Er ontbreken nog heel wat elementen op die kaart van Future Music.
Leads? Vocals? Hihats?
Verder vind ik de subjectieve benamingen niet ok.
'Bite' en 'Definition' vind ik zeker niet hetzelfde. 'k Zou zeggen:
- 'Bite' of 'Presence' 1 kHz - 2,5 kHz
- 'Definition' 2,5 kHz - 5 kHz
- 'Clarity' 5 kHz - 8 kHz.
De chart van Neil is net hetzelfde, het is daar zowel op frequenties als op toetsen van de piano gerangschikt (zeer handig bij het opsporen van probleemfrequenties!). Weliswaar voor klassieke instrumenten. Op die chart vind ik 'Definition' dan weer te hoog aangegeven. Maar ZEER goed dat je per instrument de typerende frequentiegebieden aangegeven krijgt!
Vasthouden aan een chart zoals die van Future Music op zich vind ik zoals presets maken voor een compressor: als je het blindelings volgt, is het onzinnig.
Maar wat wel goed is aan de subjectieve beschrijvingen van de frequentiebanden op beide charts is dat je nadenkt over verwoordingen van geluid en niet over frequenties. Dit verlaagt de abstractiedrempel (in dit geval: de koppeling tussen wat je hoort en wat je doet) om een betere mix te maken.