TDIF = R-bus ? Welke audiointerface voor een VM7100 ?

3°P

Stamgast
Lid sinds
12 november 2008
Berichten
332
Locatie
Gent
Weet iemand raad ?

Jaren geleden kocht ik een Roland VM7100 digitale mixer & console. Prachtig ding maar ik kreeg het nooit aan de praat met de computer (ook niet met de speciale R-bus PCI-kaart). Tot er enkele jaren terug de V-fire op de markt werd gebracht van Presonus. Die heeft 2 R-bus ingangen (2 x 8 kanalen) die via firewire de weg 'zouden moeten' vinden naar de PC. Dit is gelukt maar is helemaal niet stabiel ! Ik gebruik Cubase en regelmatig gebeurt het dat tijdens opnames de connectie wordt onderbroken en de V-fire niet meer wordt herkend. De enige oplossing is dan terug alles opstarten ...

Ik heb niet veel zin om de VM7100 weg te doen maar zou deze toch graag aan de pc gekoppeld krijgen. Toevallig zag ik een MOTU - 2408 MK3 en die heeft 3 TDIF-poorten. Deze poorten zijn identiek aan de R-buspoorten van Roland maar de vraag is of deze inderdaad kunnen gebruikt worden met R-bus kabels ?
Op internet kan ik geen eenduidig antwoord vinden.
Iemand die hiermee ervaringen heeft ?

Iemand suggesties om het anders aan te pakken ?

Bedankt !!!
 
Roland heeft van die converter boxjes (DIF-At )om R-bus om te zetten naar TDIF . Zonder zoiets gaat dat niet lukken . Ik zou toch eerder proberen die V-fire eens opnieuw te installeren , tenzij iedereen last heeft met dit toestel ... Al forums gechecked i.v.m. de stabilliteit van die V-fire ? ... Zo'n firewire toestellen kunnen nog al eens gevoelig zijn voor de firewire chip/controller van je computer . Vaak is een andere kaart van een specifieke fabrikant DE oplossing dan ....
 
Hoi Toon,

Die converter boxen had ik ook al gevonden maar worden niet meer verdeeld. Ook al op zoek geweest voor 2de hands maar voorlopig niks gevonden.
Ja, inderdaad de firewire-kaart had ik ook al aan gedacht maar als ik daar mijn MOTU Traveller aanhang loopt deze als een trein. Maar inderdaad proberen waard !
Alvast bedankt voor de tips !!!
 
@ 3°P : waarom zou je naar TDIF gaan,als je zo'n Roland DIF-AT of DIF-AT24 vindt kan je toch beter naar Adat gaan,want deze 2 converteren R-bus naar Adat.
De DIF-AT kan inderdaad ook wel naar TDIF,de DIF-AT24 alleen Adat.
Adat is toch meer aanwezig op verscheidene audiokaarten.
De connectoren zijn inderdaad hetzelfde met TDIF en R-BUS,(kleur verschilt gewoon) maar helemaal niet compatibel,
dus deze verbinden levert niets op.
Denk wel dat je op Ebay nog DIF-AT's tegenkomt hoor,ikzelf heb er 2 hangen aan een VS-2480 en alles werkt perfect,
dus ga naar Adat.
Het kan inderdaad bij firewire afhangen van de kaart in jou pc,heb dit met DV video binnenhalen van mijn videocamera,als ik dit doe via de interne firewire poort van toch een duurder moederbord had ik veel framedrops,
maar via een firewire kaart in een pci slot in mijn geval nog,gaat alles perfect zonder framedrops :-)
 
@ ronny : dus TDIF en R-bus zijn niet compatibel ... jammer dat zou gemakkelijk geweest zijn.
Ik hoopte een beetje op mijn VS-800 verhaal. Een extra (interne) harde schijf kon je enkel bij Roland verkrijgen tot mijn lokale instrumentendealer er op wees dat de harde schijf van de VS-XXX hetzelfde was als van een laptop maar volgens rolandnormen geformateerd en beperkt in sch(r)ijfruimte. In de computerwinkel (kind aan huis) kon ik deze schijven gratis krijgen terwijl een officiële Roland schijf een pak geld kostte ...
Ok van mijn part mag hier een slotje op !!! Ik ga op zoek naar twee DIF-AT(24).
Tanx aan Toon en Ronny (twas hier precies een belgenonderonsje)!
 
Back
Top