Roland JX3P ervaringen

juno 60 -> analoge envelopes
juno 106 -> digitale envelopes

als ik me goed herinner ;)
maar soit, doet er niet toe, elke synth is uniek, ook al hebben ze zaken gemeen.
 
Alsof analoog geen beperkt bereik kan hebben afh van de waarden van oa potmeters die je kiest. Het is gewoon een keuze die je zowel bij analoog als digitaal kan maken. Het enige wat je met digitaal kan hebben, is dat de resolutie wat klein wordt waardoor je trapjes hoort als een parameter verandert. Maar dat beperkt het bereik niet.

(en er staat me iets bij dat de Juno 60 ook stepped reageerde ivm geheugen maar dat terzijde)

Ik had het hier ook eigenlijk over de resolutie maar was weer erg kort :). En de resolutie van je controllers heeft denk ik wel degelijk invloed. zeker als het andere apparaat analoge geregeld wordt... Maar dat is mij dus niet geheel bekend voor de juno
 
De Juno-60 heeft inderdaad ook stapjes door de DA conversie (nodig voor patch geheugen). De Juno-6 heeft dit niet en kent geen stapjes. Daar zit geen AD / DA conversie slag tussen.
 
Maar dan nog zijn die stapjes enkel van belang op het moment dat je een instelling verandert; als je nergens aankomt hoor je die ook niet. Er zit gewoon een klankverschil tussen een Juno en een JX3P, maar ik denk niet dat je dat simpelweg op anadigi kan terugbrengen (juno heeft immers ook dco's).

Soit, ze vullen elkaar leuk aan. Ik kan zeker geen termen als "beter & slechter" gebruiken in algemene zin voor deze 2 jongens.

Overigens heb ik bij de 3P eigenlijk nog nooit last gehad van digitale resolutie op de knoppen; de knopbewegingen klinken altijd smoooooth. En ja, ik heb voldoende analoog gestuurd vergelijkingsmateriaal.
 
Maar dan nog zijn die stapjes enkel van belang op het moment dat je een instelling verandert; als je nergens aankomt hoor je die ook niet. Er zit gewoon een klankverschil tussen een Juno en een JX3P, maar ik denk niet dat je dat simpelweg op anadigi kan terugbrengen (juno heeft immers ook dco's).

Soit, ze vullen elkaar leuk aan. Ik kan zeker geen termen als "beter & slechter" gebruiken in algemene zin voor deze 2 jongens.

Overigens heb ik bij de 3P eigenlijk nog nooit last gehad van digitale resolutie op de knoppen; de knopbewegingen klinken altijd smoooooth. En ja, ik heb voldoende analoog gestuurd vergelijkingsmateriaal.

De enige synth die ik heb gehad die er wel last van had was toch we de korg poly 61..

De Jx3p klinkt inderdaad erg smooth. Ik heb helaas geen juno als vergelijkingsmateriaal
 
Stapjes worden bij dit soort synths bijv. bij de VCF goed hoorbaar wanneer je de resonantie helemaal opendraait.

De Poly-61 heeft inderdaad heel weinig resolutie voor de DA conversie. De Roland JX / Juno serie heeft een centrale 12-bit (R2R) DAC, terwijl de Poly-61 voor iedere analoge parameter een soort kleine DAC heeft, gerealiseerd met een Intel 8255 PPI.

De Cutoff van de poly-61 heeft (dacht ik) 64 stappen en andere parameters nog minder. Korg heeft deze synth duidelijk niet ontworpen voor realtime tweaking.

De JX-3P / PG-200 heeft overigens 256 stappen per potmeter (en via midi 128 ). Dus geen 4096, wat je zou denken bij een 12-bit DAC. Deze resolutie is nodig voor de DCO CV, digitale LFO en envelopes. Dat zou je namelijk WEL goed horen al zou dit minder zijn. Met 4096 stapjes klinken deze 'hybride' generatoren redelijk smooth.
 
Laatst gewijzigd:
256 stappen per potmeter is ook al een erg vloeiende regeling. Ik herinner me dat een veel moderner ding als een (virtueel analoge) MS2000 het met een pak minder stappen moest doen op veel functies. En dan nog eens met die ***** encoders die de helft van de tijd 2 stapjes tegelijk omhoog schieten. Ook daar kon je het wél duidelijk horen daar waar je het bij een JX3P uitzonderlijk en als je er echt naar op zoek bent pas hoort.
 
Inmiddels ook weer een JX3P met PG200 aangeschaft.
Heb ergens op het web wel eens gelezen dat je meer bas uit de JX krijgt(gehele sound zou beter worden) wanneer je het filter wat aan de linker schuif verbonden(brightness?,lijkt me een HPF?) zit uit het audiopad haalt,nooit een schema gezien o.i.d.

Sinds kort ook een Juno 6,geweldig ding,gaat nooit weer weg,meer punch als de JX,fijne Arp ook.
 
Als je je HPF (rechtsboven op de PG200) naar onder draait, heb je al een lekkere portie bas.
De rest doe ik gewoon met de EQ op het mengpaneel.
Met die brightness schuif doe ik zelf niet erg veel, die staat meestal in het midden tenzij ik eens echt het doffe/scherpe eruit wil schuiven.
 
KiwiTechnics JX-3P Upgrade

Om maar niet weer een nieuwe thread over de JX-3P te starten leek dit me wel een geschikte om een paar snelle voorbeelden van de nieuwe KiwiTechnics JX-3P Upgrade te posten. Let wel, ik heb dit ff in elkaar geflanst in de hoop een paar geluiden te kunnen laten horen die je op een standaard 3P niet voor elkaar krijgt. Het is allemaal rechtstreeks op de 3P zelf gespeeld, excuseer het sloppy spelen maar het ging mij dus niet om strak oid. Anders had ik wel een sequencer gebruikt ^^

Een van de grootste voordeelen is natuurlijk dat je nu 2 ENVs hebt, waardoor je eindelijk de VCA en de VCF ieder z'n eigen ENV kan geven en dus wat meer creativiteit in het filteren hebt. De 2e LFO, die ook nog eens veel sneller kan dan de LFO1 is ook een hele koshere toevoeging. De LFOs hebben zaagtand en omgekeerde zaagtand erbij gekregen.

Ook heel cool is het spelen op het apparaat zelf, dat zo veel uitgebreider is geworden. Je hebt natuurljik nog steeds een niet-aanslaggevoelig keyboard zonder aftertouch, maar omdat je de LFO button en de bender nu ook voor andere modulaties kan inzetten mis je dat niet zo direct. Verder heb je nu een arpeggiator, die in combinatie met de "pattern play" voor nog interessantere patronen kan zorgen. Met de chord memory (bekend van de Alpha Juno) kan je een soort unisono creëren, maar dan met bijvoorbeeld een octaaf of meerdere octaven. Ik vind dit zelf vetter klinken dan standaard unisono, zeker omdat de 3P DCOs heeft, wat je zeker dan (te) goed kan horen.

Met MIDI heb ik nog weinig kunnen doen op het moment aangezien de upgrade wat mij betreft meer in een betastadium zit dan full release - maar die gast in NZ is hard aan het werk en v 1.2 is onderweg.

Als de nieuwe versie er is en ik wat meer ermee heb geëxperimenteerd zal ik meer voorbeelden posten. Ik heb ook al een template voor de BCR2000 in de aanslag, maar om de een of andere reden werkte aansturing via MIDI dus niet helemaal jofel.
 

Attachments

  • JX-3P Kiwi Mod 1.0 - Arp with pattern_.mp3
    1,8 MB · Bekeken: 39
  • JX-3P Kiwi Mod 1.0 - Italo with filter LFO2 fast slow chorus.mp3
    1,3 MB · Bekeken: 41
  • JX-3P Kiwi Mod 1.0 - Saw DCOs, HPF + Pattern, VCF Saw LFO2_.mp3
    471,4 KB · Bekeken: 38
Rainer, kun je met die Kiwi mod ook aan de pg-200 tweaken terwijl de JX midi ontvangt? Dat is imo de meest serieuze beperking van de JX-3P. De Organix kit loste dat blijkbaar op, maar die man heeft z'n winkel gesloten :(

Edit: oh, ik zie het al: The 3P-Upgrade does not currently support the PG-200.
 
Laatst gewijzigd:
De Cutoff van de poly-61 heeft (dacht ik) 64 stappen en andere parameters nog minder.
ik meen 99 of ik ben in de war met de poly-800...
maar ach, op die bakken moet je ook niet lopen real-time tweaken, gewoon proggen en dan wat aan de joystick rukken en that's it...
 
Op zich wel interessant, maar eigenlijk alleen als het goedkoper wordt dan bijv. die Patch Editor van KiwiTechnics, die NZ$ 550 + NZ$80 shipping (ongeveer € +- 340) kost.
€150 zou ik wel een prima prijs vinden. Het zou mooi zijn als ze ook meteen zouden voorzien in een modificatie voor de 3P zodat je hem tegelijk met MIDI kan gebruiken. Niet iedereen gaat er nl. een kit van een of ander soort inzetten...
 
Voor de KiwiTechnics 3P upgrade is men trouwens in de weer om de PG-200 wel te ondersteunen. Dan zou je uiteraard alleen de parameters van de 'standaard' 3P kunnen wijzigen; voor alle nieuwe params moet je alsnog het aloude 'kies parameter, wijzig waarde'-systeem of een MIDI-CC box gebruiken.
 
Ik zou niet te snel juichen, meestal zijn "ze" dezelfde prijs als het orgineel. Maar wel perfect dat mensen hier mee bezig zijn.
 
Back
Top