Hoe ga jij om met (gebrek aan) views of plays op je eigen inzendingen online?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.723
Locatie
Streek rond Herentals - België
stel je hebt je eigen muziekje of filmpje online gezet. Motiveren plays en of views of net niet?
Je eerste uploads halen een handvol kijkers of luisteraars. Geinig. Je bent al blij dat er iemand luisterde of keek.
Wat later heb je tiental zoveel resultaat. Was dat de piek of is dit het begin van een trend?
Gaat de lat omhoog? Wil je de volgende upload meer bereiken, en wat als dat resultaat uitblijft. Motiveert dat of net niet?
Voel je je slecht als de reacties uitblijven?
waarom deed je die upload in de eerste plaats? Was het een geintje, of een bewust plan naar een of ander succes?

zelf: ik merk dat ik elke dag de resultaten zit te checken. En dat dit me emotioneel veel meer raakt dan goed voor me is.
Als ik op 24 u 500 views haal (woooooottt? ?) voel ik me erg onzeker. Zo goed was die video echt niet. Maanden later staat de teller op 900. Vast iets met yt algoritmen?
Andere dingen halen dagelijks over gans de wereld enkele luisteraars momenteel. Een nederlands gezongen lied zonder refrein maar ode aan de band Suicide. De tag is dus suicide… haal ik resultaat omdat mensen met donkere gedachten wereldwijd die term ingeven, wat een akelig gevoel. Koude rillingen! Of zijn het bots die plays fake genereren? Ik maak mezelf troostend wijs dat t fake plays zijn. Wie wil er nu in china 8 keer dat nummer na elkaar horen op een uur. Toch?

Er gaan allerhande emoties door me heen en ik zag dat niet aankomen. Ik wou gewoon wat posten om anderen te inspireren en misschien een handvol likes te halen. De lat lag laag. Maar ik ervaar het nu veel intenser dan de bedoeling was.

Is dit herkenbaar, en zo ja,,hoe ga jij ermee om?

Ik verwacht ook gemene comments maar tot nu toe blijven die uit. Heel vreemd… Hainbach kreeg ooit zoveel nastyness over zich dat ie er een lied mee maakte, dus lang kan t nooit duren voor ik ook mijn deel krijg: mijn kwaliteit is zo nonchalant 😂
 
Laatst gewijzigd:
Goede vraag, ik ben benieuwd wat andere mensen voor ervaring hebben.

Ik zelf heb nog nooit wat opgenomen; dus ken het probleem niet. Is het niet mogelijk de om de likes gewoon te blokken en video's te delen in fora, en de comment sectie te gebruiken voor waar jij energie van krijgt?

bv. Hide Youtube Likes/Dislikes
 
Ik hou net vd comments zolang ze niet kwetsend zijn. Het brengt mensen bij elkaar - denk ik - zo ervaar ik t.
Ik wil soms complimenten geven en met geblockte comments op yt gaat dat niet, dat is echt een miss.
Soms ga ik dan op zoek naar andere video's van de kerel die niet geblocked zijn en dan post ik de comment daar :)
 
Het boeit me niet zoveel, zodra ik iets af heb vergeet ik het ook bijna meteen weer. Het meeste staat niet eens online.
 
Zo... Ik ben voor dit antwoord, bewust, even een stukje gaan rijden om langst het kanaal (laat dat geen negatieve connotatie hebben) met het deinen van de golven en de zonnende eenden als geburen, dit antwoord te schrijven...

Laat externe factoren van mensen die je eigenlijk niet kent, je geluk niet bepalen. Uiteraard is wat je hierbij voelt, deels je eigen keuze. Net zoals ik dit antwoord ook thuis kan schrijven, maar dan niet onder de geneugten des levens...

Zelf heb ik, een jaar of 7 pakweg 8 ook mezelf in zo een "draaikolk" bevonden. Maar destijds met Facebook. Ik had, tegendraads als ik was, altijd maar 30 "vrienden" en die moest ik in het echte leven kennen. Als ik iemand wilde "toevoegen", moest er ook iemand weg uit die lijst. Uiteraard is het zo dat als je een kleine "vriendengroep" (ik spreek over online) hebt, je natuurlijk nog minder, en steeds van dezelfde mensen je dopamineshotjes krijgt.

Ik merkte dat dat op een gegeven moment dwars begon te zitten, en meer nog, dat de blije momenten van anderen me in een moeilijke periode nog verder omlaag haalden... Wat natuurlijk absurd is.

Ik heb destijds Facebook verwijderd, (een ander sociaal netwerk) had ik niet, en dat werd als abnormaal ontvangen in de goegemeente. "Hoe, ge hebt geen Facebook??¿). Maar net zoals ik reeds 26 jaar (bewust) geen tv meer kijk, zo ben ik ook van dat afgestapt... En sindsdien, zie ik, vanop een afstand, wat inderdaad de valkuilen (dat zijn geen slimme roofvogels) zijn en.manouvreer ik mij daarrond...

In het begin was het onwennig, als ik kattefilmpjes wilde zien moest ik voortaan weer YouTube aanepingeren, en als ik wilde weten wat anderen aan het eten waren moest ik op visite gaan. Ze stuurden een tijdje per post een foto, maar dat stopte al snel...

Maak muziek voor jezelf. Als een ander, al zijn het er maar 5, dat beluisteren, bekijk dat dan als een luxe. In de natuur gaat dat ook zo...

Als.ik soms, naast de snelweg wandel, en een vogel prachtig hoor zingen, door het geraas van de snelweg overtroffen, dan denk ik: Hoe mooi... Want niets heeft zin. En toch, toch fluit je... Het is je natuur...

Fluit. Zon. Speel muziek. Vloek. Eet friet. Want het is je natuur.

En laat geen snelweg je weerhouden. We verleggen tijdens ons leven maar een steen in de rivier...
 
FB is voor mij een soort vergif maar ik enkel onder een fake naam wat zaken volg en geen vriendjes maak, werkt prima. Heb er eerder ook mee geworsteld en die dingen zijn ontwikkeld om je tijd te stelen.
Goeie reply @Freakydile, ik ga m nog vaak lezen.
 
Dit is dus een beetje het reptielen brein van de mens. Op zoek naar beloningen, en de high die erbij hoort, en erna de dip.

YouTube en andere socials (waar ik verder niet meer aan deel neem) zijn ervoor gemaakt je in het gat te trekken en je te laten “engagen” . Daarnaast wordt je, of je het nou wil of niet, toch vatbaar voor likes en dislikes. Probeer voor jezelf grenzen te stellen ; dus wat men zegt boeit me niet, en bij negatieve reviews niet in de verdedigende modus gaan.

Neem afstand van de hele Rabot hole shit en alle valkuilen, en post wat je leuk vind zonder belangrijk te vinden wat men vindt…fuck em!

Ik heb zelf nog nooit iets op YouTube gepost, maar op SoundCloud 10 jaar geleden voor t laatst, en dan had ik een handjevol “views”. Denk dat SoundCloud zo vol staat dat je door de bomen t bos niet meer ziet. Ga binnenkort wel weer eens iets plaatsen, kijken hoe dat loopt.
 
… Ga binnenkort wel weer eens iets plaatsen, kijken hoe dat loopt.
Don’t do it, it’s a trap!
 
Als.ik soms, naast de snelweg wandel, en een vogel prachtig hoor zingen, door het geraas van de snelweg overtroffen, dan denk ik: Hoe mooi... Want niets heeft zin. En toch, toch fluit je... Het is je natuur...

Fluit. Zon. Speel muziek. Vloek. Eet friet. Want het is je natuur.

En laat geen snelweg je weerhouden. We verleggen tijdens ons leven maar een steen in de rivier...

Heel onverwachts lees je een enkele keer hier op het forum een poëtisch pareltje. Dit is er eentje. :)
 
Bij de muziek gerelateerde zaken die ik op Youtube of Facebook zet ben ik niet zo bezig met views en likes.
Ik kan er ten eerste vaak geen touw aan vastknopen waarom iets niet of wel goed bekeken wordt en ten tweede doe ik al die dingen voor mijn eigen genoegen.
Als een ander dat leuk vindt is dat een mooi meegenomen, maar niet waar het mij om gaat.

Ik ben dit jaar wat meer bezig met wat ik mijn 'creatieve uitingen' noem.
Ik heb altijd wel ideeën, maar ben ze pas recent echt uit gaan voeren en dingen gaan maken.
Ook dit weer geheel voor mijn eigen genoegen.
Op aandringen van mensen in mijn omgeving heb ik daar inmiddels een aparte pagina voor gemaakt.
'Men' wilde graag zien waar ik mee bezig ben en het leek mij ook wel leuk om eens iets te delen en te vernemen wat 'men' daar dan van vindt.
De TIA die ik eerder dit jaar doormaakte haalde enigszins het momentum weg uit dit project zodat ik nog niet al de content kan bieden die ik had gewild.

Evengoed zijn de reacties positief, maar ik kan niet echt zeggen dat het goed bekeken wordt.
Over vraag van iemand of ik daar teleurgesteld in ben heb ik even moeten nadenken.
Rationeel begrijp ik heel goed dat het iets is waar je snel langs klikt (ik zelf ook waarschijnlijk), maar ik kan niet ontkennen dat er toch enige teleurstelling was in het prille begin.
Ik zelf denk dat het te maken heeft met mijn enthousiasme voor de dingen die ik doe. Dat enthousiasme culmineert dan in het moment dat de boel online gaat, maar speelt voor verder niemand een rol en dat is dan denk ik even een tegenvaller. Het is te vergelijken met een mooi boek of een mooie film waarbij niemand jouw enthousiasme deelt.

Gelukkig raakte ik dat gevoel na een paar weer dagen kwijt.
Ik deed en doe dit voor mijn eigen lol en dat is primair waar het om gaat.
Des te verrassender en aangenamer was het toen een aantal weken later uit volkomen onverwachte hoek een reactie kwam van iemand die geraakt was door wat ik had geplaatst.
Zo'n reactie en de feedback van vrienden doet me meer dan anonieme likes of views.

Ik vind zelf dat gebedel om likes, aandacht en bevestiging ook nogal irritant.
Daar zit natuurlijk wel enigszins een spanningsveld, want ik houd niet van aandachtstrekkers, maar ben zelf natuurlijk ook niet vies van een beetje aandacht op zijn tijd. Waarom zou je anders überhaupt iets plaatsen.
Zo blijft het een beetje schipperen in het leven tussen gevoel en principes, maar in de modus die ik inmiddels gevonden heb red ik mij prima.
 
De meeste luisteraars op YT zijn ook synth hobbyisten die deze kanalen volgen niet voor het nummers die je maakt,maar eerder op zoek zijn eigenlijk naar demo's van de synth's en verwanten die je speelt voor eventuele aanschaf.Dat maak ik toch uit de bijgevoegde commentaren.
 
ik probeer me los te weken wat andere van me en van me muziek vinden.
Daarom zing en speel ik op straat om dat actief te trainen.
er zullen altijd mensen zijn die je dingen leuk vinden of niet.
Dus......

Dat neemt niet weg dat je een compliment goed kan ontvangen.
 
Ik merk dat wanneer ik muziek maak waarin ik bruut eerlijk ben; zonder compromissen/concessies, het mij niet zoveel doet wat een ander ervan vindt. Ik sta achter het werk dat ik dan heb gemaakt; ik wil niets anders en wil mijzelf ook niet (achteraf) verloochenen. Als een ander het dan niets vindt, dan is dat zeker wel jammer. Maar alleen door je eigen gekke zelf te zijn vind je mensen die net zo gek zijn als jij - en voor die mensen maak ik het liefste muziek! Zo probeer ik het altijd te doen.. maar met wisselend succes.
 
Tis maar voor de hobby.

Vind het harstikke leuk dat er hier en in mn vriendenkring altijd een paar mensen bereid zijn om te luisteren naar mn creaties.

Groter is mijn wereld niet. En daar heb ik vrede mee.
 
Is het online zetten van muziek niet zo langzamerhand passé aan het worden als je een beetje wil opvallen? Ik bedoel, er zijn nu een miljoen miljard nummers te vinden en elke dag komt er meer bij. Heb je prof-ambities, dan zal het al niet meevallen om je hoorbaar te maken, als hobbyknooier is het nog moeilijker. Heel belangrijk, met de opkomende AI zal het voor een luisteraar straks ook nog lastig worden om te horen of iets is gemaakt door een algoritme, of door een mens van vlees en bloed.

Daarom zing en speel ik op straat om dat actief te trainen.
er zullen altijd mensen zijn die je dingen leuk vinden of niet.


Dat zal nog belangrijker worden dan het nu is, mensen die muziek maken, in alle opzichten. Ga nu alvast oefenen met het bespelen van instrumenten die je met de hand moet bespelen, leer te zingen, bedenk hoe je een act neerzet op een podium die het publiek vermaakt. Technologie, en met name de AI die daaruit voortvloeit, het zal een enorme backlash veroorzaken en het publiek snakt op een gegeven moment naar iets dat authentiek en vooral menselijk is. Mark my words, be prepared. @flyweight is in elk geval goed bezig.
 
Als je meer views wil dan moet wat je doet opvallend zijn, dat is wat anders dan er voor zorgen dat je overal aanwezig bent en op die manier probeert op te vallen.

Wees opvallend goed / origineel. Ik denk dat het dan makkelijker gaat om views te krijgen dan alle moeite die je zou steken in je '1000 in een dozijn muziekje' te promoten.

Maar.. dat moet je wel willen en durven.
 
Ach tja ik vind het best leuk om wat op soundcloud te zetten als is het maar voor het gevoel eens wat af te hebben gemaakt en er een punt achter te zetten. En wel geinig om dan op de kaart te zien uit welke streken ter wereld iemand erop is gestuit, al besef ik me dat het ook een autoplay kan zijn terwijl diegene in een andere kamer zat te schijten lol. Ik stuurde in het begin nog weleens wat naar vrienden en bekende maar ben daar ook praktisch mee gestopt omdat ik niet heel de tijd om aandacht wil vragen. Ook niet meer actief op social media. Wel mooi dat er hier nog een beetje wat van elkaar beluisterd wordt. Ik heb niet echt een drang om m'n muziek probeersels echt actief te gaan promoten. Een doel is om wat te maken waar ik zelf echt graag naar zou luisteren, en als dat lukt dan lijkt het me wel mooi als een ander het ook weet te waarderen, muziek is er toch ook wel om te delen. Wat me verder wel gaaf lijkt is om nog eens mooi beeldmateriaal te gaan schieten en editen en ja dan zet ik het wel op youtube en dan zal ik ook wel weer gaan kijken of het een beetje gevonden wordt, en zo niet dan niet...leuk voor later of wanneer de gelegenheid zich voordoet met iemand waarmee je het goed kunt vinden.
 
Ik herken het vraagstuk volledig... Uiteindelijk komt het voor mij terug op het volgende idee, 1: je doet het voor jezelf, je ego... dat moet het vervolgens opnemen tegen het algoritme van het internet/youtube/etc. Daar gaat je ego een deuk van oplopen en soms een relatief succesje van ervaren. 2: als je er een zakelijk succes van wil maken, dan moet je hard werken en nog harder werken. Uit de podcast van @bombario onlangs, bleek wel dat er een commerciële prikkel nodig is om een goede plaat ook commercieel succesvol te maken.

Ik ben 10 jaar geleden een youtube kanaal gestart, om een catalogus aan te leggen van mijn "creatieve" ondernemingen. Gewoon om eens terug te kunnen luisteren wat ik zoal uitgespookt heb. Al zou het iets bijzonders zijn (wat ik betwijfel vanuit andermans ogen/oren), dan mist de commerciële prikkel om er iets van te maken wat succesvol is. En dan rest er nog de vraag wat succesvol is... Iedereen vindt het fijn als je ego gestreeld wordt met veel views, maar ik geloof niet dat het reëel is om te denken dat je plots geroemd wordt om je muzikale escapades... misschien door enkelen, maar niet door velen.

Ik heb er gezien die hetzelfde doen als ik deed. Hun kanalen groeien omdat ze volharden, doorzetten. Die van mij... ach daar komt af en toe een leuke live jam op. That's it. En zo ben ik van pretentieloos, naar op hoopvol en verwachtingsvol naar realistisch en eerlijk naar mijzelf, terug naar de aanleg van een catalogus gegaan. Ik doe wat ik doe omdat ik het leuk vind. Niet zozeer omdat wat een ander vindt, want die ziet het misschien niet eens. Onafhankelijk van de waarde die ik denk te hebben toegevoegd.
 
Best fijn om jullie reacties te lezen.
Zelf was mijn doel eerder gewoon iets delen met als doel de lat voor iedereen te verlagen om net meer te gaan delen. Zoiets als : gooi t op yt eender hoe (on)ervaren je bent, zelfs mijn nonchalante video's krijgen soms meer bekijks dan gedacht. Ik kijk elke dag enkel nog uren YT (nooit tv) en soms moet ik echt termen gaan verzinnen om nog content te vinden die ik wil zien en nog niet zag. Dus ik maak iets over wat ik heb qua spullen en te weinig te zien is. Maar ik doe t soms ook maar voor mezelf. Beetje pielen en nonchalant opnemen. En na maanden denken: ach ik gooi t op YT, wat kan mij t schelen.
Later denk ik soms 'misschien had ik er meer werk in moeten steken' maar ik ken niks van video's maken, en dan denk ik weer 'ach, heb nu ook paar honderd view, mooi zat toch, 10 likes en 5 reacties, prima in mijn niche onderwerpje'
Ik had recent een studiotour gedaan van half uurtje, maar vriend heeft na t zien als 'private' gezegd dat ik t maar beter niet met de wereld deel voor n boef mijn Akai rhythm wolf komt lenen en vergeet terug te brengen.
 
Sommigen maken short YT filmpjes en dit meerdere keren per week, dit kan gaan van 30 seconden tot één minuut om je muziek of demo voor te stellen.Je naam komt dus regelmatig terug zodat ze je niet vergeten.Er zijn er die zeggen dat ze op die manier aan een zeer brede publiek zijn geraakt ipv een 10 minuten durende langdradige nummer te posten om de paar maanden.Een intersant idee.
 
Back
Top