Wat is beter voor je oren?

Digs

Ingeburgerd
Lid sinds
7 april 2009
Berichten
40
Een koptelefoon of oordopjes? Wat is zuiniger op her oorstelsel?

En zijn er mensen hier die oordoppen gebruiken bij het creeren van muziek? zoja welke gebruik je?
:okdan:
 
Oordoppen slecht, koptelefoon minder slecht, geen koptelefoon goed.
 
..., geen koptelefoon goed.

..ook met 'afmixen' makkelijker/beter.

Al is 't op de koptelefoon uiteraard ook mogelijk; alleen even goed rekening houden met bass (vaak teveel als je 't terug luistert via boxen), hoog (vaak te weinig..) en volumes van de parts (klinkt vaak anders: "die subtiele filter verandering die je mooi via de koptelefoon hoort, valt bijna niet op via boxen"-idee)
 
Gasten...waarom zo maar slecht slechter enz roepen als het allemaal te maken heeft met de kwaliteit van de producten en de levels waar je op draait?
Slechte oortjes op net een verkeerd volume = slecht
Goede oortjes op verkeerd volume = ook slecht
enz...

Het is erg prettig om verschillende referenties te hebben. Zorg wel dat je een goede koptelefoon hebt. Goed hierin is dan een voor jouw oren goedzittende en qua frequentie spectrum zo recht mogelijk, maar zeker ook eentje die prettig klinkt. En afhankelijk van waarvoor (en deels ook wat je als prettig ervaard of niet) een gesloten of halfopen. Er gaat wat tijd overheen voor je 'jouw' koptelefoon hebt gevonden.

Mixen of werken met oordopjes zou ik afraden, niet ivm het slecht/slechter verhaal maar meer omdat de meeste boosts op verschillende freq hebben zitten. Veel zijn bedoeld voor 'hifi' weergave. of je MP3 speler-signaal lekker op te fokken...alles behalve een reeel beeld.

Ik heb zelf monitoren, verschillende koptelefoons en wat ikzelf erg prettig vind gek genoeg 2 sets goede in-ears. Eentje met een klein piekje in het mid/mid-hoog gebied ivm vocals live en de ander nagenoeg recht. Die dingen zijn aangemeten op mijn oren en op elk level erg prettg om mee te werken, en gedetaileerd ook op lage niveau's wat ik fijn vind als ik een mix moet maken.
 
Gasten...waarom zo maar slecht slechter enz roepen als het allemaal te maken heeft met de kwaliteit van de producten en de levels waar je op draait?
Slechte oortjes op net een verkeerd volume = slecht
Goede oortjes op verkeerd volume = ook slecht
enz...

Omdat ik kennelijk wel weet waar we het over hebben. Oortjes in je oor: slecht voor je oor. Koptelefoon: minder slecht maar nog steeds slecht voor je oor. Geen koptelefoon: goed. Punt. Weinig ruimte voor discussie vrind :mega:
 
Omdat ik kennelijk wel weet waar we het over hebben. Oortjes in je oor: slecht voor je oor. Koptelefoon: minder slecht maar nog steeds slecht voor je oor. Geen koptelefoon: goed. Punt. Weinig ruimte voor discussie vrind :mega:

Ben het wel met AdDM eens, de rest is namelijk commonsense. Het is gewoon niet beter om met koptelefoon te gaan luisteren. Daar verander je niks aan.
We hebben het hier toch enkel over of het goed of slecht is voor je oor?!?
 
Tuurlijk iedereen weet altijd over alles vanaf hier heb ik gemerkt, de antwoorden zijn altijd ontopic, en altijd zinvol en nooit een kwestie van ik vind jij vind...
Ik zal m'n onervaren mond maar houden en het over laten aan de echte mannen met alle antwoorden. Sorry voor mijn domheid.

Als er gebruik zou worden gemaakt van commonsense zouden de drie kwart van de vragen hier op het forum niet gesteld worden. Er is dus sprake van een vraag en daar moet een goed en volledig en eerlijk antwoord op gegeven worden. Maar goed dat zie ik dan waarschijnlijk verkeerd.
 
Oordoppen slecht, koptelefoon minder slecht, geen koptelefoon goed.

Kun je deze stelling mischien onderbouwen, ik heb dit mij zelf ook wel eens afgevraagd, zelf kwam ik tot de conclussie dat het wat betreft gehoorschade op geluidsdruk (en frequentie) aankomt, ipv de manier hoe je het geluid aan je oren aanbied.
 
Misschien moet je het volume wat temperen... Dan maakt het ook niet zo veel meer uit of je een koptelefoon of oortjes gebruikt.
 
De helft loopt rond nu met een Ipod.Ben sportieve wieler rijder,en hoe dikwijls ik moet aanmanen een tik op hun schouder te geven om hun voorbij te steken,en als dank,een fysische reactie terug te krijgen in de vorm van een uitzwaaiende arm in de richting van me
.Die ipod generatie is toch doof op hun veertigste,als ze zo voort gaan.
 
dank jullie wel. ja was gewoon geïnteresseerd in het weten wat nou eigenlijk het beste of minst slecht is voor je oren. ik hoorde namelijk juist vaak dat oordopjes beter voor je oren ware dan koptelefoons, het verhaal erachter weet ik niet meer,maar goed.
Koptelefoons toch wat zuiniger voor de oren. Goed om te weten. En natuurlijk ligt t aan de volume, maar zoals de meeste weten moet je dat ook niet te hard zetten.
Ik heb geen monitors en wil die wel aanschaffen, mn speakers zijn erg slecht, dus werk ik(gewoon muziek maken , met plezier) vaak met een ietwat kromme koptelefoon en de laatste tijd juist met oordopjes. Ook ivm met buren en zo, maar moet ook zeggen dat je er wat meer "in" gaat zitten als je oordopje of koptelefoon gebruikt. Het geluid word als het ware niet gedeeld met je kamer of omgeving.
 
voor 75 euro koop je met wat geluk , een paar 2dehands passieve nearfield monitoren.
bv spirit absolute2 . misschien heeft iemand op die spirits terecht wat op aan te merken, maar het is zowiezo een enorme verbetering tov wat je nu hebt.
 
Kun je deze stelling mischien onderbouwen, ik heb dit mij zelf ook wel eens afgevraagd, zelf kwam ik tot de conclussie dat het wat betreft gehoorschade op geluidsdruk (en frequentie) aankomt, ipv de manier hoe je het geluid aan je oren aanbied.

Voor het antwoord op de vraag waarom koptelefoons nou precies gehoorschade toebrengen zou ik gewoon es gaan googlen. ;)
 
Voor het antwoord op de vraag waarom koptelefoons nou precies gehoorschade toebrengen zou ik gewoon es gaan googlen. ;)

Als jij een goed onderzoek weet te vinden, wat aansluit bij dit toppic tussen al die mp3speler rotzooi die je over dit onderwerp op google krijgt, hou ik mij van harte aanbevolen (ik neem aan van wel want je lijkt erg zeker van je stelling).

Dus maakt het wat gehoorschade betreft uit of je mixt op nearfields, hoofdtelefoons, in-ears of oordopjes, ik zeg nog steeds van niet, want van je monitors kun je ook flink doof worden.

Ik ben trouwens wel geinteresseerd naar jouw gedachten over dit onderwerp, denk: hoe dichter het geluid bij je oor geproduceerd word hoe slechter het voor je oren is, lijkt me toch niet..., of denk je mischien dat het meer te maken heeft met de manier waarop we met die geluidsbronnen omgaan.
 
Wat ook meespeelt is de fysische sensatie van geluid. Bij monitors "voel" je het ook als de muziek veel te luid staat. De bassen en andere frequenties dreunen tegen je lichaam en rivaliseren met je hartslag, wat een naar gevoel is. Bij koptelefoons heb je die sensatie niet en wordt de muziek al rap een tandje luider gezet om dit te compenseren.
 
En zijn er mensen hier die oordoppen gebruiken bij het creeren van muziek? zoja welke gebruik je?
:okdan:

In de studio gebruik ik nooit gehoorbescherming ik zorg altijd gewoon dat het allemaal niet te hard gaat, ook voor mn buren. Het lijkt me wel ideal tijdens het afmixen, voor de lagere frequenties, dat je ze echt kan voelen terwijl je je oren niet `moe´ worden. Voor optredens, concerten en tijdens mijn werk gebruik ik exinore er-20 otoplasticen (schoonenberg) deze klinken geweldig en zitten perfect.
 
Dus maakt het wat gehoorschade betreft uit of je mixt op nearfields, hoofdtelefoons, in-ears of oordopjes, ik zeg nog steeds van niet, want van je monitors kun je ook flink doof worden.


Zucht. Iedereen recht op zn eigen mening, ook al raakt ie kant noch wal. Ik zou zeggen mixze op je oordopjes, dan spreken we elkaar over een paar jaar weer. Ik zal dan spreken en jij vooral liplezen ;) :okdan:

Deze link om het je even op jip en janneke niveau uit te leggen:
http://www.headwize.com/articles/hearing_art.htm

Als je het perse boeiend vindt om cijfers en onderzoeken erbij te halen, moet je maar es gaan googlen op de references van het artikel..
 
spirit
absolute
2

denk inderdaad dat je de "druk "op je oren bij koptelefoons hoger kan zetten voordat je er "last " van krijgt.->dus groter risico op overbelasting,->relatief vaker gehoorschade
 
Back
Top