Het samenstellen van een flightcase voor live-optredens

Sly Dog

Tweak, Sample, Loop.
Lid sinds
18 februari 2003
Berichten
3.931
Locatie
Leeuwarden
Voor optredens wil ik na jarenlang spul te hebben verplaatst in boodschappentassen toch eens een degelijke flightcase gaan aanschaffen voor mijn electro/acid/techno-optredens. :D
Belangrijk daarin is dat de indeling van de case zo is dat ik min of meer plug-and-play ben als ik het ding on-stage uitstal (dus hooguit nog tulpkabel vanuit mijn mengpaneel naar de dj-mixer en één voedingssnoer naar de power van de venue).
Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op een goede keus maar vind het lastig om in te schatten wat een goede manier is om de juiste case samen te stellen.

In mijn geval ga ik vooralsnog de volgende stuff gebruiken:
- Elektron Analog Rytm
- Elektron Analog Four
- Cyclone TT-303
- OTO BAM
- Mackie Mix12FX
- Novation Launchpad
- Novation Launch Control XL

Het kan zijn dat die laatste twee nog vervangen worden door zoiets als een Elektron Octatrack maar dat ben ik nog aan het afwegen (zie https://www.synthforum.nl/forum/synth-hardware/synthesizers-en-synth-modules/3707087).

Vragen die ik nu al heb, zijn:
- Is het handig om alles in één koffer te stoppen en te vervoeren met een trolley of toch meerdere cases te gebruiken (wrs. zit ik op een benodigde binnenmaat van 100 x 60 cm)?
- Zijn er ook multi-powersupplies waarop ik mijn gear kan aansluiten zodat al die lompe adapters niet mee hoeven?
- Wat is een goede manier om de diverse losse apparaten vast te zetten (zonder vast te lijmen ;)) in een case en hoeveel ruimte tussen alles is handig voor ventilatie?
- Wat is goed materiaal om zo licht mogelijk qua gewicht te blijven?
- Zijn er bepaalde fabrikanten/materialen aan of juist af te raden?
- Welke belangrijke zaken ben ik nog vergeten te vragen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, meningsn, tips en tricks. :)
 
ik raad aparte cases aan, die shit is al snel onhandig lomp en zwaar (trappen, gangen enz)
dan best verbinden onderling met deftige kabel (die geen knoop wordt) en deugdelijke xlr stekkers (neutrik)
koop geen rommel, geloof me
koop flightcases in kunststof, dat doet 't leger ook. Licht en sterk.
Denk eens na of wielen geen optie zijn. Een bak met wielen, de rest er op, rij je zo overal binnen. Handvaten voorzien voor de trappen. In de case schuim mousse, en denk na over bedrading en eventuele verlichting eens case open... Voorzie vb een euro stekker aan de case zodat je de kabel van buitenaf in de case plugt, of rol 'm op zodat ie je spullen nt beschadigd.
Succes (n google, er zijn vast foto's hoe anderen 't doen)
Ik heb hier trouwens nog n case te koop, weet niet of je er wat aan hebt. Nooit gebruikt, 19 inch vanbinnen, kantelbaar rack dus. Kan je mss modden voor je toepassing.
 
Dank voor je tips, Klinske! Interessante punten. :) Inderdaad handig om ook ietwat compact te blijven. In mijn geval kan ik gemakkelijk die MIDI-controllers tezamen met mijn laptop vervoeren in een rugtas en de rest in een kleinere case doen en eventueel vervoeren met een trolley. Andere punten ook zeer relevant. :okdan:
 
Wij hebben nog een mooie explorer case over die voldoet aan je maatvoering. Kan je voor 100 euro's ophalen onder de rook van Rotterdam. Zit nu een 19 inch frame in wat er heel makkelijk uit te halen is.
 
Zelf geef ik altijd de voorkeur aan individuele cases die stapelbaar zijn. Ik heb ook een inklapbare troley waarop ik dan alle flightcases kan leggen en verplaatsen. Kleine spullen zitten bij mij in dezelfde case (kabels, adapters,...)
Goede, stevige flightcases kosten inderdaad wat geld maar ik kies steeds voor universele modellen zodat, bij aanpassing van mijn setup, ik dezelfde cases kan gebruiken voor verschillende toestellen. Zo heb ik enkel cases voor 88-toetsen waar soms een 61/76 toetsensynth in zit. Ik vul dat op met 'spacers'. Deze zitten bij duurdere modellen erbij maar je kan die ook zelf maken van wat piepschuim,...

Ook is het handig om te letten op het praktisch gebruik. Cases kan je niet alleen gebruiken om al jouw spullen veilig te transporteren maar vaak kan je deze op een tafel/stand plaatsen en enkel het bovenste deel verwijderen. Je kan dus snel opstellen en weer afbreken.
 
Dat van de voedingen is idd iets wat je snel over het hoofd ziet bij het inmeten van apparatuur... stekkerdozen met adpaters + kabels.. het zijn allemaal ruimteslurpers (+ nog de spaghetti)
In totaal heb ik in mijn koffer nu 4 losse voedingen van 9 volt + 2 andere voltages. Ook moeten die dingen warmte kwijt kunnen.. de externe voeding van mijn ipad mixer is er onlangs mee gestopt omdat ie kennelijk toch iets té ingebouwd zat.. allemaal dingen om rekening mee te houden.

Ben nu van plan de 9 volt DC voedingslijn te gaan vervangen voor 1 krachtigere universele voeding van 5A. Deze heb ik bij Reichelt.de besteld. De verschillende DC pluggen (2,1mm / 2,5mm, haaks/ recht.. etc) kun je daar ook bestellen. Zelf heb ik ze inclusief de kabel besteld.. wat te lang is knip je eraf.. of je kunt de zelf-soldeer versie kopen. :)

Dat schuim wat Demian oppert is idd handig om spullen in te klemmen.. maar houdt wel rekening met het feit dat die nieuwere Elektron kastjes bv aan de zijkant moeten kunnen ventileren. Zelf heb ik een en ander vastgezet met zelfklevend klittenband.. Ik heb een Gator case en die is bekleed aan de binnenzijde. In mijn geval heb ik zo 2 draadloze ontvangers en 'n iPad mixer vastgezet.. maar je kunt zelfklevend klittenband ook als een setje kopen.

Wat ook de moeite loont qua spaghetti chaos is kabels op lengte aanschaffen/maken. Signaal kun je zelf solderen maar USB niet. Op Ali-express is een supergroot aanbod, ook haakse (USB) pluggen kunnen soms ruimte besparend zijn..
 
Laatst gewijzigd:
Even een bump voor dit topic. Alhoewel LIVE optreden niet echt meer van deze tijd is.. toch zie ik voldoende video's van mensen die het dik voor elkaar hebben en alles netjes in een koffer hebben zitten.. dat inspireerde mij om ook iets aan te schaffen zodat ik wat spullen bij elkaar kan zetten.

Ben heel benieuwd hoe het met de TS (@Sly Dog ) zijn koffer is. :) En of het uitvoerbaar was qua formaat en hoe de handelbaarheid/gewicht is. 100x60cm is een mooi oppervlakte maar tegelijk ook heel groot en zwaar.
Heb voor mijn huidige live koffer (waar ik overigens alleen mixer controller, iPad mixer en wat draadloze ontvangers voor sax /gitaar en microfoon in heb gebouwd) een koffer van Gator gekocht. Koffer weegt leeg ongeveer 12kg. Maar doordat er een soort schuifplatform op zit kun je het oppervlakte om spullen uit te stallen toch behoorlijk vergroten en het achterste gedeelte in je koffer zitten toch vaak je adapters en stekkerdozen, daar schuif je dat platform overheen. Deze koffer zit met alles wat ik erin heb op 24kg denk ik. Maar sluit alles in no-time via 'n 4 parige multikabel met losse XLR's op een geluidssysteem aan. 3 aderige kabel voor 220v heb ik er met krimpkous aangebonden. Deze koffer til ik aan één hand (doet even pijn..) hier de trap op als het moet.
Deze was dat: Gator Cases G-TOUR flightcase voor small sized DJ controller

Nu heb ik heel even gedacht om dezelfde koffer maar dan groter/breder te kopen voor mijn Grooveboxen. De kwaliteit is goed. Alhoewel het sliding platform wat wiebelig is tussen voorste en achterste positie.. eenmaal op zijn plek is het stabiel. Natuurlijk moet je hier behoorlijk aan verbouwen. Ze zijn ook wat hoger dan de gemiddelde koffer en door vol te proppen met hardschuim laat je een behoorlijk stuk kostbare ruimte onderin je koffer onbenut. Een MIO XM of andere midi patcher zou daar prima passen. Fabrieks-af zet je de DJ controller tussen het schuim maar 2 apparaten naast elkaar wordt al lastiger als je de onderliggende ruimte ook wilt gebruiken. En tevens is dat hardschuim rondom een Akai MPC of Force niet echt bevorderlijk voor warmte uitwisseling. Er zit ook een soort geperforeerd materiaal aan de zijkanten van de AKI MPC en Force en dat is niet voor niets. Ik zie op mijn A4 en dacht de AR ook een soort roostertje aan de zijkanten en een tier die goed uitgewerkt is heeft hier ook een uitsparing.

Dan is het er nog het horizontale platform. Een tier erop zetten leek me dan een optie om het wat overzichtelijker (beter werkbare hoek) te maken en nog meer oppervlakte te creëren. Ze zijn bekleed en je kunt dus met klittenband simpel wat vastzetten maar voor een langere termijn oplossing niet echt geschikt. Sowieso lijkt alles in 1 koffer me ideaal maar qua gewicht is een grotere versie gewoon niet te doen denk ik. Dan zijn losse 'tiers' misschien on-onontkombaar, al is het alleen maar om wat gewicht uit je koffer weg te laten.

Kortom; de zoektocht naar de perfecte koffer, compromise tussen grootte en handelbaarheid in een zo ideaal mogelijke opstelling houdt mij momenteel even meer bezig dan dat mijn gear :D
Ideaal zou zijn 1 koffer met 1 mixer. Die Bluebox van 1010 lijkt me makkelijk. Compact en klinkt goed. Mooie fx. 6 x stereo via mini jack. Nadeel groundloop-achtige buzzes als je het opneemt in een USB setup. (althans, zoiets las ik ergens).

Andere optie: een XR12 van Behringer. Wel iets groter maar als de koffer hoger is past dat misschien ook. Via een midi to host box of een MIO XM (XL is gewoon te groot) kun je die midi besturen met een Korg Kontrol. 4 stereo faders + 4 mono faders. Mutes kun je toewijzen en Pan knop is te koppelen aan een FX send. Of gewoon een extra iPad ergens aan een standaard.

Allen en Heath Xone, hoe mooi en handig ze ook zijn voor live.. ben gewoon bang dat het teveel oppervlakte in beslag neemt. En ook behoorlijk heavy. Max 4 stereo kanalen die niet zijn op te delen zoals wel mogelijk is op de Bluebox en de Behringer bv.

Verder heb ik eindelijk een ERM multi-clock. Die moet er zeker in. De Akai Force als main sequencer. Misschien nog een Deluge of een Akai MPC ONE ernaast.
Op de 'tiers' heb ik dan nog 4 plaatsen voor een Elektron Analog 4 formaat. Electribe 2 of Deluge zou daar ook passen. Alles bij elkaar plek voor 6 kastjes en dat is ook gelijk de limiet op de mixers die ik voor ogen heb.

Ideaal is natuurlijk dat het ingebouwd is in 1 koffer. Plug 'n play!! :okdan: Maar wat gaat dat dan wegen?:
Akai Force 3,87kg
3 x Elektron ongeveer 2,5 kg per stuk.
Electribe 2 1,6kg
Deluge 1,5kg (zonder accu) Of MPC One 2,1kg = 2kg
ERM multi-clock .78 kg
Totaal zit het dan op +/- 16kg

Adapters en kabels, stekkerdozen, midi merger, etc... meegerekend ben ik bang dat ik al snel op 20 kg uitkom.
Gaandeweg dat ik dit bericht heb ingetikt lijk ik wel getikt het allemaal in 1 koffer te willen stoppen. Gewoon onmogelijk om zoiets in je eentje te tillen.. heb de mixer nog niet eens meegenomen.. :D

Hoe denken jullie hierover? één koffer waar je via zo'n slide dinges nog losse apparaten aan toegevoegd of toch 2 koffers die je aan elkaar koppelt. Maar dan zit je natuurlijk niet alleen met audio maar ook nogeens je midi bekabeling.

Ben benieuwd of er onlangs nog meer mensen met deze uitdaging hebben geworsteld.. en wat jullie oplossing, of eigenlijk concessie is geworden. DAWless gaan lijkt hip te zijn tegenwoordig.. :)
 
Laatst gewijzigd:
ik heb 15 jaar gedj'd met eigen spullen all incl en hoe kleiner de koffers, hoe praktischer, handzamer, meer flex qua opstelling. Nadeel: meer bekabeling must op locatie.
Voor bekabeling kan je zelf wat fabriceren met multikabel zodat het aantal stekkers beperkt is. Maar als die dan weer faalt...
Ik tilde vroeger mijn actieve versterker rack alléén in de aanhangwagen. 58 kg. Dat kon ik een paar jaar later niet meer.
Goede wielen helpen. Blue wheels van Guitel dacht ik dat ze heten.
 
Deze Rotterdammer heeft een slimme koffer, die gebruikt hij thuis ook.

Ja, dat idd.. de filmpjes van Analog kitchen zijn ook deels wat me heeft geïnspireerd voor mijn eigen bouwplannen ;)
ik heb 15 jaar gedj'd met eigen spullen all incl en hoe kleiner de koffers, hoe praktischer, handzamer, meer flex qua opstelling. Nadeel: meer bekabeling must op locatie.
Voor bekabeling kan je zelf wat fabriceren met multikabel zodat het aantal stekkers beperkt is. Maar als die dan weer faalt...
Ik tilde vroeger mijn actieve versterker rack alléén in de aanhangwagen. 58 kg. Dat kon ik een paar jaar later niet meer.
Goede wielen helpen. Blue wheels van Guitel dacht ik dat ze heten.
Ja, dat zou ideaal zijn.. maar een paar platenspelers / Pioneer CDJ's connecten of een hele midi setup+ audio + 220. Dan wil je toch zoveel mogelijk in een koffer hebben, juist omdat je tegenwoordig compactere mixers hebt. Analog kitchen (hierboven) werkt wel met een losse mixer maar midi heeft ie allemaal wel vastliggen... Als je meerdere sequencers gebruikt ontkom je niet aan een exotische routing via meerdere merger kanalen. Gebruik nu een bv een a880 en losse merger maar is al lastig om mijn hoofd omheen te krijgen als ik dan weer eens iets ga ompluggen. Eigenlijk is een koffer met alles zijn vaste plek ideaal en kabels zoveel mogelijk voorbereid (adapters, audio, midi setup..) en dan kijken wat je nog kan tillen. Maar de koffer van de meneer hierboven weegt leeg volgens mij al 20kg.. kijk maar eens naar een flightcase voor een wat grotere mixer.
 
Onderschat me niet... ik had licht geluid en 150 kg vinyl bij. Cds minidisc en ipods. En sl1200s. En 8 pars. En dalton lp4000 enz. 18 inch subs en topkasten en statieven. Dat was vooral tof op n warme zomeravond op 1e verdieping.
 
Onderschat me niet... ik had licht geluid en 150 kg vinyl bij. Cds minidisc en ipods. En sl1200s. En 8 pars. En dalton lp4000 enz. 18 inch subs en topkasten en statieven. Dat was vooral tof op n warme zomeravond op 1e verdieping.
Stoer!! :D Ik weet helaas wat flightcases zijn maar vooral ook wat er allemaal veranderd is in deze wereld sinds de vorige eeuw. Ergens begin deze eeuw bouwde ik nog mijn eigen 18" subs en kocht in 2003 een QSC PL4.0 ;)

Ik nam de CDJ's en platenspelers als voorbeeld omdat het ook een audio source is. CDJ's zou je dan misschien nog kunnen laten zitten.. maar platenspelers wegen al 10kg pers stuk volgens mij. En dat is allemaal niet zo spannend om aan te sluiten.

Heb je wel eens je hoofd proberen te krijgen om een midi setup waar je meerdere midi sequencers/grooveboxen met één midi source moet voeden? Sommige sequencers clock slave moeten zijn.. dan ontdek je pas wat een midilus is.. en staat nergens in verhouding tot bv een crossover op wat ampjes aansluiten.
Natuurlijk kun je het ook gewoon simpel houden en ga je midi niets inspelen. Maar je wilt de koffer natuurlijk ook thuis kunnen gebruiken. Tegenwoordig zijn er mooie programmeerbare midi patchers. Die zou ik zeker fixed in de koffer willen houden samen met de bekabeling, zodat je dat allemaal niet hoeft uit te pluizen na een paar trappen. ;)
 
Laatst gewijzigd:
ik zal me het eens proberen inbeelden. Maar 4 keer luidsprekerkabel door de zaal aftapen met gaffa en idem met t licht was ook n hobby op zich :) Ik zou nooit meer met amps versterken, maar met actieve speakers, was zo'n gedoe :) - vermits mijn mixer apart zat en de eletr had moest alles van en naar de mixer. Audio in (ik spreek over 8 bronnen) & out en sturing voor t licht en electr. Dat was een draadbende. En hoe vaak je merkte dat je TOCH de audio rca's had omgewisseld op of 't verkeerde kanaal had geprikt, dat werd belachelijk. Kleurcodes en pijltjes en labelen bleek al snel noodzakelijk. En dan had t publiek een extra micro nodig of een cassette deck (of ja had ik ook bij) en kon ik herpluggen want had maar 5 kanalen tegelijk. Toch was t tof om te doen :)
Als ik 't podium zou opgaan, zou ik opnieuw een shitload gear meezeulen, geen laptop set voor mij, is geen uitdaging en lol aan.
 
Ik heb het nu zo ingericht... was heel tof om te maken! Road ready. Zodra ik kan ga ik! Ik vind het ideaal. Alles onder de vingers beetje de sweetspot van hoeveelheid apparaten. compact en toch veelzijdig. Ruimte voor 6 synth partijen en 1x drums en alles heeft fx... het zooitje weegt 40kg met deksel, maar het is enkel stroomvoorziening en audio output wat aangesloten hoeft te worden.
 

Attachments

  • 6518B1DE-1445-4D1F-B87E-7A3263709417.jpeg
    6518B1DE-1445-4D1F-B87E-7A3263709417.jpeg
    224,7 KB · Bekeken: 238
  • 23648EF9-3A0C-490B-96A6-A8D975B8ADAF.jpeg
    23648EF9-3A0C-490B-96A6-A8D975B8ADAF.jpeg
    237,4 KB · Bekeken: 345
ik zal me het eens proberen inbeelden. Maar 4 keer luidsprekerkabel door de zaal aftapen met gaffa en idem met t licht was ook n hobby op zich :) Ik zou nooit meer met amps versterken, maar met actieve speakers, was zo'n gedoe :) - vermits mijn mixer apart zat en de eletr had moest alles van en naar de mixer. Audio in (ik spreek over 8 bronnen) & out en sturing voor t licht en electr. Dat was een draadbende. En hoe vaak je merkte dat je TOCH de audio rca's had omgewisseld op of 't verkeerde kanaal had geprikt, dat werd belachelijk. Kleurcodes en pijltjes en labelen bleek al snel noodzakelijk. En dan had t publiek een extra micro nodig of een cassette deck (of ja had ik ook bij) en kon ik herpluggen want had maar 5 kanalen tegelijk. Toch was t tof om te doen :)
Als ik 't podium zou opgaan, zou ik opnieuw een shitload gear meezeulen, geen laptop set voor mij, is geen uitdaging en lol aan.
Kijk, die 8 audio sources is een mooi voorbeeld. Daarom zou een mixer gewoon vast in je koffer moeten zitten en de bekabeling voorbereid naar een vaste plek, dan kan je daar nooit mee de mix ingaan.
Ik ga even niet off-topic wat betreft mijn gigs en mijn verleden als bijbaantje toen we gewoon nog DJ meubels op wielen hadden. :D Maar ik herken het ;)
Toch als je ergens binnenkomt en je moet je focussen op een instrument zit je niet te wachten op een puzzel in je setup en gooi je gemakkelijker wat principes over boord.
En dat is met een hardware live set niets anders. Als shit ineens niet werkt omdat een kabel ergens niet goed zit en je moet je koffer binnenste buiten keren, iedereen staat te kijken.. dat werkt niet echt relaxed. :D Ik zou het toch liever zoveel mogelijk plug and play willen houden maar dan zo dat het te tillen is. :)
 
Ik heb het nu zo ingericht... was heel tof om te maken! Road ready. Zodra ik kan ga ik! Ik vind het ideaal. Alles onder de vingers beetje de sweetspot van hoeveelheid apparaten. compact en toch veelzijdig. Ruimte voor 6 synth partijen en 1x drums en alles heeft fx... het zooitje weegt 40kg met deksel, maar het is enkel stroomvoorziening en audio output wat aangesloten hoeft te worden.
Cool man!! :okdan: Had al eerder je koffer mogen bewonderen in een eerdere fase maar dit is te gek!! En idd precies wat ik bedoel. Alles een vaste plek.
Toch 40 kg... pff..:D Heb je ook overwogen om gear los mee te nemen? Of til je dit in je eentje? 💪:D
 
Ben heel benieuwd hoe het met de TS (@Sly Dog ) zijn koffer is. :) En of het uitvoerbaar was qua formaat en hoe de handelbaarheid/gewicht is. 100x60cm is een mooi oppervlakte maar tegelijk ook heel groot en zwaar.
Ik heb nog geen case aangeschaft dus heb nog geen praktische terugkoppeling voor je. Ik vond alle tips en adviezen hier in elk geval wel heel waardevol om een helderder beeld te krijgen van hoe ik zulks zou willen doen. To be continued dus... 😁
 
ik denk dat een zware case kan als je een manier voorziet zodat 't rijdt. met eigen wielen of op n trolley. En grote handvatten om 'm op en vd wielen te halen. Beetje zoals men een grote mixer in case verplaatst: wielen op de smalle basis, en in de hoogte ermee op zijn kant verrijden.
 
Back
Top