Hoe ga jij om met (gebrek aan) views of plays op je eigen inzendingen online?



Ik vond dit een goeie video over dit onderwerp.


Ik zag de video een poosje terug en lees daar vooral even de comments ook.
Het mooie hierbij is, dat je in elk geval weet niet de enigste te zijn, maar een van de vele vele vele vele lotgenoten.

Ik zet zelf niks meer online en gok alleen nog op de oude klassieke wijze nml. gewoon platenlabels.
Daar krijg je meestal de like die je echt nodig hebt: je nummer is goed of niet. Is het goed mag je wat uitbrengen en zit je meteen bij je doelgroep. Is het niet goed zul je harder aan de slag moeten of verder kijken bij een van de vele andere labels.
Bij een platenlabel zakt je nummer ook niet snel in de vergetelheid zoals dat op de socials meestal wel het geval is. Mits het bij hun op de website blijft staan uiteraard en wat meestal dan wel het geval is.
Succesvol online muziek plaatsen is vooral weggelegd voor diegene die al een naam hebben opgebouwd en een leuke fanbase hebben.
Dus heb je eerst een fanbase nodig en dat kan met wat gelukt via de socials, maar dat lukt m.i. het beste door muziek uit te brengen op een label of vriendjespolitiek natuurlijk. Dat laatste geniet niet mijn sympathie.

Je kunt honderden volgers hebben, maar als niemand naar je muziek luistert omdat het volgen van personen meestal daarop georiënteerd is dat anderen jouw sneller gaan volgen (twitter bijv.) dan koop je daar ook niks voor en geloof me, ik weet dat als geen ander.
En als je erg veel tijd investeert in een prachtig nummer, inclusief het vaak tergende en tijdrovende mix en master gebeuren en je nummers worden niet opgepikt online dan loop je uiteindelijk gefrustreerd tegen de muur. Wat bij vele dan ook het geval is.
Ik pas ervoor en investeer liever mijn tijd in het zoeken van een geschikt platenlabel, die als je mazzel hebt ook jouw promotie doen.
 
Ik zie ook wel het zinloze in van muziek uitbrengen alleen heeft het voor mij toch zin.
Het helpt mij namelijk muziek te maken.
Voorheen toen ik alleen nog muziek op SoundCloud zette gingen er soms jaren voorbij dat ik helemaal geen muziek maakte.
In 2021 ben ik begonnen met muziek uitbrengen op bestaande labels.
Je zou het kunnen zien als een wortel aan een stok voor een ezel hangen maar hee.. als de ezel daardoor gaat lopen is het toch zinvol.

En het heeft ook iets om een track definitief af te ronden.
Eenmaal uitgebrache moet je het achter je laten.
Zo is het in het leven ook vaak.. achter je laten en weer doorgaan.
Een gezonde manier van leven denk ik
 
Ik pas ervoor en investeer liever mijn tijd in het zoeken van een geschikt platenlabel, die als je mazzel hebt ook jouw promotie doen.
Zo zit ik er nu ook in. Ik zie om me heen heel veel producers die online trekken aan een dood/kreupel paard. Dan heb je er met alle inspanningen 100 volgers bij, die vaak je muziek niet eens beluisteren, omdat er zo gruwelijk veel is. Daarom investeer ik nu meer in een eigen sound, onderscheidend verhaal en kwaliteit. Slaat het aan? Mooi. Zo niet? Ook prima, want ik sta er wel volledig achter. Daar wil ik dan uiteindelijk ook een label bij zoeken. En dan besteed ik de online promotie wel uit 😁
 
^Ja wellicht maar een tegenargument is de opkomst van bijv. lange formaten, podcast van 2 a 3 uur etc. waar veel animo voor is en die mensen gewoon in één ruk uitluisteren.

Of zijn wel inmiddels allemaal passieve content junkies geworden?
 
Even inhoudelijk als reactie op de vraag in de topic titel,

Hoe ik om ga met het gebrek aan reacties / views of plays.

Sowieso staat er bijna niks online van mij buiten SF, maar eerlijk gezegd, het interesseert me geen ree, euh bal.

Het is natuurlijk vleiend als mensen je muziek leuk vinden, of remixen (wat me al een paar keer gebeurd is) maar als je het voor de hobby doet dan moet je het niet te groot maken.

Ik bedoel, er zijn mensen die borduren en die hoeven ook geen plays en views. Het gaat om het doen zelf, niet om publicitaire bevrediging. Maar op een of andere manier zijn we opgegroeid met de gedachte dat we iets bijzonders zijn en onze creatieve geestes kindjes met anderen moeten delen en sommigen hebben dat in grotere mate, de behoefte aan aandacht (voor je werk of creatie)

Nu goed bla, mij interesseert het niks of mensen wel of niet luisteren naar wat ik maak, het zal wel voort komen uit het feit dat de meeste mensen zich daar nooit voor geinteresseerd hebben op een enkeling na en wat aardige lotgenoten op dit forum maar verder intereseert echt niemand het dat ik muziek maak. (Het is hun smaak ook niet, dus ja, dat zal het ook wel zijn dan) Dus als 'wapen' heb ik een wederzijdse non interesse ontwikkeld voor wat anderen van mijn muziek vinden en behoefte om bekend te worden heb ik dan ook helemaal niet.

De enige reden waarom ik muziek zou willen promoten is om er geld mee te verdienen maar dat is niet nodig, geld verdienen lukt me beter met andere zaken.

Dus, views en plays zijn voor mij niet echt interessant, dat er mensen zijn op SF die mijn muziek leuk vinden is voor mij genoeg, zelfs mijn vrouw luistert mijn muziek niet, mijn dochter vindt het wel mooi en dat vind ik leuk en verder vind ik het wel best.

Serieus als je muziek publiceert voor de plays en de views en vervolgens teleurgesteld bent over het resultaat, dat zou dan toch een aanleiding moeten zijn om er eens over na te denken waar je je energie in zou moeten steken.
 
Laatst gewijzigd:
Serieus als je muziek publiceert voor de plays en de views en vervolgens teleurgesteld bent over het resultaat, dat zou dan toch een aanleiding moeten zijn om er eens over na te denken waar je je energie in zou moeten steken.

Interessante materie vind ik. Als ik het op mezelf betrek: ik publiceer muziek om het met anderen te delen en dan uiteraard met zoveel mogelijk mensen maar dat is niet een doel opzich. Belangrijker vind ik dat het bij de juiste doelgroep terecht komt. Als dat maar een klein groepje mensen is vind ik dat oké, zelfs misschien leuker dat het een massa zou zijn. Maar er schuilt ook een verslavingsfactor in waar ik zeker gevoelig voor ben. ik ben me daar bewust van en dat is ook één van de redenen dat ik bijvoorbeeld niet op facebook zit. En ik denk dat iedereen die muziek maakt - publiceert het stiekum ook wil 'maken'. Alleen wanneer heb je het 'gemaakt'? Is dat bij 1000 likes? of bij een miljoen? als je een nummer 1 hit scoort? of is dat al als je dochter het goed vind. Het is denk ik een kwestie van doelen stellen. of misschien verschilt het gewoon per persoon. Ik had als kind al dat als ik iets geweldig vond dat ik het met anderen wilde delen. Dat is waarschijnlijk waarom ik op een gegeven moment DJ werd. Ben ik nu mee gestopt maar de drang om 'goede' dingen te delen zit nog in mij.
 
Mijn hoofddoel met muziek maken is om steeds beter te worden en het makkelijker te kunnen doen.
Eigen geluid op filmpjes zetten waar geen auteursrechten op rusten.
Want al het andere is plagiaat.
En dan laten zien , beeld en geluid op de filmclub waar je nog echte mensen tegen komt.
Commentaren ter harte nemen voor verbetering.
Of de sfeer bij de beelden past.
Ook negatieve commentaren van : Was dat muziek?

Al het andere online e.d. is leuk meegenomen alhoewel ik nooit weet wie luisteren
De ene keer twitteraars of face-boeker-s of ander ontmoetingen.
 
Geef nu toe dat 90% dat op internet te horen is, op geen bal trekt.De one touch key loopjes komen me echt de strot uit.
 
Als het je echt daadwerkelijk zou boeien of je plays / clicks krijgt op je muziek, dan zou je er iets aan doen.

Dat “promoten” is gewoon een fulltime baan. En ook tevens de sleutel naar succes/optredens/radio interviews en ga zo maar door.

Je komt verder met k*tmuziek met goeie promotie dan met fantastische muziek zonder.

Maar om de vraag te beantwoorden, mij boeit het niet, en het doet me ook niets (meer)
 
Maar er schuilt ook een verslavingsfactor in waar ik zeker gevoelig voor ben. ik ben me daar bewust van en dat is ook één van de redenen dat ik bijvoorbeeld niet op facebook zit.
Daar kun je niets aan doen. Het stomme is dat die app-makers er alles aan doen om je verslaafd te maken, wat dat is hun verdienmodel. Er is zelfs een congres in Amerika waar ontwikkelaars en de gokindustrie samenkomen om de laatste verslavingstrucs uit te wisselen 😥

In het boek dat ik lees komt ook de uitvinden van infinite scrolling aan het woord. Dat leek hem handig, dat je niet steeds naar een nieuwe pagina hoeft te gaan. Maar vervolgens veranderden vooral pubers in zombies en deden ze niets anders meer dan scrollen.

Voor Google, Facebook, TikTok en noem ze allemaal maar op draait alles om engagement. Hoe meer tijd je op die platforms actief bent, hoe meer ze dat belonen. En hoe meer kostbare tijd je verspilt.
 
Het heeft ook wel iets om een onbekende undergound artiest te zijn met maar een paar volgers..
Kan je lbijvoorbeeld lekker copyrighted samples in je muziek gebruiken zonder dat je advocaten op je dak krijgt 🤟

Weet nit of ik in Duncan Laurence z'n schoenden wil staan die nu een kutnummer hit heeft met een miljard streams
Heeft hij voorelkaar gekregen door nep accounts aan te maken:

 
Laatst gewijzigd:
Maar vervolgens veranderden vooral pubers in zombies en deden ze niets anders meer dan scrollen.

Voor Google, Facebook, TikTok en noem ze allemaal maar op draait alles om engagement. Hoe meer tijd je op die platforms actief bent, hoe meer ze dat belonen. En hoe meer kostbare tijd je verspilt.
Dat boek klinkt ook een beetje als clickbait eerlijk gezegd. Nogal eenzijdig en tendentieus.
 
Vandaar "klinkt als" :D Het doet me denken aan de alarmerende artikelen die mijn moeder vroeger graag aanhaalde over dat MTV/videoclips alles zo snel monteerde en dat het "tegen de pijngrens aanzat" en dat daardoor de aandachtsspanne van "de jeugd" korter was dan 3 seconden. Dat was 30 jaar geleden. Same shit, different day.
 
Het heeft ook wel iets om een onbekende undergound artiest te zijn met maar een paar volgers..
Kan je lbijvoorbeeld lekker copyrighted samples in je muziek gebruiken zonder dat je advocaten op je dak krijgt 🤟

Weet nit of ik in Duncan Laurence z'n schoenden wil staan die nu een kutnummer hit heeft met een miljard streams
Heeft hij voorelkaar gekregen door nep accounts aan te maken:

Duncan en Dotan zijn 2 verschillende personen, Dotan is het trieste figuur hier, Duncan is cool.
 
Back
Top