belangrijk bij bouwen studio

ik blijf er op hameren

noppenisolatie is geen isolatie maar absorbtie en reflectieverspreiding
het verbetert de akoestiek en verlaagd het geluidniveau in de eigen ruimte (waardoor je je muziek weer harder zet)

zoek maar naar meer hierover op het forum

en !

rubber tussen een plankje en de muur laat nog steeds de overlastveroorzakende frequenties door en bovendien zorgen de schroeven voor je contactgeluid

al met al is het geluid naar je buren misschien wel hoorbaar minder geworden, maar niet echt schrikbarend veel ben ik bang
 
Klopt Kenny, ik ben een trouwe Interface lezer.
Maar ik spreek helaas ook uit ervaring, dit is het 7e huis waarin ik woon sinds ik muziek maak en sommige ruimtes zijn meteen goed qua akoestiek terwijl het in andere gewoon tobben blijft wat je ook doet.
Nu heb ik eindelijk een paar goede monitors op mooie standjes en het is janken met de pet op in dat hokkie van 4 bij 2 waar mijn spullen nu staan. Volgens mij is de enige oplossing het bouwen van een basstrap.......

groeten

Basicsys
 
Isolatie en akoustiek

Isolatie en akoustiek

Omdat ik een piepklein studiootje heb, heb ik m'n speakers (genelec 1029/a) met hun rug zo goed al tegen de achterwand gezet (zit 7 cm tussen). Achterwand/zijwand bekleed met akoestisch noppenschuim (om staande golven een beetje in toom te houden). Vervolgens middels het truukje met de spiegel alle reflectie-punten opgespoord en gedempt. klinkt nu redelijk goed allemaal.

Spiegeltruukje: Ga op je luisterplek ziiten (je speakers staan al goed etc.) en laat iemand anders met een spiegeltje langs de wanden lopen/schuiven. Overal waar jij vanuit de luisterpositie één van je speakers in het spiegeltje kan zien, plak je een klein stuk akoustisch dempingsmateriaal. Niet een enorm stuk, maar een bescheiden stuk van ze 20 x 20 cm. Zo werk je de hele kamer door (en plafond). Je laagweergave zal niet heel veel opknappen, maar het mid en hoog wordt aanzienlijk beter.
Laag blijft altijd een probleem, waar je zonder drastische bouwkundige ingrepen niets aan kan doen. Bovendien is het gewoon theoretisch onmogelijk om in een (zeer) kleine ruimte lage frequenties goed weer te geven, omdat het nu eenmaal lange golven zijn; dus te "lang" voor de kleine kamer.
Bij mijn speakers geldt (en ik denk voor de meeste):
1 of je plaats ze vrij in de ruimte (in mijn geval minimaal 1,70 van de achterwand; symetrisch t.o.v. de zijmuten; of
2 zo dicht mogelijk tegen de achterwand en die achterwand dempen (op je speaker als dat mogelijk is de lage frequenties dempen met 6dB.
Alles ertussenin levert zowieso problemen op.

Groetjes,
Rene.
 
Om deze discussie weer een beetje op gang te zetten....

Ik heb nu eindelijk mijn nieuwe monitors (Mackie HR824's) en ga eind deze maand definitief beginnen met het afmaken van mijn studiokamer (Eind van de maand vakantiegeld binnen ;) )

Nog steeds ben ik er niet uit wat ik nou het beste kan doen. Hebben jullie foto's o.i.d. van jullie monitors waarop je kunt zien hoe jullie dat hebben gedaan?

Alvast bedankt!!!
 
Ik zit met het zelfde probleem als de topic starter. En ik ben van plan om een zwevende vloer te maken met vlokkenschuim platen en daaroverheen spaanplaat en (hoogpolig) tapijt. Ook wil ik met isolatie en gips platen de wanden verdubbelen en dat stucen (om het geheel lucht dicht te krijgen). Hier over heen wil ik met nopen schuim gaan werken om de staande golven op te vangen.

Nu wil ik weten of dit goede keuzes en materialen zijn.
 
Onder de monitor een dun laagje schuimrubber voor de trillingen op te vangen. Die beugels kan je gewoon gebruiken. Het zal niet veel verschil in isolatie zijn. Verder zorgen voor goede stroomvoorzieningen en een aparte groep in de stoppenkast.
Zorg dat de kabels bij elkaar gebonden zijn. Label ze ook om verwarring te voorkomen.
 
Ik ben eindelijk begonnen met mijn zolderkamer te isoleren. Om een idee te geven hoe ik het doe heb ik een paar foto's gemaakt. Het groene spul dat je ziet is "ISOFIX", een heel dik schuimrubber/rubber achtig spul. Ook gebruik ik piramide-platen voor het plafond en later weer voor over de isofix heen.

materiaal.jpg


Hier zie je een shot van het materiaal

platen.jpg


Hier zie je hoe ik ze bevestig. De groene platen zitten nog niet vastgeplakt, dus je ziet nog wat kieren. Ik heb ze er effe tussen geschoven voor de foto.

plafond.jpg



Hier zie je een shot van het plafond. Ik heb voor het plafond alleen die piramideplaten. Voor de vloer + wanden ISOFIX. En de wanden krijgen ook bovenop het ISOFIX weer een laag piramide platen.

Ik heb nog maar 1,5 wand gedaan en het klinkt er nu al super gedempt! Ben benieuwd wat het uiteindelijke resultaat wordt.

Ik zal ook foto's plaatsen wanneer het af is (en misschien in een verder stadium)
 
zal lekkere korte nagalmtijd zijn in je kamertje :)

en je isolatie wordt ongeveer 2 dB meer ! dat is toch mooi meegenomen
 
Snowdude

een doos in doos is beter. dan moet je de voorzetwanden los van de muren houden
dit kan door deze op de zwevende vloer te construeren

denk wel aan ventilatie als je je kamer luchtdicht maakt ( koelissendemper)

zorg bij je zwevende vloer dat de vloer ook echt geen contact maakt met muren en bestaande vloer !!!!!!!!!! !
 
Origineel geplaatst door Slipperman

Zorg dat de kabels bij elkaar gebonden zijn. Label ze ook om verwarring te voorkomen.

? waarom bij sommige kabeld maakt dat niet zo veel uit maar bij andere kun je gigantische storingen verwachten. ik weet niet precies welke kabels je bedoelt. maar er wordt niet voor niets allerlei truukjes uitgehaald met kabels door ze te twisten, door een derde ader(xlr), door te shielden enz, om zo weinig mogelijk storing te krijgen.

je moet er juist heel erg mee uitkijiken dus. (aardlus problemen)
 
je moet ademhalen ...
en gatetn in je doos in doos maken je doos in doos overbodig
dus dan moet je ventilatiekanaal goed geluidabsorberend uitgevoerd worden
 
Origineel geplaatst door EDP


? waarom bij sommige kabeld maakt dat niet zo veel uit maar bij andere kun je gigantische storingen verwachten. ik weet niet precies welke kabels je bedoelt. maar er wordt niet voor niets allerlei truukjes uitgehaald met kabels door ze te twisten, door een derde ader(xlr), door te shielden enz, om zo weinig mogelijk storing te krijgen.

je moet er juist heel erg mee uitkijiken dus. (aardlus problemen)

Stekkers van je apperatuur bijv. Midi kabels, audio kabels, kabels van je pc etc.
 
Ik ben net verhuisd en heb 1 kamer geheel ingericht voor muziekmaken. Ik heb ervoor gekozen om slechts 1 wand (aan de kant van de buren) te 'isoleren' aangezien ik wel een redelijk klein budget had/heb. Wast ik gedaan heb is het volgende: ik heb een framewerk getimmerd met 60 cm tussenruimte voor gipsplaten. Dit frame is ca 9 cm dik en is zwevend geplaatst zodat dit frame geen contact maakt met de muur. Tussen de latten heb ik steenwol gedaan en er gipsplaten tegenaan geschroefd. De kieren met plamuur dichtgefrunnikt. Tegen deze gipswant heb ik zware 'fluwelen' gordijnen gehangen die een klein beetje schuin weglopen naar het plafond. De vloer is een ander verhaal. Deze wilde ik eerst dubbel uitvoeren, maar wegens budget niet gedaan.. Dus heb ik een dubbele laag iso (dat groene 1 cm dikke plaat) aangebracht op het beton met daarop dik tapijt met schuimlaag. Hierboven op heb ik nog een appart (dik) kleed gelegd.
Naar mijn idee een goede 'droge' kamer geworden, maar over de isolatiewaarde van de muren enzo kan ik weinig zinnigs zeggen want ik heb nog niet bij de buren kunnen luisteren.. :)
Nu alleen nog een goeie ventilator!!


Arv
 
Moeilijk? gewoon zo'n ding aan het plafond lijkt me. Nu heb ik nog een gewone bureau fan, maar die maakt teveel herrie..

Arv
 
ehm
ik heb het over zuurstof sukkels

je moet een luchtdichte kamer ventileren met schone buitenlucht anders gaat het na een paar uur duizelen
 
Back
Top