[Diy] De "vintage Fuzz" ...erg bruut maar eenvoudig projectje

Fantastisch, dank je wel.

Ik had al wel iets gevonden, maar ik dacht dat in de 'nieuwere' generatie (lees: plastic) geen germanium meer gebruikt werd. Ik heb mij eerlijk gezegd ook nog nooit afgevraagd hoe de code tot stand komt. Je volgt gewoon de bom.
Maar het is duidelijk.
 
Bedenk wel dat germanium transistoren niet zo'n hoge versterking hebben.
Ook moet je erg oppassen met solderen , je mag de tor niet te warm laten worden,want dat betekent de dood voor dat ding.
Mooiste is om deze in een transistor voetje te plaatsen of de pootjes niet af te knippen.
[of je moet echt weten hoe je soldeert]
 
Bedankt voor de waarschuwing.
Ik dacht aan MIG/MAG en anders gewoon met elektroden. :okdan:

Ik moet nog de juiste transistoren vinden.
Ik dacht dat ik ergens nog wat had liggen, maar ik zocht naar een metalen behuizing en die had ik niet. Ik moet dus nog even kijken of ik ook andere heb, maar dan in plastic uitvoering.
 
De dirt regelaar zit idd in de emitter leiding.

Vandaag zelf ook nog even geprobeerd een ander kastje] met een 10k potmeter in serie met de emitter naar ground.
Mijn vermoeden werd bevestigt [omdat dit ook vaak met een gewone weerstand gebruikt word in versterker schakelingen]
Het gaat dan van een fuzz naar een gewone voorversterker .
Toch nog even proberen, omdat je nooit weet wat die in combinatie met de diode zal doen ,die blijf je toch altijd licht horen.
Grappig om die optie af en toe te gebruiken .
 
ik ben vast niet de enige techneutleek die altijd deze topics schuimbekend zit te bekijken.

Nee, hier nog iemand :o:
Hilltree, is het eerste al dan niet het tweede schema te doen denk je voor iemand die nog nooit iets heeft gesoldeerd of wat dan ook? Heb wel enigzins verstand van componenten, weet wat de meeste dingen doen, maar daar houdt het ook wel mee op. Lijkt me toch wel eens vet om zoiets in elkaar te knutselen.

En zijn die pedalen true bypass te krijgen? Lijkt me niet zo moeilijk toch, gewoon een rechtstreekse connectie van input naar output en dan een switch erbij?
 
Nou...hierbij dan een n00b uitleg ...daarmee MOET het lukken ;)
Beste daarvoor moet je de eerste schema hebben.
Zelf ik kan bij de 2e schema de fout ingaan ,als ik mijn kop er op dat moment niet bij heb.

Hieronder dus alle componenten beschreven...van de potmeter moet je er wel 2 van hebben...net als de jack contact en de elco.
Bij de potmeter is het midden pootje met de pijl [p]
Bij een elco staat altijd ergens op dat ding de min of de plus aangegeven.
Diode de min zit meestal een ringetje om een uiteinde...dat is de kathode[negatief= min]
Transistor moet je even goed nakijken hoe die aangesloten moet worden...maar tekening erbij en je ziet het vanzelf.
De voeding kan op 2 manieren , met batterij of een 9v aansluit contact /chassis deel.
Bij de weerstand staan de kleurtje bij, en de schakelaar is een dubbel wissel [kan ook in voetschakelaar versie]

Nou...eenvoudiger kan het niet meer uitgelegd worden.
succes ermee :D

attachment.php
 

Attachments

  • uitleg.jpg
    uitleg.jpg
    24,5 KB · Bekeken: 106
Thanks, heldere uitleg, ik ga me er eens aan wagen :)
Op onderstaande manier zou ik hem toch true bypass kunnen maken?
basis20schema20smallaan.jpg
 
Hehe...dat heb je goed, dit schakelt tussen dry en effect .
Maar het is geen thru bypass...daarvoor moet je op de zelfde manier ook de ingang schakelen , dus het hele schema uit het circuit.
Je gebruikt nu een enkele wissel schakelaar, maar voor een echte thru bypass moet je een dubbele wissel schakelaar hebben.
Als je er echt niet uitkomt maak ik wel een tekeningetje.....maar probeer het eerst maar eens zelf ;)

Hint..hij staat hier ook
https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=58647&d=1274204626
 
Nee, daar hoef je geen tekeningetje bij te maken, is helemaal helder zo :)

Ga wel eens wat spul aanschaffen dan.

[edit] nog een noobvraagje dan... die uiteinden links- en rechtsonder, is dat massa?
[nog eens edit]uit die link die je hierboven post meen ik wel af te leiden dat het massa is, right? GND is tenslotte massa.
 
Op de vraag ,of ik ook projecten voor anderen op bestelling kan maken ,is mijn antwoord NEE !! ;)

Maar...Mijn projecten zijn vaak erg eenvoudig, en [hopelijk] ook goed uitgelegd dat een beginner dit ook begrijpt.
Dus ik zou zeggen , probeer het eens.
Het is overigens DIY [ do it yourself] en geen LASMI .....[let another sucker made it] ;)
 
De dirt regelaar zit idd in de emitter leiding.
.

Ik vind het toch een leuke optie, en misschien hou ik die er wel in.
Hij regelt namelijk van decent overdrive naar totale fuzz.
Het schemaatje staat hieronder , maar deze mod is natuurlijk ook bij de uitgebreidere versie te gebruiken.

attachment.php
 

Attachments

  • basis schema mod.jpg
    basis schema mod.jpg
    21,1 KB · Bekeken: 109
En een probeersel stukje hoe zo iets in een geheel klinkt.
Het is natuurlijk helemaal aan je zelf, welk soort van muziek je zo iets gebruikt.
Dit is vanzelfsprekend ook van toepassing op de T.M.K

Verder geborduurd op mijn vorige demo [ en als extra improvisatie voor @vlempie die er laatst wat leuks van gemaakt had ;)]
 

Attachments

  • vintage stukje.mp3
    866,8 KB · Bekeken: 104
Hoi,

Beetje geknutselt ...

Thx voor deze draad Hilltree :okdan:, heb me er mee geamuseert :mega:

attachment.php



attachment.php


attachment.php




Geen tijd meer om te testen, moet gaan werken, vanavond 8~

Waar kan ik aan zo'n stompbox bypass knop komen ?

Groetjes

Vic
 

Attachments

  • P1030110fuzz.jpg
    P1030110fuzz.jpg
    200,8 KB · Bekeken: 109
  • P1030105fuzz2.jpg
    P1030105fuzz2.jpg
    252 KB · Bekeken: 112
  • P1030106fuzz3.jpg
    P1030106fuzz3.jpg
    282,1 KB · Bekeken: 115
8) Hij werkt prima 8~

Hoe noemt zo'n schakelaar zoals op eventide pedaal of zo, probeer wat te vinden googelen maar zonder de naam kom ik op 7miljoen hits, dat werkt niet 8D
 
Heb je de jaartallen wel goed uitgezocht bij de componenten ? ;)

Neen niet echt :o:, ben er van uitgegaan dat de diode voor de transistor op de markt kwam en dat de germanium de 2 oudste zijn 8D, is dat juist ?


Bedankt voor de link :okdan:
 
Back
Top