[Diy] De "vintage Fuzz" ...erg bruut maar eenvoudig projectje

Hilltree

SoundDesign and MusicArts
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.495
Locatie
Winethereswick
oi

Hier beschrijf ik een kort projectje in navolging va de t.m.k fuzz.
Iemand vroeg aan mij , ...is er ook een goedklinkende overdrive /distortion/fuzz met weinig componenten ?
Die iemand met weinig tot geen verstand van elektronica ook eenvoudig kan maken ?
Dus wat aan het denken [en zoeken] geweest.
Nu kwam ik steeds weer op het simpele npn versterker trapje.
En daar in verwerkt een clipping diode die erg simpel maar bruut werkt.
Erg makkelijk te maken , men heeft zelfs geen pcb nodig, en het geheel is ook nog ruisarm.
Zeker als men bedenkt dat een silicium bc547 zo een hfe van 250 tot 400 heeft [vergelijkbaar hoormatig 4x versterking]
De germanium zit rond de hfe van 100 tot 150

Maar... ik heb erom heen, ook nog een luxe versie van gemaakt ;)
Namelijk 2 schakelbare opties waarbij de mogelijkheid word geboden om te kiezen tussen brute highgain silicium variant ,en de luxe vintage germanium versie.
Ik heb de aanduiding op de kast zo gemaakt dat de component jaartal van eerste fabricage word gekozen.
Jaartje meer of minder moet men mij niet voor aankijken...
Eerst maar eens de foto's en wat geluidvoorbeelden [strings wederom op verzoek van dender, vuvuzela is er niks bij] ;)
Schema's komen binnenkort.

attachment.php


Fuzz sequence aub tot einde luisteren ;)
 

Attachments

  • vintage fuzz a.jpg
    vintage fuzz a.jpg
    62,8 KB · Bekeken: 126
  • vintage fuzz b.jpg
    vintage fuzz b.jpg
    68,4 KB · Bekeken: 125
  • vintage fuzz sequence.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 123
  • vintage fuzz strings.mp3
    703,1 KB · Bekeken: 116
Hey hou eens op.....zo kom ik nooit aan muziek maken toe..:D

Waar heb je hem op gebaseerd? De EH MuffFuzz? Is ook zo'n simpel schemaatje...
 
Zo te zien is het niet echt veel componenten :)
Maar dat maakt meestal wel een "eerlijker" geluid.
Ook een point to point verbinding is aan te bevelen , een pcb is echt niet nodig en overkill.
Alle componenten zijn niet zo kritisch en kunnen vervangen worden door andere types.
Het is wel zo bij zulke schema's dat de gebruikte component wel van invloed is voor het geluid.
Dus gewoon testen en luisteren...................

basis schema

R1 100k lin
R2 100k
R3 100k lin
C1 6,8 uF elco [2uF-10uF]
C2 6,8 uF elco [2uF-10uF]
T1 any highgain silicium npn transistor [bc547]
D1 any silicium diode 1n4148 [1004] silicium

Vintage Fuzz

R1 100k lin
R2 100k
R3 100k lin
C1 6,8 uF elco [2uF-10uF]
C2 6,8 uF elco [2uF-10uF]
T1 any highgain silicium npn transistor [bc547]
T2 any germanium npn transistor [AC187]
D1 any silicium diode 1n4148 [1004]
1x enkel wissel schakelaar met midden rust contact
1x dubbel wissel schakelaar
D2 any germanium diode OA81 [OA95]
 

Attachments

  • basis schema (Small).jpg
    basis schema (Small).jpg
    20,3 KB · Bekeken: 132
  • vintage fuzz (Small).jpg
    vintage fuzz (Small).jpg
    22 KB · Bekeken: 137
Okee je hebt gelijk in de Muff Fuzz zitten iets meer weerstanden maar lijkt toch wel op de Vintage editie van jou, ook 2x een T...maar die van jou klinkt natuurlijk wel mooier, vooral dat laatste gedeelte van de sequence...manman jamajam:okdan:
 
Okee je hebt gelijk in de Muff Fuzz zitten iets meer weerstanden maar lijkt toch wel op de Vintage editie van jou, ook 2x een T...

Hehe..ik zie bij de muff dat de 2 transistor trappen achter elkaar staan, dus dubbele versterking.
Bij mijn schema is er alleen de keuze uit 1 van de 2 transistoren [silisium of germanium dus]
 
Hehe..ik zie bij de muff dat de 2 transistor trappen achter elkaar staan, dus dubbele versterking.
Bij mijn schema is er alleen de keuze uit 1 van de 2 transistoren [silisium of germanium dus]

O sh*t heb ik ff niet goed gekeken.....dan is ie zeker anders....:o:
 
Nog even een gitaar "sustain test" gedaan.
Dus 1 snaar aanslaan en kijken hoe lang die duurt en hoe die klinkt.
De gitaristen onder ons vinden dit namelijk wel leuk :)
 

Attachments

  • vintage fuzz guitar.mp3
    610,9 KB · Bekeken: 118
Heb je dr wel eens over nagedacht om dit soort dingen in een kleine oplage te maken en te verkopen? Weet niet hoeveel tijd er in gaat zitten maar ik ben vast niet de enige techneutleek die altijd deze topics schuimbekend zit te bekijken. Moet via het forum wel een markt voor zijn lijkt mij. :eureka:
 
Heb je dr wel eens over nagedacht om dit soort dingen in een kleine oplage te maken en te verkopen? Weet niet hoeveel tijd er in gaat zitten maar ik ben vast niet de enige techneutleek die altijd deze topics schuimbekend zit te bekijken. Moet via het forum wel een markt voor zijn lijkt mij. :eureka:

Nou, bij de t.m.k distortion en nu ook bij het filter van mij ,word de pcb waar alle componenten dus op moeten ontwikkeld door electrodancer [en demian maakt de tekeningen].Daarmee nemen we voor veel mensen al de drempel weg om deze te maken.
Oplage zit dus rond de 20 stuks ... voor een diy projectje redelijk veel, maar echt niet genoeg om zo iets in productie te nemen.
 
Er was nog de vraag welke types van componenten er gebruikt mogen worden.
Mijn antwoord daarop is dat eigenlijk elk type npn transistor gebruikt kan worden , en de condensatoren kunnen tussen de 100n en de 10 uF zitten.Deze waardes zijn redelijk neurtaal. Je kunt wel overigens nog kleinere waardes dan 100 nF proberen.
Hoe kleiner de condensator waarde des te hoger is het geluid.
R2 moet men tussen de 100k en 10k laten ...kleiner vind de transistor niet echt leuk ;)

Potmeters kan men zelfs weg laten , hele circuit schakelbaar maken of een vaste weerstand nemen .
Gain potmeter is niet nodig als je de gain regelt met de volume potmeter van een synthesizer of gitaar.
Natuurlijk is dit ding mooi om ergens als optie in te bouwen , denk aan een synth module of een klein knopje op een synth.
 
Jouw fuzz is familie van de "Bazz Fuss" !
Die heb ik eens gebouwd maar dan met een LED ipv diode als terugkoppeling

bazz.jpg
 
Je hebt gelijk, ik heb wat zitten zoeken.
Daar lijkt die grotendeels inderdaad op.
Ik zie dat de bassfuzz een spoeltje heeft in het circuit ? [ik denk om een filter te creëren] ...ook die van jou hierboven ?
En de dirt regelaar zit in de emitter leiding?
De boost en drive schakelaar heb ik overigens niet kunnen vinden.....

Nu is dit schema natuurlijk ook niet echt spannend.
Een simpel versterkertrapje met een terug gekoppelde clipping diode.
Erg basis dus .
Nog een in en uitgangs potmeter...en dat is het.
Fuzzface enzo werken ook op dit principe [maar de vintage fuss heeft een trapje minder]
Het lijkt allemaal wat op elkaar.....en ook weer anders

maar cool hoor :)
 
Ik heb geen spoeltje gebruikt, ik geloof dat dat enkel effectief is als je een actieve gitaar gebruikt (heb ik ergens gelezen dacht ik).
De dirt regelaar zit idd in de emitter leiding.
Die boost/drive schakelaar heb ik zelf toegevoegd en schakelt tussen LED en gewone weerstand als tegenkoppeling. De weerstand klinkt wat voller, minder ranzig.
 
Lekker distortion :okdan: ik ben zelf ook even aan het synthen geweest

met eigen distortion/overdrive schakeling
 

Attachments

  • distortion 3.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 139
Is een transistor waarvan de code begint met een A altijd een germanium type. Ook al is ie van plastic?
Of zijn germanium typjes altijd alleen maar met een metalen behuizing?
 
Back
Top