Detroit sound

Oh en heb de eerste nog nieteens gevonden.
Alleen mp3 demos / youtube filmpjes en de handleiding online in pdf, maar die zeggen me al genoeg :)
 
Heerlijk draadje dit! Hoop namen die weer het een en ander uit het verleden triggeren, hier krijg ik nou inspiratie van, lekker ouwehoeren over tunes en links uitwisselen.

Weet niet of ie al gepost is, maar dit blijft toch wel een van mijn favorieten :



Ik hoor tegenwoordig te weinig breaks van 2 minuten!

Weet iemand trouwens de titel van de track vanaf 00:16 in dat Blake Baxter studio visit filmpje wat ik eerder langs zag komen?

http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=toHpkNee20c

Weliswaar meer house, maar o zo lekker.
 
Nee is niet zomaar toetsenversie van tx81z.
De DX11 is toetsenversie van tx81z alleen dan met envelope voor pitch erbij (belangrijk) en nog wat verbeteringen.
Vandaar o.a. dat DX11 voor stuk meer gaat dan tx81z.
Beiden zijn gebaseerd op 12 bit OPZ FM chip van Yamaha.

Een V50 is OPZ2 FM chip, een generatie verder (de enige)
V50 is 16bit en klinkt stukken beter (niet zo slap als DX7II, het is een echt 4op), import alle geluiden van DX11 etc perfect, heeft dubbel de polyfonie (16), heeft ingebouwde pcm drums (gebaseerd op ry8) met apart sequencer gedeelte, ingebouwde sequencer voor synth (goed te gebruiken door dubbele polyfonie) en ingebouwde uitgebreid te editen goede effecten.
Verder heeft de V50 parameters die op geen andere 4op te vinden zijn, bijv de oscilators hebben extra setting "low" in fixed frequency mode waarin ze van 250hz tot 0hz gaan, met feedback en de juiste envelopes (gek genoeg langzame attack op de feedback operator) kun je er hele gave percussie/kicks mee maken (ala autechre, wel preciesie werk met envelopes etc), lukt me niet met welke andere fm bak.
V50 is Yamahas eerste echte workstation en echt uniek.

Maar ik heb bijbedoeling deze keer :)
Berichten hiervoor zijn uit enthausiasme maar dit uitgebreide bericht dat klinkt als een verkoop praatje is het ook haha (wel alles waar totop de letter hoor)
Heb gisteren eeeeeeeindelijk de synthesizer gevonden die ik al 15 jaar zocht!!
Ik kende een paar platen en was al 15 jaar op zoek naar welke synthesizers daarop worden gebruikt, het zijn de platen die me in eerste instantie echt wild maakten voor synthesizers.
Gisteren eindelijk erachter gekomen welke synthesizer (alle platen die ik zo gaaf vond van 2 verschillende artiesten blijkt 1 synthesizer te zijn).
Ik ga die synth natuurlijk halen en ga me daar helemaal op richten.
Ik doe mijn V50 en SY99 weg.
Hele gave synths allebei maar weet nu precies wat ik wil en zal ze niet meer gebruiken.
Dus V50 te koop advertentie van mij over weekje ofzo (moet nog nieuwe batterij en drive belt erin zetten, zijn onderweg)


"low" zit ook op een TX
 
Ik ga een heel oud topic weer bumpen. Want zit zelf ongeloofelijk diep in de detroit techno achtige sound.
Ik haal momenteel veel inspiratie uit artisten als Jeff Mills, Jeroen Search, Dimi Angelis, Robert Hood, Mike storm etc.
Ik probeer er achter te komen welke synths ze gebruiken en welke technieken ze toepassen voor die karakter in de sound. De 909/808 komen regelmatig terug als enige drum sounds. Maar de basslines en synth lines, strings etc doen het hem. Heb zelf een TR-8 voor de 909/808 sounds, een Moog Minitaur, Juno106, Binnenkort komt er een XOXBOX bij voor de 303 sound. Ben nog op zoek naar een goed klinkende FM synth. Iets als de DX7 of DX100 eventueel?? Wie kan mij weg wijs maken naar mijn zoektocht naar een goede FM synth

Hier wat voorbeelden van de sounds die ik erg tof vind:

https://www.youtube.com/watch?v=oItefL1SmRw

https://www.youtube.com/watch?v=ytjkvp-olGM

https://www.youtube.com/watch?v=um0zaDEBUQw

https://www.youtube.com/watch?v=lyjr3yV-MkY
 
Idd een oude 4-op FM bak zoals de DX100, DX11, TX81z of DX27.
De Reface klinkt ook erg lekker en werkt best intuitief en snel voor een FM bak.

Jeroen gebruikt erg vaak een JX3P voor zijn string sounds. Of in ieder geval, dat vertelde hij 10 jaar geleden toen ik mijn 202 van hem kocht .
 
Idd een oude 4-op FM bak zoals de DX100, DX11, TX81z of DX27.
De Reface klinkt ook erg lekker en werkt best intuitief en snel voor een FM bak.

Jeroen gebruikt erg vaak een JX3P voor zijn string sounds. Of in ieder geval, dat vertelde hij 10 jaar geleden toen ik mijn 202 van hem kocht .

Wow nice! heb wel eens filmpjes gezien en interviews van hem op youtube, waarbij je dan een stukje van zn studio ziet. Zou een moord doen om een dagje in zn studio mee te kijken, super vette sound.. Ik nijg momenteel erg veel naar de Reface DX..de JX3P heeft als het goed is ook de nieuwe boutique versie.. JX-03 ofso!
 
Als je dit interview bedoelt: https://www.youtube.com/watch?v=e5QSsICaqTM
Dan zie je 'm rond 4:14 op zijn JX3p spelen ;)

Super aardige kerel. Ging er heen zonder 'm te kennen en heb er bijna 2 uur zitten ouwehoeren in zijn studio.
Toen ik thuis kwam zijn naam opgezocht en kwam er toen pas achter wie hij was en wat hij allemaal al op zijn naam had staan.
 
Als je dit interview bedoelt: https://www.youtube.com/watch?v=e5QSsICaqTM
Dan zie je 'm rond 4:14 op zijn JX3p spelen ;)

Super aardige kerel. Ging er heen zonder 'm te kennen en heb er bijna 2 uur zitten ouwehoeren in zijn studio.
Toen ik thuis kwam zijn naam opgezocht en kwam er toen pas achter wie hij was en wat hij allemaal al op zijn naam had staan.

Ja dat filmpje inderdaad. Paar keer bekeken al om te zien hoe zijn workflow in elkaar steekt. Maar inderdaad de JX-03 zou misschien wel een goede investering zijn, aangezien die ook nie zo duur is 2e hands. Ik zie ook vaak de SH-101 terugkomen als het om techno (detroit) gaat. Is de 101 niet een soort van 303 bijna? maar dan met een grotere octaav range? Of zijn de sounds toch echt heel anders en welke synth van nu komt er veel in de buurt??
 
Ja dat filmpje inderdaad. Paar keer bekeken al om te zien hoe zijn workflow in elkaar steekt. Maar inderdaad de JX-03 zou misschien wel een goede investering zijn, aangezien die ook nie zo duur is 2e hands. Ik zie ook vaak de SH-101 terugkomen als het om techno (detroit) gaat. Is de 101 niet een soort van 303 bijna? maar dan met een grotere octaav range? Of zijn de sounds toch echt heel anders en welke synth van nu komt er veel in de buurt??

De SH-101 is een soort van MicroBrute, of omgekeerd. Wordt vaak gebruikt voor Acid omdat er een onboard sequencer op zit met slide die je ook nog kunt transposen, eigenlijk is het de machine waar de "andere" acid lijntjes mee gemaakt worden.

De MC-202 kan bijna het zelfde maar die kun je niet live transponeren.
 
101 klinkt altijd erg fijn en kan veel meer dan een 303.
Werd voornamelijk veel gebruikt omdat ie toendertijd goed verkrijgbaar was en erg goed combineert met de 808/909 omdat er een trigger input en een sequencer in zit.
Hoe die kan klinken en hoe dat vroeger werd gedaan, check dit filmpje:


Een mini of microbrute moet dit ook prima kunnen idd.
De novation bass station 2 kan min of meer hetzelfde als de 101 (heeft alleen jammer genoeg geen trigger input) en klinkt ook redelijk hetzelfde. Goed te gebruiken en aanzienlijk goedkoper dan een 101
 
101 klinkt altijd erg fijn en kan veel meer dan een 303.
Werd voornamelijk veel gebruikt omdat ie toendertijd goed verkrijgbaar was en erg goed combineert met de 808/909 omdat er een trigger input en een sequencer in zit.
Hoe die kan klinken en hoe dat vroeger werd gedaan, check dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=sfKzHpsQkxo

Een mini of microbrute moet dit ook prima kunnen idd.
De novation bass station 2 kan min of meer hetzelfde als de 101 (heeft alleen jammer genoeg geen trigger input) en klinkt ook redelijk hetzelfde. Goed te gebruiken en aanzienlijk goedkoper dan een 101

Dus in principe kan ik dan met de 101 of bass station 2, zulke basslines maken als in deze track.
Aangezien de sequencer een slide/glide functie heeft:

https://www.youtube.com/watch?v=cYiSd0ITL0Q

De bassline is een beetje lastige te horen, maar met een goede set speakers of headphones hoor je het wel. Lijkt mij een 303 of 101 bassline met glide en sidechained natuurlijk.
 
Het enige nadeel van de Bass station is dat het filter altijd op 100% keytracking staat. Bij die acid lijntjes vind ik het juist zo lekker om het filter niet te tracken. Ik heb de boutique jx-03 gehad en kan hem aanraden. heb hem weggedaan omdat ik al een juno 106 heb voor de strings en veel sample. De jx-03 heeft wel veel meer mogelijkheden dan een 106.
 
Het enige nadeel van de Bass station is dat het filter altijd op 100% keytracking staat. Bij die acid lijntjes vind ik het juist zo lekker om het filter niet te tracken. Ik heb de boutique jx-03 gehad en kan hem aanraden. heb hem weggedaan omdat ik al een juno 106 heb voor de strings en veel sample. De jx-03 heeft wel veel meer mogelijkheden dan een 106.

Heb zojuist wat minibrute filmpjes bekeken en ben positief verrast. Had deze synth al wel vaker voorbij zien komen maar nooit aandacht aan besteed. Maar de arp en sequencer met keyboard is wel erg aantrekkelijk. Misschien iets om te investeren in een minibrute + jx-03 boutique. Heb nu namelijk een klein budgetje om me studio uit te breiden. Zou me graag willen focussen op detroit achtige minimal techno. Lekkere pompende basslines en trippy synth strings bovenop een 909 drumloop. heerlijk!
 
Die bassline van die distopian track kan makkelijk een 101/202 zijn, maar ook heel veel andere synths.
Ik hoor zo snel geen bijzondere signature sound dingen erin, gewoon een bijna helemaal weggefilterde sequence.

Let op de minibrute,als ik het goed heb heeft de normale een ARP en de second edition (SE) geen ARP en weer wel een sequencer!
 
De Brutes hebben wel geen per-step slide, toch wel redelijk belangrijk voor dat soort lijntjes.
 
ik heb 4-5 bekende sounds van de DX100 gesampled en gemapped voor de Tal-Sampler,1 sample per noot dus,klinkt super,geen DX-100 meer nodig als je puur de presets wil gebruiken.

kan deze wel uploaden als dit nog kan hier op het forum
 
Ik haak effe in over de Minibrute. Ik ken eigenlijk geen synth die de 101 kan vervangen. De Minibrute komt in de buurt, maar die ADSR dingen van de Minibrute zijn wel zo verdomde gevoelig, dat het haast niet te doen is om bij de 101 sound te komen. Het filter is lang niet zo mooi als die van de 101. Je oscillator mixer is ook zo'n ding bij de Minibrute... die moet je wel echt heel voorzichtig open schuiven wil je niet direct in een soort oscillator warzone belanden. Over de helft is het pulp. Wat wel fijn is, en wat helpt om dichter bij de 101 te komen, is de LFO van de Minibrute. LFO op random zetten, klein beetje naar het filter sturen. Dan krijgt ie iets meer het leven van de 101.

Maar goed, de Minibrute is analoog, dus hackable. Al die pot gevoeligheden zijn denk ik wel aan te passen door er andere waardes in te stoppen. Ik denk dat ik dat binnenkort ook ga doen...

Neemt niet weg dat de Minibrute een heel eigen sound heeft, die wel echt een zelfde plek in kan nemen als de 101 in je track, namelijk dikke lead zijn :D De vibrato op aftertouch is gaaf, en nog wel meer dingen.
 
Back
Top