Scratch
Stamgast
Hallo!
Jawel, weer zo'n draadje over geluidskaarten en al die muk wat er bij komt!
Na een paar jaartjes afwezig te zijn geweest, zo’n 5 jaar alweer, wil ik het producen weer eens op gaan pakken. Voorheen werkte ik met Cubase VST 5.0. Erg oud, maar wel vertrouwd. Als geluidskaart had ik een M-Audio Delta 44.
Nu ik het hele zooitje al 5 jaar niet meer heb aangeraakt (maar in die tussentijd wel een paar mooie synthesizertjes op de kop heb getikt), wil ik overwegen om een nieuwe weg in te slaan, daarbij wil ik wat nieuwe apparatuur aan gaan schaffen, waaronder:
Eigenlijk gaat mijn vraag alleen over de audio interface (en ja, ik weet, er zijn hier wel tig duizend draadjes van geopend, dus ik doe er nog één bij). Qua seqencer ben ik er nog niet uit, het zal wel een kwestie van wennen zijn. En wat betreft de monitors, dat is een kwestie van luisteren. Wel ben ik benieuwd waar je precies op moet letten bij het kiezen van monitors. Prijs: iets van rond de 600 eurootjes, maar dat moet je niet te nauw nemen.
Wat betreft de Audio Interface word je gewoon overdonderd met wat er allemaal te koop is. Waar moet je dan gaan zoeken? Ten eerste: ik wil er maximaal 500 euro aan uitgeven (nieuw of tweedehands).Ten tweede, ik zal alleen maar audio gaan opnemen. 4 I/O moeten daarbij wel voldoende zijn. Misschien ben ik niet helemaal slim bezig, maar voorheen nam ik gewoon per spoor een audio track op. Of is het handiger om met bijvoorbeeld een stuk of 5 synths tegelijk op te nemen? Lijkt mij van niet, of ik moet de plank volledig mis slaan?
Ook zal ik in de nabije toekomst een paar effectenbakken willen aanschaffen, moet ik dan ook rekening houden met extra sporen?
Maar waar moet ik in hemelsnaam nog meer opletten? Opnemen op 24 bit / 96 kHz kan standaard wel met elk apparaat? Is een audio interface nog afhankelijk van bepaalde software. In advertenties op websites lees ik dan: “Compatibel met de ‘meeste’ sequencers”. Ja uuuhh, wat is dat nou voor een onduidelijk antwoord. Hij werkt er wel óf niet mee samen!
En dan het latency probleem. Uiteraard afhankelijk van je CPU en wat je er allemaal mee uitspookt, maar ik had een keer begrepen dat je beter een interface kan nemen met een interne DSP, zodat die een deel van het rekenwerk van de CPU kan overnemen. Maar wellicht zit dit ook standaard op iedere interface…
En dan nog de gebalanceerde en ongebalanceerde uitgangen. Ik kan mij herinneren dat hier een hele discussie op ‘t forum is geweest. Wanneer hoor je het verschil, hoor je wel überhaupt het verschil? (Het is misschien een domme vraag…, maar ik ben daar een leek in). En ook al zou je het horen, heeft het wel nut als je synthesizer geen gebalanceerde uitgang heeft?
Misschien nog voor de info, en ik vertel het niet met trots: Maar tussen de synthesizers en de toekomstige audio interface staat nog een mengtafel van het merk (uche) Behringer (uche). Hier heb ik al m’n apparatuur aangesloten, en sluis ik dat door naar m’n pc (en binnenkort gelukkig naar m’n Mac) De mengtafel zal in de nabije toekomst ook wel vervangen worden, alleen ligt daar nu niet mijn prioriteit.
Kortom, ik heb weer een hoop vragen. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien, of heb je tips? Antwoorden zijn welkom, ondertussen struin ik gewoon verder dit forum af.
Alvast bedankt voor het lezen van dit lange bericht én uiteraard voor je hulp!
Jawel, weer zo'n draadje over geluidskaarten en al die muk wat er bij komt!
Na een paar jaartjes afwezig te zijn geweest, zo’n 5 jaar alweer, wil ik het producen weer eens op gaan pakken. Voorheen werkte ik met Cubase VST 5.0. Erg oud, maar wel vertrouwd. Als geluidskaart had ik een M-Audio Delta 44.
Nu ik het hele zooitje al 5 jaar niet meer heb aangeraakt (maar in die tussentijd wel een paar mooie synthesizertjes op de kop heb getikt), wil ik overwegen om een nieuwe weg in te slaan, daarbij wil ik wat nieuwe apparatuur aan gaan schaffen, waaronder:
- MacBook Pro van 1,5 jaar oud, welke ik via mijn werk voor een prikkie kan overnemen;
- Audio Interface (aansluiting d.m.v. FireWire) die dus aan m’n MacBook komt te hangen
- Sequencer. (Logic of verder met Cubase)
- Monitors
Eigenlijk gaat mijn vraag alleen over de audio interface (en ja, ik weet, er zijn hier wel tig duizend draadjes van geopend, dus ik doe er nog één bij). Qua seqencer ben ik er nog niet uit, het zal wel een kwestie van wennen zijn. En wat betreft de monitors, dat is een kwestie van luisteren. Wel ben ik benieuwd waar je precies op moet letten bij het kiezen van monitors. Prijs: iets van rond de 600 eurootjes, maar dat moet je niet te nauw nemen.
Wat betreft de Audio Interface word je gewoon overdonderd met wat er allemaal te koop is. Waar moet je dan gaan zoeken? Ten eerste: ik wil er maximaal 500 euro aan uitgeven (nieuw of tweedehands).Ten tweede, ik zal alleen maar audio gaan opnemen. 4 I/O moeten daarbij wel voldoende zijn. Misschien ben ik niet helemaal slim bezig, maar voorheen nam ik gewoon per spoor een audio track op. Of is het handiger om met bijvoorbeeld een stuk of 5 synths tegelijk op te nemen? Lijkt mij van niet, of ik moet de plank volledig mis slaan?
Ook zal ik in de nabije toekomst een paar effectenbakken willen aanschaffen, moet ik dan ook rekening houden met extra sporen?
Maar waar moet ik in hemelsnaam nog meer opletten? Opnemen op 24 bit / 96 kHz kan standaard wel met elk apparaat? Is een audio interface nog afhankelijk van bepaalde software. In advertenties op websites lees ik dan: “Compatibel met de ‘meeste’ sequencers”. Ja uuuhh, wat is dat nou voor een onduidelijk antwoord. Hij werkt er wel óf niet mee samen!
En dan het latency probleem. Uiteraard afhankelijk van je CPU en wat je er allemaal mee uitspookt, maar ik had een keer begrepen dat je beter een interface kan nemen met een interne DSP, zodat die een deel van het rekenwerk van de CPU kan overnemen. Maar wellicht zit dit ook standaard op iedere interface…
En dan nog de gebalanceerde en ongebalanceerde uitgangen. Ik kan mij herinneren dat hier een hele discussie op ‘t forum is geweest. Wanneer hoor je het verschil, hoor je wel überhaupt het verschil? (Het is misschien een domme vraag…, maar ik ben daar een leek in). En ook al zou je het horen, heeft het wel nut als je synthesizer geen gebalanceerde uitgang heeft?
Misschien nog voor de info, en ik vertel het niet met trots: Maar tussen de synthesizers en de toekomstige audio interface staat nog een mengtafel van het merk (uche) Behringer (uche). Hier heb ik al m’n apparatuur aangesloten, en sluis ik dat door naar m’n pc (en binnenkort gelukkig naar m’n Mac) De mengtafel zal in de nabije toekomst ook wel vervangen worden, alleen ligt daar nu niet mijn prioriteit.
Kortom, ik heb weer een hoop vragen. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien, of heb je tips? Antwoorden zijn welkom, ondertussen struin ik gewoon verder dit forum af.
Alvast bedankt voor het lezen van dit lange bericht én uiteraard voor je hulp!