[Diy] De "vintage Fuzz" ...erg bruut maar eenvoudig projectje

Nope...:)
het ging er niet om wanneer ze op de markt kwamen...maar de productie datum van dat specifieke component.
1963/1976 .....oa germ diode/si diode
1969/1978 .....germ transistor/bc si transistor

De fysicus Julius Edgar Lilienfeld had in 1923 de eerste werkende transistor gebouwd en in 1925 een patent voor de eerste transistor in Canada aangemeld, dat een apparaat beschreef dat overeenkomt met een FET.[1] Hij heeft echter geen onderzoeksartikelen geschreven over deze transistor. In 1934 heeft de Duitse uitvinder Oskar Heil een patent gekregen voor een vergelijkbaar apparaat.[2]
In 1947 ontdekten John Bardeen en Walter Brattain in Bell Labs van AT&T in de Verenigde Staten dat wanneer elektrische contacten aan een Germaniumkristal worden bevestigd, het vermogen aan de uitgang groter was dan die aan de ingang. De leider van de groep "Vaste Stof Fysica" William Shockley onderkende het belang van deze ontdekking en binnen de volgende maanden werd zeer veel werk verzet om de kennis over halfgeleiders uit te breiden en daarom wordt hij wel gezien als de "vader van de transistor". De term "transistor" werd bedacht door John Pierce.[3]
Volgens de wetenschapshistoricus Robert Arns heeft Bell Labs juridische documentatie die aantoont dat William Shockley en Gerald Pearson werkende versies van apparaten gebaseerd op Lilienfeld's patenten hebben gebouwd, maar dat ze daaraan nooit hebben gerefereerd in wetenschappelijke en historische publicaties.[4]
De eerste op silicium gebaseerde transistor werd geproduceerd door Texas Instruments in 1954.[5] Dit was het werk van Gordon Teal een expert in het produceren van zeer zuivere kristallen, die daarvoor bij het Bell laboratorium werkzaam was.[6]
 
Nope...:)
het ging er niet om wanneer ze op de markt kwamen...maar de productie datum van dat specifieke component.
1963/1976 .....oa germ diode/si diode
1969/1978 .....germ transistor/bc si transistor

Ok thx

Ik ben naar de winkel gestapt met jou lijstje, de type nummers klopte, als ze nu in hetzelfde jaar van de band rolden weet ik niet, zal in klank wel niet veel uitmaken toch ?

Bedankt voor dat stukje geschiedenis 8)

Ga zo spullen bestellen voor de hillfilter, ga proberen er een wat aangepaste stereo versie van te maken

:mega:
 
Ik heb de fuzz gebouwd, wat een geluid. Als je strings wil verkrachten moet je het zo doen. En hij is lekker instabiel, heel erg afhankelijk van volume en toonhoogte, heerlijk!!
Maar hij ruist heel erg. Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen (behalve opnieuw alles solderen)? Zodra er signaal ingaat wordt de ruis zachter.
 
Ligt eraan welke transistor je dus gebruikt.
Mijn standaard versie ruist bijna niet en heeft bijna geen bijgeluiden.

Het hele ding rust dus op 1 actief componentje...en dat is dus de transistor.
Probeer eens een ander npn type [of een moderne bc]
Ze kosten bijna niets [en als je een oud radiootje e.d hebt zitten er al wat transistoren in]

Zit die overigens gemonteerd in een metalen behuizing ?
Hiermee haalt die geen bijgeluiden van buitenaf .
 
Probeer eens een ander npn type [of een moderne bc]
Ze kosten bijna niets [en als je een oud radiootje e.d hebt zitten er al wat transistoren in]

heb ik ook
 
ik probeer deze nu al 3 keer door te linken maar krijg steeds error

Zo opgelost, waneer ik m omhoog schop krijgt hij n andere link naam die wel werkt :?
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb net de fuzz in elkaar gestoken op een breadboard met een 2N2222A. Het klinkt vet op een Rhodes :D

Benieuwd hoe dat gaat klinken met een germanium 8~
 
Ik vind het toch een leuke optie, en misschien hou ik die er wel in.
Hij regelt namelijk van decent overdrive naar totale fuzz.
Het schemaatje staat hieronder , maar deze mod is natuurlijk ook bij de uitgebreidere versie te gebruiken.

Kan ik hier ook een 25k pot proberen voor een nog subtielere overdrive?
 
men kan alleen de in/ouput en de gain regelen.
De klank karakter dus niet.
Een 25 k potmeter doet het wel , regel bereik word alleen wat korter [op het einde dus meer effect].
karakter is dus niet regelbaar , dus echt subtiel zal die nooit worden ;)
 
men kan alleen de in/ouput en de gain regelen.
De klank karakter dus niet.
Een 25 k potmeter doet het wel , regel bereik word alleen wat korter [op het einde dus meer effect].
karakter is dus niet regelbaar , dus echt subtiel zal die nooit worden ;)

Zou ik de fuzz niet wat kunnen verzachten met een condensatortje van 10-100pF van collector naar de basis? Zo is het toch bij de Fuzz Face:

"If you like softer distortion, you might also like to add some high end taming capacitors. Adding 10 to 100pF from collector to base on the second transistor or 100-680pF across the collector resistor of the first transistor will soften things up a bit. "

http://www.geofex.com/Article_Folders/fuzzface/fffram.htm
 
Laatst gewijzigd:
Gevonden :) Vervang de diode door 4 diodes in serie, dat vermindert de fuzz, maar het klinkt enkel goed met een weerstandje in de emitterleiding.
 
Laatst gewijzigd:
attachment.php

Netjes getekende basis schema
 
Erg leuk :halleluja
Zeer geschikt voor de vrijdagavond:biertje:

Lekker vieze fuzz / overdrive 8~
Volume, was voor mij niet zinnig,
een mix/blend is beter, dat scheelde gelukkig maar 1 draadje herverbinden :okdan:

Ik heb in het algemeen een paar combinaties in de draaiknoppen gevonden waarbij die gaat pulseren,
alsof er een lfo van bijna 2 Hz op staat:)

1 ding wil ik wel anders:
als ik aan de drive draai zakt het geluid telkens weg en komt pas na 2 seconden weer langzaam helemaal terug
zodra ik de drive niet meer beweeg wordt het weer stabiel
en misschien in het algemeen een compensatie voor het volume als ik de drive aanpas.

Nogmaals, erg leuk voor de vrijdagavond:biertje:

los hiervan ga ik ook een tweede diode paralel omgekeerd eraan hangen met een switch, voor het symmetrische clippen, maar dat wordt pas morgen:z
 
De input volume/gain is in sommige gevallen niet zinnig , af en toe laat ik die ook weg.
Bij een gitaar kun je hem haast wel weg laten ,omdat je dit regelt met de volume knop op de gitaar of met de fx er voor.
De output volume , laat ik er altijd wel op , want hiermee regel je de het uiteindelijke effect .
Dit is natuurlijk weer anders als er een dry/wet regelaar op komt.
Dan neemt deze de functie over .

Deze fuzz is hier geplaatst om goed te werken in combinatie met actieve synths/drumbak
Dry /wet regelaar gaat dus niet lekker bij passieve gitaar elementen [logisch]

Diode parallel/verkeerd om ,lukt niet [iig niet bij mijn test].... om dat deze fuzz werkt via de transistor "bias" .
Je kunt wel eentje in serie [schakel] zetten ...of schakelbaar maken met een germanium type.
Ook kan je extra een diode op de klassieke wijze , na de transistor collector naar de ground maken.
Dit comprimeert ook het geluid [alles boven een bepaalde spanning word namelijk hard kortgesloten]
Soft clip gaat met een weerstand in serie.

Dat inzakken is dus circuit gebonden, je kunt dit wel oplossen , maar gaat ten kostte van het eerlijke en pure fuzz geluid.
Een fuzz maakt veel dynamiek plat, deze fuzz doet dat dus niet , en werkt dus ook mooi op drums.
Als dat inzakken je echt stoort kun je experimenteren met een weerstandje en elco parallel over de drive potmeter.
Maar zoals verteld...dit is hoorbaar in het uiteindelijke geluid.
 
bedankt voor de uitleg!

ik denk dat ik het tone circuit van een big muff er achterplaats en daarna een buffer of zoiets
gaat vast goed samen:luv:
 
Eenvoudige tone circuitje , kun je ook realiseren door een potmeter van 100k te pakken met een 100nF condensator in serie.
parallel over de volume potmeter.
succes ;)
 
1 ding wil ik wel anders:
als ik aan de drive draai zakt het geluid telkens weg en komt pas na 2 seconden weer langzaam helemaal terug
zodra ik de drive niet meer beweeg wordt het weer stabiel
en misschien in het algemeen een compensatie voor het volume als ik de drive aanpas.

Je kan ook proberen de eerste elco van 6.8uF wat kleiner te maken, deze moet steeds opgeladen of ontladen worden als je aan de drive schroeft en door deze wat kleiner te maken gaat dat sneller, niet te klein anders hou je geen laag/bass meer over.
 
je zou hem eventueel, voor de lange termijn betouwbaarheid eventueel ac kunnen koppelen.
vervang de pot door een R van 10K en koppel de pot via een 100uF C (in serie) met de + aan de emitter.
dit soort dingen gaat, wanneer de potmeter wat ouder wordt , altijd kraken.
in principe moet bij asymmetrisch audio met een dc component, een potmeter altijd ac gekoppeld zijn.


hoewel er hier maar een erg kleine stroom loopt, zal het zo ook lang meegaan:okdan:


:koffie:
 
Back
Top