Detroit sound

mike nolan

Stamgast
Lid sinds
20 september 2002
Berichten
158
Locatie
Eindhoven e.o.
Hoi,

mocht deze tread hier niet goed staan dan kick hem maar naar de juiste plek.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben op zoek naar de zogenaamde detroit techno sound.
Denk aan labels als planet-e, kms, transmat, trax, enz...
Ik ben na uitgebreid speurwerk op dit prima forum al wel iets verder gekomen maar nog niet waar ik wil zijn.
Hoe komen die amerikanen aan die specifieke sound, die warme, net niet zo gelikte sound. Ik vindt de
nederlandse techno/techhouse producties, uhm meestal te netjes klinken, zelfde met engels.
Het heeft, ja gewoon een ander sound. Nederlands/engels klinkt te strak, te gelikt.

Dit geldt voor oudere maar ook voor nieuwe amerikaanse producties.
Denk aan derrick may, kevin saunderson, stacey pullen, maar vooral carl craig, wow
die warmte dat gevoel, echt super. Heb wel al het een en ander aan gear lists gevonden van die
gasten maar niet echt veel, meeste via dit forum :)

Ligt het aan het feit dat ze bijv meestal oudere minder populaire synths gebruiken?
Bijv. DX 100, poly 800, enzoverder...
Of gebruiken ze bijv alleen maar hardware sequencers, ipv software.
Is het de totale lack aan compressie, of het type mixers/monitors, speciale effecten?
Of zijn gewoonweg de americaanse platen persen/mastering anders.
Kwa nederlandse sound vind ik eevolute (stefan robbers) heeeeel goed in de buurt komen.
Ik hoop dat jullie me kunne helpen!

Ik heb de volgende gear al.

Sh-101
mc-202
poly-800
su-700
korg prophecy
an1x
r8
yamaha rx5
syb-3
mc-303
RME-hammerfall geluidskaart
DX7IIFD

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen, zodat ik niet onnodig gear ga aanschaffen.

Groeten Maikel
 
Je vraag kan ik niet precies beantwoorden. Ben zelf ook ontzettende fan van het geluid van Reese, May, Atkins etc.

Ik weet dat ze analoge gear hebben gebruikt in het verleden, daar moet je het in zoeken. Maar je hebt al een 101 en 202. Zou je een eindje mee moeten komen. Verder heeft hun manier van arrangeren er ook mee te maken. In sommige nummers is geen maat hetzelfde.

Ik ga deze thread volgen, want ik ben ook wel benieuwd.....
 
Er is volgens mij al een thread over, maar dit werd zeker gebruikt, en dat weet dacht ik iedereen: TR 808 en TR 909. Op iedere plaat hoor je wel 1 van deze 2, of allebei lekker swingen. Verder de welbekende TB-303 bassliner.
 
Origineel geplaatst door Niels
Er is volgens mij al een thread over, maar dit werd zeker gebruikt, en dat weet dacht ik iedereen: TR 808 en TR 909. Op iedere plaat hoor je wel 1 van deze 2, of allebei lekker swingen. Verder de welbekende TB-303 bassliner.

ja ok, maar die dingen hebben ze en gebruiken ze over heel de wereld, en niet alleen specifiek in amerika/detroit.
Dus daar kan die sound niet vandaan komen, mischien is het wel een combinatie van factoren. Maar ik ben geneigt
om het in de mastering/pers hoek te zoeken. Want ook chicago heeft diezelfde sound (hele andere muziek, maar zelfde
uhm, ik noem het bij gebrek aan beter dan maar "sound")
 
Maar ook oude nederlandse releases van bijv. speedy j (oude releases)/eevolute (terrace)/max 404 hebben die sound.
En ook bijv. FUSE (aka r. hawtin/plastikman) op PLUS 8 heeft die sound.
En die oude Djax platen, werden allemaal in nederland (voor zover als ik weet) geperst, maar de sound is gewoon
super detroit (artiesten dus ook), neem als voorbeeld Ron Trent - Altered Sates op djax-up 160, dat zoek ik dus!
 
Maak een lekkere drumloop op de mc303 ofzo, compress hem plat, neem het op op een bandje, neem het 10 keer over op 2 dezelfde bandjes (de hele tijd heen en weer dus), liefst met een oud teepdek, et voila een "warme" detroit beat.
 
Origineel geplaatst door technomauriesje
Maak een lekkere drumloop op de mc303 ofzo, compress hem plat, neem het op op een bandje, neem het 10 keer over op 2 dezelfde bandjes (de hele tijd heen en weer dus), liefst met een oud teepdek, et voila een "warme" detroit beat.

Ja, dat heb ik wel gedaan in het verleden... is erg cool! Je programmeert eerst zellf wat drumloops, comprimeren, dan op cassette zetten en het eindresultaat samplen als drumloop-samples. Geweldig!
 
komt die "sound" niet gewoon door de gebrekkige manier van arrangeren toen?

Veel live tweaken ed? 808 met je 909 en 303'tje syncen...

richi gebruikt in zijn nieuwere platen trouwens super veel delay.... krijg je ook zo'n minimaal sfeertje van..


hmmz, tja
 
Ik zelf ben ook op zoek naar zo'n bepaalde sound, en ik weet hoe irritant het is dat alles TE gelikt klinkt...

Softwarematig moet je heel veel moeite doen om het rauw te laten klinken, ik denk dat dat rauwe echt zit in oude apparatuur... lage bits... drumsamples terug brengen naar 8 bits ofzo... geeft ook lekkerder gevoel...

Ik noem trouwens een Jeff Mills, die in bijna al zijn (nieuwere) producties een buzz heeft zitten, als zijnde een noize van een stukkend apparaat... Een normaal iemand zou dit als erg irritant ervaren, maar op de een of andere manier vind ik dat erg passend... net als het hoge 'normale' ruis niveau... ik simuleer dat door zacht op te nemen en hard weer af te spelen, als je snapt wat ik bedoel...

Verder de echte Detroit sound komt voornamelijk uit de 909... de strings... en de analoge bassen/bliepjes...

Ikzelf ben ook erg benieuwd naar waar nou die befaamde strings vandaan komen... ik heb een verhaal gehoord dat het een Ensoniq sample was? Ander verhaal was dat ze uit de Yamaha DX-serie komen...

En verder ligt Detroit heel erg dicht bij Funk/Soul/Disco... so shuffle it baby...:D

dus probeer een beetje alles te verklooien, en je komt in de buurt...
 
soul is the key....

wederom

enne...techno is een gevoel daar moet je niet te veel over na gaan denken.

+ 1 tipje die gasten hadden echt wel dikke studio's tot hun beschikking...

check het forum maar eens
 
Mischien een voorbeeldje (krijg vast veel over me heen :bekdicht: )

Over dat rauwe onverklaarbare karakter...
Softwarematig heb ik het (nog) niet voor elkaar gekregen...

Maar heb nu een Ensoniq ASR-10... en wat samples van een Jomox X-Base09 getrokken...
Sequence-je live inspelen... en voila, op de een of andere manier dat (rauwe) karakter... voor mijn gevoel...

Dus denk dat het op de een of andere manier in de machines zit... en er vooral niks aan doen om het clean te laten klinken en je alleen focussen op gevoel in je song...
 
Origineel geplaatst door Shivah
soul is the key....

wederom

enne...techno is een gevoel daar moet je niet te veel over na gaan denken.


Bovenstaand citaat op een tegel laten zetten en boven je bed hangen.
Je kan een peut aan spullen thuis hebben staan maar als je geen funk in je reet heb zitten dan kan je het wel vergeten.

R.
 
die meesters gebruiken ook vaak de low budged DX synths: DX100, DX21, DX27.
en de analoge synths eigelijk alles volgens mij. natuurlijk wel de TB303 en TR909
 
Origineel geplaatst door Shivah
je zou met die apparaten al vooruit moeten kunnen....vergeet niet dat de meesters een flink zooi soul in hun donder hebben.

Mooie Quote Shivah! Inderdaad! De echte Detroit pioniers zijn toch ( en ik discrimineer niet! ) zwarte gasten, en persoonlijk vindt ik dat Afro-amerikaanse artiesten nou eenmaal meer " Soul " hebben!:confused:

En ik weet zeker dat die gasten echt niet meer hebben als een 101. 202, 303, 707, 808, 909, dx7, dp4 etc, etc!
Gewoon oude bakken. Had laatst een heel interview gelezen over Detroit pioniers, en die gasten hadden vroeger echt geen geld! En die bakken waren vroeger nou eenmaal een flop voor het geene waar ze voor bedoeld waren en dat hebben zij gewoon uitgebuit, oftewel een eigen sound ontwikkeld!

Zij hebben naar mijn mening dat soort van apparatuur helemaal binneste buiten gekeerd, z'on groote eigen apparatuur kennis opgebouwd dat ze zichzelf gewoon aan 1 specifieke sound hebben gehouden.

En dat is: Simplicity! Je zou versteld staan hoe simpel sommige tracks in elkaar zijn gezet, maar dat is ook echt de sound!!!
van Detroit! Niet teveel shit! Gewoon rechtoe rechtaan!

Ik denk, wil je zelf die sound produceren? Zoek het niet te moeilijk! Meestal klinkt het simpelste en het droogste het mooiste!;)

Voor mij zijn die gasten ook 1 van mijn inspiratie bronnen! Robert Hood, Derrick May, Atkins!
Ze zijn allemaal met niks begonnen! Maar hetgene wat ze hadden hebben ze helemaal binneste buiten gekeerd!

En dat is muziek maken!

Peace...
 
Amen!

Niet te moeilijk doen! Qua gear moet je toch echt vooruit kunnen!!
Als de klank niet naar je zin is, moet je 'gewoon' veel verschillende opname-methodes gebruiken: Tape, MiniDisk, CD-r, etc.
Of verschillende (master)EFX erover gooien..?
 
Re: Detroit sound

Origineel geplaatst door mike nolan
.
Hoe komen die amerikanen aan die specifieke sound, die warme, net niet zo gelikte sound.

Niet alles uit detroit is "net niet zo gelikt". Heb hier toevallig net Seven Days van Dark Comedy (= Kenny Larkin)
liggen, en dat is me toch een zeer adequaat en mooi geproduceerd album. Maar toch klinkt het .... warm..
soulvol...funky...mystiek... kortom: detroit :)

Ik denk inderdaad dat de kracht van deze muziek gewoon in het gevoel zit. En dat gevoel moet je denk
ik gewoon hebben...wellicht kun je het een beetje ontwikkelen.

Zelf ben ik al jaren bezig om de tracks van mijn "helden uit detroit" te analyzeren...en ik kom steeds
meer en meer tot de conclusie dat het gewoon een flinke portie soul en funk is die hun muziek maakt tot
wat het is. En kennelijk spreekt het me daarom ook zo aan !
Vaak hoor je ook redelijk wat gebruik van jazz-acxhtige akkoorden. Probeer anders eens iets te doen
met wat 7de akkoordjes, dat zorgt - mits je een mooi schema maakt - ook wel voor een warme basis.
Gebruik van bepaalde geluiden is natuurlijk ook niet onbelangrijk, maar met alleen de geluiden
zul je er niet komen...

tsja..wat zou ik tot enkele "typische" detroit apparatuur rekenen:

TR-808 & 909 ( ...duh...)
TR-727
Juno-106
Ensoniq ESQ-1
Yamaha DX-21
SH-101
Korg 707

succes !
 
tips for hips

tips for hips

Alles vanuit mijn point of view...Mijn taalgebruik... dus van mij bedoeld als tip...(gaarne dus niet in gaan op mein non puriteinse taalchebruik)

De kick:

Maak van een 909 look alike kick een 808 kick.
Hoe: De adsr way>
909 heeft een krachtige attack( een middellange release en veel punch). Je zet de attack op 25%, de release verleng je naar nagenoeg maximaal(twee keer de originele zullen we maar zeggen...)
Dit resulteert in een kick met minder punch maar iets meer buik>
Het nadeel van een kick met veel punch is namelijk dat je dan ook aan de weer moet met harde hihats(lees 909) en snares etc... moet komen.
Je drumtracks moeten in balans zijn...bij muffe hihats en claps rost je kick anders de mix uit> voorbeelden: 1.The advent> naast een volle punchy kick veel 909 geram anders blijft je mix niet overeind. 2. Gabber> wel eens een mackie mix b sub groep max gain bassdrum gehoord zonder opvolging van een reverbed gained/distorted hihat...Neen(les een van hakken voor beginners)

Dan: De nabewerking>
Wat je nu hebt is een kick met meer buik(minder borst zullen we maar zeggen) en meer lengte(mede door de lange release mede door de lagere attack).
Door nu een noise gate erop te zetten met een(treshold)waarde van -20 db of -10 db(dit kan ook met een compressor) het gehele gedeelte daarboven wordt nu weggegate/ gepressed waardoor je kick meer gaat "staan" en minder
loom wordt zonder in te boeten aan warmte. Van droesem naar rode wijn...
Daar is je detroit kick! Vol en warm en goed in je mix.

Vandaar dat al die suffe ijle detroit synths zo dik en warm in de mix staan> ze worden niet weggebeukt maar ze krijgen ruimte...(laten we wel zijn>ik denk dat detroit vaker met compositie sequencing bezig is dan andere subgenres).

fx> stick toe de b-sicks> delay en reverb dus. Die distortion krijg je gratis als je je de gehel track iets te hard op je dat zet, terug naar je hd en dan weer naar je dat. gratis bijverschijnselen. Die wat natuurlijker klinken dan maar je masterschuif op je mackie een zwiep te geven. all the small things...

Nog een percussie tip>neem twee cymbals verander er geen reet aan> behalve de tuning.Zet ze goed vals neer qua tuning> (lekker vals dus) De een moet zweven de ander tikken(korter en heftiger)
Zet de zwevende een op de eerste en de halve(snel zeg maar). Je track krijgt een illusionaire ruimte.
(dit kan je waarnemen als je om 21.15 op je IKEA bank van je kanis en gunnik zit te genieten terwijl je met jou nieuwe track je schoonmoeder probeert weg te bonjouren...)
Zet de heftigste later in je mix alleen op de hele tel.
Extra ruimte zonder dat je de boel met en snare of crash moet op zwepen> je track blijft nu beheerst zweven...En je kan die monofone eenstemmige mono oscilerende sound nu een plekje geven…
Een cymbal maakt sowieso je studio twee keer zo breed maar je moet ook vooruit...(daar is die een voor> die staat zo"vals dat je hem goed hoort> zeg maar een soort gelijk detune jp 8080 effect lead maar dan voor percusie

Tijd voor een espresso…(zonder schoonmoeder, met de voorvrouw)
 
Back
Top