Roland XV-2020

gdandelo

Nieuwkomer
Lid sinds
2 Maart 2003
Berichten
6
Locatie
Edegem
Hallo

Ik ben van plan de roland xv-2020 module te kopen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik gebruik momenteel een Kurzweil PC-88 en een KORG X5D, maar ik vind dat de klanken een beetje verouderd zijn...

Thanks!

Gilles
 
Ik heb de voorloper, de Roland JV-1010, en ik kan niet anders zeggen dat ik er tevreden mee ben. De 2020 bevat nog weer nieuwe sounds, en met de mogelijkheid om hem uit te breiden met 2 expansionboards is het volgens mij weer een toppertje. Nadeel is dus echter de interface: wil je echt sounds gaan editten dan moet dat via de PC. Met de JV-1010 moet dat via het programma Sounddiver, wat ik een kl*teprogramma vind; maar er zit bij de 2020 een ander programma wat wel goed schijnt te werken...
Bij de JV-1010 zat trouwens 1 expansionboard al ingebouwd, nl. het Session-board met o.a. een aantal hele goeie piano's. Ik weet niet wat er van de sounds is overgenomen in de 2020, maar ik denk dat er wel een paar aanwezig zullen zijn. Maar de sounds van de 1010 zijn zowiezo al erg goed, en ik denk van de 2020 alleen nog maar weer beter.
 
Net als Dr. RiPsaw ben ik in het bezit van de JV-1010. Klankopwekking dus via de JV van Roland. De XV schijnt dus iets andere klankopwekking te hebben. Ben in diverse muziekwinkels geweest, maar het prijsverschil tussen de JV en de XV vond ik dermate groot dat ik toch voor je JV ben gegaan. Alle sounds die je zoekt zijn voorradig, het enige wat nog steeds niet echt heel super klinkt zijn de gitaren. Gelukkig ben ik zelf gitarist, zodat dit niet echt een probleem is.
Sounddiver is een crime, welk programma bij de XV geleverd wordt weet ik niet. Nu moet ik eerlijk vertellen dat SoundDiver wel werkt, maar ik nog niet echt de behoefte heb gehad om zelf klanken te maken. De bibliotheek is dermate groot (incl. expansion board) dat bijna alles wel aanwezig is. Die expansion boards zijn overigens best wel prijzig, houdt daar rekening mee.

Ben je toch van plan er een aan te schaffen, wil ik graag een keer rustig komen luisteren. In de muziekwinkel ben je toch minder relaxed als thuis.
 
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Nadeel is dus echter de interface: wil je echt sounds gaan editten dan moet dat via de PC. Met de JV-1010 moet dat via het programma Sounddiver, wat ik een kl*teprogramma vind; maar er zit bij de 2020 een ander programma wat wel goed schijnt te werken...

voor de jv-1010 kan je ook ChangeIt gebruiken
 
Die XV-editor van Roland is echt toppie hoor. Qua editing redelijk uitgebreid maar ze hebben wel flink hun best gedaan om er iets goeds van te maken. Ben er dik tevreden mee.
 
het enige wat nog steeds niet echt heel super klinkt zijn de gitaren. Gelukkig ben ik zelf gitarist, zodat dit niet echt een probleem is.
Gitaren zijn ook heel moeilijk na te bootsen.
Het zelfde geld met de stem; je hoort dat het een sample is.
 
Komt er daarnaast ook nog bij dat een beetje fatsoenlijk spelen van een 'gitaar' op een toetsenbord een hele uitdaging is om het te laten lijken.

Zo heeft de Motif bijv een aantal arpegiator presets die daar speciaal voor bedoeld zijn. En de makers zijn zo aardig geweest om die ook naar EX5 om te zetten.

En ik weet niet precies welke arpeggiator in de Tritons zit en of die te vergelijken is met die van de Z1 maar die arpeggiator is wel om te smullen.
 
Gitaarspelen kent nu eenmaal vreselijk technieken, die allemaal zo 'specifiek' klinken. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nog maar heel weinig midi's heb gehoord waar een gitaar echt als een gitaar klinkt. Aande geluiden ligt het niet echt, maar het klinkt allemaal te mechanisch, dus niet als een gitaar
Zo heeft de Motif bijv een aantal arpegiator presets die daar speciaal voor bedoeld zijn. En de makers zijn zo aardig geweest om die ook naar EX5 om te zetten.
Natuurlijk is het een goed hulpmiddel, alleen je zou veel meer willen.
Ziijn hier mensen die ervaring hebben met het maken van goede gitaar midi's? Ik zou graag wat tips en truuks leren. Ben niet zo sterk op keyboard, dat moet ik er wel bij vertellen. :stupid
 
Roland XV2020

Roland XV2020

Ik heb ook de voorganger, de JV1010 en kan alleen maar zeggen dat hij geweldig is, met een flinke hoeveelheid geluiden. Verder is de JV1010 ook uitbreidbaar met tot nu toe 16 geheugenkaarten (de SR-JV-serie). Daar de JV1010 op het moment voor rond de 500 euro staat, zou ik (als ik jouw was, maar dat ben ik niet) toch even ook naar de JV1010 kijken, want de XV2020 is ook uitbreidbaar, maar wel met geheugenkaarten die een stuk duurder zijn dan de SR-JV-serie.:halleluja
 
Nou ja, duurder; ik heb twee SRX-boardjes á 300 euro per stuk, maar daar zitten dan per srx-board wel de geluiden van 3 JV-boardjes op. En die kosten per stuk minimaal 200 euro. enne... 3 x 200 = 600.
 
De Triton bootst gitaren opzich wel redelijk goed na. De klanken zijn iig goed. Voor meer realisme is een Karma volgens mij helemaal mooi. Het devies is zelf goede arpeggio's programmeren.
 
Koop dan mijn xv 3080 voor 800 eurotjes of een xv 5080 bij iemand anders
 
'k heb een XV3080 en kan um iig aanraden; 4 jv-boards en 2 srx boardjes passen er in. Makkelijk te editen, overzichtelijk en verder standaard al voorzien van veeeeeeeeeel presetjes. Ik heb nu zo'n 3 á 4000 presetjes meteen voorhanden.
 
Back
Top