Midi puzzle: patchbay of toch quadra thru / merge?

Manic

Ouwe rot
Lid sinds
5 januari 2009
Berichten
1.324
Locatie
Achterhoek
Beste forumgenoten,

Ik zit te puzzelen met mijn huidige setup. Ik krijg komende week de Deluge, welke ik wil gebruiken als sequencer voor mijn gear. Ik wil mijn DAW enkel nog gebruiken voor opnames en samples bewerken. Ik wil dus zonder DAW kunnen jammen en muziek maken.

Op dit moment gaat alle midi via usb van mijn Pyramid naar mijn DAW en via usb terug naar mijn gear. De Deluge gaat mijn Pyramid vervangen.

Wat er op aangesloten moet worden:
- Roland MX-1
- Roland TR-8S
- Roland System-1m
- Roland System-8
- Virus TI
- MB33 retro

Alle Roland gear heeft midi in + out, waarbij out ook als thru kan fungeren. Deze zijn allen via USB aangesloten op de MX-1 voor audio en midi clock. Midi noten/cc kunnen ze helaas alleen vanuit mijn DAW krijgen. Ik zal ze dus toch ook via 5pin midi kabels moeten aansluiten.
Virus heeft in+out+thru.
MB33 heeft alleen in.

Ik wil van de S1m, S8 en Virus ook midi terug naar de Deluge laten komen, zodat ik noten en cc kan opnemen en loopen met de Deluge.

De rest hoeft alleen midi te ontvangen. De MX-1 moet ook midi kunnen ontvangen van de Deluge.

Als ik ga chainen, kan ik de S8 en S1m geen midi meer laten terugsturen naar de Deluge, want dan krijg je een midi loop volgens mij.

Kan ik dan het beste een patchbay gebruiken en zo ja welke?
Of gewoon quadra thru + quadra merge? Ben je alleen wel 170 euro lichter. Ik dacht dat je voor dat geld misschien ook wel een patchbay kon krijgen?

Of heeft iemand nog andere goeie ideeën?
 
Die had ik idd al op het oog, maar kan zo nergens vinden hoe ik daar aan kom?

Maakt het wat uit qua latency of je een patchbay of een thru/merger gebruikt?
 
Die had ik idd al op het oog, maar kan zo nergens vinden hoe ik daar aan kom?

Maakt het wat uit qua latency of je een patchbay of een thru/merger gebruikt?

Je moet echt een slechte midi patchbay hebben wil deze latency veroorzaken. Hardware hubs hebben dat eigenlijk niet. Tenminste bij mij hebben ze dat niet.
 
Ok cool! Hebben jullie nog goeie alternatieven? Lijkt wel of er nieuw niks meer te krijgen is qua midi patchbays?
 
ik had ooit een oude midi express die vanaf het frontpaneel te programmeren was, weet niet of dt nog zo is, maar ik zou zeker aanraden even in de online handleiding te kijken hoe en wat qua standalone modi.
 
Edirol UM 550 en 880 kan ook. Met usb. Komt soms 2e hands voorbij.
 
Dat is geen optie want heb zowel 4 in- als uitgangen nodig tegelijkertijd.. en ik vraag me ook af of hij standalone (zonder pc) gebruikt worden.
 
De volgende apparaten doen precies wat je wil denk ik en zijn nog nieuw verkrijgbaar

- iConnectivity mio4
4x MIDI in & out
USB MIDI host port voor 8 apparaten
netwerk aansluiting voor RTP MIDI
2 computers tegelijk en class compliant

- iConnectivity MIDI4+
zelfde als de mio4 maar dan met 3x USB voor pc, audio passthrough en hij laadt ipads op

- iConnectivity mio10
10x MIDI in & out
USB MIDI host port voor 10 apparaten
netwerk aansluiting voor RTP MIDI
2 computers tegelijk en class compliant

- MOTU midi express XT
8x MIDI in & out
SMPTE time code in & out
programmeerbare pedaal aansluiting
1 computer tegelijk, niet class compiant

- MOTU micro express
4x MIDI in 6x MIDI out
stroom gaat via USB in stand-alone modus
verder hetzelfde als de midi express XT

Alle iConnectivity interfaces kunnen routen/splitten/mergen en filteren maar de software is nou niet bepaald de
duidelijkste. Er is dit jaar nieuwe software uitgekomen die beter zou moeten zijn maar ik heb t nog niet getest hier.
Ook heb ik aardig wat bugs ervaren (ik heb zelf een MIDI4+) maar dat is inmiddels met firmware updates verholpen.
Ze zijn dus niet echt de makkelijkste keuze maar als t eenmaal werkt is t fantastisch en je krijgt heel erg veel
functies voor je geld. (de MIDI4+ in combinatie met een BomeBox is mijn geheime wapen)

Ik heb de MOTU midi express XT hier ook en deze kan ook routen/splitten/mergen en filteren en de software en drivers
zijn een stuk beter dan die van iConnectivity net als de bouwkwaliteit. Ook is het voordeel dat je presets kunt kiezen op
de voorkant als ie stand-alone draait. Leuke extra functie is dat ie kan synchroniseren via SMPTE en t kan converteren naar MMC.
Hij is wel duur en helaas ook niet class compliant dus je hebt wel altijd drivers nodig voor pc/mac.

De eerder genoemde Roland/Edirol interfaces hoor ik ook alleen maar goede verhalen over.
 
Deze heeft 4 in en uitgangen. Of 1 ingang en 7 uit en nog wat meer combo's. Voor de grootverbruiker: http://www.esi-audio.de/produkte/m8uex/
Maar ja, zou handig zijn om hem zonder comp te kunnen gebruiken.
Vrij vertaald staat er:

'The 100% Class-Compliant device can also be powered via USB (or if necessary for the USB devices with the included AC adapter).'

en

'However, the hardware can also be used without a computer: using the button on the front, various modes can be selected, which then forward signals internally and allow the use of the device as a Thru or merge box.'
 
Back
Top