Less = More?

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Lid sinds
10 augustus 2008
Berichten
12.489
Ik ben de afgelopen maanden eens flink aan het huishouden geweest in mijn studio om er achter te komen dat een hele hoop van mijn gear eigenlijk voor mijn situatie volledig overbodig waren. Zo had ik bijv een Machinedrum en XBASE-999 waarvan ik de sequencers nog nooit had aangeraakt. Een Powercore waarvan de drivers het niet deden en die me op XP hield. Een Mackie MCU pro + extenders, terwijl ik eigenlijk altijd met de muis in Cubase zat te schuiven en ik alleen maar de transport secite ervang gebruikte. En zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden

Ik kom nu steeds dichter bij een setup die past bij mijn workflow en wat ik zoek qua sound.

Heb nu bijv als drum VSTi's Nepheton en Drumazon (D16) maar kom erachter dat deze sinds Groove Agent One eigenlijk ook al niet meer gebruikt worden.

Qua processing doe ik nu alles met 1 Duende (sinds de V3 drivers heb je shared CPU cycles en dus géén meerdere duende's meer nodig)

Toen ik m'n Powercroe X8 retour had gedaan, heb ik de SONNOX Dynamics en EQ Bundle gehouden, deze heb ik vorige maand omgezet naar de laatste Native versie via SONNOX UK.

Ik gebruik nu een CC121 als controller (en wederom gebruik ik alleen de transport + rotation wheel)

Qua outboard blijven m'n distressors + Tube Vitalizer en Voyager
Ik had deze te koop gezet voor aanschaf van een nieuwe auto, maar heb al elders budget gevonden. :okdan:

Moraal van dit verhaal? je workflow ontdekken voordat je gear gaat kopen kan je een hoop geld besparen :D

Aan de andere kant is het proberen en experimenteren ook onderdeel van het leerproces en het aanmeten van een workflow die je past.

Heb nu een "goto" lijstje wat ik eigenlijk in al m'n producties nu in meerdere of mindere maten inzet:

Voyager
Virus Ti
NEXUS
V-Station
Drumazon/Nepheton
Groove Agent One
Vengeance Compressor
Duende X-Verb
Barricade Pro Limiter

Ben benieuwd naar jullie ervaringen: :okdan:
 
tis duidelijk wat je met less bedoelt, tjonge wat een lijst, lekkerbekken in de catalogus noem ik dat.
zit zelf ook wel in de krimpfase, gaat 'n beetje in golfbewegingen alhier
 
Ik heb alleen maar een Korg Radias. Als ik op ga nemen huur ik altijd een studio voor een X aantal dagen.
 
Een Mackie MCU pro + extenders, terwijl ik eigenlijk altijd met de muis in Cubase zat te schuiven en ik alleen maar de transport secite ervang gebruikte. En zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden

Ik gebruik nu een CC121 als controller (en wederom gebruik ik alleen de transport + rotation wheel)


Dit is herkenbaar. Ik werk niet graag met de muis en probeer dan ook zoveel mogelijk alternatieven te vinden, maar in de praktijk blijft de muis toch een snel gereedschap te zijn.

Heb nu bijv als drum VSTi's Nepheton en Drumazon (D16) maar kom erachter dat deze sinds Groove Agent One eigenlijk ook al niet meer gebruikt worden.


Dit verbaast me, want op deze manier heb je niet meer de mogelijkheid om de geluiden te tweaken. Of heb je een uitgebreide verzameling samples van 808 en 909 geluiden opgebouwd die je in Groove Agent One laadt?
 
klopt, beetje van beide. Wil ik meer retro dan gebruik ik D16
maar las ik een Sean Tyas achtige kick will, dat pak in gewoon Future House.
kan ze zelf wel maken met d16 layeren en fx, maar heb er nu wel vrede mee dat ik ze van een sample CD af pluk
 
less is niet per definitie more...
exact de juiste en dus niet overbodige gereedschappen hebben wel...


Jup, daarbij komt nog dat je niet voor elke track ALLES moet/hoeft (te) gebruiken..

Vooraf goed bedenken of je 't wel echt kan gebruiken/"nodig" hebt, en niet direct de hype volgen.... scheelt veel idd.



Maar bovenal: MEER = BETER !! 8D
 
Alles wat ik ooit in m'n tracks heb gebruikt gaat niet weg.

More is more, werkt gewoon inspirerend :L

Bij veel apparaten gebruik ik maar een deeltje, niet mis mee, gebruik de good parts :geslaagd:

Langzaam maar zeker groeit de zaak hier, we zien wel als we het er niet meer bij krijgen.

wat ik wel soms doe is iets vervangen door een beter of rack model

Binnenkort ga ik m'n dsd2 verkopen, is vervangen door een dd20..... of nee toch niet, je weet nooit dt je het nog eens wil gebruiken, volgend jaar meschien :biertje:
 
het zijn juist de beperkingen die voor de creativiteit zorgen. deze theorie verklaart ook de grote hoeveelheden ongeïnspireerde bagger dat de laatste jaren uitkomt. door een overkill aan mogelijkheden wordt je niet meer gedwongen keuzes te maken.
 
Bij het muziek maken zou je eigenlijk puur uit moeten gaan van wat je track zelf nodig heeft, en niet van wat je allemaal hebt staan. Het gaat tenslotte om de muziek en niet om de instrumenten. Zeker bij deze hobby, waarbij enige verzameldrang op zich ook een drijfveer kan zijn, moet je de zaken goed gescheiden houden.

Als ik eerlijk ben heb ik ook een aantal synths staan die ik nog nooit in een track heb gebruikt, maar dat zal vast nog wel veranderen. Zeker nu ik min of meer gestopt ben met nieuwe aankopen, want ik vind het wel even best zo....er blijft altijd wel wat te wensen over en zeker met vintage geldt: hoe meer je hebt, hoe meer er stuk kan gaan!

Wat Raphie zegt over je eigen workflow klopt wel in ieder geval want je moet je gewoon lekker voelen in het proces van muziek maken. Vroeger kwam er bij mij in ieder geval veel meer uit mijn handen, al weet ik niet of dit alleen maar met m'n setup te maken heeft. Op zich ben ik qua studio nu zeker erg tevreden en er zal niet snel meer iets bijkomen (behalve misschien die ene compressor nog waarover ik zit te denken, maar die zal me mentaal niet in de weg zitten denk ik ;))
 
Zelf gebruik ik nog wat east west plugins, Cubase en een controller, terwijl ik laatste jaren meerdere workstations had als Motif en Triton. Deze bakken hebben in vergelijking met cubase onhanige sequincers en bergen allround geluiden die je noooit gebruikt. Je kan tegenwoordig zoveel met computers

zelf heb ik voor choirs een vst, net als voor drums, filmdrums, orkestgeluidjes en pads. Je kan het beste maar gewoon beginnen met wat je hebt, datgene wat je niet gebruikt verkopen en je niet laten verleiden door nieuwe producten waarvan je denkt dat je ze nodig hebt, dan blijf je maar kopen.
 
het zijn juist de beperkingen die voor de creativiteit zorgen

Less is less, niet more. Het is geen garantie voor more. Het is geen garantie voor creativiteit: genoeg bagger is geschreven met alleen maar een akoestische gitaar.

Focus, da's de truc; op het moment dat je je doel uit ogen verliest is het niet goed meer. Eindeloos opnieuw proberen is een verlies van focus; eindeloos "verbeteren" is een verlies van focus. Ongeacht gearstapel. Het is niet opzienbarend dat een hoop mensen beter focus weten te houden als ze over minder hoeven te obsederen, maar geen garantie.
 
Omgekeerd kan je het ook bekijken.... more is less....

Ik heb voorlopig te veel instrumenten/software aan te leren dat ik de helft niet gebruik.

Maar wat Yoozer zegt vind ik een terechte opmerking.
 
het zijn juist de beperkingen die voor de creativiteit zorgen. deze theorie verklaart ook de grote hoeveelheden ongeïnspireerde bagger dat de laatste jaren uitkomt. door een overkill aan mogelijkheden wordt je niet meer gedwongen keuzes te maken.


Dat er steeds meer bagger is tegenwoordig ligt naar mijn mening ergens anders aan. De eenvoudige verkrijgbaarheid van "gratis" software.

Als je honderden/duizenden euro's uitgeeft aan synths, doe je er ook wat fatsoenlijks mee. Maar als je alles illegaal kunt downloaden onder het mom van "kost toch nix", dan krijg je die uitwassen. Mensen komen om in de illegale plugins en doen maar wat.

"Vroeger" kon ook bijna niemand thuis goede (goed klinkend qua geluidskwaliteit) producties maken omdat het onbetaalbaar was. Dan moest je de studio ingaan. En studiotijd is duur. Dan laat je het wel uit je hoofd bagger te maken.
Maar tegenwoordig heeft iedereen een "studio" (lees PC+keyboard+(illegale)software sequencer+VSTi's. En dan krijg je dat.

En, Yoozer
+1
 
t valt wel op dat de TS die paar zinnen waar het woord "ik" niet in voor komt ruimschoots goed maakt in de overige
een beetje less daarvan zou absoluut more zijn
 
TS schrijft over zichzelf, het is dus niet zo raar dat "hij" deze verwijzing dan gebruikt.
Had TS dat niet gedaan, dan had ene fjoesz vast wel weer een opmerking gemaakt dat TS maar voor zichzelf moet spreken en niet voor anderen of in het algemeen.

Yoozer, ben het zeker met je eens.
 
Jup, daarbij komt nog dat je niet voor elke track ALLES moet/hoeft (te) gebruiken..

Vooraf goed bedenken of je 't wel echt kan gebruiken/"nodig" hebt, en niet direct de hype volgen.... scheelt veel idd.
maar vaak weet je dat pas na flink wat jaren... hoewel, tegenwoordig kan men aanzienlijk sneller een goed beeld vormen van wat nu wel of niet bruikbaar is vanwege het internet, dat was in vergelijk met vroeger (eind 80's) nog echt zoeken in het duister...

je kan ook kijken naar een uitgebalanceerde setup met het oog op verschillende synthese mogelijkheden...
dus bijv. een Yamaha DX, een sampler, een subtractieve mono synth en een sybtractieve poly synth en wellicht nog een VA met flink wat layer functies...
 
gewoon niet teveel gear is altijd goed, af en toe je setup veranderen of een paar kleine synths in je woonkamer zetten is ook goed voor je creativiteit..

vroeger had ik meer dan nu en ik deed er minder mee... :)

less gear = more creativity
 
Back
Top