MIDI en AUDIO!

meesha74

Muzikant
Lid sinds
5 november 2004
Berichten
2.252
Locatie
Hilversum
Aangezien ik nog regelmatig threads tegenkom waarin mensen vragen hoe ze bijv. "midi kunnen omzetten naar audio" hier een korte uitleg:

MIDI en AUDIO zijn twee verschillende begrippen!

MIDI opnames (op een midi spoor in je DAW of sequencer) bestaat uitsluitend uit "informatie", zoals "wanneer is welke noot, via welk midi kanaal gespeeld en hoe hard" Vrij vertaald zou een midi boodschap er alsvolgt uitkunnen zien.

"Op de 2e tel van maat 4 is via midi kanaal 3 de noot F#3 gespeeld met een sterkte van 110", vervolgens:
"Op de 3e tel van maat 4 is via midi kanaal 3 de noot F#3 losgelaten" De noot heeft dus precies 1 tel geduurd.

Het geluid dat hierdoor ontstaat wordt gegenereerd door een klankbron die via midi aan de sequencer is gekoppeld. Dit kan een synthesizer zijn, een sampler, drumcomputer of softsynth. Dit alles via een MIDI interface, midikabels (5 polige DIN pluggen) of tegenwoordig ook via USB kabels. (softsynths hebben dit niet nodig uiteraard). De MIDI interface wordt gestuurd via MIDI drivers.

Audio is geluid! (simpel) Oftewel het geluidssignaal dat wordt gegenereerd door klankbronnen (synths, drumcomputers, microfoons, draaitafels) Audio kun je HOORBAAR maken, en opnemen in een computer. Daarvoor heb je een geluidskaart nodig die het geluid omzet naar een digitaal signaal dat de computer kan opslaan op de harddisk. Een geluidskaart wordt gestuurd door Audio drivers. (meest gangbare zijn ASIO-drivers). Je sluit de geluids uitgang van je klankbron aan op de geluidsingang van de geluidskaart. (meestal tulp, jack, of XLR plug). (op de uitgang van de geluidskaart sluit je monitorspeakers of een mengtafel ingang aan)

Wanneer je dus een MIDI partij hebt opgenomen op een midi track, en je wilt het geluid dat hierdoor wordt voortgebracht opnemen in de computer om het later te bewerken zul je op één of andere manier dat geluid (dus AUDIO) in de computer moeten krijgen. Sluit hiervoor je klankbron(nen) aan op de ingang van je geluiskaart, en terwijl je die midi partij laat afspelen neem je het geluid van je klankbron op op een Audiotrack in je DAW.

Wanneer het gaat om softsynths zijn er verschillende mogelijkheden. Je kunt in de mixer van je geluidskaart de uitgang terug routen naar je ingang en het signaal van die ingang opnemen op een audio spoor. Echter veel DAW's hebben de mogelijkheid om het geluid van softsynths te "renderen", "freezen" of exporteren naar een audio bestand dat je in een audiospoor kunt plaatsen, om vervolgens als Audio te bewerken.

Onthoud! MIDI en AUDIO zijn twee totaal verschillende dingen. MIDI=DATA, AUDIO=GELUID (hoorbaar). Het omzetten van MIDI -data naar een audio signaal is NIET mogelijk.

Toevoegingen, op en aanmerkingen danwel vragen altijd van harte welkom!
:okdan:
 
freeware Quartz Audio Master Freeware.
programma heeft 16 MIDI-kanalen en 4 Audio-tracks. De MIDI laadt je in en vervolgens maak je er een (intern) SEQ-bestand van.
Dat kun je weer inladen op een Audio-track en vervolgens exporteren als Wav-bestand.
 
Origineel geplaatst door meesha74
En waar komen dan de sounds vandaan?

Dá's dus ingebakken in het programma.
Dus midi kan je overzetten naar audio blijkbaar met dit soort programma's of het klinkt en je veel keuze hebt is een tweede. Maar komt natuurlijk op hetzelfde neer als je alle miditracks via een klankmodule weer als audio opneemt alleen is dit dan blijkbaar inbakken in een programma.
 
Ja precies. Maar om even nauwkeurig te zijn (je kunt het ook zeiken noemen); MIDI kan niet worden omgezet naar audio! Alleen het geluid dat wordt gestuurd door MIDI wordt dan opgeslagen als een audio bestand. Dat het in sommige programma's in één keer kan is alleen maar handig maar er is nog vaak verwarring in sommige threads over "waarom een MIDI spoor niet kan worden omgezet naar een audio bestand."
 
MIDI is de "opdrachtgever". Audio is de "uitvoerder".

Bij wijze van spreken.. ;)
 
Het omzetten van MIDI -data naar een audio signaal is NIET mogelijk.

Een MIDI bestand kun je, in tegenstelling tot je hierboven zegt, heel gemakkelijk omzetten naar een digitaal audio bestand (wat in feite ook dat is, maar goed). Gewoon het MIDI bestand laten afspelen door een GM synthesizer en klaar is kees. Of het goed zal klinken zeg ik niet en of het op elke GM synth hetzelfde zal klinken zeg ik zeker niet, maar dat is een ander verhaal.

Het omgekeerde, van audio naar MIDI is veel moeilijker en zou je best als (quasi) onmogelijk kunnen beschrijven.
 
Origineel geplaatst door Steven V

Het omgekeerde, van audio naar MIDI is veel moeilijker en zou je best als (quasi) onmogelijk kunnen beschrijven.

is goed tedoen. hangt er vanaf wat je wilt natuurlijk.
 
Origineel geplaatst door Steven V
Een MIDI bestand kun je, in tegenstelling tot je hierboven zegt, heel gemakkelijk omzetten naar een digitaal audio bestand (wat in feite ook dat is, maar goed). Gewoon het MIDI bestand laten afspelen door een GM synthesizer en klaar is kees. Of het goed zal klinken zeg ik niet en of het op elke GM synth hetzelfde zal klinken zeg ik zeker niet, maar dat is een ander verhaal.

Het omgekeerde, van audio naar MIDI is veel moeilijker en zou je best als (quasi) onmogelijk kunnen beschrijven.

Volgens mij staat dat er ook gewoon:

"Wanneer je dus een MIDI partij hebt opgenomen op een midi track, en je wilt het geluid dat hierdoor wordt voortgebracht opnemen in de computer om het later te bewerken zul je op één of andere manier dat geluid (dus AUDIO) in de computer moeten krijgen. Sluit hiervoor je klankbron(nen) aan op de ingang van je geluiskaart, en terwijl je die midi partij laat afspelen neem je het geluid van je klankbron op op een Audiotrack in je DAW."

komt o phetzelfde neer.
 
Origineel geplaatst door Steven V
Het omgekeerde, van audio naar MIDI is veel moeilijker en zou je best als (quasi) onmogelijk kunnen beschrijven.

Ook daar zijn programma's voor alleen hoe polyfoner hoe moeilijker.
 
Origineel geplaatst door Zoidsity
MIDI is de "opdrachtgever". Audio is de "uitvoerder".

Bij wijze van spreken.. ;)

midi is de opdrachtgever, je synth of klankmodule is de uitvoerder, audio is het product/resultaat :)
 
Origineel geplaatst door Steven V
Een MIDI bestand kun je, in tegenstelling tot je hierboven zegt, heel gemakkelijk omzetten naar een digitaal audio bestand (wat in feite ook dat is, maar goed). Gewoon het MIDI bestand laten afspelen door een GM synthesizer en klaar is kees. Of het goed zal klinken zeg ik niet en of het op elke GM synth hetzelfde zal klinken zeg ik zeker niet, maar dat is een ander verhaal.

Het omgekeerde, van audio naar MIDI is veel moeilijker en zou je best als (quasi) onmogelijk kunnen beschrijven.

het gaat natuurlijk om het woord "omzetten". Je kunt het resultaat van de midi opdrachten opnemen als audio maar dat is geen omzetten is neem ik aan wat bedoeld wordt. (ligt er natuurlijk aan wat je onder "omzetten" verstaat)
Je kunt ook een word document omzetten in digitale audio, door het voor te lezen en je stem op te nemen :)
 
je kan toch gewoon MIDI sample dump gebruiken? audio naar MIDI en weer terug. Werkt prima, erg relaxed; vooral in de zomer als iedereen toch te loom is om snel te werken.
 
Origineel geplaatst door King of Snake
midi is de opdrachtgever, je synth of klankmodule is de uitvoerder, audio is het product/resultaat :)

Precies! Ik denk dat het het doel van deze thread was om precies dit duidelijk te maken, vooral voor n00bs. Als er dan op eens mensen gaan roepen dat het anders zit, kan dit alleen maar tot verwarring leiden bij sommigen (ook als ze in zekere zin misschien gelijk hebben).
 
Blah. het zijn allebij maar stromen aan data. Natuurlijk kan je die in elkaar omzetten; gewoon uitdenken wat aan wat moet relateren op wat voor manier en een programmatje schrijven. Het zelfde kan voor OSC of CV. Het lijkt me juist nogal verwarrend en vooral beperkend om ze als iet heiligs te zien dat maar voor een doel gebruikt mag worden.
 
Ik geloof best van je dat het allemaal kan, maar dan hebben we het toch over de wat geavanceerdere toepassingen. Als we even denken aan de absolute beginners die het verschil tussen MIDI en audio niet snappen, meestal omdat ze het concept van MIDI niet begrijpen, dan kan je ze wel gaan vertellen dat ze best alles in elkaar kunnen omzetten als ze maar even een handig programmaatje schrijven, maar ik denk dat ze er meer aan hebben als je ze een duidelijk voorbeeld geeft hoe dit in een eenvoudige (en naar mijn weten nog steeds de meest gangbare) setup werkt.
 
De reden dat ik deze thread ben begonnen is dat ik de indruk heb dat veel beginners in de veronderstelling zijn dat ze een opgenomen midi track (en dan bedoel ik dus de midi DATA) met één druk op de knop kunnen omzetten / converteren / exporteren naar aan audio bestand. Dit kan dus niet. MIDI DATA kun je niet omzetten naar audio. (ja het kan natuurlijk wel maar dan hoor je gewoon een data stroom van blokgolven...)

De verwarring is natuulijk dat een midi track ook "klinkt" als audio, want als je een midi track afspeeld hoor je immers geluid. Het geluid zit echter niet IN de MIDI track maar wordt veroorzaakt door de geluidsbron die wordt aangestuurd VANUIT de MIDI track. Het omzetten van een midi track naar audio betekent dus in dit verband inderdaad het RESULTAAT dat wordt veroorzaakt door de midi track opnemen als een audio bestand.

Kwestie van begripvorming!

Ook zie ik vaak vragen over ASIO drivers om je midi latency te compenseren. Ook weer kwestie van de juiste termen op de juiste manier gebruiken....
 
Back
Top