Vraagje, over 80's

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Probeer eens een Kurzweil K2000...
 
Als jij een PA man hebt die nog in de 80's leeft met zijn spullen kom je een heel eind.
Ach, het is eigenlijk ook allemaal common-sense denk ik. Als je het geluid 1 op 1 wilt van bijv. de bovengenoemde artiesten, dan moet je natuurlijk ook 1 op 1 de spullen hebben.
 
wat is een PA man?
 
ik ben 15 jaar, zit in een schoolband en heb 2 keyboards , 1 portable grand en een piano , ja ik heb al verscheidene keren opgetreden, maar ik weet niets van die techniek af , alles stond al klaar :)
 
Ga synths uitchecken op Youtube, bijna van ieder bak die er bestaat zijn demo-filmpjes door gebruikers...en ga ook eens 'in het live' luisteren ergens en DAARNA vragen stellen. Ik zie een herhalling van eerdere post ontstaan hier. Ik denk echt dat hier bij deze jongen op z'n plek is: Google & Youtube (15 jaar, dan ben je zelfs meer dan 2x van die generatie die blind kunnen lezen en schrijven met computers dan ik ben, come on!)
 
Ik denk dat een Jupiter 8 nog wel het meest in de buurt komt van 'de' 80's synth, op de hielen gezeten door de DX-7. Maar daar gebruikten ze eigenlijk het vaakst een electrapiano patch van die toch klinkt als iets uit de jaren '70 maar dan 100 kilo lichter.
 
mijn manier van praten?:P

Nee, het op machinegeweer tempo stellen van vragen. Als je 3 minuten later opeens een idee hebt, klik dan op de edit-knop van je vorige reply, niet op "post reply" om iets toe te voegen.

Richt je ook niet op duizend dingen tegelijk en ga eerst eens testen voordat je 50 nieuwe replies en 10 nieuwe topics maakt.

Zoals al gezegd was; de jaren '80 zijn niet samen te vatten. Je kunt grofweg 3 periodes onderscheiden qua synths - vroeg, midden en laat.

Vroeg betekent Minimoogs, Prophet 5, string ensembles (Solina, ARP Omni, etc.).
Midden betekent DX7, PPG Wave, (Fairlight) samplers
Laat betekent D50, M1, nog meer samplers.

Workstations zijn er voornamelijk in de breedte georienteerd - een hele hoop geluiden voor diverse toepassingen zonder specifiek ergens op in te gaan.

Je kunt een leuk toetsenbord uitzoeken dat die geluidjes heeft en dan een virtueel-analoge bak erbij kopen en voor dat budget klaar zijn. Zo heb je echt wel voldoende, maar ga eerst in godesnaam testen.

Wat RSB bedoelt is meer de manier van dingetjes aan elkaar haken. Drums in de jaren 80 hebben bijvoorbeeld de beruchte "gated snare". Zet reverb over de snare-drum, zet daarover een gate, en zet daarachter een compressor. De reverb zorgt ervoor dat de snare blijft doorklinken en de gate kapt 'm nadat 'ie eindelijk onder een bepaald volume komt af.



Nou is dit niet precies de snaredrum zoals in op 2:35, maar wel die techniek.

Hoe je dit regelt met de PA-man is een tweede. De makkelijkste oplossing is gewoon een elektronische drumkit die een sample van die snare afspeelt, de lastigste heeft aparte microfoons voor alle drums en alleen de snare door die effecten-ketting.
 
Kijk ook eens 'n hoop TopPop filmpjes... daar zie je vaak wat voor 'n synths ze gebruikte. Al is het bij TopPop, of Countdown, vaak niet aangesloten...!!

Op 'n hele hoop sites is ook te vinden wie wat gebruikte. Vintagesynth is er eentje van.

En laat je niet gek maken. Als je hier iedere 10 minuten iets post maakt dat niet erg veel uit. Zolang je maar niet iedere keer 'n snippet van 4 MB erbij doet... kost het geen drol extra server ruimte. Sommige mensen praten veel.. andere typen veel. Bij praten loop je weg, bij typen stop je met lezen. Toch Yoozer?? ;-P

EDIT: Maar hij heeft wel 'n punt...
 
Laatst gewijzigd:
Je hebt zat aan een rack versie van de motif of korg m3 module of zoiets

+ wat midikabels

Aansluiten op je spullen/keys die je nu gebruikt

Pc er nog ergens tussen knopen ...en rondo .... jammen maar

80's sounds vind je tussen de 100den presets en als je eenmaal geleerd hebt hoe je met synths moet werken kan je de sounds naar eigen smaak tweaken.

Groetjes

Vic
 
Laatst gewijzigd:
kost het geen drol extra server ruimte.
Is ook zo, maar ga liever voor kwaliteit dan voor kwantiteit ;).
 
Typische 80 sounds,..

ik zeg,.. Roland d50,.. kawai k5,..yamaha dx7,..korg m1.

Dat is wat je vaak op t podium zag in de 80's
Analoog was not,.. midi, fm en romplers waren hot!
 
Howard jones.... Jupiters en juno's

AHA ....prophet 5, obers,, (opnames) en playback (podium) dx7

Kan fout zijn hoor, is lang geleden :W:biertje:

Er zit wel een heel groot verschil in vroeg en laat 80's muziek
Toch voelt het nog een beetje aan als een groot feest 8D ......:bekdicht:zal aan mij liggen:mega:
 
En wat zagen we er dom uit in de 80's,.
Dat was qua mode wel de slechtste periode in de wereldgeschiedenis!!!

Ik weet niet hoor (ff off-topic) maar de jeugd van tegenwoordig: Bjorn Borg onderbroekje, riem onder je reet. En MOEILIJK LOPEN!

Meer zeg ik niet.

Behalve dat ik hier uuuuuuuuren over door kan gaan... k*t kinderen kenne zich nie eens meer aankleden...

Maar goed, zinnige toevoeging: http://www.vintagesynth.com/yamaha/dx7.php

Ergens halverwege staat wie wat gebruikte. En zo ken je da ook bij de Roland's en alle andere merken doen.
 
Laatst gewijzigd:
Uuuuhhh... 'n J6 met z'n broek op de enkels.
 
Ik denk dat een Jupiter 8 nog wel het meest in de buurt komt van 'de' 80's synth, op de hielen gezeten door de DX-7. Maar daar gebruikten ze eigenlijk het vaakst een electrapiano patch van die toch klinkt als iets uit de jaren '70 maar dan 100 kilo lichter.

Laten we de Prophet 5 niet vergeten!
 
howard jones had toch ook een jupiter 6 of niet?
ik denk zelf dat de yamaha motif xs8 het best voor mij geschikt is, zal binenkort eens naar de dealer gaan een beetje kijken naar dat soort spul.

erm, en nee heb geen broek op me enkels, en hou ook niet van dat k*T muziek van tegenwoordig =)
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top