Verschillen Nord Lead 1, 2, 3 etc.

shortwave

Ouwe rot
Lid sinds
4 Maart 2003
Berichten
3.979
Locatie
Amsterdam
Laatst gewijzigd:
De rack-versies NL1 en NL2 (niet de 2x) zie ik regelmatig voorbij vliegen voor soortgelijke bedragen.

Ik heb voor mijn Nord Lead 2 (keyboard-versie) met pcm-card, dubbele keyboard-standaard en keyboard tas, 600 euro betaald. Weet eigenlijk niet of die 2 net zo rauw is als de NL1. Wout, jij kan ons dat vast wel vertellen, als Clavia-propagandist. :)
De 1 is een stukje rauwer, wat gesmorder.

Ik heb nog ergens een NL1 D/A converter liggen, die daar verantwoordelijk voor is. Je zou de NL2 kunnen ombouwen...

Wout
 
Last edited by a moderator:
Hmmm... ik vind dat wel een interessante suggestie, Wout. Is dat een makkelijke (en belangrijk: terug te draaien) ingreep?
Ik durf het niet te zeggen, want ik heb het nog nooit gedaan. Ik heb hem ooit van Clavia gekregen omdat ik dacht dat de A/D converter het begeven had, maar dat bleek niet zo te zijn.

Wout
 
Geen beproefd recept, dus? Da's jammer. Maar waar ik eerder interessante suggestie zei, moet ik nu wel toevoegen dat ik me afvraag wat de echte meerwaarde zou zijn. Zo veel verschillen die NL1 en NL2 toch niet van elkaar?
 
Ik wilde er eigenlijk ooit een apart draadje voor openen, maar nu stel ik de vraag hier maar:

Wat zijn nu eigenlijk precies de verschillen tussen de Nord Lead 1, 2, 2X en 3?
Is er ook nog (qua mogelijkheden / sound) verschil met de rackversies?
 
Er zijn geen verschillen, behalve de speel controlers, tussen keys en racks.

NordLead(1)
Twee uitgangen (ipv 4)
Geen Ring modulator
Slechts 4 voices, met expansion er 8 bij.
Geen kaarthouder (waaron niet is voor mij nog steeds de vraag: eigenlijk diende Clavia er minstens een bij te leveren. Op de 2X na kunnen de 1 en de 2 alleen met een PCMCIA kaart Performances worden gesaved. Hierdoor is een rare spraak verwarring ontstaan [Performance versus Layer])
Geen sinus golfvorm bij Osc 1
LFO1 slechts 3 golfvormen; bij routings ontbreekt de FM! (En die is zo sterk!)
Arp en LFO2 zijn in de laatste update gelijk aan de NL2
ModEnv geen PWM routing

Maar wel die mooie schuine hoeken!

NordLead2 16 voices en alle dingen die NL1 niet heeft dus wel :)

NordLead2X heeft 20 Voices en een duidelijk andere A/D converter.

De NordLead3 is een totaal andere synthesizer met een beetje dezelfde lay out (Prophet V), maar zoveel meer mogelijkheden. Alle 4 hebben ze verschillende A/D converters.

Verder zijn de eerste drie wat Programs betreft uitwisselbaar. De4 Ring mod wordt dooe de NL1 gewoon genegeerd. De NL3 doet niet mee.

Ik vergeet er een aantal op zeker...


Had je best kunnen doen.

Maar zo is het ook in orde. Zaak even afgesplitst.
Mooi!

Wout
 
Last edited by a moderator:
Dat doettie ook!
Dat hangt ervan af... Er zijn verschillen tussen NordLeads(1) onderling. De rauwheid kan veel of minimaal zijn; soms nauwelijks merkbaar ten opzichte van een NordLead2. Dat komt door het 'verlopen' van de instelpotmeters van de DAC's. Die zijn verstelbaar, maar ze instellen moet je wel kunnen. Ten opzichte van de NordLead2X is het verschil in geluidskwaliteit hoorbaar, want daar zit duidelijk meer hoog en daardoor brillance in. Dit moet dan wel beluisterd worden in een 1 op 1 vergelijking.

Maar ga je je bezighouden met Pseudo Granulaire Synthese, en dat geeft een behoorlijk rauw effect, dan is het verschil duidelijk merkbaar, zelfs zo dat er een totaal ander geluid ontstaat als dezelfde setting wordt gebruikt op een unexpanded NordLead of op een NordLead2X. Zelfs de knoppen reageren anders! Maar dat is een zeer extreme situatie die in een dance nummertje niet zo snel voorkomt. Grappig is dat die granulaire synthese via het toetsenbord tonaal gebruikt kan worden en niet piep, piep, knorrig klinkt.

Wout
 

Attachments

  • PGS_Bass01.mp3
    431,8 KB · Bekeken: 46
  • PGS_Bass01.syx
    139 bytes · Bekeken: 40
Laatst gewijzigd:
Met een leuke booster of distortion erachter kom je ook een heel eind!..rauwe dacs of niet..
 
Ik heb de Nord Lead 1 in een ver verleden geprobeerd, en vond toen met de presets de boel dun klinken. Nu heb ook op Clavia's site en op youtube wat demo's beluisterd en het wat kan voller klinken. Toch hoor ik in die demo's dat dat hoge sisserig randje in het hoog van de geluiden bij de demo's.
Mijn vraag is: Kan de Nord anders klinken of hou je dat karakteristieke in dat hoog?
Of is het net als bijv. Roland dat je dat karakteristiek behoudt? Ik heb een oog op een Nord Lead 2(X) op dit moment.
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind (is geen feit dus hè, ik heb hier niet alle generaties Lead staan :D) dat dat digitale boven randje op de 1 in ieder geval zeker te horen is. De eerste keer dat het me opviel dat een Nord echt dat boven randje miste, was bij de Modular G2. De Lead 2 heb ik volgens mij nooit in levende lijve gehoord, maar bij de 3 en de eerste generatie modulars viel het digitale boven randje me het ook op, hoewel de 3 wel weer anders klonk dan mijn 1. Bij de Micro Modular hoor ik zelfs geen enkel verschil met de Lead 1.

Ik gebruik de Nord niet zo heel vaak meer, en die paar keren dat ik hem gebruik kies ik hem juist voor dat digitale karakter, wat trouwens in het laag reuze meevalt; alleen in het hoog vind ik het echt hoorbaar. Vroeger loste we het op door de Nord nog door een analoog filter te halen.

Ben ook wel benieuwd naar de verdere bevindingen hier, ik zou m'n Rack 1 toch nog wel 'ns willen inruilen tegen een 2X
 
heb een rack2 gehad, die had ook dat doordringende hoog. het geeft wat meer punch, net als oude samplers. spijt dat ik heb ooit heb weggedaan.
 
Ik vind zelf de NL1 het beste, omdat hij wat rauwer klinkt dan de rest en omdat hij makkelijk werkt. De Nord Lead 3 is ook gaaf, maar daar zitten meerdere functies achter één knop en dat vind ik minder handig werken.
 
Ik heb een 1 een 2 en een 3 gehad.

De 1 klinkt misschien iets rauwer dan de andere 2, maar als je een rauwe bak wilt zou ik zowiezo geen NL1 kiezen, mijn voorkeur gaat dus uit naar de 3 want die kan gewoon meer en klinkt ook uitstekend.
 
Back
Top