Modverslagje Roland CR-8000

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
2.371
Nou,

gisteravond stond er een pakketje voor de deur bij thuiskomst, de buuf had het in ontvangst genomen en voor me klaar gezet....

Het bleek de CR-8000 modkit van Analogue Solutions!!

Daar ging de (af)was, en whatever ik nog allemaal gepland had. In draf naar de de soldeerbout en toolset.
De omschrijving v.d. mod bleek erg summier... en hier en daar ontbrak info die je dan moest beredeneren uit een ander stuk modomschrijving.
MAAR al met al duidelijk genoeg om er met wat logica van mijn kant uit te komen.
Ben ook blij dat ik met circuit bending wat gaten boren, solderen, 'wat is wijsheid met draden/resistors/printplaten' geleerd heb, want dit had ik nooit gekund zonder die ervaring.

Toen ik eenmaal op weg was bleek het allemaal niet zoveel voeten in de soep te hebben.
De hele mod komt neer op het vervangen van vaste resistors door variabele resistors (potmeters/draaiknoppen). Dus de kit bestond ook eigenlijk maar uit de omschrijving, 15 potmeters met potcaps, 3 resistors, 2 ribbon-wires en 3 labelstrookjes.
Als iemand interesse in de omschrijving heeft trouwens moet ie mij maar ff mailen.
Het is een verdomd dure kit,
als je ziet wat er in zit.

In ieder geval, na het dichtschroeven en testen bleek dat ik meteen alles goed gedaan had... tot mijn grote verbazing. Ik moet wel zeggen dat ik een paar tandjes secuurder dan normaal gesoldeerd etc. heb... dat heeft vruchten afgeworpen.

Viel me op dat hoe de CR-8000 gebouwd is echt zware kwaliteit is. Alleen al hoe de on/off knop vast zit... Op zijn persoonlijke metalen brug die weer vast zat op de metalen onderkant. Onverwoestbaar.

Nouja ik dwaal af; check hier de foto's alvast, ik zou graag wat sounds willen geven, maar de ingang van mijn PC is kapot... ik zou ff niet weten hoe ik anders geluiden het net op krijg.
In ieder geval de geluiden hebben jullie tegoed!
Als ik ze moet omschrijven:

*KICK*
nieuwe controls: TUNE 1, TUNE 2
Was best okay.
Is nu te tune'n met 2 verschillende knoppen.
Helaas niet de decay waar ik op gehoopt had... tuning is wel grappig, je kan hem kortaf maken, wat lager zetten, of wat voller maken.

*SNARE*
nieuwe controls: TUNE, DECAY, SNAPPY
Was totaal bagger. Een tikje a la 'tom' maar dan zielig.
Is nu een toffe snare!! Wel zacht, maar als je de rest terug draait kun je er een noisy snappy snare uit trekken. Geen 808, maar dat zou ook TE mooi geweest zijn :) In iedergeval kan ik nu 'snappy' instellen, noise gehalte, en het 'tom' gedeelte tune'n. Een erg grote vooruitgang.

*CLAP*
nieuwe controls: SNAP, FILTER
Was cool. Is cooler geworden!
Ik kan nu de "filter" instellen, maar dat is meer een pitchachtige controller, en de "snap", en dat is meer een soort attack/startenvelope/filter instelling. In ieder geval, de clap kan nu een heel synthi/noisy "couchhhh" worden. Hij kan ook een totaal overstuurde noisy hoge piep worden, het bereik is erg ver.

*HI-HAT/CYMBAL*
nieuwe controls: FILTER, DECAY
Was tof, is nu ERG tof geworden, kan hem tot hij niet meer hoorbaar is omhoog pitchen, als ik hem omlaag pitch wordt ie digitaal/crunchy achtig. Tevens kan ik de decay nu lekker kort draaien zodat ie funk't. De accenten worden trouwens ook langere decay op de hi-hat.

*COWBELL*
nieuwe controls: TUNE 1, TUNE 2, DECAY
Leuk ding zeg, omlaag gepitch wordt het meer een synth iets. Met tune 1 en 2 kun je de 2 geluidsdelen tune'n. Jammer dat de nieuwe decay knop alleen verkortend werkt, en niet verlangend.... maar goed, mijn cowbell is de komende tijd in tune!

*TOMS*
nieuwe controls: LT TUNE, HT TUNE
Ik was niet heel kapot van de bestaande toms, maar jah hier zat wel de verassing, met de juiste LT instelling (laag) heb je een 2e kick erbij. Eentje die een beetje omlaag pitched na aanslag. Of ff omhoog en weer omlaag, dat zou ook kunnen, in ieder geval; heel okay als kick. Veel harder ook dan de eigenlijke KICK. Wel ontzettend niet-zo-leuk dat, zoals ik al schreef, je voor de nieuwe snare de rest moet terug draaien, en laat nu net deze nieuwe keiharde kick op dezelfde volumepot zitten als de snare... moet ik gaan oplossen met accent op alle snares, denk ik zo.
HT Tune... tja wel grappig... ik houd wel van op elkaar afgestemde pitches van drums, en zeker analoge want die hebben vaak een redelijk distinctieve pitch... dus erg welkom maar weer.

*RIMSHOT*
nieuwe controls: TUNE
Tjahhhh. Er zijn 2 presets waar de rimshot in zit, en het is eigenlijk een niet zo fantastische tom-cloon, net zoals de oude snare. Hij is verder niet te gebruiken in eigen patterns... hij kan niet gekozen worden om te programmeren... beetje een overbodige mod, maarja, voor de volledigheid, zullen we maar zeggen!

Duschhhh.
Dan ook nog, zie hier, 3 foto's!
 

Attachments

  • overview.jpg
    overview.jpg
    37,6 KB · Bekeken: 135
Ziet er top uit, lijkt me een goede investering geweest.......:)
 
Thnx voor de info! Maar jij raadt mensen aan om toch maar gewoon zelf te gaan shoppen voor de onderdelen?
 
Als je weet wat je moet hebben zou ik zeker de volgende keer zelf de onderdelen bestellen, veel goedkoper.

Als iemand deze mod ook wil doen scan ik de omschrijving wel in, daarop kun je ook zien wat je precies nodig hebt.
 
trouwens ... misschien ook wel leuk om te vermelden.. n.a.v. je verhaal dat de low tom gestemd als een goeie kick kan klinken... hetzelfde is het geval met de tom van de 606... met de mod die ooit in the mix heeft gestaan kun je vrijwel net zulke heftige kicks als 909kicks uit je 606low tom halen. ik vermoed dat roland dezelfde grondsound heeft gebruikt voor alle toms en kicks... weet iemand daar meer van?

tevens nog iets wat betreft de rimsound... het mooiste geluid van de cr8000 vind ik persoonlijk 1 van de rims... hij komt maar zelden voor en je kunt'm niet in eigengemaakte ritmes gebruiken... maar ik ben toch benieuwd hoe die sound met je mod werkt...
ik wil eigenlijk deze sound op een eprom laten branden om in m'n drumtraks te zetten... okee... ik geef toe... het is een beetje suf om als ik net een drumcomputer met een ander karakter als m'n tr-drumbakkies heb aangeschaft, 'm gelijk vol te gaan proppen met roland-sounds, maar ja... ik vind't echt een vette, freaky rimsound...

nou ja... in ieder geval... veel plezier met m'n voormalig stiefkind... je bent 'r goed aan't opvoe(d/r)en! :)
 
Origineel geplaatst door koediman
ik vermoed dat roland dezelfde grondsound heeft gebruikt voor alle toms en kicks... weet iemand daar meer van?
Al deze tom's, kicks en snare's gebruiken inderdaad dezelfde manier om het geluid op te wekken. Het is eigenlijk een filter met een hele hoge q-factor dat net niet staat te oscilleren. Door er een puls door het filter te sturen begint het filter te oscilleren. Verder hebben ze wat trucjes toegepast om het meer op drumgeluiden te laten lijken. Bij een kick bijvoorbeeld, is de eerste periode op de dubbele frequentie van de het geluid waardoor er wat meer punch in zit.
 
Wil de demo uploaden, maar ik stuit de hele tijd op
"software caused connection abort. Connection closed by remote host."

Dus dankejwel @home!
Sinds ik ben overgestapt op de "budget" abbonementsvariant mag ik niet langer dan 1 minuut een connectie hebben terwijl ik er 20 nodig heb om deze file te uploaden.

Heeft nog iemand deze problemen?
 
Back
Top