Formant modular revisie + uitbreiding

't zal de CA3084 uit de VCA zijn, die kan je vervangen door 2 BC560's.
De 726 is inderdaad niet te vervangen.
...Of weet iemand hier toch een alternatief ?
 
726en heb ik gevonden (2), geen probleem. Op het financiële aspect na dan. Ik heb nog één 3084 op reserve. Die kan je inderdaad vervangen door een matched transistorpaar in de 12dB VCF of in de VCA.

In de 24dB VCF zit een gewone dubbeltransistor, maar die vind je dus helemaal niet meer. Daar kan volgens de manual echter ook een setje BC557B in. Daarvan heb ik er dus 6 besteld. Volgens mij kan een setje BC557B ook dienen als vervanging van de 3084 in de 12dB VCF?

BC560 en BC557B zal ook wel equivalent zijn in deze toepassing, lijkt me?

Die persoon die de Juno106 chips nabrouwt zou onderhand een lucratief zaakje kunnen beginnen met dingen als uA726 (veel oude moogs, oude rolands, Formants...) na te brouwen. Nog een aantal andere IC's waarschijnlijk ook.
 
AD820..AD822. Daar kan vermoedelijk ook wel een LM394 (die is er ook in metal can) in. Maar inderdaad is een setje goed gematchte moderne transistors waarschijnlijk net zo goed.

Het is jammer dat de 3084 niet pin-compatible is met z'n broertjes 3046 en 3086.
 
Dat gaat dan over 3084 alternatieven, niet uA726. uA726 lijkt me de hoofdreden waarom Formant VCO's qua stabiliteit een stuk beter zijn dan Moog modular VCO's. Ze klinken verder gelijkaardig.

Wat 3084 betreft: Die AD's vond ik ook nergens meer. Ze staan in de formant manual vermeld, maar lijken ook redelijk unobtainium te zijn. LM394 kan je bij bv Dick Best ook niet bestellen.

Die BC557B zijn voor zover ik weet geen moderne torretjes, maar duur waren ze niet en dan is het op originele specs. Als er ooit een reparateur mee aan de slag moet, kan hij zelf beslissen wat de beste keuze is. Die torrenpaartjes zullen nooit het grootste probleem zijn, matchen kan altijd.

Een verwarmd torrenpaar zoals een muA726 is inderdaad onvervangbaar. Blij dat ik die nog redelijk schappelijk (nujaaa) kon kopen.

Ik kan 3084 overigens nog bestellen hoor, maar aan 14€ per chip is de sport er een beetje van af...
 
Nee, de BC557 is an sich geen moderne tor. Maar wat je nu koopt komt wel uit een modern productieproces, dus een gematcht setje zal beter gematcht zijn op alle specs dan een setje van 30 jaar oud.

Check de uA726'en wel even. Er zijn fakes in omloop (ook via de reguliere kanalen).
 
Hoe kan ik de ua's checken op echt of fake?

De BC557B die ik koop komen uit stock. Hoe lang ze daar al liggen weet ik niet. :)
 
Checken kan eigenlijk alleen door ze in het circuit te zetten.

Maar zolang ze niet bij hongkongsuperseller of z'n kornuiten vandaan komen valt het denk ik mee. Als je ze van Cy hebt zit je wel goed denk ik.
 
Checken kan eigenlijk alleen door ze in het circuit te zetten.

Maar zolang ze niet bij hongkongsuperseller of z'n kornuiten vandaan komen valt het denk ik mee. Als je ze van Cy hebt zit je wel goed denk ik.

Cy doet volgens mij wel z´n best om het goed te doen, alleen zijn leveranciers hebben daar soms geen boodschap aan.
alle dingen die ik tot nu toe van hem heb gekocht zijn goed.
:koffie:
 
je kan de 726 vervangen door de CA3046 en een tempco.
volgens mij heeft een vco bij jou deze constructie.
:koffie:

Of 2 zelfs. Ik dacht dat je er 2 volgens nieuw design had gemaakt en 1 volgens oud. Klinken overigens even identiek als 2 VCO's van hetzelfde design al dan niet identiek klinken. Het leuke aan analoog blijft natuurlijk dat sowieso geen 2 echt gelijk klinken.

Soit, ik heb onderhand 7 Formant VCO's en ik denk dat 5 daarvan met een ua726 werken, dus 2 op reserve kan geen kwaad. :)

(7 ua726 in huis...ik moet een bloedhond kopen. :D)
 
Cy doet volgens mij wel z´n best om het goed te doen, alleen zijn leveranciers hebben daar soms geen boodschap aan.
alle dingen die ik tot nu toe van hem heb gekocht zijn goed.
:koffie:

Ik zal het mijn leverancier eens vragen, waar hij ze vandaan heeft.

Ik heb weinig zin om een perfecte 726 uit zijn zachte warme bedje te rukken om te checken of een andere 726 goed of niet is...
 
Ik wil inderdaad wel weten wat ik in huis heb.

Maar wat je sowieso later niet wilt, is een Formant VCO doorverkopen. Die dingen zijn zaaaaaalig. :) Heel die Formant eigenlijk, zeker met de extra modules in de mijne.

Ik heb mijn leverancier gevraagd waar hij ze vandaan heeft, dat zal al iets zeggen.
 
Kan je een 15V formant gewoon op 12V laten draaien door de spanningsregelaars te vervangen, of moet je het beest (VCO's, keyboard tracking...) dan volledig opnieuw afregelen?

De ene Formantkast werkt op 12V om de IC's minder te belasten. De andere werkt op 15V. Maar als ik daarvoor 50kg synthesizer opnieuw moet afregelen, laat ik die wel braafjes origineel op 15V. Hij is nu namelijk perfect afgeregeld en dat hou ik graag zo. Die VCO's zijn nu een zonnetje om mee te werken: zeer eenvoudig te stemmen, stabiel, en toch nog dat echte VCO karakter van levendige minidriftjes die zo'n mooie unisonklanken geven.
 
De ene Formantkast werkt op 12V om de IC's minder te belasten.

Ja, als je de voedingsspanning verandert moet je alles opnieuw afregelen. Waarschijnlijk moet je hier en daar zelfs de schakelingen aanpassen, want als er ergens passieve spanningsdelers gebruikt worden als referentiespanning kloppen die niet meer. Sowieso verlies je headroom met dit soort oude schakelingen waar de opamps verre van rail-to-rail zijn.
 
OK, dan laat ik het zoals het is. Eén kast gewoon 15V zoals elke andere Formant ter wereld, en één kast op 12V zoals ze nu al is (modules aangepast/afgeregeld voor 12V).

Ook handig als ik ooit met andere merken modules uitbreid: dan heb ik al zowel 12V als 15V rails ter beschikking.

Formant is ontworpen met beperkte headroom van oude opamps in het achterhoofd (1977 design...); de CV en audio signalen zijn niet extreem groot PtP. Geen 10V zoals sommige systemen. Dus die 12V is daarvoor op zich geen probleem. Wel voor alle passieve delers zoals je zegt, dat zou veel aanpassing en afregelen vergen. Doe ik maar niet. :)
 
Het zijn echte Ua726. Deze winkel werkt met één betrouwbare leverancier die al langer in de business zit dan Formant bestaat. :) Geen HongKongSuperSellers gedoe. Wat hij levert is dus origineel. Soms merk je het aan de prijs, maar het is dan ten eerste toch al werkend spul en ten tweede "the real deal".

Wat de leeftijd van de torren betreft: in de winkelstock hooguit 2 weken, maar wanneer ze dan ooit geproduceerd zijn weet de winkel niet. Kan vorige maand zijn, kan 20 jaar geleden zijn. Al is dat laatste niet zo waarschijnlijk vanwege de grote roulatie in deze torren, er komen er dus regelmatig nieuwe bij. Zullen dus wel redelijk recent zijn.

Allemaal positief nieuws dus.
 
Back
Top