Mijn eerste hardware setup

tom.derksen

Nieuwkomer
Lid sinds
31 juli 2009
Berichten
18
Hoi Synthforumleden,

Als redelijk nieuw lid van dit forum, en als nieuweling in de hardware wereld, heb ik een aantal vragen aan de mensen die het beter weten dan ik:

Ik ben sinds enige tijd bezig met muziekproductie. Onlangs kreeg ik de fantastische ingeving dit ook met hardware apparatuur te doen. Ik heb een soort masterplan in mijn hoofd van een mooie beginstudio.

Zo gaandeweg heb ik inmiddels 3 synths aangeschaft.
- x0xb0x bassline synth (Voor een lekker bakkie zuur op z'n tijd)
- DSI Tetra (Voor mijn main synth sounds)
- Waldorf Blofeld (Voor o.a. mijn achtergrond soundscapes)
(Ik produceer en draai techno, van dub tot wat harder en donkerder)

Deze wil ik graag aansturen vanaf een laptop vanuit Ableton Live.
(Ik wil de laptop gaan gebruiken zowel in mijn thuisstudio als voor live optredens)
Het gaat vooral om de sequencing met Ableton, en hier een daar een geluidje eruit ofzo, maar meer voor het overzicht tussen alle hardware.

Ik wil nog een drumcomputer/-synth kopen (Een machinedrum lijkt me wel wat?) en ook de laptop moet ik nog kopen (Waarschijnlijk is een apple handig?)

Mijn vragen:
- Is er iets op tegen om de mididata naar alle synths vanuit Ableton gewoon via usb te doen? (Dus elke synth direct via elk een individuele usb poort aansluiten)
Ik heb weleens gehoord van usb-jitter, en zijn er nog andere complicaties die het handiger maken om gewoon midikabels te gebruiken en te daisychainen of via zo'n midikastje?

- Ik heb thuis een Allen & Heath Xone 62 Dj-mixer staan. Deze heeft 6 kanalen, en dat is voorals nog voldoende voor de apparatuur die ik heb.
2 kanalen hebben 1/8 inch plugs voor de Line in.
4 kanalen moeten met tulpstekkers aan de Line in aangesloten worden
Zit hier verschil in? Qua geluidskwaliteit of iets dergelijks?
En denken jullie dat deze mixer nu nog goed is te gebruiken in de studio?

- Ik neem ook aan dat ik een externe geluidskaart nodig heb voor de laptop? Zo ja, hoe werken die aansluitingen in de setup die ik voor ogen heb? Hoe zorg ik dat ik het signaal uit mijn mixer ook weer op kan nemen met Ableton, zodat ik de nummers die ik produceer kan vastleggen?

Nou, een hoop vragen en een behoorlijke lap tekst. Maar ik wil graag zo volledig mogelijk zijn, voor de beste hulp van jullie kant!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en brainstormen over deze issues!

Alvast bedankt,

Groeten, Tom
 
Wellicht is een midisport iets voor je: MidiSport

usb4x4_front.jpg
 
Als je dan toch met ableton wilt werken en live setjes wil doen is dit apparaat wellicht ook
een handige toevoeging. Dan hoef je niet de hele nacht met een muisje te klikken :)

http://www.ableton.com/touch
Of een simpele midi controller, maar dan heb je niet zo veel overzicht welke patterns nu
getriggerd zijn.

Welkom en sucses :)
 
@ Vasc

Ah ok, dat is handig ja. Dus die midisport via usb het laptopje in.
Midicontroller (wellicht een iets simpelere dan die Akai, hoewel hij wel handig lijkt koekebakker) via midikabel naar een midi in poort, zodat ik Ableton kan aansturen.
En dan vanuit midi outs naar al mijn synths midi in... Dat is helder.

En het aansluiten van de hardware op mijn mixer: is er een verschil tussen die 2 line ingangen met 1/8 inch jacks, en de 4 line ins met tulpstekkers?

En de aansluitingen van de externe geluidskaart van de laptop naar de mixer? Zodat ik ook evt. wat geluiden uit ableton kan halen en de tracks kan vastleggen? Hebben jullie daar tips voor?

Alvast bedankt voor deze info in ieder geval. Ik ga eens op zoek naar zo'n MidiSport!

Groet, Tom
 
En het aansluiten van de hardware op mijn mixer: is er een verschil tussen die 2 line ingangen met 1/8 inch jacks, en de 4 line ins met tulpstekkers?

De XONE is een DJ-mixer en de aansluitingen daarvan gebruiken een zogenaamde RIAA preamp. Lees http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization maar even. Verder is tulp nooit gebalanceerd. Als je de inputs gebruikt moet je dus de Line inputs gebruiken, niet de Phono.

Nou is het mogelijk dat je dus de Mix Out naar de monitors stuurt en de Aux Out naar de computer. Het punt is dan wel dat alles al in de mix zit. Wil je je Blofeld apart opnemen, dan moet je de rest van de kanalen eerst allemaal uitschakelen.

Het is an sich wel te doen, maar het is ook een optie om te kijken naar een leuke geluidskaart met 8 (mono) inputs; je kunt dan zo elke synthesizer een spoor geven in Ableton en er op elke aparte effecten zetten. Denk bijvoorbeeld aan een reverb over de Tetra terwijl er een stevige distortion over je x0xb0x zit. Deze hier is leuk en kan ook nog eens mee naar optredens.
 
@ Yoozer, thanks voor de tip! Heb ook nog even in mijn omgeving gevraagd.
Zij raden mij een audiofire12 aan, dan heb ik voldoende inputs om mijn synts kwijt te kunnen, en om toekomstige drumbak ook aan te hangen. (redelijk geprijsd voor een redelijk arme student als ik)

Daar koop ik dan een goede midicontroller bij. Laptop natuurlijk.
En op die wijze hoef ik ook niet de Xone DJ-mixer te gebruiken (dat leek hen ook niet ideaal), behalve dan natuurlijk om de geluidskaart op aan te sluiten.

Hoe is jullie kijk op deze oplossing?!
Ben benieuwd, als er geen mitsen en maaren aan zitten dan ga ik op zoek naar zo'n echo audiofire12.

Groeten, Tom
 
Een belangrijk punt voor het kiezen voor een bepaalde geluidskaart is de kwaliteit van de drivers. Als de reviews goed zijn en het loopt allemaal stabiel (bij Firewire is sowieso de chipset van belang) - go ahead. Als de drivers op de site dateren van 2004 en zich totaal niet bezig houden met zaken als mogelijke 64-bits dingetjes of als reviews zeggen dat 'ie voor geen meter loopt - links laten liggen. Ik heb zelf een RME 800, en bij RME zit dat over 't algemeen wel goed :).
 
Back
Top