Hoe ga jij om met (gebrek aan) views of plays op je eigen inzendingen online?

Juist, en als je de stats checkt hebben ze niet eens geluisterd, idem met studios die je n bedrag vragen om je track uit te brengen, enkel nog ff masteren door hen voor tientallen euros 😇
 
De open deur die je wist dat ging komen:

In de media etc 'onderbouwt' men de inderdaad lastig te definiëren 'kwaliteit van een artiest' dan maar met het aantal behaalde likes en streams (kwantiteit i.p.v. kwaliteit).
Dat heeft ongewenste gevolgen. Maar dat krijgen we niet zo snel meer weg.

Misschien klein beginnen :D : hier op dit forum hebben we ook een 'like' knopje.

Duimpje.jpg


Ik zie het wel een functie hebben, maar er valt ook wat voor te zeggen om het weg te halen.
Want o ironie, diverse posts in deze thread hebben meerdere likes, was dat nu juist niet niet de bedoeling?! :) :halleluja
 
stel je hebt je eigen muziekje of filmpje online gezet. Motiveren plays en of views of net niet?
...
goede vragen hoor!

ik gebruik views en likes en comments meer als hulp voor wat mensen willen zien of horen. Ik maak voornamelijk tutorials voor mensen die geinteresseerd zijn in dat specifieke onderdeel en dan geven dit soort dingen wel de nodige inzichten waar ik wel of geen tijd aan moet besteden. Bijvoorbeeld ik was van plan een serie te maken voor de korg modwave maar ik zag dat daar het aantal views en likes dermate laag van bleven dat ik de tijd die nodig is voor het maken van die tutorials beter kan besteden aan andere tutorials waar meer mensen op zitten te wachen.

Voel je je slecht als de reacties uitblijven?
waarom deed je die upload in de eerste plaats? Was het een geintje, of een bewust plan naar een of ander succes?

zelf: ik merk dat ik elke dag de resultaten zit te checken. En dat dit me emotioneel veel meer raakt dan goed voor me is.
Als ik op 24 u 500 views haal (woooooottt? ?) voel ik me erg onzeker. Zo goed was die video echt niet. Maanden later staat de teller op 900. Vast iets met yt algoritmen?
Andere dingen halen dagelijks over gans de wereld enkele luisteraars momenteel. Een nederlands gezongen lied zonder refrein maar ode aan de band Suicide. De tag is dus suicide… haal ik resultaat omdat mensen met donkere gedachten wereldwijd die term ingeven, wat een akelig gevoel. Koude rillingen! Of zijn het bots die plays fake genereren? Ik maak mezelf troostend wijs dat t fake plays zijn. Wie wil er nu in china 8 keer dat nummer na elkaar horen op een uur. Toch?
...

Als je dit voelt en er zo obsessief mee bezig bent dan zou ik echt likes en comments uitschakelen tijdens het uploaden van je video (dat is gewoon een vinkje op de upload pagina). Dit lijkt me niet een goede situatie die waarschijnlijk alleen maar erger wordt als je er meer mee bezig gaat.

Je moet het relativeren, en dat is eenvoudiger als je weet hoe het algoritme een beetje werkt op youtube. Je kunt dit ook wel herleiden uit de analytics van je video, maar de meeste views haal je uit de youtube recommendations op mensen hun youtube homepage. In mijn geval komt daar 70 procent van de impression clicks vandaan en 20 procent van de clicks via youtube search, Dat is dus bijna 90 procent van de views. Ik post het ook wel op gerelateerde social media kanalen zoals facebook of instagram of forums maar dat is tegenwoordig een dermate klein percentage (7 procent) van mijn views, dat je dat net zo goed achterwege kunt laten.

Dus als je meer views wil en daar gevoelig voor bent dan is het zaak om je te verdiepen in hoe je mensen bereikt via youtube zelf. Daar zijn talloze videos en tutorials voor, maar het kost best veel tijd om een video zover te krijgen. Belangrijkste items zijn:

- je thumbnail (echt heel belangrijk is dit)
- een description in verhaal vorm van minimaal 250 woorden waarbij de eerste 25 woorden het meest bepalend zijn voor je click through succes
- keyword analyse (kan via tubebuddy of vidIQ)
- trends volgen als je echt voor views gaat
- click bait titels

Een aantal van die dingen doe ik hierboven wel, maar sommige dingen vind ik echt te gek voor woorden, dat ga ik niet doen.


Er gaan allerhande emoties door me heen en ik zag dat niet aankomen. Ik wou gewoon wat posten om anderen te inspireren en misschien een handvol likes te halen. De lat lag laag. Maar ik ervaar het nu veel intenser dan de bedoeling was

Is dit herkenbaar, en zo ja,,hoe ga jij ermee om?
Ik vind het goed dat je dit nu al van jezelf herkent, dan weet je dat je daar gevoelig voor bent. Ik heb er zelf minder last van, maar ik denk dat iedereen hier wel een beetje gevoelig voor is, je wilt toch graag de mensen bereiken waar je de video voor hebt gemaakt, zelf ligt mijn lat laag en wil ik alleen de muzikanten bereiken die die specifieke synth gebruiken en daar daadwerkelijk diep in willen duiken, dus voor mij hoeven het niet megaveel views likes of comments te zijn, ik vind de hoeveelheid uren watch time per video belangrijker, dat is voor mij meer de trigger van of de video echt aanslaat, dat is wel enigzins gerelateerd aan het aantal views, maar als je weet dat de meeste mensen na 30 seconden je video al weer weggeklikt hebben en je zelf videos van 20 minuten of langer post dan is dit wel een hele goede metric om je videos mee te beoordelen.

Dus mijn advies zou zijn om je te verdiepen in hoe werken die views en likes en comments zodat je die tellertjes kunt relativeren. Het is doodsimpel om heel veel views te krijgen door een titel te pakken die nu trending is, maar goed, dan hou je jezelf voor de gek en dan gaat het echt alleen maar om dat tellertje. Als je comments en likes uitzet hoef je je daar niet meer om druk te maken en dan is het een kwestie van je thumbnail, de description goed te vullen en dan zelf te kijken of het je lukt om mensen langer te laten kijken dan 30 seconden (en dat is niet makkelijk in deze tijden :D ), want dan weet je dat de mensen waar je je op richt de videos ook daadwerkelijk handig of leuk vinden. Beter 100 man die er in geinteresseerd zijn dan 100.000 views die na een paar seconden al weer doorklikken toch?
 
dan denk ik weer 'ach, heb nu ook paar honderd view, mooi zat toch, 10 likes en 5 reacties, prima in mijn niche onderwerpje'

Dat is waarschijnlijk wel de beste route naar meer views en vooral views door mensen die waarderen wat je doet. Te algemene onderwerpen (en ook muziek) en voor een te algemeen publiek, je gaat dan niet opvallen. Als je je niche hebt gevonden, dat verder uitbouwen.

Laatst bekeek ik een video op YT, ging beetje over de gear in het algemeen wat de maker van het video had staan. In de comments merkte iemand daarover iets op, specifiek over een Digitakt en hij noemde "onze" @Dave Mech als goede bron van info over dat onderwerp. Het laat zien, als je je richt op een niche en je content is het aanzien waard, bekendheid bij de mensen die interesse hebben in dat onderwerp krijg je wel.
 
Niks zo motiverend om sommige grote namen mijn ikea hack te zien gebruiken in yt video's :D
kwam vandaag weer een kanaal tegen met n boel video's en elk +- 100 views, dat zijn voor mij de mooiste momenten: nog niet ontdekte kleine kanalen bomvol potentie, moet nog beginnen kijken.
Beetje zoals de openingsbands op grote festivals: kom vroeg, sta vooraan en krijg t allerbeste voor ze de main halen over n paar jaar en je als bezoeker de menigte niet meer aankan :)
Zoals in de platenbak: dig for gold
 
Het zal er ook vanaf hangen wat je doel is en hoeveel energie je erin steekt. Wil je een publiek bereiken met je diepe intieme zielenroerselen en heb je dat in een bescheiden hoekje van het internet staan zonder van de daken te roepen dan zal het een redelijke uphill battle worden, ga je voor views en exposure kun je misschien beter een 'HOW TO PRODUCE EDM WITH LITTLE EFFORT' kanaal starten en het helemaal de moeder promoten overal. Spontaan ontdekt worden is leuk maar weinigen gegeven, in de meeste gevallen zul je gewoon de boer op moeten, netwerken en zieltjes winnen totdat je voldoende tractie krijgt. Voor mij geldt dat ik het veel leuker vind om met mijn gear te pielen dan wat er uiteindelijk uit komt of wie het te horen/zien krijgt. Nooit honger gehad naar faam en schijnwerpers. Maar natuurlijk is het wel leuk om positieve feedback te krijgen als je wat de ruimte inslingert.
 
Als je minder verwacht, krijg je altijd meer. :beard:

Heb nooit zelfgemaakte muziek op YT gezet maar mijn SC waar ik alles wat ik maakte opzette heb ik jaren geleden gedelete. Het afbrokkelen van je ego oid?? :D maar er tijdens dit proces achter komen dat muziekinstrumenten en ermee werken toch best de moeite is en vooral leuk. En er is nog zoveel meer eromheen.. mixers, coole fx, tools.. En zelfs verlichting. Ik deelde weleens wat op FB met mensen die ik IRL ken.. dan kreeg ik standaard veel reacties.. maar daar dan weer mee bezig zijn kost ook weer veel tijd.. (denk ik maar).. Ergens optreden vind ik dan toch het allerleukste.. en dan verdien ik er ook nog wat mee. De illusie om met muziek door te breken.. of een reputatie opbouwen? De voortgang van dit proces, de schrijnende strijd en het leed tussen de status 'nobody' en ' being famous'.. OMG.. als ik echt beroemd wil worden liever met een kattenpension ofzo.. :D

Wat me op YT opvalt.. de onvoorspelbaarheid qua aandacht die een video krijgt. Soms stopt het een video in bepaald algoritme en dan duwt het kennelijk iedereen door hun strot. Dacht een tijdje terug, toen Tina T. legende was geworden, laat ik van een Tina Track door een AI app haar stem verwijderen.. tegelijk met een trackje van Lou Rawls.. Tina's track kreeg vooral aan het begin aandacht maar bleef na 1k een beetje hangen... Lou Rawls zat in no-time op 3k views..
 
Laatst gewijzigd:
Bekijk ook even de andere kant: stel je maakt n video en die blijkt veel populairder dan ooit gedacht. Hoe voel je je dan / ga je je dan voelen?
En wat als alle volgende uploads amper views halen (ookal is de content evenwaardig of zelfs beter)
 
Bekijk ook even de andere kant: stel je maakt n video en die blijkt veel populairder dan ooit gedacht. Hoe voel je je dan / ga je je dan voelen?
En wat als alle volgende uploads amper views halen (ookal is de content evenwaardig of zelfs beter)
als het alleen om views gaat dan zou me dat niets uitmaken, views zegt niets kwa populariteit voor mij.

Maar als het zo is dat mijn videos door meer mensen langer bekeken wordt dan zou me dat wel goed doen want dat betekent dat ik dan een video met een aansprekend onderwerp heb gemaakt, ik zou dan ook zeker meer van dat soort videos over dat onderwerpen maken.

Nu kijkt 23 procent van alle viewers langer dan 20 minuten naar elke video op mijn kanaal, dat is voor mij enorm hoog, maar stel ik zou 1 video uploaden en het zou ineens 40 procent zijn van alle viewers die langer dan 20 minuten kijkt dan zou ik daar zeker meer videos van maken.
 
Ik heb geen YouTube kanaal maar ik ben zeer actief op SoundCloud en Spotify.
Op SoundCloud stromen de volgers binnen en mijn tracks krijgen veel aandacht.
Op Spotify lukt het mij maar moeizaam om volgers te krijgen op mijn playlists, tracks mijn artiesten profiel.
klik hier en 'follow' aub 😍

Ik merk dat ik regelmatig op Spotify zit te kijken of er nog plays, likes, en volgers bijgekomen zijn.
Vind het soms een beetje zorgelijk gedrag van mezelf maar ach.. kwaad kan het volgens mij ook niet
Ik weiger overigens te betalen voor dit soort dingen hoewel dit wel zeer effectief blijkt te kunnen zijn

Voorheen was ik een obsessief vinyl verzamelaar maar sinds ik gestopt ben met draaien als DJ is deze obsessiviteit overgeslagen op het uitbrengen van muziek.
Mijn hele huis staat inmiddles vol met platen en ik begon steeds meer op een 'hoarder' te lijken dus lijkt me dit een gezondere verslaving
 
Laatst gewijzigd:
Misschien nog een geinige.. Vergeet de lurkers niet, hier op SF.

Staat natuurlijk los van doorbreken of hitjes scoren, maar we zijn meer beroemd dan we zelf doorhebben.... (ietsje dan... no pressure)
 
Ik lees nu het boek 'De aandacht verloren' van Johann Hari:


Dat gaat over hoe ons concentratievermogen spectaculair afgenomen is, mede door de komst van internet, social media en vooral smartphones. Het gaat ook (heel veel) over online dwang en hoe we gedwongen worden naar de pijpen te dansen van algoritmes. En ik moet zeggen dat ik er steeds minder zin in heb. Dan maar niet beroemd 😁

Ook interessant: het gaat op een gegeven moment over flow. Dat bereik je het minst snel als je achter een beeldscherm zit. Over het onderbreken van je ritme, bijvoorbeeld om even snel naar views en volgers op social media te kijken. En hoe lang het dan weer duurt voor je er lekker in zit. Heel interessant en confronterend allemaal.
 
Klopt helemaal als een bus. Maar het zegt ook wat over hoe interessant je je je werk zelf vindt. Op een saaie dag zit ik flink te switchen, heb ik een leuke klus dan kijk ik pas 's avonds naar het gekwek hier.
 
De hoeveelheid aandacht en concentratie die ik kan opbrengen voor iets hangt voor een groot deel af van wat ik doe, hoeveel druk er achter zit en hoe leuk ik iets vind en of ik alleen werk of samen en niet zozeer van social media.

Hele dagen achter een computer zitten voor mijn werk doe ik al 25 jaar niet meer, dodelijk gewoon.
 
Back
Top