Het samenstellen van een flightcase voor live-optredens

Ik heb nog geen case aangeschaft dus heb nog geen praktische terugkoppeling voor je. Ik vond alle tips en adviezen hier in elk geval wel heel waardevol om een helderder beeld te krijgen van hoe ik zulks zou willen doen. To be continued dus... 😁
Ah.. ok. Ik was vooral benieuwd naar de handelbaarheid en gewicht. Maar die vraag heeft @Luctae al een beetje beantwoord. De illusie dat alles in 1 koffer voor gemonteerd te tillen is had ik al een beetje opgegeven. :D

ik denk dat een zware case kan als je een manier voorziet zodat 't rijdt. met eigen wielen of op n trolley. En grote handvatten om 'm op en vd wielen te halen. Beetje zoals men een grote mixer in case verplaatst: wielen op de smalle basis, en in de hoogte ermee op zijn kant verrijden.

Ik vond dit hieronder ook wel een mooie oplossing. Zo'n schuifplateau vergroot het tafeloppervlakte aanzienlijk maar volgens mij te zijn het net kleine wielen.. hobbelt als een malle.. Goede zwenkwielen wegen ook al snel 'n kg per stuk, het telt allemaal op. Ik denk dat ik gewoon voor een goede steekwapen ga. :D

1441608109Gator_cases_Pioneer_ddj_SX_flightcase6.jpg

In gesloten toestand ziet dat er zo uit:
1441608107Gator_cases_Pioneer_ddj_SX_flightcase2.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Cool man!! :okdan: Had al eerder je koffer mogen bewonderen in een eerdere fase maar dit is te gek!! En idd precies wat ik bedoel. Alles een vaste plek.
Toch 40 kg... pff..:D Heb je ook overwogen om gear los mee te nemen? Of til je dit in je eentje? 💪:D
Dit is inmiddels een iets ruimere koffer... 126 x 63 cm (binnenmaten). Losse apparaten heb ik eigenlijk maar heeeel kort overwogen. Opbouwen ter plekke kabeltje verkeerd geprikt, altijd kans dat er een breukje ontstaat. Er is met deze liveset al zóveel om in de gaten te houden dat ik min mogelijk foutgevoeligheden wil.

Op zich is 40kg wel te doen hoor (ik ben amateur powerlifter en lift 200kg }:|), maar... te onnhandig om alleen te doen. Samen met de misses kan dat ding gewoon getransporteerd worden hoor. Ik moet er inderdaad nog wel ff wieltjes onder maken (zoals @klinkske al aangaf).
 
een steekwapen overtuigt vast de aanwezigen om mee te helpen dragen :)
Een steekwagen dan weer handig als je éérst toekomt. Ik had er ook een in gebruik, let dan weer dat je wielen altijd op druk staan, lage bandenspanning rijdt geen meter :)
 
Dit is inmiddels een iets ruimere koffer... 126 x 63 cm (binnenmaten). Losse apparaten heb ik eigenlijk maar heeeel kort overwogen. Opbouwen ter plekke kabeltje verkeerd geprikt, altijd kans dat er een breukje ontstaat. Er is met deze liveset al zóveel om in de gaten te houden dat ik min mogelijk foutgevoeligheden wil.

Op zich is 40kg wel te doen hoor (ik ben amateur powerlifter en lift 200kg }:|), maar... te onnhandig om alleen te doen. Samen met de misses kan dat ding gewoon getransporteerd worden hoor. Ik moet er inderdaad nog wel ff wieltjes onder maken (zoals @klinkske al aangaf).
Exact mijn gedachte ja. Maar een grotere setup als dit is gewoon niet te doen in je eentje. :( mits je het lichamelijk aan kan natuurlijk. Bij mij ligt de grens toch wel ergens rond de 25kg.

Ik zat eerst te denken aan die koffer hierboven, die is 80cm breed geloof ik.. kabelbreukjes ben ik niet zo bang voor. Ik heb nu een kleinere koffer zoals die hierboven voor mijn zang-sax-gitaar gigs. Dat plateau leg ik iedere keer een effectprocessor op die ik er bekabeld onder kwijt kan als ik em inpak.

Toch twijfelde ik of het niet te diep wordt als dat plateau uitschuift. Ook de kijkhoek is doordat apparaten horizontaal liggen lastiger.
Ik ga later vandaag nog ff mijn eigen ontwerp op een soort "tier-koffer" posten. (Briljant idee, al zeg ik het zelf *D) 40cm diepte horizontaal en dan nog 2 etages erboven. Zoals die tier die je voor Elektron kastjes kan kopen. Diepte van de koffer is nog geen 60cm doordat de etages in de deksel meevouwen.
een steekwapen overtuigt vast de aanwezigen om mee te helpen dragen :)
Een steekwagen dan weer handig als je éérst toekomt. Ik had er ook een in gebruik, let dan weer dat je wielen altijd op druk staan, lage bandenspanning rijdt geen meter :)

Haha.. uiteraard was dat ook wat ik bedoelde.. :D Maar wielen gewoon van vol rubber, kun je ook geen lekke band krijgen. En alles boven de 100mm diameter is sowieso beter.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb +100 shows gespeeld met een 2 panelen diy Serge modular in een Samsonite koffer ingebouwd.

Verder ben ik heel tevreden van de peli air 1637 case.
Daar gaat een synth plus filmprojector in voor concerten. Voor studio opnames meer synths en effecten.
Flink wat lichter en handiger dan de typische houten flightcase op wielen die ik eerder gebruikte.

De peli case was een stuk goedkoper zonder foam.
Cinema's hebben soms gratis grote foam blokken over omdat projectielampen hierin verstuurd worden.
Die kan je mooi op maat snijden met zo'n hete draad piepschuim snijder.
 
Back
Top