Audio Interface gezocht (zucht,toch niet weer één....?)

Scratch

Stamgast
Lid sinds
20 mei 2004
Berichten
432
Locatie
Zoetermeer
Hallo! :D

Jawel, weer zo'n draadje over geluidskaarten en al die muk wat er bij komt!

Na een paar jaartjes afwezig te zijn geweest, zo’n 5 jaar alweer, wil ik het producen weer eens op gaan pakken. Voorheen werkte ik met Cubase VST 5.0. Erg oud, maar wel vertrouwd. Als geluidskaart had ik een M-Audio Delta 44.
Nu ik het hele zooitje al 5 jaar niet meer heb aangeraakt (maar in die tussentijd wel een paar mooie synthesizertjes op de kop heb getikt), wil ik overwegen om een nieuwe weg in te slaan, daarbij wil ik wat nieuwe apparatuur aan gaan schaffen, waaronder:

  • MacBook Pro van 1,5 jaar oud, welke ik via mijn werk voor een prikkie kan overnemen;
  • Audio Interface (aansluiting d.m.v. FireWire) die dus aan m’n MacBook komt te hangen
  • Sequencer. (Logic of verder met Cubase)
  • Monitors


Eigenlijk gaat mijn vraag alleen over de audio interface (en ja, ik weet, er zijn hier wel tig duizend draadjes van geopend, dus ik doe er nog één bij). Qua seqencer ben ik er nog niet uit, het zal wel een kwestie van wennen zijn. En wat betreft de monitors, dat is een kwestie van luisteren. Wel ben ik benieuwd waar je precies op moet letten bij het kiezen van monitors. Prijs: iets van rond de 600 eurootjes, maar dat moet je niet te nauw nemen.

Wat betreft de Audio Interface word je gewoon overdonderd met wat er allemaal te koop is. Waar moet je dan gaan zoeken? Ten eerste: ik wil er maximaal 500 euro aan uitgeven (nieuw of tweedehands).Ten tweede, ik zal alleen maar audio gaan opnemen. 4 I/O moeten daarbij wel voldoende zijn. Misschien ben ik niet helemaal slim bezig, maar voorheen nam ik gewoon per spoor een audio track op. Of is het handiger om met bijvoorbeeld een stuk of 5 synths tegelijk op te nemen? Lijkt mij van niet, of ik moet de plank volledig mis slaan?
Ook zal ik in de nabije toekomst een paar effectenbakken willen aanschaffen, moet ik dan ook rekening houden met extra sporen?


Maar waar moet ik in hemelsnaam nog meer opletten? Opnemen op 24 bit / 96 kHz kan standaard wel met elk apparaat? Is een audio interface nog afhankelijk van bepaalde software. In advertenties op websites lees ik dan: “Compatibel met de ‘meeste’ sequencers”. Ja uuuhh, wat is dat nou voor een onduidelijk antwoord. Hij werkt er wel óf niet mee samen!
En dan het latency probleem. Uiteraard afhankelijk van je CPU en wat je er allemaal mee uitspookt, maar ik had een keer begrepen dat je beter een interface kan nemen met een interne DSP, zodat die een deel van het rekenwerk van de CPU kan overnemen. Maar wellicht zit dit ook standaard op iedere interface…
En dan nog de gebalanceerde en ongebalanceerde uitgangen. Ik kan mij herinneren dat hier een hele discussie op ‘t forum is geweest. Wanneer hoor je het verschil, hoor je wel überhaupt het verschil? (Het is misschien een domme vraag…, maar ik ben daar een leek in). En ook al zou je het horen, heeft het wel nut als je synthesizer geen gebalanceerde uitgang heeft?

Misschien nog voor de info, en ik vertel het niet met trots: Maar tussen de synthesizers en de toekomstige audio interface staat nog een mengtafel van het merk (uche) Behringer (uche). Hier heb ik al m’n apparatuur aangesloten, en sluis ik dat door naar m’n pc (en binnenkort gelukkig naar m’n Mac) De mengtafel zal in de nabije toekomst ook wel vervangen worden, alleen ligt daar nu niet mijn prioriteit.

Kortom, ik heb weer een hoop vragen. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien, of heb je tips? Antwoorden zijn welkom, ondertussen struin ik gewoon verder dit forum af.

Alvast bedankt voor het lezen van dit lange bericht én uiteraard voor je hulp!
 
Houd deze draad in de gaten, want ik vermoed dat die van jou door de moderators er naartoe gekickt zal gaan worden ;)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=85402

De kortste klap lijkt mij een FiWi geluidskaart met voldoende line-in en out, zodat je die Behringer direct buitenspel kunt zetten.

Voor de rest ligt het veel aan de keuzes die je wenst te maken en hoe je denkt te gaan werken. Mac's hebben goede mogelijkheden om in-the-box te mixen en met effectplug-ins je mix goed af te werken. Zowel Logic als Cubase hebben daarin een uitgebreid palet.

Daarnaast is het handig je te verdiepen in de geluidskaarten. Ga je ook zang opnemen? dan zijn mic-preamps belangrijk. Met de iets duurdere geluidskaarten van MOTU, RME, Focusrite, Apogee, etc worden ook vaak interessante bundels aan plug-ins meegeleverd.

Over de opnamekwaliteit wisselen de meningen enorm. Simpele stelregel: hoe hoger de kwaliteit, hoe meer MB's/GB's een project in beslag neemt. Ik zelf neem nog steeds op op 44.1 Khz/24 bit en maak regelmatig projecten die meer dan 500 MB beslaan. Houdt daar dus rekening mee voor je hardeschijfgrootte.
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij is de MOTU 828MK 2 of 3 een perfecte keuze:

http://www.motu.com/products/motuaudio/828mk3/

Voordeel is dat je dan je synths allemaal een aparte ingang kan geven, dus ook per spoor effecten kan toevoegen en ook (als ik het goed heb) in 1x keer alles audio sporen kunt opnemen (dus wel los per track, maar dan in 1 run). Natuurlijk afhankelijk van het aantal ingangen. Scheelt veel tijd. Wordt in ieder geval wel mijn volgende kaart.

Ik werk nu ook via een Behringer mixer voor de synths en die gaat een EMU-1212m in.
 
niet anders dan lof over MOTU en Mac.

als sequencer kan je Logic of Digital Performer overwegen, tenminste, als dit geen overkill is.
 
Dank voor de reacties!

Als ik de reply's van Daan79 en VasC begrijp, dan doe ik er goed aan om een interface aan te schaffen met meerdere I/O? Mijn mengpaneel heb ik dus niet meer nodig, dan kan ik alles in m'n sequencer regelen. Opzich een idee, al ben ik niet zo'n fan om alle faders, draaiknoppen die op mijn beeldscherm verschijnen met mijn muis te regelen. Ik zit liever 'realtime' met mijn handen aan de knoppen!
Ik weet niet of een digitaal mengpaneel dan uitkomst biedt, die kan je dan volgens mij weer koppelen met je mixer in je sequencer?

Ennieweej, ik zal het wel in overweging nemen. Nog meer ideeën?
 
Back
Top