Roland XV Editor problem

ano220424

Dismembered
Dismembered
Lid sinds
10 oktober 2002
Berichten
5.702
Vandaag kocht ik van een forumlid (die overigens een flinke studio heeft) een prima uitziende Roland XV5050.
Het gebeurd niet vaak dat ik tegen problemen aanhik, maar nu kom ik er niet uit.

Alles werkt perfect, behalve de Roland XV-editor. Ttz, de editor werkt en verstuurd messages, maar als ik 'synchronize' functie gebruik in de editor om de XV patches in de editor te krijgen, dan krijg ik steeds deze melding :
"It appears that the XV is either unconnected or connected improperly. Please check the connections"
Ik krijg die melding zowel over USB als Midi connectie. Das sterk want ik kan de module dus wel bespelen vanuit USB of Midi. Patch data laden en versturen naar Sysex Librarian en Logic werkt ook
Er is dus wel degelijk data transfer (ik zie de midi en/of USB led oplichten) en als ik knoppen op de editor beweeg, dan hoor ik ook wijzigingen in de patch.
Initialize vanuit de editor werkt ook.
XV ID nummer staat correct, evenals channels en Sysex RX/TX op de XV staan aan.
De software editor betreft dus de 'oude' officiële Roland Editor die nog op OSX10.6 draait.

Nogal vervelend, want de standen van de parameters op de editor kloppen uiteraard niet met de patch die ik hoor...Er is ook bitter weinig te vinden op het net
en de foutmelding in Google levert al helemaal niets op. Iemand een idee ? Of de vraag dus hoe ik de XV patches in de editor krijg. Bedankt !
 
Als ik het goed heb gebruikt de xv5050 dezelfde editor als de xv5080.
Ik heb ook deze issues gehad. Probeer met de midi settings te spelen. Daar heb je naast midi in / uit ook midi thru device. Als je dat goed instelt moet het werken.
 
Als ik het goed heb gebruikt de xv5050 dezelfde editor als de xv5080.
Ik heb ook deze issues gehad. Probeer met de midi settings te spelen. Daar heb je naast midi in / uit ook midi thru device. Als je dat goed instelt moet het werken.
Die editor werkt idd ook met de XV5050 want is op een paar features na identiek aan de 5080.
Dank voor de hint maar ik heb idd ook met die thru instellingen geprobeerd, maar tot nog toe niks...Ik probeer het nogmaals...
 
Ik heb wel dat sommige midi interfaces niet werken maar dan werkt alleen de midi in niet. De xv5080 heeft geen usb btw.
Zou eens kijken of de patches worden overgezet naar de editor.
 
Ik heb wel dat sommige midi interfaces niet werken maar dan werkt alleen de midi in niet. De xv5080 heeft geen usb btw.
Zou eens kijken of de patches worden overgezet naar de editor.
Het gekke is dat de editor wel werkt. Enkel 'synchronize' werkt niet. Ik krijg dus de XV patch data niet in de editor.
Ook als ik de editor start krijg ik de melding :"It appears that the XV is either unconnected or connected improperly. Please check the connections"
Ook raar, want de usb is wel aangesloten en staat op de juiste poort. Ik heb ookook een andere USB kabel en andere USB poort geprobeerd, maar zonder resultaat.

In de XV editor manual staat dit ivm synchronize :

5. Notes Concerning Use of XV Editor Together with XV Librarian​

You may experience some of the problems below if XV Librarian and XV Editor are used at the same time.
  • When you click the Audition button in XV Librarian, the correspondence between the values in XV Editor and the data in the sound module's Temporary Area may be lost
  • After you've issued the "Write All Data" or "Write Selected Data" commands in XV Librarian, the names of items and their sequence in XV Editor may no longer match the data in the sound module's User Area.
When executing any of the above operations in XV Librarian, after switching to XV Editor, always select "Edit" - "Synchronize" in XV Editor before you begin editing. This executes the following actions, allowing the XV Editor and sound module settings to be synchronized.

  • The values of settings in XV Editor are written to the sound module's Temporary Area.
  • The name lists of Performance/Patch/Rhythm Set in the sound module's User Area are read into XV Editor.

Ik heb de librarian niet geïnstalleerd. Ik dadelijk de editor verwijderen en terug installeren. Kijken hoe ver ik loop.
 
Ik weet niet of je OS versie te oud is, maar ik zou je adviseren eens te kijken naar Patch Base. Die heeft ook een XV-5080 editor (kost ongeveer €45 om te unlocken geloof ik) en die werkt in elk geval prima, gebruik ik zelf ook.
 
OPGELOST !
Dank Flyweight. Jouw hint heeft er mij toe aangespoord nog wat te zoeken. Wat blijkt ? Ligt aan het baasje...8o)
In m'n haast had ik dus de foutieve editor geïnstalleerd.Oeps. XV5080 ipv 5050.
Nu werkt het dus zoals het hoort.

Nog een prettige bijkomstigheid : Gisteren kocht ik bij LFO store de Planet XV patches.
Die blijken ook perfect te werken in de JV2080 ! (nu had ik wel gelezen dat JV patches konden worden gebruikt in de XV, maar dat het omgekeerd ook werkte verbaasde
mij toch enigzins...

 
Iemand een suggestie voor een editor welke op tenminste High Siërra werkt voor de XV-2020? Ik zie wel dat PatchBase een editor heeft, maar die krijgt niet echt goede reviews en het liefst heb ik een gratis editor.
 
Ik zit intussen op OSX 10.13 De enige mogelijkheid is vrees ik nog Patch Base. Momenteel dus geen andere mogelijkheid...
 
Dat is jammer. Voor Ctrl hebben ze wel een mooie JV editor. Hopelijk bouwt een enthousiasteling er ook eentje voor de XV’s.
 
Dat is jammer. Voor Ctrl hebben ze wel een mooie JV editor. Hopelijk bouwt een enthousiasteling er ook eentje voor de XV’s.
Ik zie dan weer wel goeie reacties voor de Patchbase editor. Die CTRLR-editors zijn ook niet heilig makend. Ik gebruik die voor de JV2080 en vraagt toch geduld eer je'm deftig aan het werk hebt.

Imho ziet de patch base er behoorlijk uit. Ik overweeg al even om 'm aan te schaffen want veel keuze is er niet.

Maar je moet geluk hebben met editors. Ik kocht er eentje van Mystery Islands voor mijn Waldorf Q. Die zag er heel goed uit. Pas na dat ik hem kocht kwam ik er achter dat het ding gewoon NIET werkte. En dan bedoel ik niet in die zin dat ik 'm gewoon niet geïnstalleerd kreeg op OSX 10.13 Het ergste moest nog komen. Na herhaalde mails, telefoons, Whatsapps, Mystery gaf niet thuis...niks, 0, nada reactie. Geld weg en dus dik genaaid !! Het regent trouwens ook klachten over Mystery. Ze hebben hun naam niet gestolen...
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb zonet de Patchbase Editor voor XV5050 gekocht en ga er gelijk mee aan de slag. Ik post nog even mijn ervaring.
 
ik heb hem wel met Wine aan de gang gekregen op OSX. Alleen heb ik mijn Midi device niet aangesloten opa het moment, waardoor ik niet kan controleren of hij via MIDI-werkt.

XV-2020.jpeg
 
Maar je moet geluk hebben met editors. Ik kocht er eentje van Mystery Islands voor mijn Waldorf Q. Die zag er heel goed uit. Pas na dat ik hem kocht kwam ik er achter dat het ding gewoon NIET werkte. En dan bedoel ik niet in die zin dat ik 'm gewoon niet geïnstalleerd kreeg op OSX 10.13 Het ergste moest nog komen. Na herhaalde mails, telefoons, Whatsapps, Mystery gaf niet thuis...niks, 0, nada reactie. Geld weg en dus dik genaaid !! Het regent trouwens ook klachten over Mystery. Ze hebben hun naam niet gestolen...

Ik heb laatst contact gehad met Mystery Islands via Instagram en Jani gaf aan dat hij bijna niet meer op Sociale media zot etc. en het hele framework aan het herschrijven is. Ik denk dat hij nu eerst de boel goed op orde probeert te krijgen. Dat mag ook wel, want volgens mij heeft hij behoorlijk wat pakketjes verkocht. Ik ben benieuwd of het beter wordt in de toekomst, want ik heb ook een paar editors.
 
Tja... fijn dat je hem met Wine alvast kan opstarten hopelijk werkt het ook. De Roland Editor Interface heeft wel old scool looks maar als het werkt, dan werkt het en maakt het geen bal uit. Ik heb zonet de Patchbase XV editor gekocht en ik kan niet anders zeggen dat die perfect werkt !! Had 'm al na 2 minuten aan de waggel. Vooral de random functie leidt tot verassende resultaten !! Dus mocht je zin hebben, de Patch Base editor werkt zoals het hoort. Hier toch. (OSX 10.13)
(ff voor de goede orde : is stand alone, dus window die je ziet in Logic is geen plug in) Success met je editor, welke dat ook mag zijn.

1641395902270.png
 
Back
Top