Diy project T.M.K [too many knobs]

Reken niet op een ultracheap ding

Wel netjes afrekenen met de rechthebbenden he? Een printje voor DIY is een ding, maar productie van complete apparaten toch wat anders...
 
Voorlopig moet ik eerst maar eens zien dat ik uberhaupt het prototype volledig gebouwd krijg en dat daar op een of andere manier ook eenvoudig kopieen van zijn te bakken. Het zou niet voor niets gaan om een zeer "limited run" oftewel enkele stuks aangezien de kosten, arbeid en materialen al gauw de pan uit rijzen en ik nu niet bepaald beschik over een chinese fabriek die ze even voor 5 euro per stuk in elkaar zet. Van winst zal er dus geen sprake zijn tenzij mensen massaal duizend euro per stuk bieden ofzo maar dat betwijfel ik. Als er voldoende interesse is en een productie van meerdere stuks is haalbaar (al dan niet als kit) dan gaan we zeker even met de betrokken partijen babbelen ja. Maar eerst maar eens het prototype van de grond zien te krijgen :) Dat is voorlopig een limited run.. van maar 1 stuks :D :D :D
 
Straks als ik er 2 heb ga ik er waarschijnlijk ook eentje verkopen, en misschien wel allebei, er van uitgaande inderdaad dat ze het doen.. :D

Maar voor mij zijn het vooral leuke oefenprojecten voor het grotere werk, het zou ook een beetje duur worden om hier op een gegeven moment iets van 50 DIY doosjes te hebben staan.

Maar ik ga d'r wel wat moois van maken.. alu doosjes en decalfolie zijn al onderweg, misschien kan iemand een cool TMK logo ontwerpen dan kan ik die d'r misschien ook in verwerken. :W
 
Dat hoeft dus niet.
Als je alle schema's/ pcb ontwerp en verdere ontwerpen in een speciale diy categorie online zet .
En dit aanmoedigt om te maken, naar de gehele wereld, dan weet je natuurlijk dat dit ook gedaan word.
En dan sta je er volgens mij ook achter.
Nu heb ik hier de bron vermeld, en de ontwerper, en originele schema's met de handtekening/onderschrift. [en dat is natuurlijk al netjes].
Zo doe ik het met mijn diy projecten op mijn site....zo doen andere diy adepten op hun site, en zo gaat het op diy fora.
Gewoon een erezaak.........
Men/ik hoeft er niets voor te hebben [eeuwige roem is voldoende] ;)

Nu is dit project ook niet echt spectaculair , en deze functies worden al in de spects vanuit het fabriek aangegeven van de opamp.
Maar al deze functies gelijk in 1 ontwerp is gewoon leuk , en het zou dus jammer wezen dat deze verloren ging , omdat de "ontwerper" zijn site al een hele tijd niet meer online heeft.

edit-Even in mijn archief over de beste man gekeken

Hmmm...ik weet niet tot in hoever eventuele rechten gaan, zover gaat mijn kennis op dit vlak niet.
Maar zoals eerder verteld, de opties rond de opamp aan te sturen, worden in verschillende spects fabrieksmatig al aangegeven .
Maar zoals hierboven al eerder aangegeven.
 
En toch voelt commerciƫle verkoop van kant-en-klare kastjes niet als DIY :D
 
Hangt ervan af wat voor soldeer je hebt natuurlijk (en dat er lood-damp in de rook zou zitten is uiteraard een mythe, want lood verdampt niet bij 400 graden).
 
Ik probeer geen dampen in te ademen bij 't solderen, maar dat lukt niet altijd.
Als het me goed bevalt, en dat doet het tot nu toe, dan ga ik iets op ventilatie verzinnen tijdens het solderen.

Zit me ook nog te verzinnen op de juiste soldeer temperatuur, ik heb 60/40 soldeertin van Rosin Core met 1.8% flux, en een 2e hands Weller WS80 bout, die ik op 360 graden instel, wat op zich lekker soldeert, alleen wordt het puntje een beetje zwart (of dat was al zo, geen idee), tenminste, het stukje voor het puntje, het puntje zelf is vertint als ik hem wegzet.

Maar volgens mij soldeer ik veel te heet, maar goed, dat moet ik dus nog ontdekken, het werkt wel lekker zo, vrees alleen voor de soldeerpunt. (naald)
 
Ik heb ook een WS80 en soldeer nog heter, maar de punt wordt niet zwart. Je hebt niet per ongeluk een punt voor loodvrij erin zitten?
 
Dat zou inderdaad kunnen, maar dat weet ik dus helaas niet, de punt zat bij de bout en de vorige eigenaar heeft hem naar beweren vrijwel nooit gebruikt, dus ik ga er van uit dat ie niet voor loodvrij bedoeld is daar dat pas van de laatste jaren is, maar het zou wel kunnen, maar ik ga voor de zekerheid maar even rondkijken voor andere punten.

Maar misschien kan het ook dat de vorige eigenaar te heet soldeerde en hij al zwart was toen ik hem kreeg maar dat het me alleen niet op viel?

Ik las ook nog iets over het gebruik van een weller sponsje met gewoon water (echt heel weinig water) dat dat voor oxidatie zou kunnen zorgen.

Verder had ik begrepen dat ik de bout altijd vertind moet wegzetten, maar alleen de laatste 2 mm laten zich vertinnen, dat waar het een beetje zwart (stelt weinig voor nog) is, daar laat de punt zich niet vertinnen en vormen zich bolletjes soldeer die er afvallen als ik dat probeer.
 
Ik maak de mijne wel droog schoon, dus misschien is dat het verschil.

De punt van de stift is volgens mij van een ander materiaal dus het klopt dat je de rest niet vertint krijgt. Dat zie je al op onderstaande nieuwe. Hoe ver dat doorloopt verschilt een beetje per punt. Ik heb deze specifieke punt hier nog ongebruikt liggen maar bij mij is het bovenste deel wat kleiner.

08.33.lt.a.jpg
 
Voor de mensen die geen t.m.k printje meer konden bemachtigen , het hele project is ook eenvoudig op een klein stukje eilandenprint te maken.
Of point to point zoals helemaal in het begin van deze tread dor mij gemaakt.
Niet echt moeilijk..maar gewoon goed je hoofd er bij houden.

Check de pict
 
Ik maak de mijne wel droog schoon, dus misschien is dat het verschil.

De punt van de stift is volgens mij van een ander materiaal dus het klopt dat je de rest niet vertint krijgt. Dat zie je al op onderstaande nieuwe. Hoe ver dat doorloopt verschilt een beetje per punt. Ik heb deze specifieke punt hier nog ongebruikt liggen maar bij mij is het bovenste deel wat kleiner.

Mijn soldeerpunten zien er nu zo uit, ik gebruik momenteel alleen de meest rechtse,

Volgens mij was ie gewoon al wat afgetakeld toen ik hem binnenkreeg, heb hem niet langer dan een uur aangehad tot nu toe.

attachment.php


Ben ik al toe aan nieuwe punten denk je?

Als dit beter in een apart topic kan, dan is dat ok natuurlijk wmb. :)
 

Attachments

  • punten-medium.jpg
    punten-medium.jpg
    102,8 KB · Bekeken: 73
Zo. Vandaag de overige mods van Hilltree even provisorisch ingebouwd.

- De bias regeling is wel vet. Moeite waard om toe te voegen. Nog meer gegil en een nog ranziger hoog en laag in de distortion.

De high pass doet alleen op het einde wat lijkt het, dus misschien moet ik toch andere potmeter waarden gebruiken of op logaritmische overstappen ofzo. Voordeel van die mod is dat het geschreeuw ietsje meer binnen de perken gehouden kan worden en het laag wat meer ruimte krijgt. Dat aftoppen van het geschreeuw lijkt me ook voor live gebruik geen overbodige luxe, zeker wanneer je ook nog de bias mod uitvoert.

De extra diode in het circuit deed minder dan ik had verwacht maar is wel hoorbaar bij toepassing van "lichte" instellingen op de rest. Bij max vervorming is een stukje extra pletten natuurlijk nauwelijks hoorbaar :) Ook die pot reageert pas vrij "laat", dus daar ga ik volgende week (bestelling nog steeds niet binnen :( ) mijn eigen mods eens even tussen pletteren :)

De circuitbend mod is wel grappig als je het hele circuit wilt horen doodgaan. Bij het "herstarten" met een hoger voltage duurt het even voordat het hele zaakje weer in balans is lijkt het en dat effect is wel grappig. Of je het ook veel gaat gebruiken is de vraag. Nice to have maar geen strikte noodzaak naar mijn idee.

Maar goed, mocht je lekker willen prutsen aan het circuit dan zijn al deze mods leuke aanvullingen dus. Vrijwel alles is uit te voeren door wat extra draadjes op de gnd en een van de bestaande pots te solderen overigens dus je hoeft niet per se op de print zelf te rotzooien.


- update: na wat gepruts nog even wat opmerkingen aangepast :)
 
Ik heb trouwens vandaag naar aanleiding van de vorige posts eens even een PC ventilator gepakt (Antec Big Boy 17cm gigantische ventilator :) ) en rechtop voor mijn soldeerwerk gezet. Die is vrijwel onhoorbaar en zuigt PERFECT alle soldeerdampen onder mijn neus vandaan (ergens anders de kamer in hehehe). Dat scheelt bizar veel. Must have "tweak" dus als je regelmatig soldeert, alhoewel een afvoer natuurlijk nog veel beter is.
 
Cool dat het allemaal is gelukt.
De warden van de mod potmeters zijn gekozen naar de maximale instuur waarde.
Dus hoe meer gain je imnstuurt naar de ingang, des te grotere waarde moet je hebben.
kleinere waardes is weer hoorbaar in het geluid [ook als je deze op nul zet].
Dus ik bedoel ...het is normaal bij zulke simpele modificaties.;)

overigens, en "computer" ventilator [12cm volgens mij] gebruik ik ook al jaaaaaaren om deze dampen weg te zuigen.
 
Ik vond mijn pcb ook vanavond op de spreekwoordelijke deurmat, nou nog ff wachten op Newtone met de spreekwoordelijke onderdelen :)

Thnx Vincent en Peter (Wie is Peter?)
 
Back
Top