Side-chain Gating

Mag ook ligt eraan of je van de piek of het dal uitgaat: gating/ducking A triggert het gedrag van B
 
en meer on topic:

"One final aspect of gates is that many will also feature a side-chain connection. In this context
they’re often referred to as ‘key’ inputs, but nonetheless they behave in a similar manner to a
compressor’s side-chain. Fundamentally, they allow you to insert an audio signal in the key
input that can then be used to control the action of the gate, which in turn affects the audio travelling
through the noise gate’s normal inputs. This obviously has numerous creative uses, but
the most common use is to program a kick drum rhythm and feed the audio into the key input.
Any signals that are then fed through the gate’s normal inputs will be gated every time a kick
occurs. This action supersedes the gate’s threshold setting, but the attack, release, range, hold
or hysteresis controls are often still available, allowing you to contour the reaction of the gate on
the audio signal.
Another use for this key input is known as ‘ducking’ and many gates will feature a push button,
allowing you to engage it. When this is activated, the gate’s process is reversed so that any
signals that enter the key input will ‘duck’ the volume of the signal running through the gate. A
typical use for this is to connect a microphone into the key input so that every time you speak,​
the volume of the original signal travelling through the gate is ducked in volume. Again, this
supersedes the threshold control, but all of the other parameters are still available, allowing you
to contour the action of the signal being ducked, although it should be noted that the attack
time turns into a release control and vice versa. Also, as a side note, some of the more expensive
gates will feature a MIDI in port that prevents you from having to insert an audio signal into​
the key input; instead, MIDI note-on messages can be used to control the action of the gate."
 
Laat ik het nog simpiler zeggen

bron > Sidechained effect > bestemming

sidechained effects inmiddels besproken zijn compressor, gate, maar dit kan ook een reverb zijn, of een delay, of een bitcrusher of een ringmodulator of.... (in principe iedere pluging die VST3 sidechain aware is)

het resultaat is de een getriggerd resultaat van de plug, i.p.v. een constant resultaat
bij een gate noem je dat i.d.d. gating
bij een compressor compressie
bij een reverb.......

snappie?
 
Het voorbeeld van een stringpad met ene gate die wordt getriggerd is al genoemd. Dat effect gebruik ik soms (al maak ik niet echt house zoals de TS vraagt).

Verder trigger ik wel een geluiden met een simpele synth met adsr zodat ik de lengte van de trigger kan bepalen.

Ook op een basgitaar kan die een leuk effect zijn. Ben nu met een sideproject bezig waarin ik toevallig een gitaarlijn op deze manier trigger. Zal eens een voorbeeld plaatsen als ik thuis ben.
 
Heb ik ook nog een compressor vraagje die me zo te binnen schiet na 't lezen van deze thread..

Stel je hebt een track A op spoor 1 die je door een compressor doet, gewoon op gebruikelijke manier via de insert.

Dan kopieer ik track A naar een nieuw audio-spoor 2, en die stuur ik naar de side-chain.
Vervolgens verschuif ik track A op spoor 2 een aantal millisecondes terug in de tijd.

Kan ik hiermee soortvan 'faken' dat m'n compressor snellere attack tijden lijkt te hebben ?? Heeft iemand dit al eens geprobeerd zo?

Ik ga dat vanavond gelijk eens checken :P
 
Wat gebruiken jullie en raden jullie aan als gate voor dit soort toepassingen? Ik gebruik die in Logic Pro, maar dat werkt niet zo makkelijk... 'sidechain gate' heb ik eens geprobeerd in Logic, was een probleem mee maar weet niet meer precies wat... Alternatieven?
 
Btw Raphie zit er ook een gate in de multiband sidechain van vengeance?
 
Wat gebruiken jullie en raden jullie aan als gate voor dit soort toepassingen? Ik gebruik die in Logic Pro, maar dat werkt niet zo makkelijk... 'sidechain gate' heb ik eens geprobeerd in Logic, was een probleem mee maar weet niet meer precies wat... Alternatieven?

In Logic kun je een trigger (ghost of niet) sturen naar een (pre) send. Het te gaten geluid, daar zet je de gate op met de key-in van die return track.
Gebruik gewoon de gate in Logic. Werkt zoals ze allemaal doen. ;)
 
Laatst gewijzigd:
Zat zelf met Ableton te klooien om een trigger (kick) gesend vanuit die rreturn weer door te sturen naar een compressor. Alles netjes geroute. Track in van de return track op de SC plugin gezet. En ik had geen trigger.... Hoe kan dat nou?

ben toch benieuwd of ik iets verkeerd doe. Of is dit nu juist het VST3 probleem?
 
Laatst gewijzigd:
Moet f kwijt dat ik 't send principe helemaal door heb... enne... WOW!

Big big :D

Edit: Verkeerde topic, maar toch als je dit niet snapt dan kun je ook niet lekker SC gaten, SC compressen, SC Reverberatie ....
 
Back
Top