AudioFire12) heb en geen MOTU?

Met oudere windows versies heb ik nooit problemen gehad, in Win7 schijnt een andere firewiredriver te
zitten. Tenminste, dat is wat een hoop leeswerk me leerde toen ik dat gedonder nog had. Er zijn wel meer mensen, ook zonder Motu die wel gedonder hebben met Win7 firewire en hun andere hardware. Het zal de combinatie dus wel zijn die dan niet werkt.
Afijn, ik zou nog altijd op usb overstappen als ik de topicstarter was, dan weet je zeker dat het werkt.

Het is niet "van" Apple....het is bij Apple gewoon al heel lang een standaard en ze noemen het Firewire....het is gewoon de IEEE 1394 interface, de IEEE 1394 interface word bij windhoos computers meestal door Texas word geleverd en die werken minder goed.

My bad, dat was niet zo handig geformuleerd.
 
Het is niet "van" Apple....het is bij Apple gewoon al heel lang een standaard en ze noemen het Firewire....het is gewoon de IEEE 1394 interface, de IEEE 1394 interface word bij windhoos computers meestal door Texas word geleverd en die werken minder goed.

Voor Motu's heb je Juist! een Texas Instruments chipset nodig.

Heb pas een nieuw pc samengesteld. Core i7, Windows 7 64bit, moederbord met TI firewire chipset..
En het werkt allemaal vlekkeloos met m'n motu 828 mk3.. 128samples latency, 2-3 ms, aardig kort dus..

Ik ben juist op firewire overgestapt omdat het bij mij met USB interfaces telkens gezeik was..
 
Je wil niet weten wat voor gezeik ik met MOTU heb gehad vanaf het begin. Hele slechte ervaring met de klantenservice. Ik heb nu een RME, no problems whatsoever. Kost ietsje meer, maar lijkt het waard te zijn.

Sorry verder geen inhoudelijke of zinvolle reactie. :maffia:
 
Ik heb 2 verschillende PCI Firewire kaarten, beide met TI chipset.. op allebei wordt die niet meer herkend. Kan bijna niet anders dan dat 't de MOTU z'n firewire board zelf is. De volgende wordt op zeker géén firewire meer, is ook lastig te onderzoeken als je niet nóg een device op Firewire hebt om te testen.

Mensen adviseren me op USB over te stappen, vraag me alleen af.. hoe zou je dat doen als je ff geen 500,- hebt liggen voor een nieuwe kaart en 't is vakantietijd :) timing had niet slechter gekund.

Ik moet het met de MOTU doen, kan moeilijk een kapotte MOTU verkopen.. ik moet er eerst geld/tijd in stoppen om die werkend te krijgen.

Net een reply gehad op m'n TechCase.. ik had een heel verhaal getypt, met alles nauwkeurig beschreven wat ik had geprobeerd, vraagt de beste man : heb je al een andere kabel geprobeerd? *zucht* weer een week verder..
 
Laatst gewijzigd:
@Sander: als het gaat om projecten waar je geld mee verdiend zal je moeten inversteren of lenen of huren zodat je door kan gaan...verdien je er geen geld mee kunnen ze prima op geschoven worden of op een andere manier gedaan worden.
Heb je die 828mk3 geprobeerd op een Apple/MacBook achtig iets toevallig? Als je dat kan doen of heb gedaan en hij doet het nogsteeds niet dan is het jammer, maar mocht ie het wel stabiel doen op een Appletje dan kunnen we misschien tijdelijk ruilen met een UltraLite mk3 Hybrid...dan ben je niet zo zielig meer, en kom je weer een beetje tot rust. Nooit gestressed raken door of je laten stressen door apparatuur, heeeeeul ongezond hoor! En projecten kunnen altijd op meerdere manieren gedaan worden dus dat komt ook wel goed, oplossingen zoeken niet pruimen.

Maar lemme know, je weet me te vinden toch:D
 
Hey dat is aardig aangeboden, zal opzoek gaan naar iemand met een Mac.. ik laat het nog weten, gracias!

Ik verdien er wel geld mee, alleen niet veel.. maak begeleidingstracks, levert nog niet zoveel op dat ik een nieuwe kan halen. Het is gewoon de timing, precies deze maand ga ik 1 week op vakantie + 1 week vrij .. en wilde een aantal dingen voor m'n vakantie afronden zodat ik in mijn eigen vrije week dingen kan maken voor mezelf. Mja zoiets komt natuurlijk nooit goed uit.

bedankt nogmaals voor 't aanbod.
 
Native Konnekt 6 & Motu 828MK3 Hybrid, beide via Firewire op Windows 7 x64
Moederbord is een Asus m3a32-mvp deluxe met 12GB geheugen en een SSD Hard Disk..
Alles werkt prima, latency ongeveer 2 ms (128 Samples).
De (analoge) hardware synths hebben een grotere latency, maar dat spreekt voor zich :-)

Ik snap niet waarom iedereen windows omlaag haalt omdat de firewire niet goed zou werken.
Ik denk dat het ook een kwestie is van je windows settings, en welke tweaks je hier en daar gebruikt.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld bios-settings, overclock functies (altijd uit voor audio gebruik!!), netwerkkaart uitzetten, etc...

Je kunt wel nieuwe hardware aanschaffen, maar waarom probeer je niet eerst je eigen hardware?!
Er zijn veel sites met tutorials over het tweaken van je Digital Audio Workstation.
Als je zoekt op Windows DAW Tweaks dan kom je vast wat leuks tegen, en hoop dat je problemen daarmee minder of opgelost worden!
 
Back
Top