Externe geluidskaart

t1mm3h

Ingeburgerd
Lid sinds
3 februari 2009
Berichten
33
Hallo synth peeps,

Ik heb een nieuwe synthesizer aangeschaft: de Korg triton tr88.
Daarnaast heb ik een laptop staan waar ik alles mee wil verwerken.

Nou ging dit voorheen altijd prima, ik had namelijk een roland sh201 en die kon je via USB ook als externe geluidskaart gebruiken.
Maar die gaat nu weg.

Waar moet een externe geluidskaart allemaal aan voldoen zodat ik het volgende kan bereiken?
- Korg tr88 als midi-keyboard gebruiken voor vst's;
- Geluid van de Korg kunnen opnemen op mn laptop;
- Geluid van Korg én het geluid van mn laptop over dezelfde speakers.

Ik blijf wat betreft audio aansluitingen etc nogal een leek.
Kunnen jullie mij helpen? :okdan:

*Ik heb nu trouwens TRS kabels van mn speakers naar de Korg.
*Mijn KRK speakers hebben TRS maar ook eventueel XLR aansluitingen.
*Bij de audio output van de Korg zie ik enkel TRS aansluitingen als ik het goed heb.

Ik dacht zelf dat de M-audio Fast Track Pro USB hier aan zou voldoen:
http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html
Het enige waar ik mn twijfels over heb: om het geluid van de Korg te kunnen opnemen, heeft de audio interface toch TRS INPUT nodig?
Zijn dat de aansluitingen rechtsonder op het plaatje: http://www.m-audio.com/images/global/media_hqpics/FastTrackPro_back.jpg ?
 
je kan ook kabels van trs naar xlr halen. het zijn allebij gebalanceerde kabels dus aan je kwaliteit zal er niks veranderen. als je een firewire ingang in je computer hebt zou ik eerder daarvoor gaan.
als je zelf niet veel instrumenten tegelijk op wilt nemen hoef je niet veel in en uitgangen te hebben.
kwa converters zou ik voor de digidesign 192i/o gaan...
 
Er zijn genoeg externe geluidskaarten die zogenaamde "Direct Monitoring" hebben. Zodat je zonder vertraging het geluid van je Triton terug kan horen. En geluid van je laptop ook.
Belangrijk is: wat is je budget?
Ikzelf heb een TC Electronic Konnekt Live. Werkt helemaal super!

TRS is niet echt een gangbare term. Wordt meestal aangeduid als "(6,5mm) jack", zowel kabels als de aansluitingen. Z.g.a. elke synth heeft stereo jack outputs. En bijna elke geluidskaart heeft wel minimaal stereo jack inputs. Zo ook die op jouw plaatje, dat zijn jack aansluitingen inderdaad.
 
hoeveel meter is je draad?

ik had namelijk eeerst ook niet direct maar had geen last omdat het een kort snoertje was. ik stak er toen een langere in van 5 mreter ofzo en kreeg toen wel problemen
 
TRS is niet echt een gangbare term. Wordt meestal aangeduid als "(6,5mm) jack", zowel kabels als de aansluitingen. Z.g.a. elke synth heeft stereo jack outputs. En bijna elke geluidskaart heeft wel minimaal stereo jack inputs. Zo ook die op jouw plaatje, dat zijn jack aansluitingen inderdaad.

De meeste synths hebben 2 mono outputs (samen stereo), hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen balanced of unbalanced. In het geval van balanced gebruik je TRS pluggen, deze hebben een extra segment tov normale jacks (Tip Ring Sleeve). Overigens hebben de meeste synths unbalanced outputs.
 
Oke, maar is het dan dus mogelijk met de M-Audio Fast Track pro al mijn wensen te bevredigen?

Dus geluid synthesizer + laptop over speakers, maar ook het geluid dat in de synthesizer zit, kunnen opnemen.

Zo ja, moeten er dan kabels van de synthesizer output, naar de geluidskaart inserts?

Wat is "insert" precies?

Ik zit dus eigenlijk met het probleem dat ik niet weet hoe ik het geluid van m'n synthesizer moet opnemen... (welke kabels naar wat etc.)
 
Oke, maar is het dan dus mogelijk met de M-Audio Fast Track pro al mijn wensen te bevredigen?

Dus geluid synthesizer + laptop over speakers, maar ook het geluid dat in de synthesizer zit, kunnen opnemen.

Als dat je wensen zijn dan is het antwoord een volmondig "JA".
Om de synthesizer ook daaadwerkelijk te kunnen horen moet je op de Fasttrack pro de verhouding tussen het signaal van de TR88 en de output van de laptop instellen met de "mix" draaiknop

Zo ja, moeten er dan kabels van de synthesizer output, naar de geluidskaart inserts?

Nee, de kabels uit je synthesizers moeten in de inputs van de geluidskaart.

Wat is "insert" precies?

Een insert is een aansluiting om het signaal na versterking (of verzwakking) tot een acceptabel niveau nog eens naar buiten te halen om het nog eens te bewerken met een extern apparaat (zeg compressor, equalizer etc.). Na de bewerking door het externe apparaat gaat het signaal weer door de zelfde insertkabel terug in de geluidskaart.

Maarreh, niet te veel over nadenken die insert, die heb je vooralsnog niet nodig...
 
Op de voorkant zitten 2 inputs in de vorm van combiconnectors. Hierin kun je XLR pluggen en Jackpluggen steken (1 tegelijk per input natuurlijk). Er zitten ook pad- en +48V -schakelaars en gain knoppen bij.
 
Op de voorkant zitten 2 inputs in de vorm van combiconnectors. Hierin kun je XLR pluggen en Jackpluggen steken (1 tegelijk per input natuurlijk). Er zitten ook pad- en +48V -schakelaars en gain knoppen bij.

Ah oke, duidelijk! thnx 8)
 
Mensen, ik heb de m audio fast track pro gekocht.

Alleen er is een 'maar':
Wanneer ik Ableton open, kan ik in de audio opties de (geinstalleerde) driver van m audio selecteren (M AUDIO ASIO) en dan werkt het prima.

Maar het rare is: ik mag dan niet in windows zelf, de geluidskaart op dat moment gebruiken :S

Dus ik moet eerst bij afspeel apparaten in windows, de standaard speakers selecteren en dus NIET die van m audio selecteren.
Wat is dat nou weer voor onzin? Ik moet toch gewoon dezelfde geluidskaart met Ableton tegelijk met windows kunnen gebruiken?

Door de M-Audio site wordt het ook bevestigd:

"Q: When I launch my recording application, I get an error message indicating The ASIO sample rate is not supported . . . Please check your sync settings in the Control Panel. How do I resolve this?

A: If you are receiving this error message, quit your recording application, then go to the Windows Control Panel and select your computer's built-in sound card as the default playback and recording device."
 
Als je niet in Ableton zit heb je toch wel gewoon geluid via je M-Audio?

Ja dan wel, maar dan moet ik dus wel eerst weer in windows bij afspeel apparaten M-Audio selecteren...

Lijkt me wel erg omslachtig als dit niet anders kan?

En nog een puntje: als ik M-Audio in windows selecteer, dan zijn vervolgens in de M-Audio control panel, alle mogelijkheden greyed-out (dus ik kan niet meer iets veranderen kwa instellingen).
 
Niemand...?

Ik heb ondertussen nog iets opgemerkt: als ik de geluidskaart uitzet (terwijl de speakers nog aan staan) hoor ik een tik. Of als ik de usb kabel los koppel. Oftewel, als de verbinding verbroken wordt.

Geluid is vergelijkbaar met een mislukte kick :P
 
Ja dan wel, maar dan moet ik dus wel eerst weer in windows bij afspeel apparaten M-Audio selecteren...

Lijkt me wel erg omslachtig als dit niet anders kan?

En nog een puntje: als ik M-Audio in windows selecteer, dan zijn vervolgens in de M-Audio control panel, alle mogelijkheden greyed-out (dus ik kan niet meer iets veranderen kwa instellingen).

Verkeerd begrepen, ik kwam met iets wat je al had gedaan. Foutje dus.
Maar misschien kun je, zoals de M-Audio website aangeeft de interface binnen Windows instellen op bv 16 bit / 44100 Hz.
En wanneer je naar Ableton gaat, je de instellingen neemt die daar ingesteld staan.
Dat switchen van instelling gaat automatisch, aangezien Windows en Ableton hierbij verschillende instellingen gebruiken.
 
Verkeerd begrepen, ik kwam met iets wat je al had gedaan. Foutje dus.
Maar misschien kun je, zoals de M-Audio website aangeeft de interface binnen Windows instellen op bv 16 bit / 44100 Hz.
En wanneer je naar Ableton gaat, je de instellingen neemt die daar ingesteld staan.
Dat switchen van instelling gaat automatisch, aangezien Windows en Ableton hierbij verschillende instellingen gebruiken.

Ja dat werkt inderdaad vlekkeloos bedankt.

Nu alleen nog maar 1 probleempje dat als ik de geluidskaart los koppel terwijl speakers aan staan hoor ik een click/kick geluid..
 
Nu alleen nog maar 1 probleempje dat als ik de geluidskaart los koppel terwijl speakers aan staan hoor ik een click/kick geluid..
Dat is heel normaal. Zal je bij de meeste apparatuur wel hebben.
 
Back
Top