Ken Stone Sub Oscillator

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Een tijdje geleden kwam ik toevallig in het bezit van een printje waarmee ik de Ken Stone Suboscillator kan bouwen (de cgs01).

Een sub oscillator is iets wat in mijn modular nog ontbreekt, dus lijkt dit printje me erg leuk om te bouwen. Helaas is er verdomd weinig te vinden op het internet. Het lijkt wel of niemand dat ding ooit gebouwd heeft. Geen filmpjes, of audio voorbeelden, helemaal niks.
Op de site van Ken Stone zelf vind je uiteraard wel wat info, maar het is best allemaal wazig uitgelegd allemaal.

Zo te zien zien heeft het ding twee functies. Een sub oscillator, maar ook nog iets om de waves te shapen of zo. Hij zit in ieder geval barstens vol met pots op het paneel en eerlijk gezegd snap ik niet zo goed wat ie nou eigenlijk doet.

Ik zoek gewoon een sub oscillator die min of meer werkt als de sub oscillator in bijvoorbeeld de Juno-60 of de polysix. Gewoon signaal uit de VCO erin en twee (gemixte) signalen er weer uit. Het originele signaal, met daar nog een square een oktaaf (of twee) onder of eventueel er boven. En dat moet dan te mixen zijn via een volume pot. 't zou mooi zijn als ik drie uitgangen had. Een uitgang met alleen het oorspronkelijke signaal, een uitgang met alleen het sub signaal en een uitgang waarbij ze combineerd zijn (en waarbij ik de onderlinge volumes via een draai knop kan regelen).
Die Ken Stone print doet veel en veel meer volgens mij.

Ik heb eigenlijk drie vragen:
1) Heeft iemand hem ooit eens gebouwd hier op het forum?
2) Voldoet dat ding aan mijn wensen?
3) Wat doet ie nog meer? Hij zit immers vol met pots.

Wie helpt me aan info?
 
Laatst gewijzigd:
Ik zoek gewoon een sub oscillator die min of meer werkt als de sub oscillator in bijvoorbeeld de Juno-60 of de polysix. Gewoon signaal uit de VCO erin en twee (gemixte) signalen er weer uit. Het originele signaal, met daar nog een square een oktoof (of twee) onder of boven.

De Juno gebruikt als suboscillator een gewone flipflop die de blokgolf uitgang van de DCO door 2 deelt.

Dat is vrij makkelijk zelf te maken. Je kan ook een binary counter gebruiken om nog verder te delen: 2, 4, 8 enz.

Lastiger is om een golfvorm te verkrijgen die een octaaf hoger ligt dan de ingangsgolfvorm. Dat is ook oorspronkelijk ook niet de echt de bedoeling van een suboscillator.
 
Een oktaaf erboven is ook niet echt de bedoeling.
Maar ik ben dus nog steeds benieuwd of ik goed zit met dat ding van Ken Stone.
 
3) Wat doet ie nog meer? Hij zit immers vol met pots.

Als ik zo de tekst op Ken's site lees is het een dual sub oscillator, met ringmod en ingebouwde mixer. Dat verklaart ook gelijk het aantal potmeters. Als je een enkele sub-osc wil kun je daar behoorlijk wat uit strippen.

Echter... als je hem aan een VCO gaat hangen die zelf al een square kan leveren dan kan het nog veel eenvoudiger. Eigenlijk is een deler en misschien wat buffers dan genoeg. Het hele stuk "input stage" van Ken Stone is dan ook niet echt nodig, want dat zit er voornamelijk in om van een willekeurig ingangssignaal een beetje fatsoenlijke blokgolf te maken om de 4024 te klokken.
 
Ik heb de oakley vco's en die kunnen ook al een square produceren.
Ik heb bij die subosc van Ken Stone een beetje het gevoel dat het teveel is allemaal. Mijn modular heeft al een ringmod en mixers, dus eigenlijk heb ik alleen de sub osc sectie nodig.
't Mooiste zou zijn als er een ander simpeler design zou zijn, maar vreemd genoeg vind ik geen diy projecten met een sub osc module (afgezien die van Ken dan).
't mooiste zou zijn als ik een paneeltje had dat ruimte bood voor twee of nog liever 3 (ik heb 3 vco's) sub oscillatoren.
 
Je zou voor inspiratie eens kunnen kijken naar de Sub-Harmonic Generator voor de Paia Fatman (onderaan). Deze is bedoeld voor de Fatman, maar makkelijk aan te passen voor iedere oscillator.
 
Zet dat ding nou gewoon in elkaar, anders doe ik het (en dan krijg je em niet meer terug)!







te veel in je modular bestaat trouwens niet he.
 
Misschien zet ik hem wel een keer in elkaar, maar eerlijk gezegd lijkt dat ding van Scott Bernardi me veel interessanter. Die geeft namelijk naast square ook een sine, triangle and saw output en dat is toch wel heel gaaf.

Nadeel is dat ik zo snel geen pcb op zin site kan vinden en ik ben helaas net niet handig genoeg om zelf een pcb te ontwerpen aan de hand van een schema.
Ik weet ook niet of ie met _15V 0 en +15V kan werken, want mijn modular (motm formaat) gebruikt die voltages, maar mocht ie daar niet op werken is daar vast wel een mouw aan te passen.
Heeft iemand toeval dat Scott Bernardi ding ooit gebouwd en er nog een pcb layout van liggen?
 
Gezien het +/-10V signaalniveau en het gebruikt van gewone (niet rail-to-rail) opamps lijkt me de voedingsspanning +/-15V. Plus natuurlijk de +5V die los in het schema gespecificeerd staat.

Je kunt natuurlijk altijd Scott even vragen of hij zijn eigen layout wil publiceren.
 
Ik had 'm al gemaild. Bedankt voor die link trouwens. Dit is eigenlijk precies wat ik zoek. Ik dacht dat de output van een sub oscillator altijd een square was, maar Scott laat zien dat je dus ook andere waves als output kan genereren.
 
De deler levert altijd een square, maar daar kun je, net als in een VCO eigenlijk, altijd nog een waveshaper achter hangen.
 
Back
Top