Wat ontwerpjahs

Wat bedoelt werd is dat de microcontroller de 8 standen van de pots (dus de 8 stappen/bits) leest, en dit blokkerige waveformpje omzet in een mooi vloeiende.
maar er worden nu toch analoge pots gebruikt? dus ik snap er geen rate meer van :D
en als de faders bijv van 0 t/m 255 zouden gaan dan zou je de boel kunnen smoothen door een filter :P
een resolutie van 256 bits geloof ik
dat lijkt mij wel heel erg veel 8D

dat is zeg maar:

11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111 11111111

:koffie:
 
maar jer worden nu toch analoge pots gebruikt? dus ik snap er geen rate meer van :D
en als de faders bijv van 0 t/m 255 zouden gaan dan zou je de boel kunnen smoothen door een filter :P


Om het wieder te illustreren dmv een eerder gebruike illustratie :P

Het gaat niet om de standen van de pot's maar HOEVEEL pots er zijn (nu 8)

Een 'normale' golfvorm is vloeiend, hierdoor heb je een heel zuiver geluid:

analogue-digital-waves.jpg

Maar bij de WaveSynth is deze heel blokkerig! De golfvorm word namelijk in 8 stappen gemaakt. Hierdoor klinkt deze een beetje alsof er een distortion effect op staat (denk ik :P).

Met de eerder uitgelegde manier (met de microprocessor) heb je veel meer stappen, dus de onderlinge stapjes zijn veel kleiner = veel minder blokkerig. Dus klinkt de boel ook zuiverder.

Natuurlijk is het ook mogelijk dit met een keytrackende LPF te doen, maar hé... opties opties :P
 
Om het wieder te illustreren dmv een eerder gebruike illustratie :P

Het gaat niet om de standen van de pot's maar HOEVEEL pots er zijn (nu 8)
ach so, je bedoeld de 'sampling rate' so to speak...
en dan niet 'bits' als in 'binair' maar als in het aantal 'onderdelen' van de waveshaper... check!

maar het is niet zo heel boeiend om die tussenliggende waarde te hebben in de vorm van sliders OF door het te laten berekenen want anders kan je net zo goed standaard waves of samples gebruiken... t'is niet echt meer een pretje om 256 sliders te staan inregelen, is onrealistisch qua kosten en streeft zijn doel danig voorbij lijkt me :D

16 zou wel erg leuk zijn overigens en waarbij je dan per stap de smoothness kan inschakelen (aan/uit dus) :)
met als voordeel dat bijv een zaagtand dan ook scherp kan blijven in de top bijv.
Natuurlijk is het ook mogelijk dit met een keytrackende LPF te doen, maar hé... opties opties :P
en LPF heeft voordelen ten aanzien van andere toepassingen van het signaal ;)
 
Laatst gewijzigd:
Geen soepelheidsspulletjes in steken, gewoon lekker ruw laten! 8)
nou, het signaal word dan wel een stuk natuurlijker nutuulk als dat gewenst is nutuulk... maar het mooiste is een schakel optie tussen blocky en smoothy per step, zo kunnen er ook slides worden gegenereerd wanneer de waveshaper naar de VCO pitch gaat bijv...

vooralsnog zijn 16 sliders waarschijnlijk het koolst als multi purpose dinges qua shaper, dus voor een waveform, maar ook als note sequencer, maar dan moet er ook een mogelijkheid zijn om de boel te quantizen op de amplitude zodat er pcies mooi afgemeten noten kunnen worden gemaakt (of niet als de quantizer uit staat nutuulk maar welke halve zool wil dat nu :D)
 
Nja , een gewone active filter ertussen steken is natuurlijk gemakelijker :) , wat nog beter zou zijn is een golf kunnen tekenen alla fairlight ....... zeker volgende project ! :D
 
wat nog beter zou zijn is een golf kunnen tekenen alla fairlight
natuurlijk maar dan zit je alweer in een heel andere edit omgeving :)

maar juist die multi purpose kant is nutuulk erg interessant, of het nu een cyclische waveform generator, een one shot envelope generator of gewoon een pitch sequencer is... wat ook nog zou kunnen is 2x 8 sliders zodat je OF 2 individuele 8-steps hebt of aan elkaar gekoppelt 16 :eureka:

nog leuker zou dan ook nog zijn dat je de ene 8-step zou kunnen triggeren met de normale klok en de andere 8-step met bijv een halve snelheid (freq-divider), en/of nutuulk met of zonder shuffle :koffie:
 
yo gangsta's,

Heel veel leuke ideeën die hier rondgegooid worden, maar ik moet nu toch gaan 'filteren' (met of zonder externe CV haha)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heb besloten dat de WaveSynth v1 de volgende features krijgt:

- 8-STAPPEN (lol) custom-golfvorm VCO, met aparte uitgang zodat deze voor bv. CV gebruikt kan worden

- VCO kan zowel frequentie- als gate-gemoduleerd worden.
+ VCO heeft een groot frequentiebereik, zodat deze zowel als sequencer (LFO) als geluidsbron gebruikt kan worden, dit kan nog evt met schakelaar gedaan worden (mocht ik met 1 condensator geen groot genoeg bereik krijgen).
+ VCO kan door een externe lineare CV aangestuurd worden
+ VCO gate kan door een gate of trigger aangestuurd worden zodat je het Envelope idee krijgt.

- VCF 12dB/oct laagdoorlaat filter, welke zowel met externe CV als door een interne LFO aangestuurd kan worden.

- Keyboardje van 2 octaven, met pitch bend wheel. Keyboard kan uitgeschakeld worden, zodat de frequentie met de 'Tune' knop geregeld kan worden.


- dus CV ingangen voor:
+ VCO pitch, VCF cutoff
+ Gate/Trigger voor de gate modulator & Envelope functies

- CV uitgangen:
+ WaveShaper uit.

Dat was het geloof ik wel....
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als dit allemaal done is, en ik heb een mooi werkende WaveSynth, dan kan ik altijd nog naar de versie 2 kijken: de ShapeSynth (doe ik ook wat met die naam) welke meerdere 'waveshaper-VCO's krijgt (dat idee met die freq divider, 16 sliders enzo) en dergelijk. Dus blijf vooral komen met die ideeën en laten we met z'n allen lekker brainstormen.

OVER BRAINSTORMEN GESPROKEN... ik heb nog vrij weinig over de MultiSynth gehoord? (ook niet interessant ik weet hahah :P)

Ik ga nu in ieder geval aan de WaveSynth verder! :D
 
Laatst gewijzigd:
natuurlijk maar dan zit je alweer in een heel andere edit omgeving :)

maar juist die multi purpose kant is nutuulk erg interessant, of het nu een cyclische waveform generator, een one shot envelope generator of gewoon een pitch sequencer is... wat ook nog zou kunnen is 2x 8 sliders zodat je OF 2 individuele 8-steps hebt of aan elkaar gekoppelt 16 :eureka:

nog leuker zou dan ook nog zijn dat je de ene 8-step zou kunnen triggeren met de normale klok en de andere 8-step met bijv een halve snelheid (freq-divider), en/of nutuulk met of zonder shuffle :koffie:


Ik sta ook helemaal achter het multi-purpose idee. en natuurlijk kun je hier steeds meer op uitbreiden...

Ik zit nu al te denken aan een hele berg WaveSynths die elkaar allemaal aan het moduleren en weet ik niet wat zijn :D

iemand zin in herrie??
 
Niet echt. Dat zijn 256 bytes die je daar neerzet, geen bits. :bekdicht:
verdomd idd, 16x te veel :D
- 8-STAPPEN (lol) custom-golfvorm VCO, met aparte uitgang zodat deze voor bv. CV gebruikt kan worden
cool, maar misschien kan je wel alvast rekening houden met een aansluiting om eventueel nog een 2e rijtje van 8 te kunnen chainen :)
+ VCO heeft een groot frequentiebereik, zodat deze zowel als sequencer (LFO) als geluidsbron gebruikt kan worden, dit kan nog evt met schakelaar gedaan worden (mocht ik met 1 condensator geen groot genoeg bereik krijgen).
zou mooiste zijn als je dat idd met een schakelaar zou doen, dus een soort van 'high' en 'low' keuze...
- Keyboardje van 2 octaven, met pitch bend wheel. Keyboard kan uitgeschakeld worden, zodat de frequentie met de 'Tune' knop geregeld kan worden.
kan je die 2 niet gewoon adden? ...da's normaal ook gewoon gebruikelijk toch?

ik neem aan dat er ook nog een normale standaard LFO op komt te zitten?
als je daar dan ook nog een mogelijkheid op bouwt om de LFO te syncen met een keypress en dat je kan kiezen of ie free-run of keyboard tracked is dan heb je helemaal iets gaafs! ook zou je daar wellicht zo'n eerder genoemde hi/low switch op kunnen zetten...
 
hmm ik denk dat ik het ontwerp van de WaveSynth ook redelijk moet aanpassen, gezien de 'multifunctionality' is het beter ook een multifunctioneel ontwerp te maken i.e. alle ins en outs makkelijk kan bereiken/regelen, etc...

heb ik weer wat te doen vannacht ;)
 
oke, heb net even een radicaal ander ontwerpje gemaakt:

1297346332.evildraggie_wavesynth_design_sketch_3_flatkopie.jpg


Het idee achter dit ontwerp is dat je met de linkerhand makkelijk alle instellingen (waveshaper, CV-voltage's/LFO's, joystick voor zowel pitch als VCF cutoff) kan bereiken. En dus met de rechterhand riedeltjes kan spelen.

Er komt nog meer!
 
Ga je deze dingen ook verkopen of is al dit lekkers alleen voor jezelf? :P
 
16... wel zo logisch ook eigenlijk :)
kijk, signal division... da's vast die selector voor 'het bestemmingsplan' van de 16 stapjes:


Ahh, inderdaad... nou ja... wie weet dat de 'ShapeSynth' uiteindelijk zoiets als deze synth word?

ahhh dromen... XD


maar ja, nog wat gedachten over het nieuwe ontwerp? (zie de nieuwe tekening)
 
wat ook heel leuk zou kunnen zijn, maar ook veel werk, is onder elke slider 2 buttons en een multi switch te maken...
de bovenste 2 zijn momentary buttons (dus alleen ingedrukt actief), hiermee kan je de bovengrens en ondergrens instellen van de modulatie die zal worden losgelaten op de individuele waarde die onder de slider zit... de 3e button is de modulatie source (LFO, ENV etc)
van de 2 grens waarden word dus het midden bepaald en dat word dan, mits er is gekozen voor een MOD source, de wave-bit-slider mee op zijn relatieve 0 gezet...

maar zal te veel werk zijn denk ik... wel zou het verstandig zijn om iig 1 rij van 8 buttons er onder te gooien ivm het aan/uit zetten van de lag per stap :)

overigens zou je de 8 sliders ook kunnen gebruiken als freq banden om zo een geluid op te bouwen... :eureka:
dan heb je al 4 purposes qua waveshaper:

- een amplitude sequence loop
- een one-shot envelope
- een spectrum wave
- een noot sequencer
 
Back
Top