Wat ontwerpjahs

EvilTurtle

Ingeburgerd
Lid sinds
5 december 2010
Berichten
66
Locatie
Wijk aan Zee... een wijk.. aan de kust.. letterlij
Hallo wereld :D

Ik heb het synth-bouw virus helemaal te pakken dus ben nu volop bezig.

Heb nu 2 min of meer definitieve ontwerpen klaar:

De WaveSynth
--------------------------------------------------------------------------------

1297113004.evildraggie_wavesynth_design_sketch_2_klein.jpg


- Een 8-bit custom golfvorm VCO: d.m.v. de 8 sliders op het paneel kun je je eigen golfvormen maken.
- De VCO kan zowel frequentie als gate gemoduleerd worden.
- VCF: 12dB/oct laag-doorlaat filter met distortion en cutoff modulatie functies.
- Keyboard van 2 octaven, met pitchbend.

De hele boel kan op een 9V batterij werken, dus lekker portable!


De MultiSynth
----------------------------------------------------------------------------------------

1297113996.evildraggie_yamaha_ribosynth_combo_design_sketch_klein.jpg

Het ontwerp is inmiddels heel ietsje anders geworden maar het idee is nog steeds hetzelfde:

Dit is een idee voor een hybride digitaal/analoge synth, ben al druk bezig hem te bouwen, de kast, kanaal 1 (zie verderop) en een begin van kanaal 2 zijn al klaar!

- Kanaal 1, een analoge synth met:
+ VCO, welke een blokvorm genereerd. Kan zowel frequentie als gate gemoduleerd worden.
+ Octaver, waarmee je tot 3 sub-octaven kan toevoegen aan je geluid. (lekker vet)
+ VCF, 12dB/oct filter met heel veel Q (quality). Heeft distortion en cutoff modulatie functies.
+ Wordt aangestuurd door een keyboard van 4 octaven.


- Kanaal 2 is een analoge bass-synthesizer met:
+ VCO, kan zowel een sinus, driehoek als blokvorm genereren. Heeft een offset functie waarmee de golfvorm nog verder aangepast kan worden.
+ Octaver, zelfde als kanaal 1, maar nu kun je de afzonderlijke volumes per octaaf aanpassen. De sub-octaven zijn allemaal blokvormen voor extra dik geluid (leuk in combinatie met de sinus of driehoek golfvorm)
+ VCF, 12dB/oct, hetzelfde als kanaal 1
+ aangestuurd door een 2 octaafs pedalenbak



- Kanaal 3 is een digitale (FM) synthesizer met:
+ 12 verschillende geluiden (orgels, gitaren, synth's, etc)
+ Soort van digitale reverb/sustain
+ REALTIME programmeerbare drumsynth, met 8 drumbeats (awesome)
+ VCF, 12dB/oct, hetzelfde verhaal als de vorige kanalen.



- Deze 3 kanalen kunnen vervolgens gemixed worden in de Mixer met:
+ Volume/gain en effect knoppen per kanaal
+ Effecten o.a.: een echte spring reverb, chorus en delay




En ja de tekeningen heb ik gemaakt :P

In ieder geval: het zou leuk zijn als jullie wat meningen/suggesties zouden kunnen doen, nu ik toch nog bezig ben, er is vast nog wel ruimte voor verbetering!


RAWR!
 
Ziet er goed uit, qua specs in ieder geval. Ik ben ook benieuwd naar wat meer tekeningen. De kleuren kan wel wat hipper heh;)
 
goed, laat je ook nog ff echte foto's zien van de voortgang qua bouwen en misschien al een mp3tje?
het klinkt nl al interessant...

Wat betreft de MultiSynth:
heb net een fotootje gemaakt van de kast zoals hij er nu uit ziet (de zwarte doos is de Spring Reverb unit), heeft op het moment een hoog DIY gehalte (ductape anyone) maar zodra de electronica erin zit etc word het allemaal wat opgeleukt natuurlijk :D

De kast:

1297118272.evildraggie_multisynth_final_designkopie_klein.jpg



En nog één van de PCB's (de VCF)

1297118420.evildraggie_dscn1356_mini.jpg



Heb ook even een filmpje gemaakt van Kanaal 1 van de MultiSynth:
 
Ik zei al eerder oe!
En nogmaals OE!
Behalve het gekreun aan het begin: en eind
Laten wij spelen rond!
Want dit klinkt retevadsig freund!
:okdan:
 
Cool man, ik zal je voortgang volgen!
 
En ja de tekeningen heb ik gemaakt
dat is in ieder geval al een hele vooruitgang tov de standaard HQ fotowinkel-plaatjes die tegenwoordig bijna elke nieuwe synth vergezellen :okdan:

8 sliders op het paneel kun je je eigen golfvormen maken
lijkt me een :okdan: optie, maar verder kan deze nog wel wat 'extra's' gebruiken...
 
Laatst gewijzigd:
n kleine update betreft de ShapeSynth

n kleine update betreft de ShapeSynth

EDIT: BLIJKBAAR HEET HET DING NU OPEENS DE 'SHAPESYNTH' XD MAAR TIS NATUURLIJK DE WAVESYNTH

Oke dan, ben weer ff aan het knutselen geweest.

Heb de Waveshaper af, er zitten nog geen modulatoren op, tis alleen nog de VCO.

zie en luister:



:D
 
Vet! Is dat met markers of kleurpotlood gemaakt? En die bling bling er met wit opgezet of opengelaten? En alles uit het handje of niet? Just curious...
 
Vet! Is dat met markers of kleurpotlood gemaakt? En die bling bling er met wit opgezet of opengelaten? En alles uit het handje of niet? Just curious...


Ik maak nog wel eens tekeningen met me markers (heb een jaar industrieel product ontwerpen gedaan, dus heb er genoeg :P ) maar deze 2 waren in PhotoShop 8 gemaakt:
voornamelijk met het brandgereedschap op 'hooglichten', uit de losse hand, de belijning en de shading. Dit heeft eigenlijk hetzelfde effect als potlood op papier.

Dan op een aparte layer, die als 'bedekkend' ingesteld staat, de kleuren.
De bling bling is er deels met wit opgezet
 
ik gok dat de shapesynth zijn golven in stappen maakt (natuurlijk omdat hij digitaal is ) , ik bedoel het veranderen van de voltages van de verschillende stapjes van de delen van een golf zoals dit :

analogue-digital-waves.jpg
Waarbij elke grote van de stap dan bepaalt word door pots ?
 
ik gok dat de shapesynth zijn golven in stappen maakt (natuurlijk omdat hij digitaal is ) , ik bedoel het veranderen van de voltages van de verschillende stapjes van de delen van een golf zoals dit :

analogue-digital-waves.jpg
Waarbij elke grote van de stap dan bepaalt word door pots ?

Mooi geillustreerd :D

Je hebt het goed gegokt, de WaveSynth/ShapeSynth (wat maar leuk klinkt XD) bestaat uit een klok (op dit moment een NE555) welke een counter IC aanstuurt (HEF4040), de eerste 3 kanalen van dit IC staan verbonden met de A,B & C schakelaars van een multiplexer (HEF4051) zodat deze steeds zijn 8 kanalen afgaat.
Elk kanaal is dan weer verbonden met een pot. De pots zelf staan tussen de 9volt en Ground draden.
Dus je kunt 8x een voltage tussen 0 en 9 volt instellen.

Nou is 8-bit tegenwoordig heel weinig, maar ik ben van plan (als ik deze af heb) een versie 2 te maken. Welke een hogere resolutie zal hebben, en waarbij je elk kanaal ook nog eens kan moduleren (denk: een constant veranderende golfvorm genereerd)
 
Back
Top