MIDI CHAIN

Kneelz

Reuzebonk
Lid sinds
27 augustus 2009
Berichten
1.848
Locatie
Omgeving Nijmegen
Hoi,

Ik wil graag allemaal CV/GATE spul hebben (stepsequencers/synths/drumcomputers) maar ik ben te arm. Met het aansluiten van dergelijke spullen kom ik wel goed uit de voeten en ik gebruikte voordat ik hardware had Propellerhead Reason wat op een soortgelijke manier werkt. Omdat ik blijkbaar te weinig geld verdien om mezelf te voorzien in analoge gear heb ik een aantal MIDI spul moeten aanschaffen. Ik snap er geen ene reet van dat hele midi gebeuren niet, wat een gedoe met instellingen en zo. De handleidingen brengen ook bar weinig uitkomst maar ik ga nog wel even bestuderen hoe dat allemaal werkt met CC, sysex en andere ICT taal (iemand toevallig een handige site hiervoor??). Mijn vraag is dan ook niet hoe ik dit moet gebruiken (lukt al wel een beetje) maar meer hoe ik mijn apparatuur het beste kan aansluiten volgens jullie. De MIDI chain zeg maar. Wat heb ik hier staan wat ik via midi wil clocken/gebruiken?

TR505 (in/out) clock en om de drumcomputer in reason aan te sturen (dit lukt al)
Alesis ION (in/out/tru) die moet aangestuurd kunnen worden
Sherman FB2 (in/out/tru/tru/tru) aansturen eigenlijk gewoon via audio denk ik
Electrix MoFX (in/out/tru) alleen clock
Lexicon MPX110 (in/outtru) alleen clock
PC WIN (in) reason Alleen MIDI IN omdat Reason geen MIDI OUT heeft helaas
Kenton pro solo (in) gaat er aankomen en als mogelijk ook aan te sturen met de TR505 sequencer, moet de sherman ook kunnen triggeren ADSR/AR
Yamaha CS10 ook via de kenton

wie kan me aub helpen om dit zooitje logisch aan te sluiten???
ideeen qua aansluitmogelijkheden zijn uiteraard ook zeer welkom.
Reason ga ik binnenkort waarschijnlijk opgraden tot record (opnemen is ook wel handig he). Maar die heeft ook geen midi out om één of andere vage reden.

TNX ALOT!!!

Niels
 
Ow nee dat was ook niet de bedoeling, als master wil ik de tr505 gebruiken.
Die bepaalt de clocktiming in reason en de rest van de apparatuur dus.
De 505 moet verder de drumcomputer aansturen in reason (redrum) via de pads, maar dat lukt me al wel. (werkt wel mooi zo'n TR sequencer van de 505 op het TR software principe)
 
Dan kan je gewoon de out van de 505 naar de in van het volgende midi apparaat, dan van die thru naar de volgende in... etc, etc. Let wel op de lengte van je kabels anders kan je misschien beter een midi trubox aanschaffen. Je kan de out van de ION weer op de in van de 505 aansluiten om met keys de andere te bespelen.
 
Je zou een midi-thru box kunnen hangen aan je tr505 midi out..
effectief gezien krijgt je tr505 dan meerdere midi-outs waar precies
dezelfde midi-data opkomt.... en voila .. alles waar je alleen het klok
signaal op wil hebben.. kan je laten syncen...

Dan zit je alleen nog met je melodietjes enzo weer je synth in krijgen.
want hier komt het nadeel van een midi-thru
OVERAL staat hetzelfde midi-signaal op.. dus OOK de midi-kanalane zelf..
dat wil zeggen een note-on berichtje hoor je afvuren op ELK midi-device
aan de midi-thru die op kanaal X reageert..

Nergens in jouw verhaal lees ik "En hiermee wil ik me synths" aansturen..
en dan denk ik aan een sequencer met midi-out.. maar om eerlijk te zeggen..
ik doe NOOIT wat met gates/cv gedoe.. geen idee wat je met een tr-505 en een melodietje.. kan doen.. ik dacht zelf vrij weinig... (iemand die me dit kan vertellen?)
 
dit is geen verkapte verkoop maar een serieuze tip, als je een midi interface hebt met 7 in en uitgangen kan je in principe alles vai een eigen midi poort aansturen.
Je kan dat ook doen door gebruik te maken van midi thru, maar dit levert wel vertragingen op, zeker met 3 na elkaar geschakeld.

Aangezien je 7 midi ins en oust nodig hebt is een een midex 8 van steinberg niet gek om dan te gebruiken, en ja die heb ik te koop. Mits je op een 32 bit windows systeem werkt ivm driver.
 
Je kan dat ook doen door gebruik te maken van midi thru, maar dit levert wel vertragingen op, zeker met 3 na elkaar geschakeld.

Deze heb ik vaker gehoord.. maar die snap ik niet..

apparaat 1 midi out -> apparaat 2 midi-thru-box -> multiple midi-out, waar elk aangesloten apparaat dus geld als apparaat 3..

oftwel 1 apparaatje wat speciaal is gemaakt om midi door te sturen.
naar meerdere apparaten.. een midi-splitter..
waar zit die hoorbare vertraging dan??

een midithru-box is wat anders als een midi-daisy-chain waar je gebruikt maakt van de midi-thru output op je apparaten..

apparaat 1 midi out -> apparaat 2 midi thru -> apparaat 3 midi thru -> apparaat 4 midi thru -> apparaat 5 midi thru

in dat geval kan ik me voorstellen dat apparaat 5 inderdaad ietsjes vertraging heeft tenopzichte van apparaat 1

heh.. wat een gedoe altijd dat midi :) wel geinig..
 
in het geval van de topicstarter

die 8 input/8 output midi interface tip van Niel is niet slecht..
schept best mogelijkheden voor de toekomst, mocht je ooit voor een daw kiezen
die ook midi-out mogelijkheden heeft..
gedoe met midi-routering kan best "zware" kost zijn omdat compleet in hardware te doen..

of rewire je reason met cubase of iets dergelijks
kan je midi-gedoe en audio gedoe doen tot het je oren uit komt..

Have fun met uitzoeken..
 
ik begrijp... al zou ik het dan meer een midi-patchbay noemen als ik erop zou googlen..
dan vind je heel veel dingen terug zoals zo'n midex.. of die dingen van motu..

Dus kneelz : googlesteekwoorden

Midi-patchbay <- das veel midi-in en veel midi-out.. hangt meestal aan computer
Midi-thru-box <-- das 1midi in naar meerdere midi-out
Midi-Merger <- das meerdere midi in naar 1 midi out

Have fun
 
Beetje late reactie...

Ik heb in mijn eerste post niet meegenomen dat ik alles wel helemaal midiclock heb lopen. Via 505 naar sherman en met de drie tru's die daaropzitten naar de rest (+PC). Dan heb je natuurlijk wel een lange chain maar ik kan persoonlijk eigenlijk weinig verschil in clocktiming opmerken (heb wel de delays en zo achteraan hangen dus das voor timing mss wat minder goed op te merken).

1. Wat is dan het voordeel van zo'n midisplitter behalve dat er geen vertraging optreed?

De 505 moet eigenlijk naast de 10 keyspads die ik gebruik voor de software drumcomputer ook (nog 6 keypads over dus) via kenton solo mijn yamaha aansturen (triggers dan) dus.

2. Dat moet toch kunnen gewoon met zo'n keynummer singaal?
3. Doe ik het CV gebeuren via bijvoorbeeld de ION (die kan ik dus op de MIDI IN van de 505 aansluiten om de ION signalen OOK te gebruiken?)

En heb x64 en daar ga ik niet meer terug naar 32 want dat was een hels karwei om dit goed te laten werken...haha klote computers altijd
en tnx voor de link, dat helpt wel ja...
 
Vergeet het vorige,

Dus dan kan ik inderdaad beter een MIDEX 8tige IN/OUT bak halen dus.
Dan kan ik dus de 505 en synths apart naar de pc zenden zeg maar...

helaas dat hij niet op x64 werkt...

is er iets soortgelijks van hooguit 100 euro in rack als het kan (mag of zelfs moet tweedehands zijn want das cheaper).
 
Het voordeel van zo'n splitter is dat je geen computer nodig heb..
het nadeel ervan is.. dat zo'n splitter niets aan logica doet..

dus je sequencer (in mijn geval een mv8800) doet een deel van midi-logica / aansturing / routering.. en alles wat ik niet kon oplossen met de mv word afgehandelt door een midi-router van midi solutions...

Zo'n 8 in en 8 out midi-interface... kan al die shizzle wat ik afhandel met die midi-thru box.. MAAR in de meeste gevallen die ik heb gezien doe je de routering dan in je daw.

Dat laatste zou je ook even moeten uitzoeken.. ik weet niet of reason standaard naar MEEDERE outputs een clock signaal kan zetten..

Toch nog even googlen..

(mocht iemand me hier in kunnen verbeteren.. graag.. ik ben geen software jongetje
maar kan me niet herinneren dat je in reason of ableton zomaar 8 poorten een clocksignaal kan geven / doorsturen)
 
DUS:

ik wil een MIDEX 8 tigge halen...
Met Midi IN en OUT maar voor 64 bit syteem.
Heeft iemand nog eentje over of kent iemand een goed ding daarvoor?!?!?

please let me know
 
Back
Top