MIDI vraag

Ray1985

Nieuwkomer
Lid sinds
25 Maart 2011
Berichten
4
Nu heb een aantal dagen lopen speuren op het net met weinig tot geen resultaat.
Dus óf ik stel de vraag verkeerd, weet niet wat ik precies zoek of waar ik zoeken moet.

Momenteel speel ik alle partijen 'live' in en record de audio. Nu werkt dat op zich prima.
Maar als je wat moeilijkere partijen speelt heb je kans op wat foutjes of je zou van een bepaalde melodie het geluid willen veranderen oftewel het instrument. Nu zou ik dat weer opnieuw moeten inspelen maar ik kan me voorstellen dat het via MIDI tijd zou kunnen besparen en je hebt nog handigheidjes als de Quantize etc.

Wat mijn vraag dus is:
Is het mogelijk om via MIDI mijn Korg X50 aan te sturen voor de geluiden en hoe zou ik dat kunnen aanpakken.
Dus zodat ik hetgeen ik Midi heb ingespeeld in mijn piano-roll kan horen met mijn geluiden van de Korg.
(hoop dat ik een beetje duidelijk ben)

Mijn Korg record ik via een audio-interface Focusrite Saffire LE.
die beschikt ook over een MIDI IN en MIDI OUT.


Mocht ik een idiote vraag gesteld hebben mijn excuses.
 
Sluit je MIDI out van je X50 aan op de MIDI in van je Saffire (voor het inspelen en opnemen van je midi info). Sluit de MIDI out van je Saffire aan op de MIDI in van je X50 (voor het afspelen van je MIDI info). Je audio connectie staat al goed aan gesloten. Maak nu de juiste connecties in je DAW: een midi spoor met midi in/out van de Saffire en een audiospoor, waar je al mee bekend bent.
 
Niet zo'n gekke vraag want erg veel muzikanten nemen niet direct op maar via MIDI, zoals je het zelf ook al uitlegt. Het geeft je veel meer flexibiliteit en mogelijkheden. Je hebt er verschillende programma's voor; DAW 's (digital audio workstation) of sequencers. Cubase en cakewalk zijn enkele zeer bekende, er zijn vast ook veel freeware programma's. Ik gebruik zelf cakewalk en de mogelijkheden zijn bijna onbeperkt. MIDI en audio lopen eigenlijk door elkaar en je kunt alles op 1001 manieren nabewerken. Als je hier verder op zoekt in dit forum of op internet, dan vind je alles wat je nodig hebt, wellicht biedt je huidige programma ook al van alles...
grz
 
Laatst gewijzigd:
Ja dat kan, ik denk dat het merendeel de interne midi sequencers van de workstations niet gebruikt.

Op de computer een software midi sequencer gebruiken is veel simpeler omdat het de data mooi visualiseert.
Je sluit de zaak aan op elkaar met een midi interface en wat kabels drivers (heb ja al zien we ;-) )

Nog mooier is audio / midi etc allemaal in hetzelfde programma op de pc, dat noemt dan DAW software of "digital audio workstation" software.
Die software doet meestal ook nog programmatjes invoegen toelaten "plugins" programma's zoals een reverb plugin of een softsynth plugin. Alles in 1 dus.

Zelf gebruik ik cubase 4 essentials, precies op de manier zoals jij wenst, en dat werkt prima.
 
Heren jullie zijn geweldig!
Ik ga hier na het weekend meteen aan de slag.
set MIDI-kabels scoren.

Bedankt voor de duidelijke en vooral supersnelle reply's.

:halleluja
 
Back
Top