Wat ontwerpjahs

tis ff-tjes still hiero :P ja ik ben nog druk bezig met de synth's
zit nog een beetje te morrelen met de indeling/ontwerp van de WaveSynth.

Zit ook nog steeds te wachten op nieuwe koperboartjes voor me PCB's.


En nee, er komt geen 'spectrum wave' in de WaveSynth (misschien wel in de ShapeSynth) gezien de complexiteit en het compleet andere systeem dan het huidige principe.

RAWR! :P
 
overigens zou je de 8 sliders ook kunnen gebruiken als freq banden om zo een geluid op te bouwen...

Zo'n synth bestaat al dacht ik (waarmee ik niet wil zeggen dat je zoiets niet nog een keer mag ontwerpen!)? Niet eens zo duur tegenwoordig, ligt niet geweldig in de tweedehandsmarkt. Nu ben ik wel vergeten om welke het ging. Een iets ouder GEM workstation/synth? In ieder geval had die een reeks sliders waarmee je dmv fourier synthese geluiden kon maken. En het is niet zo'n archaisch Jarre geval, het is iets laat 80's of 90's. Maar ik ben merk en model dus totaal vergeten.
 
Heb je soms al een schematje van de DCO van de Wavesynth? Zit het eenvoudig in elkaar? Lijkt me erg leuk om te gebruiken in combinatie met wat Hilltree effecten (de MS20 filter en fuzz)
 
Zo'n synth bestaat al dacht ik (waarmee ik niet wil zeggen dat je zoiets niet nog een keer mag ontwerpen!)? Niet eens zo duur tegenwoordig, ligt niet geweldig in de tweedehandsmarkt. Nu ben ik wel vergeten om welke het ging. Een iets ouder GEM workstation/synth? In ieder geval had die een reeks sliders waarmee je dmv fourier synthese geluiden kon maken. En het is niet zo'n archaisch Jarre geval, het is iets laat 80's of 90's. Maar ik ben merk en model dus totaal vergeten.

Volgens mij ben ik op Vintage Synth Explorer hier iets over tegengekomen.

En jawel ga het zeker wel ontwerpen, aangezien je met additieve synthese heel complexe en evt natuurlijke geluiden kan maken, en gekombineerd met de features van de WaveSynth moet dat vast wat leuks opleveren? :3
 
Heb je soms al een schematje van de DCO van de Wavesynth? Zit het eenvoudig in elkaar? Lijkt me erg leuk om te gebruiken in combinatie met wat Hilltree effecten (de MS20 filter en fuzz)


Hier staan een aantal schema's met de IC's die ik ook gebruik.

http://milkcrate.com.au/_other/sea-moss/

Een 'eenvoudige versie' van de (op dit moment) VCO/WaveShaper vd WaveSynth staat onderaan.

Waarschijnlijk ga ik er indd een DCO van maken met een digitale pot, aangezien dit de constructie van het keyboardje zelf en de tuning wat beter en makkelijkerderderderderderhuurrdehurr maakt. :P

Maar ja, zoals je kan zien op de website kun je HEEL makkelijk een oscillatortje maken van een Schmitt trigger, weerstand en condensator. Dit IC-tje is vrij makkelijk van CV controls te voorzien, maar kan me schemaatje hiervan niet zo 123 vinden.

Zodra ik de schema's, PCB's etc af heb komen zij op mijn website:
http://evilturtlestudios.webs.com
te staan. Met uitleg hoe alles werkt etc...
 
Volgens mij ben ik op Vintage Synth Explorer hier iets over tegengekomen.

En jawel ga het zeker wel ontwerpen, aangezien je met additieve synthese heel complexe en evt natuurlijke geluiden kan maken, en gekombineerd met de features van de WaveSynth moet dat vast wat leuks opleveren? :3

Gevonden!

De Wersi Stage Performer Mk1 (of de EX20 module).

July24_191.JPG
 
als je daarna ook nog niet ff de properties van het plaatje opvraagt en in de browser plakt dan nog niet nee :D
heetschakelen zal wel weer niet mogen... daar komt dan altijd een ander achter omdat je hem zelf al in het cache hebt staan...

http://synth.stromeko.net/pics/EX-20.jpg
 
updatetjah

updatetjah

Mijn o-zo-fijne internetdongle ging in staking dus ben een paar dagen verstoken geweest van internet, maar nu eindelijk kan ik me comment posten haha :P


dag dames en koeien,

Even een kleine update

Heb de gate en trigger schema voor de WaveSynth nu een beetje uitgewerkt:

1298378309.evildraggie_wavesynth_gatetrigg.jpg


Er zit een heel handige "Master Reset" (MR) ingang op de 4040 counter zodat je de hele bool op nul kan resetten. Op deze ingang staat een inverter (4069) welke de MR hoog houd zolang er niks bij de trigger/gate gebeurd. Hetzelfde geld voor een transistor welke de klok moet blokkeren voor de werking van de gate (zie hierna), deze wordt hoog gehouden zodat de klok gewoon doorgelaten wordt.

De Gate:
Wanneer de gate ingang hoog wordt, zal de inverter de MR laag zetten, waardoor de counter zijn ding kan doen. Aangezien de WaveShaper zijn 8 stappen af moet gaan maar wel moet stoppen bij de 8ste stap en niet bij een reset weer naar 1 gaat, staat er een AND-poort aangesloten op de eerste 3 uitgangen van de counter. Alleen wanneer de counter bij de 8ste stap aankomt, zijn alle 3 de uitgangen hoog, zodat de AND ook hoog wordt. Hierdoor komt de inverter op de klok-transistor laag te staan, waardoor deze de klok blokkeerd. Hierdoor stopt de counter bij numero 8.
Wanneer de Gate weer laag wordt, wordt de inverter op de MR weer hoog, waardoor de hele boel weer op nul komt te staan.

De Trigger
De trigger ingang staat op de 'Set' ingang van een SR-Flip Flop, dus zodra er een pulsje binnenkomt de Q op hoog gaat. Deze hoog maakt dat de MR-inverter op laag gaat zodat de counter zijn ding gaat doen. De Q-NIET uitgang van de Flip Flop zorgt ervoor dat de AND gate voor het aansturen van de Gate-pauze 'uitgeschakeld' word, anders zou de klok weer geblokkeerd worden!
De 4de uitgang van de counter wordt pas hoog als de vorige 3 uitgangen hun hele cyclus, en dus de WaveShaper, hebben gedaan. Zodra deze hoog wordt, reset deze de Flip Flop, waardoor de Q op laag gaat en de inverter de MR weer hoog zet: de hele boel gaat/blijft weer op nul.

Ik moet dit ten dele nog uittesten, maar de theorie is volgens mij al goed haha :P
 
Laatst gewijzigd:
Dr gaat iets niet goed met je fonzies. :D
 
ik zou, als je wilt dat het gaat werken, de transistoren vervangen door and gates.
en logica houd niet echt van een positieve benadering:D;
dwz. , probeer zoveel mogelijk met negatieve signalen te werken ( dan komen de weerstanden die je nu aan de massa hebt liggen aan de +, en een signaal verandering gebeurt dan door te schakelen naar massa.
:okdan:

Mijn o-zo-fijne internetdongle ging in staking dus ben een paar dagen verstoken geweest van internet, maar nu eindelijk kan ik me comment posten haha :P


dag dames en koeien,

Even een kleine update

Heb de gate en trigger schema voor de WaveSynth nu een beetje uitgewerkt:

1298378309.evildraggie_wavesynth_gatetrigg.jpg


Er zit een heel handige "Master Reset" (MR) ingang op de 4040 counter zodat je de hele bool op nul kan resetten. Op deze ingang staat een inverter (4069) welke de MR hoog houd zolang er niks bij de trigger/gate gebeurd. Hetzelfde geld voor een transistor welke de klok moet blokkeren voor de werking van de gate (zie hierna), deze wordt hoog gehouden zodat de klok gewoon doorgelaten wordt.

De Gate:
Wanneer de gate ingang hoog wordt, zal de inverter de MR laag zetten, waardoor de counter zijn ding kan doen. Aangezien de WaveShaper zijn 8 stappen af moet gaan maar wel moet stoppen bij de 8ste stap en niet bij een reset weer naar 1 gaat, staat er een AND-poort aangesloten op de eerste 3 uitgangen van de counter. Alleen wanneer de counter bij de 8ste stap aankomt, zijn alle 3 de uitgangen hoog, zodat de AND ook hoog wordt. Hierdoor komt de inverter op de klok-transistor laag te staan, waardoor deze de klok blokkeerd. Hierdoor stopt de counter bij numero 8.
Wanneer de Gate weer laag wordt, wordt de inverter op de MR weer hoog, waardoor de hele boel weer op nul komt te staan.

De Trigger
De trigger ingang staat op de 'Set' ingang van een SR-Flip Flop, dus zodra er een pulsje binnenkomt de Q op hoog gaat. Deze hoog maakt dat de MR-inverter op laag gaat zodat de counter zijn ding gaat doen. De Q-NIET uitgang van de Flip Flop zorgt ervoor dat de AND gate voor het aansturen van de Gate-pauze 'uitgeschakeld' word, anders zou de klok weer geblokkeerd worden!
De 4de uitgang van de counter wordt pas hoog als de vorige 3 uitgangen hun hele cyclus, en dus de WaveShaper, hebben gedaan. Zodra deze hoog wordt, reset deze de Flip Flop, waardoor de Q op laag gaat en de inverter de MR weer hoog zet: de hele boel gaat/blijft weer op nul.

Ik moet dit ten dele nog uittesten, maar de theorie is volgens mij al goed haha :P
 
dank voor de feedback, ik ben nog een newbie op het gebied van digitale techniek, dus hulp hierbij is zeer welkom.

Zodra ik de/wat veranderingen doorgevoerd heb post ik wel ff het nieuwe schema.

Nog leuk verhaal:
Ging ik in Beverwijk naar de Gamma, loop ik op de terugweg zonder reden langs de elektroboer (Smorenberg) komt die vent aanlopen met een hele berg 40106-jes (voor de helft van de prijs.!)
Had ie zonder mijn weten besteld voor me haha

Precies wat ik nou nodig had!
 
Niet dat je voordien een orgaan moest afstaan voor een 40106, neem ik aan. ;)
 
Back
Top